با دانستن این نکات، هوشمندانه تلویزیون 4K انتخاب کنید

با دانستن این نکات، هوشمندانه تلویزیون 4K انتخاب کنید
راهنمای مطالعه

    تلویزیون 4K از جمله لوازم صوتی و تصویری است که قیمت بالایی دارد و پیش از خرید آن باید دقت کافی داشته باشید. در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید.

    اگر سری به بازار بزنید با تلویزیون‌های متنوع و اصطلاحات مختلفی از سوی فروشندگان روبه‌رو می‌شوید که هر کدام از این واژه‌ها می‌تواند در کیفیت تصویر خروجی تلویزیون مورد نظر و قیمت دستگاه تاثیر داشته باشد. یکی از جدیدترین تلویزیون‌های فعلی موجود در بازار که کیفیت بسیار بالایی دارد و البته باید بهای متناسب با آن را نیز بپردازید، تلویزیون 4K است.

    تا پیش از ظهور تلویزیون 4K، کیفیت تصویر تلویزیون‌ها تا این اندازه بالا، واضح، زنده و روشن نبود. امروزه، تلویزیون‌ها در حال باریک شدن و پنل آنها در حال بزرگ‌تر شدن است. ظهور تکنولوژی‌های جدید در کنار نوآوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کمپانی‌های تولیدکننده باعث شده تا خریداران هنگام انتخاب مدل مناسب دچار سردرگمی شوند.

    تلویزیون 4K چیست؟

    تلویزیون 4K که به نام Ultra HD‌ نیز شناخته می‌شود، به تلویزیونی گفته می‌شود که رزولوشن آن ۲۱۶۰ * ۳۸۴۰ پیکسل است. این وضوح تصویر چهار برابر بیشتر از تلویزیون‌های Full HD‌ با رزولوشن ۱۰۸۰ * ۱۹۲۰ پیکسل است. صفحه نمایش این تلویزیون در مجموع ۸٫۳ میلیون پیکسل دارد.

    در ادامه نکاتی را برایتان گفته‌ایم که باید قبل از خرید تلویزیون 4K به آنها توجه کنید:

    اندازه و فضای مورد نیاز

    اندازه تلویریون 4K

    اولین چیزی که هنگام خرید تلویزیون جدید ذهن شما را درگیر می‌کند، اندازه‌ تلویزیون و ابعادی است که اشغال می‌کند. در همان بدو ورود به فروشگاه و پیش از خرید تلویزیون 4K، ابتدا ابعاد و اندازه آن را بررسی می‌کنید و کمی در ذهن خود مرور می‌کنید که تلویزیون جدید چقدر از فضای شما را اشغال خواهد کرد.

    به احتمال زیاد از این نکته با خبر هستید، ولی برای یادآوری بد نیست اشاره کنیم منظور از تلویزیون ۶۵ اینچی، تلویزیونی است که قطر صفحه نمایش آن ۶۵ اینچ است و ارتباطی به طول و عرض دستگاه ندارد.

    در بیشتر اتاق‌های نشیمن می‌شود از تلویزیون‌های ۵۰ اینچ و حتی بالاتر نیز استفاده کرد، اما نکته‌ مهم فاصله شما تا تلویزیون است که باید استاندارد باشد تا چشمان‌تان اذیت نشود. نکته مهم دیگر این است که اگر می‌خواهید برای تلویزیون 4K خود میز یا پایه بخرید، حتما حواستان باشد ابعاد آن را در محاسبات خود لحاظ کنید.

    رزولوشن (وضوح تصویر)

    رزولوشن تلویزیون 4K

    در حال حاضر بیشترین تلویزیون‌هایی که در بازار می‌بینیم از رزولوشن Full HD یا ۱۰۸۰ * ۱۹۲۰ پیکسل بهره می‌برند، اما ما قصد داریم در مورد تلویزیون 4K صحبت کنیم که بی‌تردید وضوح تصویر به مراتب بالاتری دارد. این روزها تلویزیون‌ های 4K Ultra HD در حال واردشدن به بازار هستند که رزولوشن آن‌ها چهار برابر تلویزیون های Full HD است.

    در واقع شاید مهمترین قسمت مقاله ما همین بخش باشد. جایی که میزان پیکسل‌های پنل تلویزیون اهمیت ویژه‌ای دارد و در واقع نقطه تمایز اصلی یک تلویزیون 4K به شمار می‌رود. هر چه این میزان وضوح تصویر بیشتر می‌شود، جزئیات بهتر و شفاف‌تر نمایش داده می‌شوند و می‌توانید رنگ‌ها را شفاف و زنده ببینید و حتی با نزدیک شدن به تلویزیون کیفیت تصویر خروجی افت نمی‌کند.

    در یک تلویزیون Full HD از بالا به پایین ۱۹۲۰ * ۱۰۸۰ پیکسل داریم، اما این مقدار در یک تلویزیون 4K UHD به ۲۱۶۰ * ۳۸۴۰ پیکسل می‌رسد که چهار برابر یک تلویزیون فول اچ‌دی است.

    نکته مهم دیگری که باید در این قسمت به آن توجه کنید این است که هنوز محتوای 4K تولیدشده متناسب با حجم و تعداد تولید محصولات سخت افزاری در این بخش نیست و حتی کمپانی‌های تولیدکننده در حال عرضه تلویزیون 8K هستند، در حالی که همچنان به محتوای 4K نیاز داریم.

    البته جای نگرانی نیست و با اینکه می‌توانیم تلویزیون‌های 8K را در بازار ببینیم، اما بیشتر آنها هنوز به عنوان نمونه‌های اولیه یا مدل‌های حرفه‌ای شناخته می‌شوند و از طرف دیگر تولید محتوای 4K نیز با سرعت زیادی در حال پیشرفت است.

    محدوده دینامیکی گسترده (HDR)

    تلویزیون 4K

    HDR که در فارسی از آن با عنوان محدوده دینامیکی گسترده یا داینامیک رنج بالا یاد می‌شود، مخفف High Dynamic Range است و به معنای پوشش محدوده دینامیکی بیشتر تصاویر است. HDR اصطلاحی است که به‌ویژه در تلویزیون‌ها و گوشی‌های هوشمند جدید زیاد از آن می‌شنوید.

    HDR در واقع کمک می‌کند تا تصاویر و جزئیات آن واقعی‌تر به نظر برسند؛ به این صورت که بخش‌های روشن تصویر روشن‌تر نمایش داده می‌شوند و در نتیجه نسبت به قسمت‌های تاریک دارای عمق بیشتری خواهند بود. البته HDR کمک می‌کند میزان کنتراست محدود شده و دقت و طیف رنگی بالاتر رود و در نتیجه تصاویر زنده‌تر نمایش داده شوند.

    البته علاوه بر فرمت‌های مختلف مانند HDR10 یا +HDR10، دالبی ویژن و Hybrid Log Gamma، کیفیت HDR نیز سطوح مختلفی دارد. گرچه نیازی نیست به صورت تخصصی و فنی با این موارد آشنا باشید و تنها کافی است بدانید این موارد در میزان کیفیت تصویر نهایی موثر هستند.

    تلویزیون‌ های هوشمند

    تلویزیون 4K هوشمند

    تلویزیون هوشمند در واقع تلویزیونی است که دارای سیستم عامل بوده و به طور مستقیم از طریق شبکه بی‌سیم (Wi-Fi) یا به صورت باسیم، به اینترنت متصل می‌شوند. تقریبا بیشتر تلویزیون‌های 4K موجود در بازار از نوع هوشمند هستند که می‌توانید به کمک آنها از تماشای آنلاین فیلم، بازی و حتی وب‌گردی لذت ببرید.

    بنابراین باید حواس‌تان به این موضوع باشد؛ چرا که هوشمند بودن تلویزیون در قیمت آن تاثیر به‌سزایی دارد و اگر واقعا نیاز ندارید می‌توانید تلویزیون 4K غیرهوشمند بخرید.

    نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate)

    نرخ بازیابی تلویزیون 4K

    نرخ تازه‌سازی از جمله مواردی است که شاید به صورت تخصصی خیلی به آن توجه نکنید. ولی معمولا مقدار آن روی تلویزیون 4K و در بین دیگر مشخصات مهم آن درج می‌شود. نرخ تازه‌سازی در واقع تعداد دفعاتی است که هر فریم در ثانیه امکان نمایش دارد و براساس هرتز (Hz) نشان داده می‌شود.

    به زبان ساده‌تر صحنه‌ای را تصور کنید که یک قایق پرسرعت در مسیر دریاچه در حال حرکت است. هر چه نرخ تازه‌سازی بالاتر باشد شما این صحنه را روان‌تر و با پرش کمتر مشاهده خواهید کرد.

    میزان شناور و نرم نشان دادن تصاویر در تلویزیون به نرخ تازه‌سازی محلی مربوط است. به طور کلی نرخ تازه‌سازی عالی روی ۱۲۰ هرتز تنظیم می‌شود؛ ولی تلویزیون‌هایی داریم با نرخ تازه‌ساز ی۶۰ هرتز که عملکرد خوبی دارند.

    نرخ تازه‌سازی موثر نیز به فرایند پردازش تصویر دیجیتال ارتباط دارد. نکته‌ قابل توجه در این بخش این است که گاهی ادعا می‌شود نرخ تازه‌سازی بیش از ۱۲۰ هرتز است که باید بگوییم هیچ نرخ تازه‌سازی موثری بالاتر از این عدد وجود ندارد. حواس‌تان باشد فریب ادعاهای تبلیغاتی را نخورید.

    ورودی‌ها

    ورودی تلویزیون 4K

    نوع و تعداد ورودی‌ها نیز در انتخاب یک تلویزیون، به‌ویژه تلویزیون 4K نقش مهمی دارد. بی‌شک شرایطی پیش می‌آید که بخواهید دستگاه‌های خارجی را به تلویزیون خود متصل کنید. اولین و مهمترین ورودی که باید حسابی روی آن حساس باشید، پورت HDMI است. HDMI روشی استاندارد برای اتصال دستگاه‌های مختلف مانند سینمای خانگی، پخش‌کننده بلوری، کنسول بازی و حتی کامپیوتر شخصی به تلویزیون است.

    بهتر است تلویزیون مورد نظر شما حداقل سه پورت HDMI داشته باشد و در صورتی که از ساندبار استفاده می‌کند، مطمئن شوید تلویزیون از HDMI ARC نیز پشتیبانی می‌کند. به کمک این ویژگی که بسیاری از تلویزیون‌های جدید از آن بهره می‌برند، می‌توانید با استفاده از سیستم صوتی خود از پورت‌های صوتی جلو یا پشت تلویزیون استفاده کنید.

    LCD یا LED یا OLED یا QLED

    تلویزیون 4K OLED

    اینکه تلویزیون شما از رزولوشن 4K بهره ببرد خیلی خوب است، اما نکته مهم دیگر این است که ببینید پنل آن به چه صورتی ساخته شده است. این موضوع با قیمت دستگاه نیز رابطه مستقیم دارد.

    اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که در واقع فقط دو نوع کلی تلویزیون داریم: LCD و OLED و تکنولوژی‌های دیگر نیز مشتقات این دو مورد هستند.

    پنل‌های LCD خودشان نمی‌توانند نور تولید کنند و برای نمایش تصاویر نیاز به منبع نوری در پشت مایع به‌کار رفته دارند. اوایل، در تلویزیون‌های LCD برای تولید نور از لامپ‌های فلورسنت کوچک استفاده می‌شد ولی حالا این کار را لامپ‌های LED کوچک انجام می‌دهند.

    در واقع LED نوع دیگری از همان تلویزیون‌های LCD است ولی در فاز جدید وارد تکنولوژی OLED می‌شویم. پنل‌های OLED خودشان نور مورد نیاز را تولید می‌کنند و نیازی به منبع نور ندارند. بنابراین این تلویزیون‌ها نه‌تنها از تلویزیون‌های LED باریک‌تر هستند، بلکه عمق رنگ سیاه و کنتراست بهتری دارند و زاویه‌ دید در آنها عالی است.

    پنل QLED

    اما ممکن است اصطلاحی به صورت QLED نیز به‌گوش‌تان خورده باشد که سامسونگ برای تلویزیون‌های خود زیاد از آن استفاده می‌کند. QLED در واقع همان تلویزیون LCD است با این تفاوت که وظیفه تولید نور برعهده ماده‌ای به نام کوانتوم دات است.

    نقاط کوانتومی (Quantum Dots) در واقع تکنولوژی است که در آن دمای صحیح LED آبی رنگ باعث ایجاد نور سفید خالص‌تر می‌شود.  این کار باعث می‌شود تصاویر نهایی دقیق‌تر، شفاف‌تر و زنده‌تر نمایش داده شوند.

    شاید چند کمپانی نام‌آشنا در صنعت تلویزیون فعال باشند و نام آنها بارها به گوش شما خورده باشد. ولی تنوع زیادی را در بازار شاهد هستیم و هر تولیدکننده تلاش می‌کند با استفاده از تکنولوژی‌های منحصربه‌فرد خود مشتریان بیشتری جذب کند.

    تلویزیون‌ 4K نمونه جدیدی از تلویزیون‌های موجود در بازار هستند که رزولوشن آنها نسبت به تلویزیون‌های Full HD موجود در بازار چهار برابر بیشتر است و در نتیجه کیفیت تصویر بسیار بالایی دارند. امیدواریم اگر تصمیم به خرید این تلویزیون گرفته‌اید و دغدغه‌ای نسبت به قیمت آنها ندارید، این راهنمای خرید بتواند در انتخاب هوشمندانه‌تر به شما کمک کند.

    آیا خرید تلویزیون 4K منطقی است؟

    با اینکه هنوز به صورت کامل محتوای 4K در سطح بازار وجود ندارد و انواع تلویزیون 4K قیمت نسبتا بالایی نیز دارند، اگر مشکل بودجه ندارید و می‌خواهید آینده‌نگری کنید یا دوست دارید سراغ جدیدترین تکنولوژی‌ها بروید می‌توانید یکی از این تلویزیون‌ها را بخرید. در غیر این صورت پیشنهاد می‌کنیم یکی از مدل‌های Full HD را تهیه کنید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید