جارو برقی رباتیک؛ نظافت به سبک ربات ها

جارو برقی رباتیک؛ نظافت به سبک ربات ها
راهنمای مطالعه

    تا حالا فکر کرده‌اید که برای نظافت منزل‌تان ربات داشته باشید؟ امروز در «درجه» تصمیم داریم با شما از چندوچون خرید جارو برقی رباتیک بگوییم.

    زمانی ربات‌ها کاراکتری بیش در فیلم‌های علمی‌تخیلی نبودند، اما رفته‌رفته پا به دنیای واقعی گذاشتند و حالا خیلی جاها کمک‌دست‌مان به‌حساب می‌آیند. دوست ندارید یکی از این ربات‌ها را برای نظافت منزل کمکتان کنند؟ با خرید جارو برقی رباتیک دیگر نیازی نیست مدام جارو به‌دست داخل خانه بچرخید. جارو برقی‌های رباتیک خودشان بلد کارند و به‌اشاره‌ای کار نظافت را شروع می‌کنند.

    اما حتما می‌پرسید که جارو برقی های رباتیک خوب جارو می‌کنند یا نه؟ پس اول بیایید تکلیف‌مان را با کیفیت کار جارو برقی‌های رباتیک روشن کنیم. خیال‌تان هم راحت که اگر پسند کردید، چند مدل‌شان در بازار ایران موجود است.

    جارو برقی‌ رباتیک چقدر خوب تمیز می‌کند؟

    قدرت تمیزکنندگی جارو برقی رباتیک

    راستش را بخواهید بالاترین مدل جارو برقی‌ رباتیک هم جای جارو برقی معمولی را نمی‌گیرد. به‌علاوه از جارو برقی‌های رباتیک نمی‌توان انتظار داشت که همه گوشه‌وکنار را خوب تمیز کنند. بعضی مدل‌ها در جاروکشی فرش و موکت استادند و بعضی دیگر فقط سرامیک و پارکت راست کارشان است. اغلب‌ جارو برقی‌های رباتیک مکش پرقدرتی دارند و درکل برای جمع‌آوری مو و ذرات گردوغبار از روی قسمت‌های باز کف به‌دردبخورند. البته آپشن‌هایی هم که درادامه توضیح می‌دهیم شرط‌اند.

    جارو برقی رباتیک به خریدنش می‌ارزد؟

    بد نیست نیمه پر لیوان را هم ببینیم. درست است که جارو برقی‌های رباتیک به‌پای جارو برقی‌های معمولی نمی‌رسند، اما مزایایی دارند که برای عده‌ای به کاستی‌های این وسیله می‌چربد. اگر حیوان خانگی دارید، پس یعنی کف منزل‌تان همیشه مویی است، درحالی‌که می‌توانید با خرید جارو برقی رباتیک از زحمت جاروکشی هرروزه نجات پیدا کنید. جارو برقی رباتیک برای کسانی که کمرددرد دارند  هم مزیت کمی نیست. منتها فراموش نکنید که برای جاروکشی اساسی باز باید به همان جارو برقی‌ معمولی متوسل شوید.

    درکل بی‌انصافی است اگر جارو برقی رباتیک را وسیله بی‌مصرفی بنامیم. هر مدلی در تمیزکردن جاهای به‌خصوصی، مثلا زیر مبل یا تخت، شاید بلنگد. کسانی هم بیشتر توی ذوق‌شان می‌خورد که این کاستی‌ها را تازه بعد از خرید متوجه می‌شوند. اما ما اینجاییم تا همین حالا که هنوز پولی از جیب‌تان نرفته راهنمایی‌تان کنیم.

    جارو برقی‌ رباتیک چگونه کار می‌کند؟

    طرز کار جارو برقی رباتیک

     

    عجله نکنید! به راهنمای خرید جارو برقی رباتیک هم می‌رسیم. اما قبلش لازم است نیم‌نگاهی به طرز کار این نظافتچی‌های مد روز بیندازیم. اغلب جارو برقی‌های رباتیک سه مرحله‌ای کار می‌کنند:

    • مرحله اول: برس‌های جانبی به‌اتفاق چرخ می‌خورند و ذرات روی زمین را از کناره‌ها به‌سمت برس اصلی در مرکز هدایت می‌کنند.
    • مرحله دوم: برس غلتان، همان برس اصلی دستگاه، مو و پرز را در سیخک‌های زبرش گیر می‌اندازد و غلتک لاستیکی برس هم گردوغبار و لکه‌ها را پاک می‌کند.
    • مرحله سوم: موتور دستگاه ذرات جمع‌آوری‌شده را از طریق ورودی هوا به‌داخل مخزن می‌کشد.

    اما بعضی مدل‌ها مرحله چهارمی هم دارند که زمین را در آخر تِی می‌کشد. این قبیل مدل‌ها به مخزن آب و دستمال میکروفایبر مجهزند و به‌دنبال انجام مراحل بالا زمین را با حرکات رفت‌وبرگشتی تی می‌کشند.

    پرفروش‌ترین جاروبرقی‌های رباتیک

    از کجا بفهمیم کدام جارو برقی رباتیک بهتر تمیز می‌کند؟

    کیفیت کار جارو برقی‌های رباتیک از عوامل مختلفی تأثیر می‌پذیرد. موارد زیر به‌طور خاص نقش برجسته‌تری دارند:

    سیستم مسیریابی

    مسیریابی جارو برقی رباتیک

    جارو برقی‌های رباتیک به حالت‌های زیر حرکت می‌کنند:

    • حرکت خودکار: جارو در این حالت بدون هیچ الگوی خاصی تا زمانی که شارژش تمام شود فقط در خانه پرسه می‌زند؛
    • حرکت چرخشی: یعنی جارو دور نقطه‌ای مرکزی به‌شکل مارپیچ یا الگوهای دایره‌ای می‌چرخد؛
    • حرکت لبه‌ای: جارو در حالت حرکت لبه‌ای کناره‌های دیوار را پوشش می‌دهد؛
    • حرکت زیگ‌زاگ یا Sشکل: این حالت مناسب‌ترین شیوه‌ای است که حداکثر نقاط را تمیز می‌کند.

    معمولا جارو برقی‌های رباتیک به‌صورت پیش‌فرض روی حالت حرکت خودکار تنظیم‌اند. حالا اگر جارو قادر به مسیریابی نباشد، در حالت حرکت خودکار فقط بی‌هدف می‌چرخد و یقینا بعضی جاها را تمیزنشده باقی می‌گذارد. مدل‌هایی از جاروبرقی رباتیک، نظافتچی‌های خوبی از آب درمی‌آیند که از الگوریتم‌های پیشرفته مسیریابی برخوردار باشند.

    خلاصه هروقت حرف از فناوری‌های هوشمند باشد پای الگوریتم‌ها هم به‌میان می‌آید. مدل‌های مبتنی بر الگوریتم‌های مسیریابی قادرند با نقشه‌برداری محیط بهترین مسیر را برای ایجاد حداکثر تمیزی انتخاب کنند. اینها پس از تهیه نقشه و انتخاب مسیر، شروع به حرکت زیگ‌زاگ می‌کنند تا هیچ قسمتی را جا نیندازند. شاید هم اولش لبه‌ها را تمیز کنند و بعد وسط‌ها را زیگ‌زاگ بروند. به‌این‌ترتیب می‌توانیم تقریبا مطمئن باشیم که همه جاهای قابل‌دسترس جارو کشیده می‌شوند.

    قدرت مکش

    قدرت مکش موتور نقش تعیین‌کننده‌ای در کیفیت کار جارو برقی‌های رباتیک دارد. هرچه مکندگی جارو بیشتر باشد، طبیعتا بهتر تمیز می‌کند. قدرت مکش هم چیزی است که به موتورهای داخلی دستگاه بستگی دارد. قدرت موتور بالا سبب افزایش دور چرخش برس غلتان می‌شود و می‌تواند همه ذرات جمع‌آوری‌شده را به‌شکل تندبادی قوی به‌داخل مخزن بکشاند.

    برای جارو برقی‌های رباتیکی که برس غلتان دارند قدرت مکش ۴۰۰ تا ۶۰۰ پاسکال کافی است، چراکه خود برس با گیرانداختن ذرات و هدایت‌شان به‌سمت ورودی هوا نیمی از کار مکش را انجام می‌دهد. اما جارو برقی‌های رباتیکی که برس غلتان ندارند قدرت مکش‌شان باید ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ پاسکال باشد تا بتوانند از پس کار بربیایند. البته مدل‌هایی هم داریم که قدرت مکش‌شان به ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ پاسکال می‌رسد که دیگر کولاک‌اند.

    ضمنا لازم است بدانید توان مصرفی جارو برقی‌های رباتیک از جارو برقی‌های معمولی خیلی کمتر است. جارو برقی‌های معمولی سایز بزرگ ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ وات توان مصرفی دارند و جاروهای شارژی دستی هم توان مصرفی‌شان بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ وات است. اما اگر دیدید که توان مصرفی جارو برقی‌های رباتیک زیر ۵۰ وات است تعجب نکنید! گفتیم که جارو برقی رباتیک برای تمیزکاری اساسی نیست، اما همین مقدار هم برای زدودن کف از گردوغبار روزمره کفایت می‌کند.

    ابعاد بدنه

    ابعاد جارو برقی رباتیک

    جارو برقی‌های رباتیکی نظافت‌شان بیشتر مرحبا دارد که باریک‌اندام‌تر باشند. درواقع هرچه باریک‌‌اندام‌تر تَروفِرزتر! مدل‌های درشت‌اندام نمی‌توانند از زیر مبل و لابه‌لای وسایل به‌راحتی عبور کنند و بنابراین نقاط زیادی را دست‌نخورده باقی می‌گذارند.

    ارتفاع اغلب جارو برقی‌های رباتیک بین ۷ تا ۱۲ سانتی‌متر است. پس هروقت قصد خرید جارو برقی رباتیک داشتید، حتما اول فضای آزاد زیر مبلمان‌تان را اندازه بگیرید و با ابعاد مدل‌های موجود مقایسه کنید.

    ویژگی‌های جانبی تاثیرگذار روی مرغوبیت جارو برقی‌های رباتیک کدام‌اند؟

    ازجمله ویژگی‌های جانبی تاثیرگذار روی مرغوبیت جارو برقی‌های رباتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    قابلیت برنامه‌دهی

    جارو برقی‌های رباتیک اغلب‌شان از قابلیت برنامه‌دهی برخوردارند و فقط مدل‌های خیلی ابتدایی به این آپشن مجهز نیستند. با این قابلیت می‌توانید به ربات‌تان تفهیم کنید که دقیقا چه وقتی از روز یا چه روزهایی در هفته نظافت کند. رباتی که برنامه کاری دارد، حتی وقتی سر کار باشید هم خودبه‌خود سر وقت نظافتش را انجام می‌دهد و هیچ نیازی به یادآوری شما نیست.

    قابلیت جاروکشی فرش و موکت

    جارو برقی رباتیک با قابلیت جاروکشی فرش

    قسمت عمده منزل‌تان از چه جنس کف‌پوشی است؟ اغلب جارو برقی‌های رباتیک کم‌وبیش از پس همه این سطوح برمی‌آیند، اما هر مدلی در جاروکشی سطوح خاصی تبحر بیشتری دارد. اما مدل‌های معمولی‌تر معمولا روی فرش خوب جواب نمی‌دهند و چه‌بسا که فرش‌تان را هم آسیب بزنند. به‌خصوص روی فرش‌های پرزبلند احتمال گیرکردن‌شان بیشتر است.

    ازآنجایی‌که ما ایرانی‌ها معمولا بیشتر فضای کف را فرش پهن می‌کنیم پس این آپشن گزینه مهمی است. درواقع اگر رباتی می‌خواهید که فرش را هم خوب جارو بزند باید سر کیسه را شل کنید. اما مدل‌هایی که حسگر تشخیص فرش ندارند ارزان‌ترند.

    قابلیت کنترل از راه دور

    جارو برقی‌های رباتیک معمولی را باید با فشردن دکمه‌ای که روی خود دستگاه قرار دارد راه بیندازید. اما مدل‌های پیشرفته‌تر به قابلیت کنترل از راه دور مجهزند و درصورت نصب اپلیکیشن مخصوص می‌توانید در هرزمانی و از هرجایی برنامه کاری دستگاه را با موبایل‌تان آپدیت کنید.

    حتی وقتی جارو کار نظافتش را تمام کند، می‌توانید از طریق دریافت نوتیفیکیشن باخبر شوید. یا اگر جایی گیر کند هم برایتان پیام هشدار ارسال خواهد شد. به همه اینها قابلیت ارسال عکس و ویدئو را هم اضافه کنید، چون بعضی مدل‌ها دوربین‌دارند و می‌توانند تصویربرداری کنند.

    حسگرها

    حسگرهای جارو برقی رباتیک

    اگر قرار باشد که جارو برقی‌های رباتیک حین کار به این‌وَروآن‌وَر بخورند که دیگر فاتحه مبلمان‌مان خوانده است! اغلب جارو برقی‌های رباتیک به حسگر فروسرخ مجهزند و با تشخیص موانع تغییر جهت می‌دهند. اما مدل‌های پیشرفته‌ترشان از سیستم دید ۳۶۰ درجه برخوردارند. این قبیل مدل‌ها به‌کمک اسکنرهای لیزری و مجموعه‌ای از حسگرها و دوربین‌ها نقشه محیط را تهیه و موقعیت مکانی موانع را در حافظه ذخیره می‌کنند. بسیاری از ربات‌ها حسگر اختلاف سطح هم دارند که مانع سقوط‌شان از پله‌ها می‌شود.

    شارژ خودکار

    جارو برقی‌های رباتیک به‌طور میانگین یک ساعت شارژ نگه می‌دارند و برای شارژ مجدد به دو تا سه برابر مدت‌زمان نگه‌داری شارژشان زمان نیاز دارند. منتها بعضی ربات‌ها را خودمان باید پس از پایان شارژ روی پایه بنشانیم و بعضی دیگر خودشان کمی مانده به پایان شارژ به‌سمت منبع تغذیه رهسپار می‌شوند. مدل‌های پیشرفته‌تری هم داریم که پس از شارژ خودکار مجددا به نقطه‌ای که کار را رها کرده بودند برمی‌گردند و ادامه نظافت را از سر می‌گیرند.

    دیوار مجازی

    دیوار مجازی جارو برقی رباتیک

    مدل‌های پیشرفته جارو برقی‌های رباتیک قادرند بین اتاق‌ها حرکت کنند. اما مدل‌های ابتدایی‌تر را باید خودتان دستی بین اتاق‌ها جابه‌جا کنید. خصوصا آنهایی که بین اتاق‌ها حرکت می‌کنند هر جایی که بتوانند سرشان را تو می‌اندازند. حتی اگر درِ سرویس بهداشتی باز باشد به دست‌شویی و حمام هم سر می‌زنند.

    اما با گذاشتن دیوار مجازی می‌توانید قلمروی ربات‌تان را محدود کنید. دیوار مجازی وسیله‌ای به‌شکل استند با حسگر فروسرخ یا نوار مغناطیسی است و هرجایی قرار بگیرد ربات خودبه‌خود می‌فهمد که از آن محدوده نباید عبور کند. به‌این‌ترتیب حتی وقتی سرتان به کار خودتان گرم است یا اصلا منزل نیستید هم می‌توانید مطمئن باشید که ربات پا را از مرزهای مشخص‌شده آن‌طرف‌تر نمی‌گذارد.

    فیلتر هِپا

    فیلتر یکی از اجزای اصلی جارو برقی است، فرقی هم نمی‌کند معمولی یا رباتیک، که سبب افزایش پاکیزگی هوای برگشتی دستگاه می‌شود. فیلترها انواع مختلفی دارند و برای جارو برقی‌های رباتیک بهترین نوع‌شان فیلتر هپا نام دارد که حداکثر ذرات پرز و غبار را به خود جذب و از ورودشان به هوای برگشتی جلوگیری می‌کند. جارو برقی‌های رباتیکی که به فیلتر هپا تجهیز شده‌اند برای مبتلایان به آلرژی و کسانی که حیوان خانگی دارند مناسب‌ترند.

    علاوه‌بر اینها چه نکات دیگری را باید برای خرید جارو برقی رباتیک مدنظر داشته باشیم؟

    • بلندی صدا: جارو برقی‌های رباتیک کاملا بی‌صدا نیستند. اما اگر قرار است که وقتی کسی منزل نیست نظافت کنند، دیگر چه فرقی می‌کند که صدای کدام‌شان چند دسیبل کمتر است؟!
    • رنگ دستگاه: جارو برقی رباتیک وسیله داخل کمدی نیست و باید جایی در فضای باز منزل‌تان برایش درنظر بگیرید. پس چه بهتر که خوش‌برورو باشد و رنگش به مابقی وسایل‌تان بیاید!
    • قیمت: قیمت مدل‌های موجود در بازار ایران از حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. مدل‌های چند میلیونی به‌تناسب قیمت‌شان آپشن‌دارترند و کیفیت نظافت‌شان هم به‌مراتب مقبول‌تر است.
    • شیوه نگهداری: جارو برقی‌های رباتیک برای نظافت‌ منزل به کمک کسی احتیاج ندارند، اما برای نظافت خودشان چرا! متعلقات دستگاه ازجمله برس‌‌ها هرازگاهی نیاز به شست‌وشو یا حتی تعویض دارند. فیلترشان هم همین‌طور. مخزن جارو هم بسته به ظرفیتش پس از یک یا چند بار استفاده نیاز به تخلیه و شست‌وشو دارد.

    با همه اینها جارو برقی رباتیک بخریم؟

    صدالبته که جارو برقی رباتیک جزو لوازم خانگی ضروری نیست. ما به شما خرید جارو برقی رباتیک را فقط درصورتی پیشنهاد می‌دهیم که بتوانید نیمه خالی لیوان را هم ببینید و با اذعان به کاستی‌ها دست به خرید بزنید. اگر تصمیم‌تان برای خرید جدی است، پس چه بهتر که با دنیای گجت‌ها همدلی کنید و این موجودات در حال تکامل را در حد توان خودشان بپذیرید تا از خریدتان لذت بیشتری ببرید.

    مشاهده مدل‌های پرفروش جاروبرقی رباتیک

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید