تمام چیزهایی که باید درباره خرید لباس بارداری بدانید

تمام چیزهایی که باید درباره خرید لباس بارداری بدانید
راهنمای مطالعه

    خریدن لباس بارداری تجربه شیرینی است. تجربه‌ای که باید قبل از اقدام به آن اطلاعات لازم را داشته باشید. درجه امروز برایتان از نکات مهمی گفته که باید قبل از خرید لباس بارداری بدانید.

    یکی از مواردی که برای راحتی بیشتر در دوران بارداری باید در نظر بگیرید، انتخاب و خرید لباس بارداری مناسب است. بدن و سبک زندگی هر فرد با دیگری متفاوت است و به همین خاطر، انتخاب و خرید لباس بارداری هم برای همه با یک فرمول کلی امکان‌پذیر نیست. مجموعه‌ای از نکات وجود دارد که به شما کمک می‌کند، تصمیمات بهتری برای خرید لباس در این دوران بگیرید.

    زمان مناسب برای خرید لباس بارداری چه موقع است؟

    لباس بارداری - انواع

    بدن هر فرد، شرایط و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. احتمالا در صفحات شبکه‌های مجازی و تبلیغات لباس‌های بارداری، خانم‌های جذاب و خوش‌اندامی را دیده‌اید که شکم‌شان در دوران بارداری شبیه یک توپ گرد و مرتب است و هر چیزی که به تن می‌کنند، کاملا بر اندام‌شان می‌نشیند. اما این تصاویر اغلب با واقعیت متفاوتند!

    واقعیت این است که در دروان بارداری بدن تغییراتی دارد و فقط یک شکم گِرد و خوش‌فرم به بدن‌تان اضافه نمی‌شود، تورم، نفخ، تغییر ابعاد اندام‌های مختلف بدن و...، در هر فردی به شکلی متفاوت بروز پیدا می‌کند و به همین خاطر در خرید لباس بارداری باید برای هر یک از این تغییرات به ابعاد مختلفی توجه داشته باشید. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، زمان مناسب برای خرید لباس بارداری است.

    گام نخست در شروع فرایند خرید لباس بارداری

    بنا به اینکه تغییرات جسمانی‌تان به چه ترتیبی پیش می‌رود، زمان خرید لباس هم می‌تواند متفاوت باشد. اما موارد زیر معمولا نشانه‌هایی هستند که به شما می‌گویند، کمد لباس‌های‌تان باید موقتا مهمان اعضایی تازه باشند:

    • وقتی دکمه شلوارهای‌تان بعد از غذا به سختی بسته می‌شود
    • بدن‌تان دچار تورم می‌شود و شکم‌تان نفخ می‌کند
    • شکم دیگر از حالت عادی خارج می‌شود و شروع به بزرگ شدن می‌کند
    • دکمه‌های لباس‌تان به سختی جفت و جور می‌شود

    در بیستمین هفته بارداری معمولا اندازه شکم به طور محسوسی تغییر می‌کند اما ابعاد این تغییر بنا به قد، ساختار و شکل بدن، وزن مادر و... در هر فرد متفاوت خواهد بود. مثلا اگر برای نخستین بار است که باردار می‌شوید، احتمالا شکم‌تان کمی دیرتر از مادرهای سابقه‌دار (منظور تجربه بارداری دوم و چندم است) بزرگ خواهد شد. به طور کلی، بهتر است در ۱۲ هفته نخست به دنبال خرید لباس بارداری نروید. تغییرات عمده و اساسی بدن از ۳ماهه دوم به بعد ظاهر می‌شوند. اما اگر دیدید که فروشگاهی حراج فوق‌العاده دارد و لباس‌هایی زیبا و مناسب ارائه می‌کند، بهتر است دست به کار شوید و برای هفته‌های بعدی بارداری خود خرید کنید.

    اندازه لباس بارداری را چگونه انتخاب کنید؟

    لباس بارداری - اندازه

    اگر نخستین بارداری خود را تجربه می‌کنید، تشخیص زمان و اندازه تغییر شکل و اندازه بدن کمی مشکل خواهد بود. به همین خاطر، انتخاب اندازه لباس‌های مناسب هم کمی دشوار می‌شود. یادتان باشد که در دوران بارداری تمام ابعاد بدن با هم تغییر نمی‌کند. مثلا در بعضی از خانم‌ها، قبل از بیرون زدن شکم و هویدا شدن بارداری به طور محسوس، سینه‌ها متورم و بزرگ می‌شوند یا اندام‌های دیگر هم تغییراتی در ظاهر و اندازه خواهند داشت.

    پس بهتر است در انتخاب اندازه لباس فقط و فقط به یک نکته توجه کنید: کدام لباس برای‌تان راحت‌تر است و در آن احساس بهتری دارید. روی اینکه اندازه و اصطلاحا سایز لباسی که در آن راحت هستید بسیار بزرگ است، تعصب نداشته باشید. قرار نیست در مسابقات تناسب اندام برنده شوید. شما باردار هستید و این دوران موقتی است و بعد از آن به راحتی می‌توانید به اندامی موزون و متناسب برگردید. پس در دوران بارداری فقط به راحتی اندام‌تان در لباس فکر کنید و بَس.

    اگر هنوز در هفته‌های نخست بارداری هستید ولی همان‌طور که قبلا هم گفته شد، در حراج یا شرایط ویژه بعضی از فروشگاه‌ها به موردی جذاب از لباس بارداری برخوردید، بهتر است یک شکم قلابی با بالش یا چیزی شبیه به آن برای خود بگذارید و لباس را امتحان کنید. در این صورت، امکان خرید سایز مناسب‌ برای‌تان مقدورتر می‌شود.

    نکات مربوط به خرید انواع لباس بارداری چیست؟

    لباس بارداری - نکات خرید

    شما تا آخر عمرتان باردار نمی‌مانید و دورانی موقتی را از سر می‌گذرانید اما این موقتی بودن، دلیل نمی‌شود که در انتخاب لباس‌های‌تان دقت نکنید از سبک و سیاق پوشش خود دور شوید. هر چقدر لباس‌هایی که انتخاب می‌کنید، زیباتر، راحت‌تر و نزدیک‌تر به سلیقه همیشگی‌تان در انتخاب لباس باشد، احساس بهتری خواهید داشت. پس اهمیت انتخاب لباس بارداری مناسب را دست‌کم نگیرید.

    لباس زیر

    انتخاب اندازه و جنس مناسب لباس زیر در دوران بارداری بسیار مهم است. از شروع تا زمانی که ماه‌های آخر بارداری را پشت سر می‌گذرانید باید به سراغ انتخاب لباس‌های زیر نرم و استرِچ بروید. زیرا در این ماه‌ها، بدن‌تان بزرگ‌تر می‌شود و گاهی در سینه‌های‌تان احساس درد خواهید کرد. پس بهتر است از سینه‌بندی استفاده کنید که نرم، راحت و منعطف است.

    کفش

    اگر اهل پوشیدن کفش‌های پاشنه‌دار هستید، بهتر است در این ۹ ماه به طور موقتی با آنها خداحافظی کنید. زیرا این نوع از کفش‌ها برای حفظ تعادل در دوران بارداری خطرناک هستند و فشار مضاعفی به کمرتان وارد خواهند کرد. بهتر است به سراغ کفش‌های تخت از جنس چرم و الیاف طبیعی بروید تا اگر به احتمال زیاد، پاهای‌تان دچار تورم شد، کفش با پاهای‌تان هماهنگ‌تر باشد و آنها را فشرده نکند.

    شلوار و لِگینگ

    دروان بارداری حدود نُه ماه طول می‌کشد، پس بهتر است به تیپ و ظاهرتان رسیدگی کنید و نگذارید که لباس‌هایی زشت و دوست‌نداشتنی به شما احساس ناخوشایند بدتیپ بودن بدهند. اگر جین‌پوش هستید و همیشه از این نوع شلوارها استفاده می‌کنید، هیچ دلیلی وجود ندارد که در نُه ماه بارداری با جین‌ها خداحافظی کنید.

    شلوارهای جین مخصوص به دوران بارداری، طوری طراحی می‌شوند که بدن را تحت فشار قرار نمی‌دهند و به ظاهرتان هم حس و حال شیک و زیبایی می‌دهند. انتخاب لگینگ یا همان شلوارهای چسبان و منعطفی که حالت کِشی دارند هم گزینه بسیاری مناسبی در زمان بارداری است. لگینگ‌ها منعطف هستند و به شکل بدن‌تان درمی‌آیند. پس بهتر است در دوران بارداری، چند لگینگ هم برای خود تهیه کنید.

    بلوز و تی‌شرت

    لباس بارداری - تی شرت

    برای خرید بلوز و تی‌شرت بهتر است به دنبال لباس‌هایی باشید که با وجود کِش یا بندینک‌ها و...، امکان تغییر اندازه لباس را مهیا می‌کنند. یعنی مثلا با وجود باز و بسته کردن تعدادی دکمه، بند یا کِش و...، امکان استفاده از لباس در ماه‌های مختلف دوران بارداری وجود خواهد داشت.

    در این صورت دیگر نیازی به خرید چندین دست لباس در دوران بارداری نخواهید بود. ضمن اینکه باید یادتان باشد، با بزرگ شدن شکم، تی‌شرت‌ و بلوزی که به تن می‌کنید به سمت بالا کشیده می‌شود. به همین خاطر در انتخاب بلوز، تاپ و تی‌شرت باید گزینه‌هایی با قد بلند را در نظر داشته باشید تا وقتی شکم‌تان بزرگ شد کاملا با لباس پوشیده شود.

    پیراهن

    پیراهن‌های ماکسی و گشاد هم انتخاب‌هایی مناسب برای دوران بارداری هستند. گشاد بودن پیراهن باعث می‌شود که برآمدگی‌ها و تغییر اندازه اندام‌های‌تان زیاد به چشم نیاید. البته این تغییرات بسیار زیبا و دوست‌داشتنی است اما اگر دوست ندارید که دیگران آنها را ببینند هم کاملا قابل‌درک است. خرید پیراهن‌های ماکسی و گشادی که بعدا هم بتوان از آنها استفاده کرد، انتخاب به صرفه و هوشمندانه‌ای خواهد بود.

    در خرید لباس بارداری به این نکات هم توجه کنید

    لباس بارداری - خرید

    در دوران بارداری بیشتر عرق می‌کنید و بدن‌تان گرمای بیشتری تولید می‌کند به همین خاطر باید از لباس‌های نخی استفاده کنید تا پوست بدن‌تان راحت‌تر تنفس کند. لباس‌هایی که از الیاف طبیعی استفاده می‌شوند، هم از تعریق زیاد جلوگیری خواهند کرد و هم مانع از بروز حساسیت و آزردگی پوست بدن‌تان خواهند شد. پوست بدن در دوران بارداری حساس‌تر می‌شود.

    البته لباس‌هایی با الیاف مصنوعی مثل پلی‌استر هم دوام بیشتری دارند و کم‌تر چروک می‌شوند اما بهتر است در فصول سردتر از آنها استفاده کنید تا لازم نباشد مدام آنها را بشویید و نگران جا ماندن لکه‌های عرق روی آنها باشید. در دوران بارداری نوسانات دمای بدن بسیار زیاد است.

    چند لحظه عرق می‌کنید و تب دارید و در دقایقی دیگر دچار احساس سرما و لزر می‌شوید. پس بهتر است لایه‌لایه لباس پوشیدن را به عنوان یک سبک برای کنترل دمای بدن در نظر داشته باشید. سوئیشرت یا ژاکتی که به راحتی آن را بپوشید و دربیاورید هم انتخاب مناسبی خواهد بود.

    سعی کنید در دوران بارداری، لباس‌هایی بخرید که بعدا هم امکان استفاده از آنها وجود دارد. مثلا بعضی تونیک‌ها و پیراهن‌هایی که از زیرشکم گشاد می‌شوند، برای همه افراد قابل استفاده هستند و تن‌خور زیبا و جذابی دارند. این انتخاب باعث می‌شود تا بعد از بارداری جایی برای لباس‌های آن دوران در کمدتان وجود داشته باشد.

    در آخر

    لباس بارداری - خرید دوران بارداری بسیار دوران مهمی است. قرار نیست، کلیشه‌ای صحبت کنیم و بگوییم که این دوران بهترین مقطع زندگی‌تان است و... . خیر، چنین چیزی در کار نیست. زیرا مانند هر بخش دیگری از زندگی، این شما هستید که به بارداری یا مقاطع دیگر عمرتان، رنگ شادی یا غم می‌دهید. پس سعی کنید با در نظر گرفتن موضوعات مختلف مثل انتخاب لباس مناسب، این دوران را شادتر و راحت‌تر بگذرانید. ببینید که انتخاب چه رنگ‌ها و طرح‌هایی، شما را خوشحال‌تر و راحت‌تر می‌کند. کلیشه‌ای فکر نکنید و حتما به سراغ لباس‌های مشکلی و بدون طرح نروید. هر چه دل‌تان می‌گوید، همان را پیاده‌سازی کنید. لباس شاد و رنگی، لباس‌های ساده و مشکی و...، هیچ فرقی نمی‌کند. مهم این است که در چه لباسی راحت‌تر و آرام‌تر هستید.  

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید