۵ سوالی که پیش از خرید اسکوتر کودک باید جوابش را بدانید

۵ سوالی که پیش از خرید اسکوتر کودک باید جوابش را بدانید
راهنمای مطالعه

    اسکوترسواری ازجمله بازی‌های پرطرفداری است که دختر و پسر نمی‌شناسد. امروز در «درجه» تصمیم داریم نکات مهمی را که پیش از خرید اسکوتر کودک باید بدانید را با هم بررسی کنیم.

    قبل از هرچیز باید به پرسش مهم جواب دهیم:

    ۱. اصلا خرید اسکوتر غیربرقی فایده‌ای هم دارد؟

    اسکوتر کودک

    خصوصا اگر کودک‌تان تحرک کافی ندارد چرا که نه! این روزها بیشتر پدرومادرها از نشستن مداوم فرزندشان پای بازی‌های کامپیوتری گله دارند. البته که باید گوشه‌چشمی به بازی فکری کودکان داشته باشید، اما فعالیت فیزیکی هم موضوع مهمی است. ابزاری مانند کفش اسکیت و اسکوتر نه‌تنها سرگرم‌کننده هستند، بلکه کودک‌تان را به تحرک وامی‌دارند و خالی از هیجان هم نیستند. ضمنا باید خدمت‌تان عرض کنیم که منظورمان اسکوترهای دسته‌دار غیربرقی است.

    از جمله فواید اسکوترسواری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • تجربه هیجان: اسکوترسواری جزو ورزش‌های هیجانی است. بچه‌ها معمولا از تجربه سرعت و حس وزش باد بر صورت‌شان به وجد می‌آیند.
    • کمک به برقراری تعادل: کودک‌ با اسکوترسواری یاد می‌گیرد موقع حرکت یا دویدن تعادلش را حفظ کند. این بازی تمرین خوبی است تا کودک‌تان بعدها دوچرخه‌سواری را راحت‌تر یاد بگیرد.
    • افزایش اعتمادبه‌نفس: وقتی کودک‌تان پیشرفتش را در اسکوترسواری ببیند، اعتمادبه‌نفس بیشتری هم پیدا می‌کند.
    • تقویت عضله‌سازی و استقامت جسمی: کودک‌ برای اسکوترسواری باید حرکاتش را طوری هماهنگ کند که حین حرکت نلغزد و همین برای تقویت استقامت جسمی تمرین مفیدی است. اسکوترسواری درکل بازی پرتحرکی است و به تقویت عضله‌سازی هم کمک می‌کند.
    • تمرین رعایت نکات ایمنی: کودک برای اسکوترسواری باید کلاه ایمنی و زانوبند استفاده کند. وقتی پیش از هر بار اسکوترسواری به کودک‌تان یادآوری کنید که اول ایمنی بعد بازی، کم‌کم یاد می‌گیرد که بعدها هم در انجام فعالیت‌هایی مثل دوچرخه‌سواری و بعدتر رانندگی نسبت به رعایت نکات ایمنی بی‌توجه نباشد.
    • یادگیری مهارت‌های ارتباطی: اسکوترسواری گروهی در پارک فرصتی است تا کودک‌تان درزمینه مهارت‌های اجتماعی و بازی‌های تیمی هم رشد کند.

    ۲. آیا کودکم برای اسکوترسواری آمادگی کافی دارد؟

    اسکوتر کودک

    بچه‌ها از لحاظ پیشرفت مهارت‌های حرکتی مثل هم نیستند. به‌ همین خاطر خیلی نمی‌توان گفت کودک دقیقا از چه سنی می‌تواند اسکوترسواری کنند. معیار جثه هم در این مورد کمکی نمی‌کند. پس بهتر است بیشتر به توانایی جسمی کودک‌تان نگاه کنید تا سن یا قدوقواره‌اش.

    به‌طورکلی از وقتی گام‌برداشتن کودک‌تان استوار شد احتمالا برای شروع اسکوترسواری هم تقریبا آماده خواهد بود. یعنی از چیزی حدود دو، سه سالگی به بعد. اسکوتر دسته‌دار درکل در مقایسه با اسکیت به مهارت‌های حرکتی کمتری نیاز دارد.

    ۳. اسکوتر سه‌چرخ برای کودکم مناسب‌تر است یا دوچرخ؟

    اسکوتر کودک

    اغلب اسکوترها دوچرخ یا سه‌چرخ‌اند. حفظ تعادل روی اسکوترهای دوچرخ مهارت بیشتری می‌طلبد. اسکوترهای دوچرخ برای اینکه از تعادل خارج نشوند درست مثل دوچرخه به حداقل سرعت خاصی نیاز دارند. موقع گردش به طرفین هم لازم است کودک بدنش را به‌سمت مرکز جهت چرخش متمایل کند.

    بنابراین اسکوترسواری برای بچه‌ها در سنین پایین همراه با دو چالش اصلی است:

    • رسیدن به حداقل سرعت موردنیاز: کودک‌تان باید آن‌قدری استقامت و مهارت داشته باشد که بتواند اسکوتر را تا رسیدن به حداقل سرعت موردنیاز به جلو هل دهد و سرعت لازمه را حفظ کند.
    • هدایت و کنترل پیوسته: کودک برای حفظ کنترل باید قادر به هدایت اسکوتر با دسته‌ فرمان باشد.

    اسکوترهای سه‌چرخ چالش اول را ندارند. درعوض کودک‌تان فرصت می‌کند تا روی چالش دوم متمرکز شود و سرعت‌گرفتن را راحت‌تر تمرین کند. البته دقت داشته باشید که از بین اسکوترهای سه‌چرخ هم طرز کار همه یک‌شکل نیست. درمجموع چهار نوع اسکوتر سه‌چرخ داریم:

    دو چرخ در جلو و یک چرخ در عقب با نیاز به متمایل‌کردن بدن به طرفین برای گردش به چپ و راست

    اسکوتر سه‌چرخ

    این نوع اسکوترها در حرکت به‌سمت جلو از قابلیت حفظ تعادل خودکار برخوردارند. اما دسته فرمان‌شان برخلاف مدل‌های فرمان دوچرخه‌ای نمی‌چرخد و برای گردش به طرفین لازم است کودک بدنش را به‌سمت جهت چرخش متمایل کند. این نوع اسکوترها برای کودکان حدود سه تا هفت سال مناسب‌اند.

    دو چرخ در جلو و یک چرخ در عقب با فرمان دوچرخه‌ای

    این نوع اسکوترها به سه‌چرخه می‌مانند. با این تفاوت که سه‌چرخه در قسمت عقب دو چرخ دارد. اسکوترهای این مدلی برای کودکان نوپا (حدود دو سه ساله) مناسب‌اند. البته خیلی روی مهارت‌های حرکتی کار نمی‌کنند. منتها روی تقویت عضلات پا مؤثرند.

    یک چرخ در جلو و دو چرخ در عقب با فرمان دوچرخه‌ای

    اسکوتر سه‌چرخ

    این نوع اسکوترها هدایت‌شان از نوع قبلی راحت‌تر است، چراکه قسمت پهن‌تر کفی اسکوتر در سمت عقب قرار دارد. اسکوترهای این مدلی کودک را از بابت حفظ تعادل چندان به چالش نمی‌کشند و بیشتر به‌درد کودکان نوپا یا بچه‌هایی می‌خورند که مدل اولی هنوز برایشان زیادی سخت است.

    یک چرخ در جلو و دو چرخ در عقب با آرایش ‌Vشکل

    اسکوتر سه‌چرخ

    طرز هدایت این نوع اسکوترها شبیه بقیه نیست. بقیه اسکوترها را باید با پا به‌سمت جلو هل داد، اما اسکوترهای این مدلی را باید با حرکات خاص لگن پیش برد.

    ۴. چه سایز اسکوتری برای کودکم بخرم؟ کوچک یا بزرگ؟

    چرخ اسکوتر

    برای انتخاب سایز اسکوتر باید به جثه و توانایی جسمی کودک‌تان نگاه کنید. سایز کلی اسکوترهای دسته‌دار را معمولا برحسب سایز چرخ‌شان می‌سنجند. سایزهای رایج به‌قرار زیرند:

    • کوچک: سایز چرخ ۱۰۰ میلی‌متر، ۱۲۰ میلی‌متر و ۱۲۵ میلی‌متر
    • متوسط: سایز چرخ ۱۴۵ میلی‌متر و ۱۸۰ میلی‌متر
    • بزرگ: سایز چرخ ۲۰۰ میلی‌متر و ۲۰۵ میلی‌متر
    • خیلی بزرگ: سایز چرخ ۲۳۰ میلی‌متر (معمولا هم فقط چرخ جلو این سایزی است)

    اسکوترهای چرخ‌کوچک، سایزشان می‌تواند نصف سایز یا وزن اسکوترهای سایز کامل باشد. به همین خاطر سبک‌ترند و راندن‌شان هم برای بچه‌ها راحت‌تر است. منتها چون خوب سرعت می‌گیرند، برای بچه‌هایی که پرشتاب می‌رانند کمی خطرناک‌ترند.

    اما راندن اسکوتر چرخ‌بزرگ به تلاش بیشتری نیاز دارد و درمجموع باعث می‌شود کودک با ملایمت بیشتری براند. اسکوترهای این سایزی به خاطر چرخ‌های بزرگ‌شان پایداری بیشتری هم دارند. فقط اینکه ترمزشان دیرتر می‌گیرد.

    ۵. برای ایمنی کودکم چه تمهیداتی مهیا کنم؟

    اسکوتر سواری با کلاه ایمنی

    کودک‌تان را هرگز بدون تمهیدات ایمنی روانه اسکوترسواری نکنید. ضمنا دقت داشته باشید که لوازم ایمنی موردنیاز برای اسکوترسواری را باید جداگانه بخرید. پس در کنار خرید اسکوتر بودجه‌ای را هم به خرید این لوازم جانبی اختصاص دهید:

    • کلاه ایمنی: کلاه ایمنی حتما باید سایز سر کودک باشد. سایز اشتباه می‌تواند جلوی دید کودک‌تان را بگیرد. ضمن اینکه اگر کلاه ایمنی گشاد باشد، بندها به‌خوبی زیر چانه سفت نمی‌شوند و کلاه مدام لق خواهد زد. در این حالت کلاه ایمنی نمی‌تواند کارکرد مخافظتی درستی برای جلوگیری از ضربه به سر داشته باشد.
    • دستکش: دستکش به‌ اندازه کلاه ایمنی ضروری نیست.
    • زانوبند و آرنج‌بند: اینها هم به اندازه کلاه ایمنی ضروری نیستند. اما به‌هرحال از آسیب‌های ضربه به‌هنگام زمین‌خوردن می‌کاهند.

    در پایان باز هم تاکید می‌کنیم که اسکوترسواری درصورت رعایت‌نکردن موارد ایمنی می‌تواند با آسیب‌هایی همراه باشد. پس کودک‌تان را برای استفاده از اسکوتر طوری آموزش دهید که از سرعت‌گرفتن بیش‌ازحد بپرهیزد و متوجه شود که فقط می‌تواند در محوطه‌های مطمئن اسکوترسواری کند. به‌هرحال اسکوتر وسیله‌ای سرعتی است و اول باید جانب احتیاط را گرفت!
    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید