صندلی ایمنی کودک و نکاتی که باید برای خرید بدانید

صندلی ایمنی کودک و نکاتی که باید برای خرید بدانید
راهنمای مطالعه

    صندلی ایمنی کودک یک وسیله مهم و ضروری برای حفظ سلامت کودکان در خودرو است. این‌جا دیگر بحث مرگ و زندگی است و  بسیار مهم و حیاتی است که دقیقا بدانید در انتخاب یک صندلی ایمنی کودک باید به چه نکاتی توجه کنید؛ پس با این مطلب «درجه» همراه باشید.

    حفظ سلامت کودک مهم‌ترین اولویت زندگی یک پدر و مادر است و برای رسیدن به این هدف هرکاری از دستشان بربیاید انجام می‌دهند. یکی از این کارها تامین امنیت کودک در اتومبیل است که با خرید یک صندلی ایمنی کودک صورت می‌گیرد. به قول قدیمی‌ها اتفاق فقط یک بار می‌افتد و جایی برای ریسک کردن در این زمینه وجود ندارد.

    اما برای اینکه بتوانید یک انتخاب درست و ایمن داشته باشید لازم است که انواع صندلی ایمنی کودک را بشناسید و با نکات مربوط به ایمنی آن‌ها آشنا شوید. اولین گام هم این است که بدانید کدام یک از انواع این صندلی‌ها متناسب با سن کودک شماست.

    آشنایی با انواع صندلی ایمنی کودک

    بهترین مدل برای صندلی ایمنی کودک، مدلی است که ضمن دارا بودن اصول ایمنی ( که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم) با سن و سایز کودک شما تناسب کامل داشته باشد. صندلی‌های ایمنی را می‌توان به ۴ دسته تقسیم کرد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. در تصویر زیر محدوده سنی استفاده از انواع صندلی‌ها و کمربند ایمنی را می‌بینید (دقت داشته باشید که علاوه بر این سه نوع صندلی که در تصویر آمده ما در ادامه نوع چهارمی هم برایتان توضیح داده‌ایم).

    آشنایی با انواع صندلی ایمنی کودک

    ۱- صندلی نوزاد (رو به عقب)‌

    صندلی ایمنی کودک نوزاد (خوابیده)‌ 

    برای نوزادان باید از صندلی ایمنی نوزاد یا رو به عقب یا «rear-facing Car Seats» استفاده کرد. این نوع صندلی از تولد تا ۲ الی ۳ سالگی بهترین گزینه است. این صندلی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که رو به صندلی خودرو قرار می‌گیرند و بسته به مدل برای وزن بین ۲ تا ۱۸ کیلوگرم مناسب هستند.

    کودکان معمولا قبل از اینکه به حداکثر وزن قابل تحمل این نوع از صندلی‌ها برسند به حداکثر قدی که در این صندلی‌ها جا می‌شوند، می‌رسند و به عبارتی قد صندلی برای‌شان کوتاه می‌شود.

    اگر قد کودک‌تان به‌گونه‌ای است که فاصله سر او تا بالای پشتی صندلی کمتر از سه سانتی‌متر شده است وقت آن است که نوع صندلی ایمنی کودک را عوض کنید. چرا که مدل رو به عقب دیگر جواب‌گوی سایز فرزند شما نیست. استفاده از صندلی ایمنی نوزاد راحت و کاربردی است. چون می‌توانید آن را از صندلی خودرو جدا کنید و به عنوان یک کریر نیز از آن استفاده کنید.

    این ویژگی باعث شده که صندلی روبه عقب بهترین گزینه برای نگهداری کودک در حال خواب در داخل و خارج از خودرو باشد و می‌توانید بدون بیدار کردن کودک دلبندتان او را به راحتی جابه‌جا کنید. البته مشکل این نوع صندلی این است که چون فقط در حالت رو به عقب قابل استفاده است با بزرگ شدن کودک‌تان مجبورید آن را عوض کنید.

     

    ۲- صندلی دو حالته

    صندلی ایمنی کودک دو حالته یا «Convertible Car Seats»

    صندلی‌های دو حالته یا «Convertible Car Seats» مشکل صندلی‌های روبه‌عقب را ندارند. چرا که می‌توان از آن‌ها هم به عنوان صندلی رو به‌ عقب برای نوزاد استفاده کرد و هم قابل تغییر به حالت رو به جلو است. پس وقتی که کودک‌تان بزرگ‌تر شد می‌توانید از حالت رو به جلو آن هم استفاده کنید و لازم نیست صندلی را کلا عوض کنید. به این ترتیب در هزینه‌های‌تان هم صرفه‌جویی خواهید کرد.

    نکته دیگر اینکه این صندلی‌ها در حالت روبه‌عقب‌شان نسبت به نوع قبلی بازه تحمل وزن بیشتری دارند و برای وزن تا ۲۳ کیلوگرم مناسب هستند. در حالت رو به جلو این مقدار بیشتر است و این صندلی‌ها در این حالت تا حدود ۳۰ کیلوگرم را به خوبی تحمل می‌کنند. صندلی‌های رو به جلو بسته به سایز کودک برای سنین ۱ تا ۷ سال مناسبند.

    با وجود اینکه این نوع از صندلی ایمنی کودک طوری طراحی شده که برای نگهداری نوزادان ۲ کیلوگرمی هم مناسب باشد، اما معمولا برای نوزادان کمی بزرگ هستند. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند که بهتر است با مدل رو به عقب شروع کنید و بعد از اینکه کودک‌تان بزرگ‌تر شد سراغ مدل‌های رو به جلو و دو حالته بروید.

    نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که برخلاف مدل رو به عقب، صندلی‌های دو حالته قابلیت اینکه به عنوان کریر هم استفاده شوند را ندارند و قابل جدا شدن از صندلی خودرو نیستند.

     

    ۳- صندلی نوع بوستر «BOOSTER» یا بالابرنده

    صندلی ایمنی کودک نوع بوستر «BOOSTER» یا بالابرنده 

    صندلی نوع بوستر برای سنی مناسب است که حداکثر سایز قابل تحمل صندلی‌های دو حالته یا رو به جلو را هم پشت سر گذاشته اما کودک هنوز برای اینکه به طور عادی از کمربند خودرو استفاده کند کوچک است. صندلی بوستر در ایران به صندلی حامی یا تقویت‌کننده هم ترجمه شده است اما در اینجا منظور از واژه BOOSTER بیشتر به معنی بالا برنده است. چون کار اصلی صندلی BOOSTER این است که کودک شما را بالاتر از صندلی خودرو قرار می‌دهد تا بتوان برای او از کمربند خودرو استفاده کرد. این صندلی‌ها برای سنین ۴ تا ۱۲ سال مناسبند.

    صندلی بالابرنده باعث می‌شود تا کمربند دقیقا در نقاط درستی از بدن کودکان قرار گیرد و بدون اینکه باعث ناراحتی آن‌ها شود به خوبی ایمنی را حفظ کند. دو مدل صندلی بالا‌برنده موجود است. یک مدل که خودش پشتی هم دارد و یک مدل که فقط قسمتی برای نشستن دارد و باید از پشتی صندلی خودرو برای تکیه‌دادن استفاده کرد.

    صندلی‌ها بدون پشتی ارزان‌تر و سبک‌ترند و راحت‌تر جابه‌جا می‌شوند اما صندلی‌هایی که پشتی دارند به گونه ‌ای طراحی شده‌اند که به کمک آن‌ها محل قرار گرفتن کمربند دقیق‌تر خواهد بود. همچنین در صندلی‌های بالابرنده پشتی‌دار سر کودک از طرفین محافظت می‌شود.

     

    ۴- صندلی چندکاره

    صندلی ایمنی کودک چند کاره

    صندلی چندکاره یا «All-in-One Car Seats» شبیه صندلی‌های دو حالته هستند. این نوع صندلی ایمنی کودک، کاملا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه به حساب می‌آید. چرا که همانطور که از اسمش مشخص است این نوع، کارایی هر سه نوع قبلی را در خود دارد و از زمان تولد فرزندتان تا سنی که آماده استفاده از کمربند خودرو شود می‌توانید از این صندلی استفاده کنید. این صندلی‌ها در حالت رو به عقب توانایی نگه داشتن کودکی با وزن ۲ کیلوگرم تا ۲۳ کیلوگرم را دارند و در حالت رو به جلو از ۹ تا ۳۰ کیلوگرم و در حالت بالابرنده از ۱۴ تا ۵۵ کیلوگرم را می‌توانند در خود نگه دارند.

    با وجود اینکه ویژگی چندکاره بودن این صندلی‌ها باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود اما بعضا نمی‌تواند در هر کدام از حالت‌هایی که گفته شد، عملکردی به خوبی مدل‌هایی که صرفا برای آن حالت ساخته شده‌اند، داشته باشند. همچنین معمولا سنگین‌تر و جاگیرتر از انواع دیگر هستند و ممکن است مناسب برای استفاده در همه‌ اتومبیل‌ها نباشند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که صندلی‌های چندکاره قابلیت استفاده به عنوان کریر را ندارند.

    چرا نباید صندلی ایمنی کودک دست دوم بخریم؟

    خریدن لوازم دست دومی که به اصطلاح تمیز هستند و  قابلیت استفاده مجدد را دارند بعضا می‌تواند برای صرفه‌جویی در هزینه گزینه معقول و مناسبی باشد. اما در مورد صندلی ایمنی کودک این‌گونه نیست! چرا که صندلی ایمنی با جان کودک شما در ارتباط است و نمی‌توان در مورد آن ریسک کرد.

    اگر بخواهیم دقیق‌تر در این مورد صحبت کنیم باید بگوییم که در صندلی‌های ایمنی، کوچکترین اجزا، مثلا یک پیچ هم می‌تواند نقش قابل توجهی در حفظ ایمنی صندلی داشته باشد. این در حالی است که این اجزای تاثیرگذار ممکن است آن‌قدر در دید نباشند که بتوان متوجه کمبود آن‌ها در یک صندلی دست دوم شد. اما وقتی که یک صندلی نو و ضمانت‌دار از یک برند معتبر می‌خرید دیگر خیالتان می‌تواند از این بابت راحت باشد.

    یک صندلی شسته شده و تعمیر شده ممکن است کاملا تمیز و ایمن به نظر برسد. اما واقعیت این است که شما از گذشته این صندلی اطلاعات دقیقی ندارید. اینکه چندسال از این صندلی استفاده شده و چقدر بافت و اجزای آن در معرض آسیب و ضربه قرار گرفته‌اند از ظاهر آن به طور کامل قابل تشخیص نیست.

    پس توصیه ما و کارشناسان این است که در مورد این وسیله مهم این ریسک را نکنید. نکته دیگر اینکه بهتر است برای خرید صندلی نو هم به میزانی که لازم است هزینه کنید و به خاطر پرداخت مبلغ کمتر سراغ صندلی‌های بی‌کیفیت و بی نام‌ونشان نروید. سراغ محصولی بروید که امتحان خودش را در این زمینه پس داده باشد.

    هنگام خرید صندلی ایمنی کودک چه ویژگی‌هایی را مورد بررسی قرار دهیم؟

    اتصال امن به صندلی خودرو (ایزوفیکس)

    ایزوفیکس (ISOFIX) یک استاندارد جهانی برای محل اتصال صندلی کودک در خودرو است. برندهای معتبر بین‌المللی خودروسازی از این استاندارد در صندلی عقب خودروهای خود پیروی می‌کنند. خودروسازان ایرانی نیز در برخی از مدل‌های خود این استاندارد را رعایت کرده‌اند. در خودروهایی که دارای این استاندارد هستند، قلاب‌هایی تعبیه شده است که با استفاده از آن‌ها می‌توان به راحتی صندلی ایمنی کودک را روی صندلی عقب خودرو نصب کرد و به این ترتیب به صورت ایمن‌تر و محکم‌تر آن را مهار کرد تا در زمان حرکت اتومبیل، جا به جا نشود.

    اتصال امن به صندلی خودرو ایزوفیکس ISOFIX

    تولیدکنندگان معتبر صندلی ایمنی کودک نیز در مدل‌های خود این استاندارد را رعایت می‌کنند. صندلی‌هایی که از این استاندارد پیروی می‌کنند، دارای اتصالاتی هستند که به قلاب‌های سیستم ایزوفیکس در خودرو متصل می‌شود و به این‌ترتیب ایمنی کودک شما در خودرو تضمین می‌شود. دقت داشته باشید که برای استفاده از این قابلیت باید مطمئن شوید که خودروی شما دارای استاندارد ایزوفیکس هست یا نه. اگر خودروی شما این قابلیت را دارد بهتر است سراغ صندلی‌هایی بروید که اتصال امن به صندلی خودرو (ایزوفیکس) داشته باشند.

    ابعاد صندلی

    مدل‌های مختلف خودرو بسته به طراحی و ابعادشان فضای مشخصی در قسمت صندلی عقب دارند. پس بهتر است قبل از خرید صندلی ایمنی کودک، ابعاد مدل مورد نظرتان را با فضایی که در قسمت صندلی عقب خودروی شما وجود دارد مقایسه کنید و مدلی را انتخاب کنید که در خودروی‌ شما و روی صندلی آن به خوبی جا بگیرد.

    وزن

    حتی سنگین‌ترین صندلی‌های ایمنی هم آنقدر وزن ندارند که صندلی عقب خودروی شما از عهده آن برنیاید! اما در مدل‌های رو به عقبی که قابلیت تبدیل شدن به کریر را دارند موضوع وزن اهمیت پیدا می‌کند. چرا که اگر مدل‌هایی انتخاب کنید که وزن نسبتا بالایی دارند در جابه‌جا کردن آن به مشکل بر خواهید خورد.

    گروه سنی و ظرفیت وزنی

    در مورد انواع صندلی‌های ایمنی صحبت کردیم و گفتیم که هر نوع برای چه سن و وزنی مناسب است. اما با این حال ممکن است شرکت‌های مختلف محدوده متفاوتی برای انواع مختلف صندلی‌هایشان در نظر گرفته باشند. پس بهتر است قبل از خرید حتما نگاهی به مشخصات مدل مورد نظرتان بیندازید و مطمئن شوید که گروه سنی و ظرفیت وزنی اعلام شده توسط شرکت تولید کننده آن مدل با سن و وزن کودک شما تناسب داشته باشد. امیدواریم که این مطلب به شما کمک کرده باشد تا  یک انتخاب ایمن و خوب برای فرزند دلبندتان داشته باشید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید