۵ دلیل رضایت گیمرها از خرید کنسول پلی استیشن ۵

۵ دلیل رضایت گیمرها از خرید کنسول پلی استیشن ۵
راهنمای مطالعه

    پلی استیشن ۵ سال گذشته به بازار عرضه شد و علی‌رغم گذشت این زمان نسبتا طولانی، هیجان برای خرید پلی استیشن ۵ سونی حتی اندکی فروکش نکرده است.

    بعد از موفقیت چشمگیر کنسول پلی استیشن ۴، انتظارات به بیشترین حد ممکن رسیده بود. خوشبختانه سونی توانست انتظارات را برآورده کند و اکنون کنسولی را روانه بازار کرده که نه‌تنها بسیار خوش‌قیافه از آب درآمده، بلکه با برخی از گران‌قیمت‌ترین کامپیوترهای گیمینگ امروزی برابری می‌کند و می‌تواند تجربه‌ای دلچسب از بازی‌های ویدیویی پدید آورد.

    استقبال از کنسول تازه سونی آنقدر بوده که با گذشت ۴ ماه از عرضه دستگاه، همچنان نمی‌توان به راحتی آن را در بازار یافت. البته که همین موضوع خود به دردسری بزرگ نیز تبدیل شده و گیمرها یا باید بیش از این برای خرید پلی استیشن ۵ محبوب خود منتظر باقی بمانند یا اینکه به پرداخت هزینه‌های بالاتر تن بدهند و آن را از طریق دلالان بازار سیاه تهیه کنند. اما سونی هم سخت مشغول به کار است و حتی برخی از خطوط تولید پلی استیشن ۴ را اکنون به پلی استیشن ۵ اختصاص داده تا هرچه سریع‌تر تعادل میان عرضه و تقاضا را به بازار بیاورد.

    کنترلر پلی استیشن 5

    همینطور که شرایط عرضه به بازار بهتر می‌شود، گیمرها هم دلایل بیشتری برای خرید کنسول نسل جدید سونی دارند. در این مقاله به مرور ۵ دلیلی می‌پردازیم که باید به خاطرشان در اسرع وقت پلی استیشن ۵ را تهیه کنید. اما پیش از هر چیز، نگاهی بیندازید به مشخصات سخت‌افزاری کنسول:

    • ابعاد: ۲۶۰ در ۱۰۴ در ۳۹۰ میلی‌متر
    • وزن: ۴.۵ کیلوگرم
    • رنگ: سفید
    • پردازنده: ۸ هسته‌ای ذن ۲ با فرکانس کاری ۳.۵ گیگاهرتز (متغیر)
    • پردازشگر گرافیکی: مجهز به ۳۶ واحد پردازشی با فرکانس کاری ۲.۲۳ گیگاهرتز (متغیر)، معماری RDNA2
    • توان پردازشی: ۱۰.۲۸ ترافلاپس
    • حافظه رم: ۱۶ گیگابایت از نوع GDDR6
    • حافظه داخلی: ۸۲۵ گیگابایت از نوع SSD
    • درایو نوری: 4K UHD
    • پورت‌ها: دو پورت USB-A، یک پورت USB-C
    • قیمت رسمی در زمان عرضه: ۴۹۹ دلار برای مدل استاندارد - ۳۹۹ دلار برای مدل تمام دیجیتال

    ۱. بازی‌های انحصاری سونی

    بازی Horizon Forbidden West

    اصلی‌ترین دلیل برای خرید کنسول پلی استیشن ۵، بدیهتا بازی‌های ویدیویی هستند. خصوصا آن دسته از بازی‌هایی که روی هیچ پلتفرم دیگری یافت نمی‌شوند. مشخصا انتخاب میان پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس یا سری اس بستگی به این دارد که طرفدار چه بازی‌هایی باشید، اما می‌توان به عنوان یک حقیقت گفت که سونی همواره بهترین بازی‌های انحصاری را داشته است. همانطور که در نسل پیشین کنسول‌های بازی دیدیم، سونی با دست پر به استقبال طرفدارانش رفت و با عناوینی نظیر God of War ،Uncharted 4: A Thief's End ،Horizon Zero Dawn ،Ghost of Tsushima و البته The Last of Us Part II آن‌ها را حسابی به وجد آورد.

    همین رویه به طور یقین در نسل جدید هم ادامه خواهد یافت و با توجه به اینکه مایکروسافت قصد دارد بازی‌های انحصاری‌اش را روی پلتفرم کامپیوترهای شخصی نیز عرضه کند، حالا دلایل بیشتری برای این دارید که پلی استیشن ۵ را به عنوان کنسول خانگی انتخاب کنید و به تجربه سایر بازی‌ها روی کامپیوتر بپردازید.

    [related]1390[/related]

    به این ترتیب، انحصاری‌های واقعی در انحصار سونی هستند. البته که برخی از نخستین بازی‌های انحصاری پلی استیشن ۵ روی پلی استیشن ۴ هم عرضه شده‌اند و این رویه حداقل تا پایان سال ۲۰۲۱ ادامه می‌یابد، اما خیلی زود باید منتظر عرضه بازی‌های جدید تنها برای کنسول نسل جدید سونی باشیم.

    بنابراین اگر می‌خواهید بازی‌هایی مانند Spider-Man: Miles Morales ،Horizon Forbidden West ،Demon's Souls Remake یا Ratchet & Clank: Rift Apart را بازی کنید، نیازمند یک کنسول پلی استیشن ۵ خواهید بود. غیر از این‌ها سونی مشغول توسعه نسخه جدید سری بازی‌های Gran Turismo و God of War هم هست و بنابراین امسال و سال آتی میلادی، ژاپنی‌ها با دست پر به سراغ گیمرها خواهند رفت.

    ۲. کنترلر DualSense

    کنترلر DualSense

    هرطور که به موضوع نگاه کنید، گیم‌پد DualSense یک کنترلر نسل بعدی حقیقی است. سونی دست به ایجاد تغییرات گسترده نسبت به کنترلر DualShock 4 در کنسول پلی استیشن ۴ زده و آنچه به دست آمده، پیشرفته‌ترین، خوش‌دست‌ترین و جذاب‌ترین کنترلر تاریخ پلی استیشن است.

    این گیم‌پد به تکنولوژی بازخورد لمسی مجهز شده و شما را به شکلی تازه درون بازی‌های ویدیویی غرق می‌کند. توصیفش اندکی دشوار است، اما این سیستم این‌طور کار می‌کند که برای مثال می‌توانید شیرجه زدن کاراکتر اصلی روی آب یا تفاوت میان جاده آسفالتی و جاده خاکی در یک بازی مسابقه‌ای را به خوبی حس کنید. بسیاری از بازی‌های کنونی پلی استیشن هم از این قابلیت استفاده می‌کنند و سونی حتی بازی Astro's Playroom را به صورت رایگان و پیش‌فرض روی تمام کنسول‌های پلی استیشن ۵ نصب کرده که بازخورد لمسی را به شکل مفصل نشان‌تان می‌دهد.

    بعد نوبت به تریگرهای تطبیق‌پذیر کنترلر می‌رسد. دکمه‌های روی شانه کنترلر (یا همان L2 و R2) اکنون نوعی مقاومت در برابر فشرده شدن نشان می‌دهند که می‌تواند باز هم حس حضور در جهان بازی را منتقل کند. این سیستم سطوح مختلفی از مقاومت را به کار می‌گیرد و برای مثال هر سلاح در بازی Call of Duty: Black Ops Cold War احساس مخصوص به خودش را دارد. یا در مثالی دیگر، می‌توانید فشار ناشی از کشیده شدن زه کمان از سوی کاراکتر اصلی بازی‌ها را حس کنید.

    و نکته آخر اینست که DualSense از یک میکروفون داخلی با قابلیت کاهش نویز برخوردار شده و این یعنی برخلاف کنترلر پلی استیشن ۴، حتی بدون اتصال هدفون سیمی به کنترلر هم قادر به مکالمه با دوستان‌تان خواهید بود. این میکروفون کیفیت بسیار بالایی دارد و نه‌تنها صدای شما را با وضوح بسیار خوبی به گوش دوستان و هم‌تیمی‌ها می‌رساند، بلکه صدای محیط پیرامون و منزل را نیز تا جای ممکن می‌گیرد. البته تعبیه میکروفون روی کنترلر باعث نگرانی برخی از این نیز شده که شاید سونی در زمانی که نباید، به شنود شما و اعضای خانواده بپردازد!

    باید افزود که هیچ‌یک از این قابلیت‌ها را روی هیچ کنسول و کنترلر دیگری در بازار کنونی نمی‌توان یافت.

    مشاهده قیمت پلی‌استیشن 5 در دیجی‌کالا

    ۳. قدرت پردازشی بی‌سابقه

    خرید پلی استیشن 5

    پلی استیشن ۵ همراه با مشخصات سخت‌افزاری بسیار تحسین‌برانگیزی برای یک کنسول خانگی از راه می‌رسد و به پردازنده AMD Zen 2 و پردازشگر گرافیکی مبتنی بر معماری RDNA 2 مجهز شده که ۱۰.۲۸ ترافلاپس فدرت پردازشی خالص را با خود به همراه می‌آورد. اما تمام این‌ها به چه معناست؟ به این معنا که می‌توان اکثر بازی‌ها را با رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کرد و گاهی حتی برخی بازی‌ها با رزولوشن 4K و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه به اجرا در می‌آیند.

    سونی در طراحی سخت‌افزار این کنسول دست به خرق عادت زده و پردازنده و پردازشگر گرافیکی پلی استیشن ۵ با فرکانس متغیر کار می‌کنند. بنابراین بسته به نیازهای هر بازی و فشار پردازشی، فرکانس تغییر می‌کند و دستیابی به سطوح بالاتری از توان پردازشی امکان‌پذیر می‌شود. از سوی دیگر، طراحی بسیار بزرگ بدنه دستگاه اساسا به خاطر سیستم خنک‌کننده غول‌آسایی بوده که درون آن قرار گرفته تا از داغ شدن بیش از حد قطعات هنگام بالا رفتن فرکانس کاری جلوگیری کند. اما پردازنده، پردازشگر گرافیکی و حافظه رم ۱۶ گیگابایتی مشابه به آنچه در پلی استیشن ۵ یافت می‌شود را در ایکس باکس سری ایکس هم دیده‌ایم. آنچه پلی استیشن ۵ را حقیقتا از رقیبش متمایز می‌کند، حافظه SSD با سرعت انتقال داده خالص ۵.۵ گیگابایت بر ثانیه و سرعت ۸ الی ۹ گیگابایت بر ثانیه در حالت فشرده است.

    اگر بخواهیم واضح بگوییم، سرعت جابه‌جایی داده در کنسول پلی استیشن ۵ بالاتر از تمام حافظه‌های SSD ساخته شده برای مصرف‌کنندگان است و خود سونی با ایجاد تغییراتی در این تکنولوژی، از دست‌یابی به بالاترین عملکرد ممکن اطمینان حاصل کرده. معنای این چیست؟ این یعنی نه‌تنها بارگذاری بازی‌ها به شکلی بسیار سریع‌تر (در واقع ۱۹ برابر سریع‌تر) انجام می‌شود، بلکه بازی‌سازان نیز به منابع بیشتری برای ساخت جهان‌های بزرگ‌تر و پر جزییات‌تر دسترسی خواهند داشت.

    [related]8556[/related]

    پلی استیشن ۵ ضمنا از یک تکنیک گرافیکی بسیار پیشرفته به نام «رهگیری پرتو» (Ray Tracing) پشتیبانی می‌کند. از این تکنیک گرافیکی در برخی از زیباترین بازی‌های چند سال اخیر مانند Control ،Metro: Exodus و Battlefield V استفاده شده و در واقع به معنای پایش و رندر تمام پرتوهای نور و سایه‌ها به شکلی قابل واقع‌گرایانه است. اما از آن‌جایی که تمام «پرتوها» نور منبع شبیه‌سازی خود را دارند، تنها اکنون است که کنسول‌ها هم می‌توانند مانند کامپیوترهای شخصی این تکنیک را به نمایش درآورند.

    ۴. اجرای بازی‌های قدیمی به شکلی بهتر

    خرید پلی استیشن 5

    حالا که صحبت از عملکرد پردازشی شد، این را هم باید اضافه کنیم که پلی استیشن۵ می‌تواند جانی تازه به بازی‌های قدیمی‌تر ببخشد و این یکی از جذاب‌ترین ابعاد کنسول جدید سونی است. به این ترتیب، بازی‌هایی که پیشتر روی پلی استیشن ۴ به پایان رسانده‌اید، اکنون بهتر از همیشه به اجرا در می‌آیند. برای مثال با خرید پلی استیشن ۵ می‌توانید به تجربه دو بازی God of War و Ghost of Tsushima با رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه (به جای رزولوشن 1080p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه روی پلی استیشن ۴) بپردازید. سایر بازی‌های انحصاری سونی هم از چنین به‌روزرسانی‌هایی بهره‌مند شده‌اند و تفاوت میان فریم و رزولوشن، باعث می‌شود اساسا در حال تجربه یک بازی جدید باشید.

    لازم به اشاره است که کنسول سونی با ۹۹ درصد از بازی‌های عرضه شده برای پلی استیشن 4 سازگاری دارد،‌ اما خبری از پشتیبانی از بازی‌های پلی استیشن ۳ یا پلی استیشن ۲ نیست. برای تجربه‌ بازی‌های این دو کنسول قدیمی‌تر، تنها راه استفاده از سرویس استریم PlayStation Now است که آن هم با اینترنت ایران آنقدرها تعریفی ندارد.

    ۵. سرویس پلی استیشن پلاس کالکشن

    سرویس پلی استیشن پلاس کالکشن درحالی که مایکروسافت با سرویس Game Pass انقلابی در دنیای گیمینگ به پا کرده و باعث شده تجربه جدیدترین بازی‌ها مقرون به صرفه‌تر از همیشه باشد، سونی هم اکنون نخستین گام را برای ورود به دنیای سرویس‌های اشتراکی برداشته است. این کمپانی در جریان لایو استریم رونمایی از کنسول پلی استیشن ۵ از سرویس PlayStation Plus Collection نیز رونمایی کرد که می‌تواند یک ویژگی ارزش افروده برای خریداران بالقوه این کنسول باشد. اساسا این سرویس در ازای قیمتی ناچیز، دسترسی به ۱۸ بازی برتر که پیشتر روی پلی استیشن ۴ عرضه شده‌اند را مهیا می‌کند و می‌توانید به تجربه نسخه بهبودیافته آن‌ها روی کنسول جدیدتان بپردازید. این سرویس برخی از بهترین بازی‌های انحصاری سونی در نسل پیش مانند Uncharted Collection ،God of War و Bloodborne را شامل می‌شود و از سوی دیگر چند مورد از بازی‌های ترد پارتی اما محبوب مانند Persona 5 و Fallout 4 را در آن خواهید یافت. پلی استیشن پلاس کالکشن در واقع قرار است یادآوری کند که چرا نسل پیش یکی از بهترین نسل‌ها برای سونی و تاریخ گیمینگ بود و شما را برای عناوینی که در آینده از راه خواهند رسید نیز آماده می‌کند. جدیدترین بازی‌های پلی استیشن را ببینید [see_also]20400[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید