راهنمای جامع خرید دریل برقی

راهنمای جامع خرید دریل برقی
راهنمای مطالعه

    وقتی صحبت از کارهای فنی باشد، یکی از ابزارهای مهم و کاربردی که وجودش در خانه یا محیط کار نعمتی به حساب می‌آید، دریل برقی است. «درجه» در این مطلب برای‌تان از نکاتی می‌گوید که باید هنگام خرید یک دریل با آن‌ها آشنایی داشته باشید.

    ابزاری نظیر پیچ‌گوشتی، انبردستی و چکش در خیلی از خانه‌ها پیدا می‌شود. اما وقتی قرار باشد سراغ کارهای فنی‌ جدی‌تر بروید دیگر این ابزارها کافی نیستند. برای نصب یک تابلو، انجام سیم‌کشی‌ها و به طور کلی هرکاری که به سوراخ کردن یک سطح نیاز داشته باشد، لازم است که از یک دریل استفاده کنید. از کارهای فنی خانه‌ هم که بگذریم دریل عضو جدایی‌ناپذیر هر کارگاه فنی است و برای ساخت و تعمیر مورد نیاز است.

    اما اینکه در خرید این وسیله کاربردی باید با چه نکاتی آشنا باشید موضوعی است که در این مطلب آن را به طور کامل برای‌تان می‌شکافیم. از انوع دریل‌های الکتریکی و ویژگی‌ها و کاربردهایشان می‌گوییم و مواردی که در مقایسه مدل‌های مختلف با هم باید در نظر داشته باشید را توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

    آشنایی با انواع دریل؛ کدام دریل برای کدام کار مناسب‌تر است؟

    آشنایی با انواع دریل

    ابتدا باید ببینید دریل را دقیقا برای انجام چه کارهایی لازم دارید و کدام نوع موجود در بازار با نیاز شما متناسب‌‌تر است. آیا آن را برای انجام کارهای خانه مانند نصب کردن قاب عکس و  سر هم کردن قفسه‌ها لازم دارید؟ یا برای کارهای سنگین‌تر نوسازی خانه و ایجاد سوراخ‌های عمیق‌تر در دیوارهای آجری یا بتنی یا سنگ‌تراشی به آن نیاز دارید؟ شاید هم می‌خواهید دریلی داشته باشید که ضمن داشتن قیمت مناسب برای پاسخگویی به هردوی این اهداف مناسب باشد.

    معیاری دیگر که در انتخاب نوع دریل مهم است مدت زمان کار کردن با آن است. اندازه و وزن دریل در مدت زمانی که می‌توانید به‌طور پیوسته با آن کار کنید موثر است. اگر دریلی انتخاب کنید که سنگین و بزرگ باشد زودتر خسته می‌شوید و مجبور می‌شوید زودتر دست از کار بکشید. پس راحتی استفاده هم معیار مهمی است. به هر حال لازم است که شناخت کافی از انواع دریل‌ها داشته باشید تا بتوانید دریلی متناسب با نیازتان تهیه کنید. ۳ نوع از این وسیله کاربردی وجود دارد که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارد و برای انجام کارهای خاصی مناسب هستند:

    دریل ساده

    دریل ساده

    دریل‌های ساده رایج‌ترین نوع دریل‌های موجود در بازار هستند که برای کارهای مختلفی مثل سوراخ کردن سطوح مختلف فلزی، چوبی، سنگی‌ و آجری، پلاستیکی و همچنین باز و بسته کردن پیچ‌ها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. به عبارت دیگر این دریل‌ها بهترین گزینه برای انجام کارهای ساده خانه و کارگاه‌های کوچک است. بسته به نوع استفاده‌ای که می‌خواهید از این دریل بکنید، باید از مته مناسب آن کار استفاده کنید.

    دریل‌ های چکشی

     

    دریل‌ های چکشی

    دریل‌های چکشی که به دریل‌های ضربه‌ای نیز معروف هستند، دریل‌های قدرتمندی هستند که برای کارهای سنگین‌تری نظیر سوراخ کردن سنگ و سرامیک مناسبند. سازوکار این دریل‌ها به این صورت است که هنگام چرخش مته، ضرباتی عمود بر سطح وارد می‌کنند. این قابلیت‌ها قدرت نفوذ آن‌ها را افزایش می‌دهد و به همین دلیل است که برای کار با سطوح سخت‌تر و فشرده‌تر  کارایی لازم را دارند.

    دریل‌ های SDS یا بتن‌کن

    دریل‌ های SDS یا بتن کن

    دریل‌های SDS  که به دریل‌های چکشی چرخشی نیز معروفند بهترین انتخاب برای سوراخ کردن سطوح سنگی و بتنی هستند. به همین دلیل به آن‌ها دریل‌های بتن‌کن هم می‌گویند. عملکرد این دریل‌ها مشابه دریل‌های چکشی است و در آن‌ها هم مته ضمن چرخش عملکرد ضربه‌ای دارد. اما تفاوت اصلی آن‌ها با نوع چکشی این است که می‌توانید آن‌ها را در حالتی قرار دهید که بدون چرخش هم عملکرد ضربه‌ای داشته باشند.

    این ویژگی به شما کمک می‌کند تا با خاموش کردن حالت چرخشی دستگاه و صرفا با ضربه وارد کردن به سطوحی مثل دیوارها از عملکرد تخریبی دریل بهتر و بیشتر بهره ببرید. این عملکرد در کارهایی نظیر تعویض کاشی‌ها، سیم‌کشی توکار یا تخریب دیوارهای کاذب و ... خیلی به کارتان خواهد آمد. البته این دریل‌ها بزرگ‌تر و سنگین‌تر از مدل‌های دیگر هستند و برای کارهای سبک خانه گزینه مناسبی نیستند.

    و اما ویژگی بعدی که هنگام خریدن دریل الکتریکی باید به آن توجه کنیم، نحوه شارژ شدن دستگاه است. حالا سوال مهم اینجاست:

    منبع تغذیه؛ دریل شارژی بخریم یا با سیم؟

    دریل‌های الکتریکی به دو دسته شارژی و باسیم تقسیم‌ می‌شوند. دانستن ويژگی‌های هر یک از این دو نوع دریل به شما کمک خواهد کرد تا نوعی را انتخاب کنید که به بهترین شکل نیازتان را برطرف کند.

    دریل شارژی

    دریل‌های شارژی همانطور که از اسمشان معلوم است از باطری برای تامین نیرو استفاده می‌کنند و بی‌سیم هستند. نکته مثبت در موردشان این است که می‌توانید در هرجایی که می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید. استفاده از آن‌ها، حتی در نقاطی که دسترسی به آن‌ها دشوار است، بسیار راحت است. با این وجود به دلیل اینکه وزن باطری به وزن دستگاه اضافه می‌شود معمولا از مدل‌های مشابه باسیم سنگین‌تر هستند.

    مقیاس اندازه‌گیری قدرت دریل‌های شارژی ولت است. هرچقدر ولتاژ دستگاه بیشتر باشد به این معنی است که قدرت آن بیشتر است و در مواجهه با سطوح سخت‌تر عملکرد بهتری دارد. با توجه به اینکه این دریل‌ها از باطری استفاده می‌کنند در خرید آن‌ها باید به نکاتی در مورد باطری توجه داشته باشید که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم.

    ظرفیت باطری

    مقیاس اندازه‌گیری ظرفیت باطری آمپر-ساعت (Ah) است. هرچه مقدار آمپر-ساعت در باطری دریل بیشتر باشد، مدت زمان بیشتری می‌توانید بدون شارژ مجدد از آن استفاده کنید. البته به کارهایی که می‌خواهید با دریل انجام دهید هم باید توجه داشته باشید. هرچه این کارها سنگین‌تر باشند بهتر است ظرفیت باطری دریل بیشتر باشد. چرا که کارهای سنگین‌تر انرژی باطری را زودتر تخلیه می‌کنند.

    باطری‌های لیتیوم-یونی

    باطری‌های لیتیوم-یونی دریل

    امروزه در اکثر دریل های شارژی از باطری‌های لیتیوم-یونی استفاده می‌شود. شما هم هنگام خرید به این موضوع توجه داشته باشید. باطری‌های لیتیوم-یونی ضمن اینکه قدرتمند هستند، سبک‌تر هم هستند و به طبیعت هم آسیب چندانی نمی‌زنند. این باطری‌ها را می‌توانید هروقت خواستید بدون اینکه آسیبی ببینند، شارژ کنید و لازم نیست منتظر شوید تا کامل خالی شوند. نکته قابل توجه دیگر در مورد این نوع باطری‌ها اینکه در حالتی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید تخلیه نمی‌شوند و حتی اگر برای مدت طولانی آن‌ها را به صورت شارژشده نگه دارید، هنگام استفاده به مشکل خاصی بر نخواهید خورد.

    مدت زمان شارژ باطری

    در دریل های شارژی مدت زمانی که طول می‌کشد  باطری شارژ شود هم نکته‌ای است که باید به آن توجه داشت. باطری‌های مختلف بسته به اندازه و قدرتشان مدت زمان شارژ متفاوتی دارند. همانطور که مشخص است هرچه این مدت زمان کمتر باشد بهتر است. البته اگر کار با دریل بخشی از شغل‌تان است می‌توانید یک باطری اضافه هم تهیه کنید که هنگام شارژ یک باطری از باطری دیگر استفاده کنید تا مجبور نشوید کارتان را متوقف کنید.

    دریل با سیم

    دریل‌های با سیم انتخاب هوشمندانه‌ای برای کارهای سنگینی هستند که مدت زمان بیشتری برای اتمام شارژ آن‌ها لازم است. به این ترتیب دیگر لازم نیست کارتان را به دلیل تمام شدن باطری یا تعویض آن متوقف کنید. البته نکته منفی این نوع دریل‌ها این است که ممکن است سیم آن زیر دست و پا باشد و باعث ایجاد خطر شود.

    واحد اندازه گیری قدرت (توان) دریل‌های باسیم، وات است. هرچه این مقدار بیشتر باشد دریل شما قدرت بیشتری خواهد داشت و عملکرد بهتری در سوراخ کردن و تخریب سطوح سخت و فشرده دارد. برای استفاده جهت سوراخ کردن سطوح سبک‌تر مثل سطوح پلاستیکی بهتر است از دریل‌ های سبک‌تری که توان کمتری دارند استفاده کنید.

    ویژگی‌هایی که برای مقایسه دریل‌ها با هم باید به آن‌ها توجه کنید

    پس از اینکه با انواع دریل‌ها آشنا شدید و انتخاب کردید که کدام نوع مناسب‌ترین گزینه برای پاسخگویی به نیاز شماست، وقت آن می‌‌رسد که از بین مدل‌های مختلف از آن نوع،‌ با توجه به مبلغی که می‌خواهید هزینه کنید، بهترین مدل را انتخاب کنید. برای این کار باید با ویژگی‌هایی (یا قطعات تشکیل دهنده) که توسط شرکت‌ها برای هر مدل اعلام می‌شود آشنا شوید تا بتوانید این ويژگی‌ها را در مدل‌های مختلف با هم مقایسه کنید. در ادامه به بررسی برخی از ویژگی‌های مهم مربوط به دریل ها می‌پردازیم.

    سه‌نظام

    سه نظام دریل

    سه نظام یکی از مهمترین بخش‌های یک دریل است. سه نظام هم مته را نگه می‌دارد و هم نیروی ایجاد شده توسط موتور را به مته منتقل می‌کند. سه نظام‌ها به دو دسته خودکار و آچارخور تقسیم می‌شوند. در مدل آچار خور برای تعویض مته لازم است که از آچار مخصوص سه‌نظام استفاده کنید و دهانه آن را باز کنید تا بتوانید مته را جا‌به ‌جا کنید. اما در مدل خودکار دیگر به استفاده از آچار نیاز نیست و با قرار دادن دستی مته در سه‌نظام و چرخش دریل می‌توانید مته را جایگزین کنید.

    هر دو نوع کارایی خود را دارند. اما در مدل خودکار سریع‌تر و بدون نیاز به آچار می‌توانید مته را تعویض کنید که باعث افزایش آسانی کار با دریل می‌شود. دو مدل عمده از سه‌نظام‌های خودکار در بازار موجود است که عبارتند از ۱۰ میلی‌متری و ۱۳ میلی‌متری که این عدد نشان‌دهنده اندازه‌ قسمتی از مته است که درون سه‌نظام قرار می‌گیرد. دریل‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تری که برای کارهای سنگینی نظیر کندن بتن استفاده می‌شوند معمولا از سه‌نظام‌های ۱۳ میلی‌متری استفاده می‌کنند و دریل‌های معمولی و کوچک‌تر از سه‌نظام‌های ۱۰ میلی‌متری.

    گشتاور

    گشتاور به نیروی چرخش دریل اشاره دارد و مقیاس اندازه‌گیری آن نیوتون-متر (Nm) است. اگر از دریل برای کار با سطوح مختلف و کارهای متفاوت استفاده می‌کنید، لازم است که گشتاور دریل را متناسب با همان کار تنظیم کنید. پس دستگاهی انتخاب کنید که تنظیمات مختلفی برای گشتاور داشته باشد. برای کارهای سنگین مثل سوراخ کردن آجر و سنگ بهتر است دستگاه را روی حالتی تنظیم کنید که گشتاور بالایی داشته باشد. اما در کار با سطوح چوبی و پلاستیک کار با گشتاور پایین‌تر ایمنی بیشتری به همراه خواهد داشت.

    بعضی از دریل‌ های موجود در بازار حدود ۲۰ حالت برای تنظیم گشتاور دارند که می‌توانید با توجه به کاری که انجام می‌دهید بهترین گشتاور را انتخاب کنید. به این منظور بهتر است ابتدا از گشتاورهای پایین‌تر شروع کنید و کم‌کم آن را افزایش دهید تا به مقدار مطلوب برسید.

    سرعت

    سرعت دریل

    سرعت دریل با مقیاس دور در دقیقه (RPM) اندازه‌گیری می‌شود. هرچه این مقدار بیشتر باشد به این معنی است که چرخش دریل با سرعت بیشتری انجام می‌شود. برخی از مدل‌ها این امکان را به شما می‌دهند که مانند گشتاور سرعت دریل را هم تغییر دهید و در حالت‌های مختلف تنظیم کنید. سرعت کمتر برای باز و بسته کردن پیچ‌ها و کار با سطوح نرم‌تر گزینه بهتری است. برای سطوح سخت‌تر و کارهای سنگین‌تر هم بهتر است از سرعت‌های بالاتر استفاده کنید.

     

    مته

    مته دریل

    مته‌ها معمولا به گونه‌ای طراحی می‌شوند که قابل استفاده با انواع دریل‌ها باشند. مته‌ها اندازه‌ها و جنس‌های متفاوتی دارند. با توجه به قطر سوراخی که لازم دارید می‌توانید مته‌ای با اندازه مناسب انتخاب کنید. همچنین انتخاب جنس مته به جنس سطحی که می‌خواهید آن را سوراخ کنید بستگی دارد. به عنوان مثال مته فولادی برای کار با سطوح چوبی، فلزی و پلاستیکی و برای کارهای نسبتا سبک‌تر مناسب است. از سوی دیگر مته‌های الماسه مقاومت بیشتری دارند و برای کارهای سنگین‌تر مثل سوراخ کردن سنگ و بتن مناسب هستند.

    طراحی دسته دریل

    مهم است که دریلی را انتخاب کنید که طراحی دسته آن به گونه‌ای باشد که بتوانید به راحتی آن را در دست بگیرید و هنگام کار با آن احساس راحتی کنید. در کار با دریل‌هایی که طراحی خوبی دارند، دست به خوبی در محل تعبیه شده می‌نشیند و لازم نیست جای آن را تغییر دهید. این موضوع همچنین باعث می‌شود که بتوانید فشار دریل را به خوبی روی نقطه‌ مورد نظرتان متمرکز کنید.

    کلام آخر

    دریل دستگاهی است که معمولا مدت زیادی دستیار شما در انجام کارهای کوچک و بزرگ خواهد بود. پس مهم است که پیش از خرید با ویژگی‌های مختلف آن آشنا شوید که امیدواریم این مطلب در این مورد به شما کمک کرده باشد. اما این ابزار کاربردی وسیله پرخطری هم محسوب می‌شود. توصیه می‌کنیم پس از انتخاب مدل مورد نظرتان و پیش از شروع کار با دریل حتما در مورد نکات ایمنی کار با آن مطالعه کنید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید