راهنمای کامل خرید فشارسنج مناسب

راهنمای کامل خرید فشارسنج مناسب
راهنمای مطالعه

    انتخاب دستگاه فشارسنج از آن انتخاب‌هایی است که به دقت و تحقیق نیاز دارد. اینجا برایتان همه چیزهایی که باید قبل از خرید دستگاه فشارسنج بدانید را گفته‌ایم.

    آیا خرید فشارسنج برای منزل لازم است؟

    خرید فشارسنج

    با انتخاب و خرید فشارسنج مناسب، امکان بررسی وضعیت سلامت‌تان راحت‌تر خواهد شد.  مثلا اگر دچار فشار خون بالا باشید یا فشارتان معمولا پایین باشد، با داشتن یک عدد فشارسنج مناسب در منزل می‌توانید از وضعیت سلامت خود بهتر باخبر باشید و تغییرات فشار خون‌تان را تحت کنترل دربیاورید. 

    اگر تحت رژیم خاصی هستید یا دارویی مخصوص مصرف می‌کنید هم اندازه‌گیری منظم فشار خون‌تان در طول روز می‌تواند باعث بهبود وضعیت و مدیریت بهتر سلامت‌تان شود. اما یک فشارسنج خوب چه ویژگی‌هایی دارد و اگر قرار باشد یک عدد فشارسنج مناسب بخرید باید چه چیزهایی را در نظر بگیرید؟ در ادامه برایتان گفته‌ایم.

    انواع فشارسنج را می‌شناسید؟

    به طور کلی سه نوع فشارسنج وجود دارد: فشارسنج جیوه‌ای، عقربه‌ای و دیجیتالی. در ادامه با هر یک از این موارد بهتر و بیشتر آشنا خواهید شد:

    فشارسنج جیوه‌ای

    جیوه، ماده‌ای سمی است. بنابراین باید دور از دسترس باشد تا خطری برای کسی به وجود نیاید. البته در هیچ خانه یا مکانی به جز درمانگاه و بیمارستان هم فشارسنج جیوه‌ای را نمی‌بینید. شاید به خاطر همین است که بیشتر افراد فکر می‌کنند، فشارسنج جیوه‌ای بهترین و دقیق‌ترین نوع فشارسنج است که البته در واقعیت چنین چیزی صحت ندارد.

    در هر حال، برای اندازه‌گیری فشار خون به کمک فشارسنج جیوه‌ای از یک بازوبند موسوم به کاف استفاده می‌شود. این کاف با یک منبع هوا تغذیه شده و با تغییرات سطح جیوه روی یک صفحه عمودی علامت‌گذاری‌شده، فشار خون شما خوانده می‌شود.

    مزایا

    • فشارسنج جیوه‌ای دقت بالایی دارد؛
    • فشارسنج جیوه‌ای کمتر در معرض آسیب و خراب شدن است.

    معایب

    • فشارسنج جیوه‌ای حاوی ماده سمی جیوه است که درصورت شکستن و... می‌تواند خطرآفرین باشد؛
    • فشارسنج جیوه‌ای سنگین است و قابلیت حمل ندارد؛
    • فشارسنج جیوه‌ای برای افراد ناشنوا قابل استفاده نیست زیرا باید از گوشی برای شنیدن صدای قلب استفاده کنند.

    فشارسنج عقربه‌ای

    خرید فشارسنج - فشارسنج عقربه ای

    فشارسنج عقربه‌ای معروف‌ترین نوع فشارسنج است. در مطب پزشک‌ها، در منازل و مراکز درمانی از آنها زیاد استفاده می‌شود. در واقع، فشارسنج عقربه‌ای همان فشارسنج‌هایی است که یک عدد پمپ شبیه نارنجک کوچک دارند. با بستن قسمتی از دستگاه به دور بازو و فشار دادن نارنجک سبز کوچک که به آن پوآر می‌گویند عقربه را می‌خوانید و فشار خون اندازه‌گیری می‌شود.

    این فشارسنج‌ها به فنری مجهز هستند که با فشار هوا، عقربه را روی یک صفحه مدرج جا به جا می‌کند و هر درجه از صفحه هم یک میلی‌متر جیوه است. اگر می‌خواهید فشارسنج عقربه‌ای بخرید باید حتما طرز کار با آن را بلد باشید یا یاد بگیرید. در صورتی‌که به درستی سر از کار کردن با آن درنیاورید، فشار خون را اشتباه اندازه‌گیری خواهید کرد و نتیجه‌گیری‌های نادرستی از وضعیت خود خواهید داشت و مثلا ممکن است با خوردن موادی که برای وضعیتتان ضرر دارد، دچار آسیب و مشکل شوید.

    مزایا

    • فشارسنج عقربه‌ای نسبت به انواع دیگر معمولا کمی ارزان‌تر است؛
    • فشارسنج عقربه‌ای قابل حمل است و می‌توانید آن را با خود در سفر و... هم به همراه داشته باشید؛
    • در آن مواد سمی مانند جیوه موجود در فشارسنج جیوه‌ای وجود ندارد.

    معایب

    • فشارسنج عقربه‌ای برای افراد ناشنوا به دلیل لزوم گوش دادن به صدای قلب با گوشی حین سنجش فشار مناسب نیست؛
    • دقت فشارسنج عقربه‌ای نسبت به فشارسنج جیوه‌ای کمتر است؛
    • دقت نمایشگر عقربه‌ای با وارد شدن ضربه به آن یا تکان خوردن کاهش پیدا می‌کند.

    فشارسنج دیجیتالی

    خرید فشارسنج - دیجیتالی

    مدل‌های دیجیتالی مثل فشارسنج امرن ژاپن ؛ دقیق و ماندگار نوع دیگری از ابزارهای سنجش فشار خون هستند که در دو نوع بازویی و مچی به بازار ارائه می‌شوند. این نوع از دستگاه سنجش فشار بیشتر مطلوب افرادی است که به تنهایی زندگی می‌کنند و امکان استفاده از فشارسنج بازویی را ندارند. یا اینکه استفاده از فشارسنج عقربه‌ای برایشان سخت است.

    کار کردن با این نوع از فشارسنج بسیار ساده است. فشارسنج‌های دیجیتالی به مانومترهایی دیجیتالی مجهز هستند و با بستن کاف به دور بازو یا مچ‌بند و انگشت‌بند به دور انگشت، فشار خون قابل اندازه‌گیری می‌شود. فشارسنج‌های دیجیتالی به گوشی نیازی ندارند.

    مزایا

    • خطاهای انسانی در اندازه‌گیری فشار با این فشارسنج نقشی ندارند. مثلا در فشارسنج عقربه‌ای، احتمال اینکه صدای ضربان را از گوشی به درستی نشنوید وجود دارد یا ممکن است خواندن درجه فشارسنج را به درستی انجام ندهید و... . اما در فشارسنج دیجیتالی، همه چیز خودکار انجام می‌شود و جای نگرانی بابت اشتباهات انسانی وجود ندارد؛
    • هر فرد بدون نیاز به کمک دیگران می‌تواند از آنها استفاده کند؛
    • برای کسانی که ناشنوا هستند هم کاربرد دارد زیرا در سنجش فشار خون نیاز به استفاده از گوشی نیست؛

    معایب

    • فشارسنج دیجیتالی گران‌تر از انواع دیگر است؛
    • گاهی‌اوقات، وضعیت و دمای بدن روی اندازه‌گیری فشار خون اثر می‌گذارد.

    قبل از خرید فشارسنج از خود بپرسید

    حالا که تصمیم گرفته‌اید، یک عدد فشارسنج مناسب برای منزل خود تهیه کنید باید ابتدا از خود سؤالاتی بپرسید. مثلا:

    • فشارسنج دیجیتالی یا عقربه‌ای؟
    • اگر دیجیتالی انتخاب من است؛ بازویی یا مچی؟
    • فشار سنج دیجیتالی، حافظه ذخیره داشته باشد یا خیر؟
    • فشارسنج دیجیتالی سنجش ضربان قلب داشته باشد یا خیر؟
    • منبع تغذیه فشارسنج دیجیتالی، باتری باشد، برق و باتری باشد یا با آداپتور برق کار کند؟
    • و البته بازه قیمت چقدر باشد؟

    در خرید فشارسنج به این نکات توجه کنید

    خرید فشارسنج - نکات مهم

    اندازه

    برای خرید فشارسنج باید دقت کنید که هدفتان از خرید، استفاده در چه مکان‌ها و موقعیت‌هایی است. مثلا اگر می‌خواهید در منزل یک عدد فشارسنج داشته باشید که با آن نوسانات فشار خود و اعضای خانواده را بررسی کنید، دستتان در انتخاب فشارسنج با اندازه‌های مختلف باز است. اما اگر در سفر هستید یا برای سنجش فشارتان نیاز به حمل و همراه داشتن آن با خود به سرکار و سفر و... دارید، موضوع اندازه و وزن دستگاه هم مهم می‌شود.

    کاف

    کاف یا بازوبند فشارسنج‌ها هم موضوع مهمی است. اگر کاف، اندازه دور بازویتان نباشد، هر چقدر هم که فشارسنج خوبی خریداری کرده باشید، استفاده از آن مقدور نخواهد بود. کاف فشارسنج‌ها معمولا از ۲۲ تا ۴۲ سانتی‌متر است. پس حتما به قطر بازو دقت کنید.در میان فشارسنج‌های بازویی، مدل‌های مختلفی وجود دارد که برای قطر بازوی خیلی بزرگ، متوسط و خیلی کوچک مناسب است اما دستگاه‌های مچی معمولا یک سایز بیشتر ندارند.

    وسایل نگهداری از دستگاه

    کیف نگهداری از فشارسنج هم گزینه‌ای است که شاید در انتخابتان خیلی مهم نباشد اما بالاخره وجود آن به بهتر نگه داشتن فشارسنج کمک می‌کند و باعث می‌شود که این وسیله دیرتر خراب شود.

     بازویی یا مچی بودن فشارسنج

    بیشتر فشارسنج‌ها برای بستن به بازو طراحی می‌شوند اما نمونه‌هایی که به دور مچ بسته می‌شوند هم در بازار وجود دارد. فشارسنج‌های مچی که شبیه ساعتی بزرگ هستند و به دور مچ دست بسته می‌شوند طرفداران خود را دارند. واقعیت این است که این دو مدل از نظر دقت و کیفیت، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و به همین خاطر انتخاب از میان آنها فقط به سلیقه و ترجیحات شخصی‌تان بستگی دارد. البته در نظر داشتن این نکات هم در انتخاب بهتر و خرید فشارسنج مناسب خالی از لطف نیست:

    • کنترل فشارسنج‌های بازویی به تنهایی و بدون کمک دیگری کمی دشوار است اما از آنجا که در ارتفاعی هم‌سطح قلب قرار می‌گیرند، برخی از پزشکان معتقدند که نتیجه‌ای صحیح‌تر ارائه خواهند کرد؛
    • فشارسنج‌های مچی، فضای زیادی اشغال نمی‌کنند و به همین خاطر در سفر و... می‌توانید آنها را با خود حمل کنید.
    • تنوع مدل فشارسنج‌های بازویی بیشتر از نمونه‌های مچی است.

    منبع تغذیه

    بنا به میزان استفاده‌تان از فشارسنج‌ باید درباره خرید فشارسنج‌های دیجیتالی که با برق و باتری کار می‌کنند، تصمیم بگیرید. اگر از فشارسنج زیاد استفاده شود و منبع تغذیه آن فقط باتری باشد، باتری خیلی زود تمام خواهد شد.پس بهتر است در خرید فشارسنج دیجیتالی به وجود آداپتور هم توجه داشته باشید.

    اگر فشارسنج فقط با باتری کار کند، باتری در استفاده مکرر از وسیله سریعا تمام می‌شود و مدام باید باتری‌های تازه برای آن بخرید.اما اگر همراه با دستگاه یک عدد آداپتور ارائه شود، امکان کار کردن وسیله با برق هم وجود خواهد داشت و برای تهیه باتری مدام به دردسر نمی‌افتید.

    صفحه نمایش

    در انتخاب صفحه نمایش فشارسنج هم باید دقت کنید. باید ببینید که صفحه‌ای که می‌خواهید اندازه تغییرات فشار را از روی آن بخوانید به اندازه کافی خوانا و متناسب با قدرت دیدتان هست یا خیر. فرقی نمی‌کند که فشارسنج دیجیتالی انتخاب می‌کنید یا عقربه‌ای. در هر حال باید صفحه نمایش برای‌تان خوانا باشد. بعضی از انواع فشارسنج هم وجود دارد که عدد فشار را از طریق یک گوینده دیجیتالی برای‌تان می‌خوانند.

    حافظه

    خرید فشارسنج - بعد از خرید

    بعضی از فشارسنج‌های دارای حافظه هستند و دو کاربر مختلف می‌توانند نوسانات و تغییرات فشار خود را در آن ذخیره کنند. یعنی هم امکان ذخیره سابقه فشار خون‌تان در دستگاه وجود دارد و هم این ثبت تاریخچه برای بیش از یک کاربر ممکن است. اگر قرار است هر روز فشارتان را اندازه بگیرید و مثلا در پایان هفته برای معاینه و انجام بخشی از روند درمان‌تان، گزارشی به پزشک معالج خود ارائه بدهید، فشارسنج‌های حافظه‌دار انتخاب بسیار مناسبی خواهند بود.

    امکانات اضافه و جانبی

    برخی از فشارسنج‌ها از امکانات جانبی مختلفی برخوردارند که اگر چه وجودشان برای سنجش فشار ضروری نیست اما به شما کمک می‌کند تا از موارد دیگری مانند تعداد ضربان قلب، عادی بودن یا غیرعادی بودن ضربان قلب و... باخبر شوید. مثلا بعضی از فشارسنج‌های دیجیتالی مجهز به امکانی هستند که میانگین فشار در بازه زمانی مشخصی را محاسبه می‌کند و آن را به صورت نمودار برای‌تان نمایش می‌دهد.

    بعضی از فشارسنج‌ها هم از طریق بلوتوث و سیستم وایرلس(بی‌سیم)‌ با اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها و... در ارتباط قرار می‌گیرند.  البته یادتان باشد که هر اپلیکیشنی از دقت کافی برخوردار نیست و بعضی از آنها عدد دقیقی به شما ارائه نمی‌کنند. این موضوع می‌تواند خطرناک باشد چون در صورت وجود خطر، متوجه واقعیت نمی‌شوید یا گاهی با فشار اشتباهی که دستگاه به شما نشان می‌دهد، بیهوده نگران خواهید شد.

    بعد از خرید فشارسنج یادتان باشد که...

    خرید فشارسنج - مچی اگر دستگاه تنظیم نبود از روی دفترچه راهنمای آن می‌توانید همه چیز را تنظیم و مرتب کنید. فشارسنج‌های خانگی معمولا دو تا سه سال کار می‌کنند. بهتر است بعد از این مدت برای اطمینان از دقت و صحت عملکرد فشارسنج، آن را نزد پزشک ببرید و فشاری که دستگاه‌تان نشان می‌دهد را با فشاری که پزشک از شما می‌گیرد، مقایسه کنید. یک نکته دیگر هم جا ماند که باید کمی قبل از خرید آن را در نظر بگیرید؛ در انتخاب دستگاه فشارسنج به ضمانت‌نامه هم توجه کنید. بهتر است دستگاهی که خریداری می‌کنید، گارانتی یا ضمانت‌نامه داشته باشد تا در صورت بروز ایراد و عیب در هر بخش از آن، امکان تعمیر یا تعویض وجود داشته باشد.

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید