۴ نکته‌ای که پیش از خرید خمیر دندان باید بدانید

۴ نکته‌ای که پیش از خرید خمیر دندان باید بدانید
راهنمای مطالعه

    همین چندی پیش از شایعات خمیر دندانی برایتان گفتیم. امروز هم به عمده‌ نکاتی که باید پیش از خرید خمیر دندان بدانید گریز زده‌ایم. پس با ما همراه باشید تا با انتخاب خمیر دندان مناسب صاحب لبخندی درخشان‌تر شوید.

    ۱. خمیر دندان فلورایددار بخرید

    خمیر دندان فلورایددار

    فلوراید ماده‌ای معدنی است که به پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها و محافظت از مینای دندان کمک می‌کند. انجمن دندان‌پزشکی آمریکا (ADA) و اکثریت دندان‌پزشکان به‌موجب خواص اثبات‌شده فلوراید برای سلامت دندان‌ها بر استفاده از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید تأکید دارند.

    غلظت فلوراید در خمیر دندان‌های بزرگسال معمولا بین ۱۳۵۰ تا ۱۵۰۰ ppm (واحد اندازه‌گیری غلظت) است، اما در خمیر دندان‌های کودک می‌تواند کمتر باشد. این غلظت‌ها برای بهره‌مندی از خواص فلوراید کفایت می‌کنند. اما خمیر دندان‌هایی هم داریم که غلظت فلورایدشان به ۵۰۰۰ ppm می‌رسد و بدون نسخه پزشک قابل‌خریداری نیستند. اینها درواقع برای مراقبت‌های خاص دهان‌ودندان کاربرد دارند و باید طبق دستورالعمل پزشک مصرف شوند.

    ۲. به نوع خمیر دندان توجه کنید

    خمیر دندان‌ها انواع مختلفی دارند. هر نوعی هم برای نیازی خاص فرموله شده‌ است. در ادامه رایج‌ترین انواع خمیر دندان‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

    سفیدکننده

    این نوع خمیر دندان‌ها برای سفیدترکردن دندان‌ها پیشنهاد می‌شوند. خمیر دندان‌های سفیدکننده برای از بین‌بردن لک دندان‌ در ترکیبات‌شان مواد ساینده دارند. منتها اگر به حساسیت دندان دچارید، بهتر است سراغ خمیر دندان‌های سفیدکننده نروید، چون شاید حساسیت‌تان را بدتر کنند.

    دیگر اینکه استفاده درازمدت از خمیر دندان‌های سفید کننده می‌تواند موجب ایجاد حساسیت و تخریب مینای دندان شود. خصوصا اگر پرفشار یا با مسواک زبر مسواک بزنید. پس حتما از دندان‌پزشک‌تان بپرسید که تا حداکثر چه مدت می‌توانید از این خمیردندان‌ها با خیال راحت استفاده کنید.

    ضدحساسیت

    حساسیت دندان عارضه‌ای است که دندان‌ها را موقع مصرف خوراکی‌های سرد یا گرم و مسواک‌زدن درد می‌آورد. اما با این نوع خمیر دندان‌ها می‌توان علائم حساسیت دندان را تا حدودی کاهش داد. خمیر دندان‌های ضدحساسیت در دو مدل عرضه می‌شوند: مدل‌های بدون نیاز به نسخه پزشک و مدل‌های تجویزی.

    تاثیر استفاده از این خمیر دندان‌ها فورا ظاهر نمی‌شود. اگر مدل‌های بدون نیاز به نسخه را مدتی استفاده کردید و نتیجه نگرفتید، شاید دندان‌پزشک‌تان مدل‌های تجویزی را برایتان نسخه کند. مدل‌های تجویزی فرمولاسیون قوی‌تری برای درمان دارند و تنها درصورت صلاحدید پزشک می‌توانید امتحان‌شان کنید.

    ضدجرم

    دندان‌ها در فاصله هر بار مسواک‌زدن در معرض لایه‌ای باکتریایی قرار می‌گیرند که اگر روی سطح دندان باقی بماند، به‌مرور سخت و تبدیل به جرم می‌شود. وقتی پلاک‌ها تبدیل به جرم شوند، پاک‌کردن‌شان از روی سطح دندان کار آسانی نیست. ضمن اینکه موجب بیماری‌های لثه هم می‌شوند.

    خمیر دندان‌های ضدجرم به جلوگیری از ایجاد رسوبات جرمی کمک می‌کنند. این نوع خمیر دندان‌ها معمولا در ترکیبات‌شان موادی مانند پیروفسفات‌ها و زینک سیترات به‌چشم می‌خورد. این قبیل ترکیبات در کاهش تشکیل رسوبات جرمی مؤثرند.

    طبیعی و ارگانیک

    برخی دندان‌پزشکان کل‌نگر خمیر دندان‌های طبیعی و ارگانیک را به مراجعان‌شان پیشنهاد می‌دهند (دندان‌پزشکان کل‌نگر کل وضعیت جسمی و روحی بیمار را برای درمان مدنظر قرار می‌دهند و توجه ویژه‌ای به درمان‌های طبیعی دارند). در خمیر دندان‌های طبیعی مثلا به‌جای مواد ساینده شیمیایی از ترکیباتی همچون نمک یا جوش‌شیرین استفاده می‌شود.

    اما اگر به استفاده از این نوع خمیر دندان‌ها تمایل دارید، بهتر است اول مزایا و معایب‌شان را در مقایسه با خمیر دندان‌های معمولی خوب سبک‌سنگین کنید. خصوصا اینکه خمیردندان‌های طبیعی و ارگانیک معمولا حاوی فلوراید نیستند، درحالی‌که اکثریت دندان‌پزشکان فلوراید را از اجزای ضروری خمیر دندان می‌دانند.

    ۳. نیم‌نگاهی به مواد تشکیل‌دهنده بیندازید

    ترکیبات خمیر دندان

    اگر به ماده شیمیایی خاصی در لوازم بهداشتی حساسیت دارید که اسمش را می‌دانید، پس حتما نیم‌نگاهی هم به مواد تشکیل‌دهنده بیندازید.

    ازجمله ترکیبات رایجی که در اغلب خمیر دندان‌ها استفاده می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • ساکارین (ماده شیرین‌کننده)؛
    • کلسیم کربنات و سیلیکات‌ها (مواد ساینده)؛
    • گلیسیرین (عامل ایجاد قوام ژل‌مانند)؛
    • سدیم لوریل سولفات (عامل ایجاد کف).

    ترکیبات حساسیت‌زا

    اگر معمولا دچار آفت و زخم‌های دهانی می‌شوید، شاید بهتر باشد که از خمیر دندان‌های فاقد سدیم لوریل سولفات (SLS) استفاده کنید. پژوهش‌های مختلفی در این ارتباط انجام شده‌اند. برای مثال براساس نتایج پژوهشی که توسط محققان دانشگاه یونِسی سئول انجام شد خمیر دندان‌های فاقد SLS می‌توانند در کاهش درد و بهبود سریع‌تر زخم‌های دهانی مؤثر واقع شوند.

    اما فقط SLS نیست که در برخی افراد مشکل ایجاد می‌کند. ترکیبات دیگری هم به‌ندرت موجب بروز واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. در وب‌سایت انجمن دندان‌پزشکی آمریکا به تعدادی دیگر از ترکیبات حساسیت‌زا (حساسیت‌زا فقط برای عده کمی از افراد) اشاره شده است:

    • عطرمایه‌های روغنی شامل نعنادشتی، نعنافلفلی و دارچین می‌توانند در برخی افراد به بروز دِرماتیت تماسی تحریکی، اِستوماتیت (التهاب دهان) و التهاب لب‌ منجر شوند. این ترکیبات ممکن است به‌طور واضح در لیست مواد تشکیل‌دهنده ذکر نشوند و فقط تحت عنوان طعم‌دهنده از آنها یاد شود.
    • خوشبوکننده‌هایی مثل مِنتول هم می‌توانند در برخی افراد موجب ایجاد واکنش‌های آلرژیک یا تحریک غشای دهان شوند.
    • سایر ترکیبات حساسیت‌زا (باز هم تاکید می‌کنیم که نه برای همه، بلکه فقط برای برخی افراد) عبارت‌اند از سیتریک اسید (معمولا تحت عنوان زینک یا پتاسیم سیترات در لیست مواد تشکیل‌دهنده نوشته می‌شود)، تریکلوزان، پروپیلن گلیکول، پلی‌اتیلن گلیکول یا PEG (با وزن‌های مولکولی ۸، ۱۲ و ۱۴۵۰ که پس از نماد اختصار نوشته می‌شوند مثل PEG-8)، کوکامیدوپروپیل بتائین، پارابن‌ها و پیروفسفات‌ها.

    ۴. تاییدیه محصول را چک کنید

    خمیر دندان‌های داخلی که قطعا باید به تایید وزارت بهداشت رسیده باشند. خمیر دندان‌هایی که به تایید مراجع ذی‌صلاح می‌رسند، چه در داخل و چه در خارج از کشور، یعنی از لحاظ اثرگذاری و ایمنی تحت بررسی‌های دقیق قرار گرفته‌اند. درمورد خمیر دندان‌های وارداتی برچسب اصالت کالا هم شرط است. کافی است شناسه رهگیری (UID) یا کد اصالت محصول (کدی ۱۶ رقمی که برای مشاهده آن باید لایه رویی برچسب را بخراشید) را در قسمت استعلام کد رهگیری در وب‌سایت ttac.ir وارد کنید.

    سخن پایانی

    باتوجه به تنوع خمیر دندان‌های موجود در بازار حق دارید سخت انتخاب کنید. درنهایت اگر خیلی شک دارید که کدام خمیر دندان برایتان مناسب‌تر است، پیشنهاد ما به شما دریافت مشاوره دندان‌پزشکی است. منتها فراموش نکنید که خمیر دندان تنها یکی از لازمه‌های بهداشت دهان‌ودندان است. برای داشتن لبخندی درخشان‌تر باید در انتخاب مسواک هم همین‌قدر کنجکاوی کنید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید