۴ نکته درباره خرید فشارسنج عقربه ای که باید پیش از خرید بدانید

۴ نکته درباره خرید فشارسنج عقربه ای که باید پیش از خرید بدانید
راهنمای مطالعه

    قبل از اینکه اقدام به خرید فشارسنج  عقربه ای کنید باید نکاتی را بدانید که امروز در درجه آنها را با شما مطرح خواهیم کرد.

    در میان مدل‌های مختلف فشارسنج، فشارسنج‌ عقربه‌ای قیمتش متعادل‌تر و مناسب‌تر است. بعضی پزشکان هم معتقدند دقت فشارسنج عقربه ای یا اصطلاحا آنالوگ به دلیل قرار گرفتن در راستای قلب  از همتای دیجیتالی خود بیشتر است.

    در ادامه ۴ نکته مهم که باید قبل از خرید فشارسنج عقربه ای بدانید را برایتان گفته‌ایم.

    ۱. بازوبند یا کاف مناسب انتخاب کنید

    فشارسنج عقربه ای - خرید

    کاف یا بازوبند، همان قسمت از فشارسنج است که دور بازو قرار می‌گیرد. برای خرید فشارسنج عقربه ای مناسب باید این قسمت از دستگاه با بازوی شما همخوانی داشته باشد. یعنی بتوانید بازوبند را دور بازوی‌تان ببندید به طوری‌که نه خیلی به آن فشار بیاید و تنگ باشد نه آن‌قدر گشاد که عملا امکان اندازه‌گیری فشار وجود نداشته باشد. این نکته برای خرید فشارسنجی که قرار است در منزل استفاده شود بسیار حائز اهمیت است.

    چون در یک خانواده معمولا اندازه دور بازوی افراد به دلیل اینکه از سنین مختلف هستند با هم تفاوت فاحشی دارد. قبل از خرید فشارسنج عقربه ای، بهتر است با یک متر، دور بازو را در فاصله میان شانه و آرنج اندازه بگیرید.

    متر باید در وسط حد فاصل نقاط مذکور  و دور بازو قرار داشته باشد. لازم نیست که متر اندازه‌گیری را خیلی تنگ دور بازو بپیچید، خیلی عادی و راحت، آن را دور بازو بگیرید و ببینید که اندازه دور بازوی خودتان و افراد دیگری که قرار است از کاف استفاده کنند حدودا چقدر است.

    اگر کاف گشادتر یا تنگ‌تر از حد لازم باشد، فشارسنج عدد درستی را نشان نخواهد داد. به راهنمای زیر دقت کنید:

    • دور بازوی بین ۳۲ تا ۴۵ سانتی‌متر: کاف باید بزرگ باشد.
    • دور بازوی بین ۲۲ تا ۳۲ سانتی‌متر: کاف باید متوسط باشد.
    • دور بازوی بین ۱۸ تا ۲۲ سانتی‌متر: کاف باید کوچک باشد.

    در صورتی‌که اندازه دور بازوی‌تان در این محدوده‌ها جای نگیرد، بهتر است به سراغ خرید فشارسنج‌های مچی و انگشتی بروید چون اندازه نبودن کاف باعث می‌شود که اطلاعات اشتباهی درباره فشار خون‌تان به دست بیاورید. به جنس کاف هم دقت کنید. بعضی از دستگاه‌های فشارسنج دارای کاف‌هایی از جنس لاتکس هستند و باعث بروز حساسیت پوستی در بعضی از افراد می‌شوند. اگر جنس بازوبند ضدحساسیت باشد، بهتر است.

    ۲. ویژگی‌های یک استتسکوپ خوب را بدانید

    فشارسنج عقربه ای - گوشی

    استتسکوپ همان گوشی پزشکی است. برای شنیدن صدای قلب و اندازه‌گیری فشار با دستگاه‌های فشارسنج عقربه ای نیاز به یک گوشی پزشکی وجود دارد. یکی از مواردی که باید قبل از خرید فشارسنج در نظر بگیرید، کیفیت و ویژگی‌های گوشی پزشکی آن است. گوشی‌های خوب دارای ویژگی‌های زیر هستند:

    • مواد به کار رفته در ساخت گوشی باید مرغوب و بادوام باشند. اغلب گوشی‌ها از آلومینیوم و پلاستیک ساخته می‌شوند اما باید یادتان باشد که این دو ماده هم دارای کیفیت‌های گوناگونی هستند. پس به دنبال انتخاب گوشی پزشکی از جنس مرغوب باشید و به وزن گوشی هم دقت کنید. اگر گوشی خیلی سنگین باشد، هم کار با آن دشوار می‌شود و هم حمل وسیله در سفر و... راحت نخواهد بود.
    • گوشی پزشکی باید کیفیت صدای خوبی داشته باشد تا به خوبی بتوانید صدای ضربان قلب را بشنوید. اگر گوش‌تان سنگین است و به خوبی نمی‌شنوید باید از انواع دیگر فشارسنج‌ها استفاده کنید. یعنی انواعی که نیاز به استفاده از گوشی ندارند. چون اگر به خوبی صدای قلب را نشنوید، اندازه‌گیری و سنجش‌تان اشتباه خواهد بود و گمراه می‌شوید.
    • بعضی از گوشی‌های پزشکی، قابلیت تعویض قطعات دارند. یعنی مثلا قسمت سر گوشی جدا می‌شود و می‌توان در صورت خراب شدن آن، به جای اینکه گوشی را کنار بگذارید و یک وسیله جدید بخرید، فقط سر آن را تعویض کنید. پس در خرید گوشی و کلا فشارسنج، بهتر است به دنبال خرید دستگاهی با امکان تعویض قطعات خراب آن باشید.

    ۳. به قابلیت حمل وسیله و وزن آن توجه داشته باشید

    فشارسنج عقربه ای - حمل

    وزن و اندازه فشارسنج عقربه ای هم موضوع مهمی در انتخاب گزینه مناسب است. اگر فشارسنجی که می‌خرید، سنگین و حجیم باشد، امکان حمل آن در سفر و... وجود نخواهد داشت. علاوه بر این به کیف حمل وسیله هم توجه کنید. اگر کیفی کوچک و نامناسب همراه با وسیله به شما ارائه شود، نگهداری فشارسنج عقربه ای کمی سخت می‌شود و فضای محدود کیف نگهدارنده باعث می‌شود تا قسمت‌های مختلف فشارسنج به مرور زمان فشرده و خراب شوند.

    البته این موضوع چندان روی کیفیت کار دستگاه اثری ندارد و اگر با فشارسنج عقربه ای خوبی برخورد کردید که جعبه‌ یا کیفی نامناسب داشت، می‌توانید خودتان برای آن یک عدد کیف مناسب تهیه کنید. به طور کلی باید فشارسنجی را خریداری کنید که با آن راحت هستید و اندازه‌گیری را برایتان دشوار نمی‌کند.

    به وسایل جانبی همراه با محصول هم توجه کنید. علاوه بر کیف نگهداری، بعضی از فشارسنج‌های عقربه‌ای همراه با گوشی پزشکی به فروش می‌رسند و برای بعضی دیگر باید به طور جداگانه اقدام به خرید گوشی پزشکی کنید. پس حواس‌تان را جمع کنید تا وسیله‌ای که خریداری می‌کنید، وسایل جانبی مفیدی هم همراه داشته باشند.

    ۴. به کیفیت پوآر و مانومتر دستگاه دقت کنید

    فشارسنج عقربه ای - خرید

    پوآر دستگاه یا همان قسمتی که هوا را به سمت کیسه فشارسنج در دور بازو هدایت می‌کند، باید انعطاف‌پذیری مناسبی داشته باشد. یعنی نه آن‌قدر سفت که امکان اندازه‌گیری دقیق فشار وجود نداشته باشد و نه آن‌قدر نرم و منعطف که کنترل پمپاژ باد به اندازه مناسب از دست‌تان خارج شود. اندازه پوآر هم باید طوری باشد که به سادگی در دست جا بگیرد و کار کردن با آن با یک دست ساده و راحت باشد.

    مانومتر دستگاه فشارسنج عقربه ای هم همان بخشی است که از روی آن عدد فشار خون را می‌خوانید. باید دقت کنید که این صفحه که شبیه ساعت است از خوانایی کافی برخوردار باشد. اگر اعداد ریز و نامشخص باشند، کار کردن با مانومتر کمی دشوار می‌شود. به ویژه برای کسانی که دید خوبی ندارند و از عینک نزدیک‌بینی استفاده می‌کنند.

    کلام آخر برای خرید فشارسنج عقربه ای

    اگر می‌خواهید فشارسنج عقربه‌ ای تهیه کنید باید شیوه اندازه‌گیری فشار با آن را هم به خوبی یاد بگیرید. در صورتی‌که این کار را کاملا بلد نباشید، فشارتان را اشتباه اندازه‌گیری خواهید کرد و امکان دارد سلامتی‌تان به خطر بیفتد. البته یادگیری و تسلط کامل برای استفاده از فشارسنج‌های عقربه‌ای به زمان و تمرین احتیاج دارد. بسیاری از دستگاه‌ها در جعبه خود، دفترچه راهنما هم دارند که طرز کار با فشارسنج را به راحتی برای‌تان توضیح داده‌اند.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید