۴ نکته که باید قبل از خرید فشارسنج دیجیتالی بدانید

۴ نکته که باید قبل از خرید فشارسنج دیجیتالی بدانید
راهنمای مطالعه

    از دوراهی خرید و انتخاب میان فشارسنج دیجیتالی و عقربه‌ای نجات پیدا کرده‌اید و تصمیم گرفته‌اید فشارسنج دیجیتالی بخرید؟ بسیار خوب، حالا باید به چند نکته، قبل از شروع فرایند خرید خود دقت کنید. در این مقاله از چیزهایی گفته‌ایم که برای خرید فشارسنج دیجیتالی در نظر بگیرید.

    ۱. هزینه خرید فشارسنج دیجیتالی

    فشارسنج دیجیتالی - هزینه خرید

    فکر نکنید که دیجیتالی بودن فشارسنج باعث می‌شود تا قیمت آن خیلی گران و نجومی باشد. در میان فشارسنج‌های دیجیتالی هم انتخاب‌های ارزان و مقرون به صرفه‌ وجود دارند. علت اینکه بعضی از فشارسنج‌های دیجیتالی قیمت بالایی دارند، وجود امکانات جانبی گوناگونی است که وجودشان ضرورتی ندارد. پس نگران قیمت نباشید و اگر می‌خواهید در حدود ۲۰۰هزار تومان برای خرید فشارسنج دیجیتالی هزینه کنید، بدانید که چنین گزینه‌هایی در بازار وجود دارد.

    بعضی از امکاناتی که در فشارسنج‌های دیجیتالی وجود دارد، عملا کاربردی نیستند. مثلا وجود بلوتوث در دستگاه، سخنگوی اتوماتیک و...، اگر چه برای بعضی از افراد و در بعضی موارد کاربرد زیادی دارند (مثلا فشارسنج دیجیتال سخنگو برای افراد بی‌سواد یا نابینا مناسب است) اما برای افرادی که فقط به دنبال اندازه‌گیری فشارخون هستند و نمی‌خواهند هزینه زیادی بابت این وسیله بپردازند، لزومی ندارند.

    قابلیت اتصال بی‌سیم فشارسنج دیجیتال به وسایل هوشمند مانند موبایل و تبلت هم از طریق بلوتوث در بعضی دستگاه‌ها وجود دارد. این گزینه برای کسانی خوب است که می‌خواهند، داده‌های موجود در فشارسنج را روی موبایل یا تبلت ذخیره کنند و به نمایش دربیاورند. چنین امکانی باعث افزایش قیمت وسیله می‌شود. تعداد اندکی از برندهای فشارسنج هم در وسیله اندازه‌گیری خود، جایی برای قرار گرفتن کارت حافظه تعبیه کرده‌اند که امکان ذخیره اطلاعات از دستگاه فشارسنج به کارت را مقدور می‌کند.

    ۲. دقت و زمان اندازه‌گیری فشار

    فشارسنج دیجیتالی - دقت

    در میان انواع فشارسنج‌های دیجیتالی، دو گزینه مچی و بازویی وجود دارد که گفته می‌شود، نوع بازویی به دلیل نزدیک بودن به قلب، نتایج دقیق‌تری ارائه می‌دهد. البته فشارسنج‌های مچی دیجیتالی هم سبک و کوچک هستند و برای اینکه همیشه آنها را با خود همراه داشته باشید، گزینه مناسبی هستند.

    اگر فشارسنج دیجیتالی مچی را ترجیح می‌دهید، بهتر است راهکارهای اندازه‌گیری فشار (مثل چگونه قرار دادن دستگاه روی مچ، ارتفاعی که دستگاه را نگه می‌دارید و...) و  نکاتی که صحت نتیجه را بالا می‌برند را برای هر محصول به خوبی یاد بگیرید و بعد اقدام به خرید کنید.

    یکی از نکاتی که باید در خرید فشارسنج دیجیتالی در نظر بگیرید، مدت زمانی است که طول می‌کشد، نتیجه روی صفحه  فشارسنج مچی یا بازویی ظاهر شود. فشارسنج‌های گوناگونی که در بازار ارائه می‌شوند برای نمایش فشار خون، ۲۰ثانیه تا بیش از یک دقیقه زمان لازم دارند. هر چقدر که فشارسنج هوشمندتر باشد، نتیجه را هم سریع‌تر نشان می‌دهد.

    ۳. حافظه دستگاه

    فشارسنج دیجیتالی - حافظه

    بعضی از انواع فشارسنج دیجیتال می‌توانند نتایج فشار خون، ضربان قلب و موارد دیگری را که اندازه‌گیری می‌کنند در حافظه خود ذخیره کنند. وجود چنین امکانی بسیار مفید است. جالب‌تر آن است که در بعضی از فشارسنج‌ها، امکان ثبت نتایج برای چندین کاربر(حدود شِش کاربر) به طور جداگانه هم وجود دارد. اگر در منزل‌تان بیش از یک نفر دچار مشکل فشار خون هستند و لازم است مدام تحت نظر باشند، خرید دستگاه حافظه‌دار چندکاربره بسیار مفید خواهد بود.

    در خرید فشارسنج دیجیتال به تعداد نتایجی که در حافظه دستگاه ثبت می‌شود هم دقت کنید. فشارسنج‌های دیجیتالی موجود در بازار تا حدود ۹۰ نتیجه را هم در خود ذخیره می‌کنند. اگر قرار باشد، گزارشی از وضعیت فشار خون خود یا اطرافیان‌تان را به پزشک تحویل بدهید، فشارسنج حافظه‌دار به کمک‌تان خواهد آمد و دیگر نیاز به یادداشت کردن عدد فشار خون در ساعات و روزهای مختلف روی کاغذ نخواهد بود.

    امکان ثبت تاریخ و ساعتی که فشار خون در آن اندازه‌گیری شده است هم یکی دیگر از مزایایی است که فشارسنج‌های دیجیتالی دارند و با وجود آن می‌توانید از وضعیت فشار خون خود در زمان‌ها و ساعت‌های مختلف مطلع شوید.

    ۴. قابلیت میانگین‌گیری

    فشارسنج دیجیتالی - هزینه

    یکی دیگر از امکاناتی که در بعضی از فشارسنج‌های دیجیتالی وجود دارد، قابلیت میانگین‌گیری است. یعنی این دستگاه‌ها می‌توانند حدود ۳ نتیجه آخری که از فشار خون در آنها ثبت شده در نظر بگیرند و میانگین فشار خون را به شما اطلاع بدهند. بعضی از نمونه‌ها، پا را فراتر می‌گذارند و علاوه بر عدد میانگین، نمودار تغییرات فشار را هم ترسیم و روی صفحه خود نمایش می‌دهند.

    چنین امکانی برای افرادی که تحت مراقبت هستند بسیار مفید است. مثلا این دستگاه برای افراد مبتلا به دیابت کاربرد زیادی دارد. چون آنها باید وضعیت خود را در یک بازه زمانی و با رعایت رژیم غذایی خاص مرور و بررسی کنند.

    در نتیجه نمودار تغییرات فشار و میانگین فشار خون، اطلاعات خوبی از وضعیت بدن‌شان به آنها ارائه می‌دهد. البته باز هم تأکید می‌شود که اگرچه وجود چنین گزینه‌هایی در یک فشارسنج، رفاه بیشتری برای کاربر به همراه می‌آورند اما ضروری و لازم نیستند و باعث افزایش قیمت وسیله می‌شوند. مثلا اگر دوست ندارید که هزینه زیادی بابت فشارسنج دیجیتال بپردازید اما از ایده میان‌گیری خوش‌تان آمده است، می‌توانید میانگین فشار خون‌تان را در یک فایل اکسل محاسبه کنید.

    ۵. تشخیص ضربان قلب غیرعادی

    فشارسنج دیجیتالی ۰ میانگین گیری

    وقتی ضربان قلب‌تان تندتر، کندتر یا با ریتمی متفاوت از حالت طبیعی بزند دچار آریتمی هستید. آریتمی یا ضربان قلب نامنظم در بعضی از دستگاه‌های فشارسنج دیجیتالی قابل تشخیص است. آریتمی معمولا علائم و نشانه‌های بیرونی مشخصی ندارد. به همین خاطر اگر فشارسنجی که می‌خرید به این گزینه مجهز باشد، در صورت دچار بودن به آریتمی از وضعیت خود مطلع خواهید شد و امکان پیگیری این موضوع و درمان را پیدا خواهید کرد.

    البته ناگفته نماند که آریتمی یا نامنظم بودن ضربان قلب از جمله مشکلات نادری است که معمولا بین افراد مختلف شایع نیست. پس اگر دوست ندارید به خاطر وجود چنین قابلیتی در دستگاه فشارسنج، پول بیشتری بپردازید، نگران نباشید و چنین دستگاهی را خریداری نکنید.

    فشارسنج بیور مدل BM55

    در آخر

    مواردی که نام برده شد در فشارسنج‌های عقربه‌ای وجود ندارند و اگر دوست دارید که دستگاهی مجهز و با کاربردهای جانبی مختلف داشته باشید، بهتر است نگاهی به مدل‌های دیجیتالی داشته باشید. طیف قیمت فشارسنج‌های دیجیتالی از ۲۰۰ هزار تومان به بالا هستند و بنا به سلیقه، نیاز و بودجه خود می‌توانید از میان آنها انتخاب‌های مختلفی داشته باشید. نکته دیگری که در متن گفته نشد، خوانا بودن صفحه نمایشگر، اعداد روی آن و تغذیه دستگاه است. باید به سراغ گزینه‌هایی بروید که نور صفحه نمایشگرشان مطلوب است، اعداد به صورتی خوانا روی آن ظاهر می‌شوند و در زمینه تغذیه هم علاوه بر باتری به آداپتور برای اتصال به برق مجهز هستند. در این صورت لازم نیست نگران تمام شدن سریع باتری دستگاه باشید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید