نکاتی که باید قبل از خرید رنگ مو بدانید

نکاتی که باید قبل از خرید رنگ مو بدانید
راهنمای مطالعه

    اینجا برایتان از نکات مهم خرید رنگ مو گفته‌ایم. نکات مهمی که کمکتان می‌کند با اطلاعات و آگاهی کامل رنگ مو بخرید. همچنین از آسیب‌های احتمالی به موهایتان جلوگیری کنید.

    عوامل مهم قبل از خرید رنگ مو

    بهترین رنگ مو - ویژگی ها

    اگر رنگ موی مناسبی خریداری نکنید، موهای‌تان بعد از مدتی آسیب می‌بیند و ظاهری نامناسب پیدا می‌کند. پس بهتر است قبل از خرید رنگ به دنبال خرید بهترین رنگ مو برای موهای‌تان باشید. عوامل مختلفی باعث می‌شود تا یک رنگ مو، موردی مناسب برای خرید باشد. تعدادی از این عوامل در ادامه مطرح شده‌اند:

    ترکیبات

    ترکیبات و فرمولاسیون رنگ مو یکی از عوامل مهمی است که باید برای خرید بهترین رنگ مو در نظر بگیرید. حتما بروشور معرفی یا روی جعبه رنگ مو را مطالعه کنید و قبل از خرید رنگ، سعی کنید برندهایی را شناسایی کنید که حاوی مواد مضر و خطرناک نیستند. در ادامه به تعدادی از مواد خطرناک موجود در رنگ‌موهای مختلف پرداخته شده است.

    حجم

    حجم رنگ مو هم مهم است. قطعا دوست ندارید، هزینه زیادی بابت یک بسته رنگ کوچک بپردازید. حجم مناسب هر بسته از رنگ مو هم یکی از عوامل مهمی است که باید در خرید به آن توجه کنید. در ادامه از برندهایی گفته‌ایم که محصولات‌شان در حجم معقول و مناسبی به خریداران عرضه می‌شوند.

    رنگ موها معمولا در بسته‌های ۴۰ الی ۱۰۰ میلی‌لیتری در بازار عرضه می‌شوند. البته برندهای مختلف معمولا در حجم‌های مختلف، رنگ موی خود را در بازار به فروش می‌رسانند. ولی بعضی برندها حجم‌های بیشتری (حدودا تا ۲۰۰ میلی‌لیتر)‌را با قیمتی مقرون به صرفه‌تر در اختیار مشتری قرار می‌دهند. یعنی اگر چه یک بسته رنگ حدودا ۲۰۰ میلی‌لیتری، گران‌تر از بسته‌های کوچک‌تر خواهد بود ولی به خاطر حجم خیلی بیشتری که دارند، مشکل اضافه قیمت را حل می‌کنند و مدت‌ها می‌توان از آنها استفاده کرد.

    طیف رنگی

    برندهایی که رنگ‌های مختلف مورد نظر مشتریان را پوشش می‌دهند، معمولا طرفداران بیشتری دارند چون می‌توانند سلیقه‌ها و نظرات مختلف را راضی نگه دارند. در فهرست پیش رو، برندهایی عنوان شده‌اند که تنوع طیف رنگی محصولات‌شان بالاست. رنگ‌موهایی که به طور اختصاصی برای آقایان تولید می‌شوند معمولا پنج تا ده طیف رنگی را پوشش می‌دهند اما رنگ موهایی که برای زنان به بازار عرضه می‌شوند تا ۵۰ طیف رنگی مختلف را ارائه می‌کنند. 

    طبیعی‌بودن رنگ مو

    انتخاب رنگ مو کاملا سلیقه‌ای است اما شاید اگر به سراغ رنگ‌هایی بروید که با رنگ طبیعی پوست و مو تفاوت فاحشی دارند ، نتیجه نهایی کار چندان جالب نخواهد شد. البته منظور این نیست که حتما باید رنگ مویی انتخاب کنید که به رنگ موی طبیعی خودتان نزدیک باشد منظور این است که رنگ مویی بخرید که طیف رنگی آن طبیعی و باکیفیت است و موها را شبیه موهای مصنوعی و کلاه‌گیس نمی‌کند.

    بعضی از برندهای معروف و معتبر، رنگ موهایی به رنگ‌های بسیار عجیبی همچون آبی و نارنجی و... تولید می‌کنند اما کیفیت رنگ به گونه‌ای است که به خوبی روی مو می‌نشیند و بعد از رنگ کردن موها، احساس نمی‌کنید که با یک کلاه‌گیس بی‌کیفیت و مسخره رو به رو هستید. در هر حال دقت کنید که اگر رنگی انتخاب کنید که با پوست‌تان هماهنگ نیست و کیفیت خوبی هم ندارد، ظاهر شدن مقابل آینه برای‌تان کمی سخت می‌شود. 

    شیوه استفاده

    شیوه استفاده از رنگ مو هم در انتخاب آن اثرگذار است. بعضی از رنگ‌ها را به راحتی و فقط با یک عدد شانه روی موها پخش می‌کنید و بعد از دقایقی، مو به رنگ دلخواهتان بدل می‌شود. اما برخی از رنگ‌موها نیاز به ترکیب شدن با مواد مختلف مثل نرم‌کننده‌ها و... دارند. اگر در جعبه محصول، دست‌کش، کلاه رنگ، کاسه ترکیب رنگ و قلم‌مو و تجهیزات مناسب دیگر وجود داشته باشد، کار رنگ کردن بسیار ساده‌تر خواهد شد (البته اگر خودتان این تجهیزات را در خانه ندارید). پس در خرید به این نکته هم دقت کنید. 

    بافت کِرِم‌مانند رنگ مو

    بعضی ازانواع رنگ مو در قالب کرم به بازار ارائه می‌شوند. استفاده از این نوع رنگ‌ها آسان‌تر است و بافت غلیظ‌تری دارند. ضمن اینکه عملیات رنگ کردن، بدون کثیف‌کاری‌های مرسوم و چکه کردن قطرات رنگ و... پیش خواهد رفت. مثلا برندهایی مانند لورِآل، فیتو و از برندهای وطنی، برند آتوسا هم رنگ‌ موهای خود را در قالب تیوب عرضه می‌کنند. کار کردن با رنگ موی تیوبی ساده‌تر از انواع دیگر است.

    رنگ کردن مو بدون آسیب رساندن به سلامت مو و بدن

    بهترین رنگ مو - سلامت

    اگر بهترین رنگ مو و برند معتبری انتخاب نکنید، احتمال اینکه مواد سازنده محصول خطرناک باشد و سلامت‌تان را تهدید کند بسیار زیاد خواهد بود. پس شناخت برندهای خوب و آشنایی با مواد مضری که در فرمولاسیون برخی از رنگ‌موها وجود دارد، ضروری است.

    بیش از پنج‌هزار ماده شیمیایی در هر رنگ مو وجود دارد. برخی از این مواد سرطان‌زا هستند و برای سلامت مو و بدن انسان، تهدیدی جدی به شمار می‌روند. به همین دلیل لازم است قبل از خرید رنگ مو، درباره مواد سازنده و ترکیبات انواع آن کمی اطلاعات داشته باشید. در ادامه به معرفی موادی پرداخته‌ایم که باید در خرید رنگ مو به وجود و مقدارشان در ترکیبات رنگ مو دقت کنید:

    پارا-فنیلین دی‌آمین(PPD)

    این ماده باعث تغییرات رنگ مو می‌شود و موی شما را از بلوند به قهوه‌ای و ... تبدیل می‌کند اما متأسفانه بنا به پژوهش‌هایی که از سوی سازمان جهانی غذا و دارو(FDA) روی حیوانات انجام شده است، امکان بروز سرطان با مصرف زیاد این ماده در رنگ‌مو وجود دارد. پس بهتر است به سراغ رنگ موهایی بروید که درصد پارا-فنیلین دی‌آمین کمی دارند یا به طور کلی فاقد این ماده هستند. در یک رنگ مو معمولا پارا-فنیلین دی‌آمین در غلظت سه درصد استفاده می‌شود.

    قطران زغال سنگ

    قطران زغال سنگ هم باعث ماندگاری رنگ مو می‌شود و به همین خاطر در ترکیب رنگ‌موهای مختلف از آن استفاده می‌شود. تحقیقات سازمان جهانی غذا و دارو نشان می‌دهد که این ماده باعث بروز حساسیت در بعضی از افراد می‌شود و محصولاتی که حاوی این ماده هستند حتما باید در راهنمای محصول یا روی جعبه خود نسبت به وجود قطران زغال سنگ در آن به مشتریان هشدار بدهند.

    ضمن اینکه هرگز نباید با رنگ‌موهایی که شامل این ماده هستند، مژه‌ها یا ابروها را رنگ کنید زیرا برای سلامت چشم بسیار مضرند و امکان نابینا شدن افراد هم در تماس ماده با چشم وجود دارد. بهتر است به سراغ رنگ موهایی بروید که فاقد این ماده هستند زیرا سازمان جهانی غذا و داروی آمریکا هم وجود این ماده در محصولات آرایشی و بهداشتی را تأیید نمی‌کند.

    آب‌اکسیژنه (هیدروژن پروکسید)

    بهترین رنگ مو - برند

    آب‌اکسیژنه برای از بین بردن رنگ قبلی موها و استفاده از رنگ جدید بسیار مهم است. اگر درصد این ماده در ترکیب رنگ مو زیاد باشد به موها آسیبی جدی وارد خواهد کرد. هر چقدر میزان آب‌اکسیژنه بیشتر باشد، میزان سولفوری که از روی موها پاک می‌شود هم بیشتر خواهد بود. از بین رفتن میزان سولفور روی موها باعث خشکی و شکنندگی آنها می‌شود. به همین خاطر است که حجم این ماده باید ۳۰درصد کل حجم رنگ موها یا کمتر باشد.

    آمونیاک

    وجود آمونیاک در رنگ مو هم باعث دوام رنگ می‌شود. اما اگر درصد این ماده هم زیاد باشد، پوست سر آسیب خواهد دید. اگر برای خرید بهترین رنگ مو به سراغ برندهای معتبری مانند لورِآل(l'Oreal) بروید، در آنها آمونیاک وجود نخواهد داشت و می‌توانید با خیال راحت از رنگ مو استفاده کنیدوجود آمونیاک در رنگ مو به عنوان یک ماده قلیایی باعث می‌شود تا لایه‌های خارجی مو باز شود و رنگ مو به داخل آن نفوذ کند. بهتر است به سراغ رنگ موهایی بروید که از هیچ ماده قلیایی برای این امر استفاده نکنند. 

    PH مناسب

    PHموی سالم بین ۴.۵ تا ۵.۵ است. این سطح از PH باعث می‌شود تا مو منعطف باقی بماند و آب‌رسانی به آن مشکلی نداشته باشد. در خرید رنگ مو و نرم‌کننده‌ها به وجود ماده آلکالین دقت کنید. این ماده به متعادل نگه داشتن سطح PH مو کمک شایانی می‌کند.

    مواد طبیعی

    بسیاری از برندهای برتر بازار رنگ مو، به جای استفاده از مواد شیمیایی خطرناک که روی حالت مو اثر گذاشته و بیماری‌های خطرناکی ایجاد می‌کنند از مواد طبیعی مثل حنا یا زردچوبه و... در ترکیبات خود بهره می‌برند. البته میزان ماندگاری رنگ‌های طبیعی نسبت به رنگ‌های شیمیایی کمتر است ولی برای حفظ سلامت ساقه و ریشه مو مفیدتر هستند.

    و اما فراموش نکنید

    بهترین رنگ مو - نکات قبل از خرید

    رنگ موی طبیعی

    اگر نمی‌خواهید که رنگ مویی متفاوت با رنگ طبیعی موهای خود انتخاب کنید، رنگی بخرید که یک یا دو درجه با موی طبیعی‌تان فرق دارد. رنگ‌های به شدت تیره‌تر یا روشن‌تر از رنگ موی طبیعی باعث می‌شود تا چهره‌تان تغییرات زیادی کند. متخصصان این امر معتقدند که اگر قرار است، رنگ مویی متفاوت از رنگ طبیعی داشته باشید، بهتر است به سالن‌های آرایشگاه و متخصصان این کار مراجعه کنید.

    آزمایش حساسیت به رنگ

    تقریبا روی تمام محصولات و برندهای رنگ، شیوه امتحان کردن محصول برای اطمینان از حساسیت‌ نداشتن نوشته شده است. قبل از رنگ کردن مو، ببینید که به آن حساسیت دارید یا خیر. حتی اگر رنگ مویی برای سالیان متمادی استفاده می‌کنید

    باز هم بهتر است، قبل از رنگ کردن از حساس نبودن به آن مطمئن شوید چون ممکن است در فرمولاسیون و ترکیب رنگ تغییراتی ایجاد شده باشد و نسبت به آن واکنش آلرژیک (حساسیت) داشته باشید. بهترین رنگ مو را از روی شکل و ظاهر انتخاب نکنید. در نظر گرفتن عواملی که به سلامت‌تان آسیب می‌زنند از همه چیز مهم‌تر است.

    بوی رنگ

    بعضی از افراد نسبت به بوی رنگ مو حساسیت شدیدی دارند. اگر شما هم در این دسته از افراد قرار می‌گیرید، بهتر است از رنگ موهای فاقد آمونیاک استفاده کنید. این رنگ‌موها فاقد بوی بد و نامطلوب هستند و در حین رنگ کردن موها، شما را آزار نمی‌دهند.

    تجسم رنگ روی مو

    بهترین رنگ مو - تجسم

    نکته خیلی مهمی که در خرید بهترین رنگ مو باید در نظر بگیرید، این است که عکس و تصویر رنگی که روی جعبه محصول آمده دقیقا قابل‌اعتماد نیست. این رنگ، زیباترین حالت ممکن است و روی یک موی به شدت باکیفیت و زیبا قرار گرفته که ممکن است از لحاظ جنس و زمینه رنگی قبلی با موی شما تفاوت‌های زیادی داشته باشد.

              بهتر است از طیف رنگی که در بروشور یا راهنمای محصول وجود دارد، استفاده کنید تا ببینید که رنگ مذکور روی طیف‌های               رنگی مو به چه صورتی درمی‌آید. اگر چنین چیزی در بروشور معرفی محصول وجود ندارد، واقع‌بین باشید و دقیقا به رنگ                 تصویر روی جعبه اعتماد نکنید تا بعدا توی ذوق‌تان بخورد.

    مردانه یا زنانه

    روی جعبه بعضی از محصولات و برند رنگ مو نوشته شده: فقط برای مردان یا فقط برای زنان. یادتان باشد که مکانیزم و عملکرد رنگ مو روی هر دو جنس به یک صورت است و تفاوت چندانی با هم ندارد. پس اگر آقا هستید و از رنگ مویی زنانه خوش‌تان آمده یا بالعکس، خود را محدود نکنید. این تمایزها و طبقه‌بندی‌ها جنبه بازاریابی در طبقه‌بندی محصولات دارد.

    نرم‌کننده

    وجود نرم‌کننده در ساختار و ترکیب رنگ موی اصلی یا قرار دادن آن به طور جداگانه در جعبه محصول تقریبا موضوع بسیار مهمی است که باید در خرید بهترین رنگ مو به آن دقت کنید. استفاده از نرم‌کننده به حفظ سلامت مو کمک می‌کند و مانع از شکننده و آسیب‌پذیر شدن آن می‌شود.

    در آخر

    خرید بهترین رنگ مو برای زیبایی و سلامت بسیار مهم است. پس برای صرفه‌جویی یا دلایل مادی به سراغ خرید رنگ‌های ارزان و بی‌کیفیت نروید. چون آسیبی که رنگ بی‌کیفیت و نامطلوب به موهای‌تان می‌زند گاهی غیرقابل‌جبران خواهد بود.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید