نکاتی که باید پیش از خرید اسکوتر برقی بدانید

نکاتی که باید پیش از خرید اسکوتر برقی بدانید
راهنمای مطالعه

    اسکوتر برقی از آن دسته وسایل کاربردی و هیجان‌انگیزی است که هم بزرگسالان و هم کودکان را شیفته خود می‌کند. اما با توجه به اینکه قیمت آن نسبتا بالاست، قبل از خرید باید به نکاتی درباره آن توجه کنید.

    پیشتر درباره «۵ سوال مهم پیش از خرید اسکوتر» صحبت کردیم و امروز می‌خواهیم نکاتی را درباره خرید اسکوتر برقی با شما مطرح کنیم. با «درجه» همراه باشید.

    اسکوتر برقی چیست؟

    اسکوتر برقی - ویژگی ها

    اسکوتر برقی با نیروی الکتریسیته کار می‌کند و برای به حرکت درآمدن نیازی به بنزین و گاز و... نیست. به همین خاطر از جمله وسیله‌های حمل و نقلی است که می‌تواند نظر دوستداران محیط زیست را به خود جلب کند. کافی است، باتری این وسیله را شارژ کنید و سوارش شوید. اگر سرعت وسیله خیلی زیاد نباشد، هنگام استفاده از آن، خطری شما را تهدید نخواهد کرد. اسکوترسواری لذت‌بخش و جالب است و مزایای مختلفی دارد. مثلا:

    استفاده راحت و آسان

    برای یادگیری استفاده از این وسایل نقلیه کمی زمان و مهارت ویژه لازم است. روی هم رفته اسکوترسواری به قلق و روش خاصی نیاز ندارد. کافی است با سوار شدن و حفظ تعادل و ترمز دستگاه آشنا شوید و بعد به راحتی از این‌جا به آنجا بروید و لذت ببرید.

    وزن کم و طراحی بهینه

    وزن کم و طراحی بهینه

    طراحی اسکوتر برقی بهینه است. یعنی چه؟ یعنی ساختار آن طوری است که به راحتی امکان حمل آن وجود دارد و وزن اندکش به شما اجازه همراهی در اتوبوس، قطار، خودرو و... می‌دهد. بیشتر مدل‌های اسکوتر برقی به راحتی جمع می‌شوند و می‌توانید آنها را در کوله یا کیفی مخصوص حمل کنید و هر جا که دوست دارید با خود ببرید.

    جانشینی برای وسایل نقلیه

    با هر بار شارژ کامل این وسیله، امکان طی کردن ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر وجود دارد. پس به راحتی می‌توانید اسکوتر برقی را به جایگزینی شایسته برای وسایل نقلیه کنید. اگر می‌خواهید به مدرسه یا محل کار بروید به جای استفاده از اتوبوس‌های شلوغ و برای راحت شدن از ترافیک و... از اسکوتر برقی استفاده کنید. اسکوتر برقی فقط برای محیط‌های بیرونی کاربرد ندارد. مثلا برای تردد در انبار یا رستوران‌ها هم از آن استفاده کرد.

    تفریحی خوشایند و مطلوب

    علاوه بر چیزهایی که گفته شد، اسکوترسواری جالب و مفرح است و با سوار شدن روی آن به شما خوش خواهد گذشت. البته فراموش نکنید قیمت اسکوتر برقی نسبتا زیاد است اما در عین حال برای تفریح هم کاربرد دارد و به خصوص کودکان از آن استقبال زیادی می‌کنند.

    برای خرید اسکوتر برقی باید به چه نکاتی توجه کنید؟

    اسکوتر برقی - خرید

    و اما برای خرید اسکوتر برقی هم باید به مواردی مانند نکات زیر توجه و دقت داشته باشید:

    راحتی

    راحتی اسکوتر برقی بسیار مهم است. اگر نتوانید در پیچ‌وخم‌های مسیر، روی سطوح مختلف پیاده‌رو، خیابان و... وسیله را هدایت و کنترل کنید، خطرات جدی شما را تهدید خواهند کرد. پس بهتر است قبل از خرید اسکوتر برقی به تایرها یا همان چرخ‌های وسیله دقت کنید.

    تایرها باید حجم باد مناسبی داشته باشند و در ضمن سفتی و سختی از انعطاف کافی برای عبور از موانع و پستی‌وبلندی‌های راه برخوردار باشند. اسکوتر برقی مناسب، اسکوتری است که در سرپایینی‌ها و سربالایی‌ها توان حرکت دارد و به راحتی می‌توان آن را در مسیرها و سطوح مختلف راند. اگر اسکوتر برقی دسته عمودی برای سوار شدن داشته باشد باید به ساختار دسته هم توجه کنید.

    موتور

    موتور حکم قلب اسکوتر برقی را دارد. بنا به نوع و کاربرد اسکوترهای برقی، قدرت موتور این وسایل در برندها و انواع مختلف کاملا متفاوت است.  اسکوترهای مخصوص کودکان معمولا تا ۳۵۰ وات قدرت دارد ولی اسکوترهای بزرگسالان تا ۵۰۰ وات هم توان دارد و برای عبور از شیب‌ها و موانع سخت مشکلی ندارد.

    اسکوترهای بزرگسالان از شتاب و سرعت بیشتری برخوردار است. سرعت اسکوترهای برقی به عوامل مختلفی مثل باتری، توان موتور،  وزن شخصی که سوار آن می‌شود، چرخ‌ها، وضعیت و سطح زمین و... بستگی دارد. بعضی از مدل‌های پیشرفته اسکوتر برقی تا بیش از هزار وات هم توان دارند و به راحتی می‌توان با آنها از شیب‌ها و مسیرهای سخت عبور کرد و سرعت بالایی هم دارند.

    توان هر دستگاه برقی برحسب وات نشان داده می‌شود. هر چقدر که وسیله وات بیشتری مصرف کند، قدرت بیشتری خواهد داشت.توان بالاتر باعث افزایش امکان سریع‌تر حرکت کردن دستگاه می‌شود.

    سرعت

    هر اسکوتر برقی دارای دو نوع سرعت است؛ سرعت حداکثر و سرعتی که برای تردد عادی مناسب است. کنترل سرعت وسیله در مسیرهای عادی که نیاز به سرعتی حرکت کردن نیست باید معقول و با شتاب مناسب باشد تا خطری تهدیدتان نکند. سرعت وسیله به هدف‌تان از خرید وابسته است. مثلا اگر وسیله را برای فرزندتان خریداری می‌کنید باید بدانید که سرعت بسیار زیاد برای او مناسب نیست و می‌تواند حوادث ناگواری در مسیرش ایجاد کند.

    ترمز وسیله

    اسکوتر برقی - ترمز

    بهتر است به دنبال خرید اسکوترهایی بروید که دو ترمز در قسمت جلو و عقب وسیله دارند. موتور جلویی بیشتر اسکوترهای برقی هم برای متوقف کردن دستگاه در مواقع اضطراری استفاده می‌شوند. چون دارای ترمزهای درونی در ساختار خود هستند و زمانی که اسکوتر سرعت غیرعادی پیدا می‌کند به طور خودکار وارد عمل می‌شوند و دستگاه را کنترل می‌کنند. 

    بهترین اسکوترها، اسکوترهایی هستند که هم ترمز عقب دارند و هم جلو یا مجهز به صفحه ترمز هستند. این اسکوترها در زمینه کنترل وسیله و ترمز کردن، بهتر از گزینه‌های دیگر هستند. اسکوترهای برقی مجهز به یک ترمز نمی‌توانند به سرعت مواردی که ترمز عقب و جلو را به صورت توأم دارند در مواقع لازم متوقف شوند.

    برای مثال، روی سطوح تمیز و خشک برای متوقف کردن اسکوتر باید از ترمز عقب و جلو به شکل هم‌زمان کمک گرفت. روی سطوح کثیف، مرطوب یا شِنی باید از ترمز عقب استفاده کرد تا از قفل شدن چرخ جلو و از دست رفتن کنترل وسیله جلوگیری شود. 

    باتری

    باتری اسکوتر هم گزینه مهمی است که باید در خرید به آن دقت داشته باشید. اسکوتر خوب، اسکوتری است که شارژ وسیله را برای مدت زمان طولانی‌ نگه می‌دارد. برای اینکه بدانید باتری کدام اسکوتر بهتر کار می‌کند باید به ولتاژ و ظرفیت باتری دقت کنید. از ضرب کردن ظرفیت وسیله برحسب آمپر ساعت در ولتاژ بر حسب ولت به شما ظرفیت دستگاه را نشان می‌دهد.

    اگر نتوانستید چنین چیزی را برای وسیله حساب کنید یا روی دستگاه قید نشده بود، به میزان مصرف باتری توجه داشته باشید. مدت زمانی که طول می‌کشد تا باتری شارژ شود هم نکته‌ای است که در هنگام خرید باید در نظر بگیرید. بعضی از اسکوترها بعد از اینکه کاملا شارژ می‌شوند باید سریع از پریز برق جدا شوند چون به طور خودکار ارتباط‌شان با پریز قطع نمی‌شود و احتمال آتش‌سوزی به وجود خواهد آمد.

    بسیاری از اسکوترها دارای باتری سربی-اسیدی هستند. یعنی باتری این وسیله مشابه باتری‌ خودروهاست. نوع دیگر باتری که در اسکوترهای برقی استفاده می‌شود، باتری لیتیومی است که در مقایسه با باتری سربی-اسیدی کاربرد بیشتری دارد. باتری لیتیومی نسبت به سربی-اسیدی سریع‌تر شارژ می‌شود ولی میزان نگهداری شارژ در هر دو وسیله تقریبا یکسان است.

    جنس وسیله

    در خرید اسکوتر به جنس وسیله هم دقت کنید. وسیله‌ای که جنس مرغوبی داشته باشد، طولانی‌مدت برای‌تان کار خواهد کرد و امنیت بیشتری هم خواهد داشت. مثلا اسکوترهای آلومینیومی دوام بالایی دارند و سبک هستند. بنابراین اگر بخواهید آنها را با خود حمل کنید، دچار مشکل نخواهید شد.

    اما اسکوترهای استیل یا فولادی معمولا سنگین هستند و قابلیت حمل پایینی دارند. به ظرفیت و تحمل وزن اسکوتر هم دقت کنید. اسکوتری که کودکان سوار می‌شوند، وزن کمتری را تحمل می‌کند. اسکوتر بزرگسالان باید وزن بیشتری را تحمل کنند. یادتان باشد، هر چقدر اسکوتر، تحمل وزن بیشتر داشته باشد در برابر باد، ضربه و... هم مقاوم‌تر خواهد بود.

    ویژگی‌های هوشمند

    اسکوتر برقی - هوشمند

    بعضی از اسکوترها دارای ویژگی‌های هوشمند هستند. مثلا بعضی از اسکوترها مجهز به دستگاه بلوتوث هستند و به شما اجازه می‌دهند تا اطلاعاتی مانند سرعت، توان دستگاه و ... را روی یک صفحه LED مشاهده کنید. ضمن اینکه امکان کنترل حالات مختلف راندن وسیله و تنظیماتی برای نور چراغ‌ها، قفل کردن موتور و... نیز در نسخه‌های هوشمند وجود دارد.

    بهتر است در هنگام تمرین و استفاده از اسکوترهای هوشمند، حواس‌تان باشد که مدام به در و دیوار نخورید. چون ضربات مداوم باعث آسیب دیدن دستگاه می‌شود و زود از کار خواهد افتاد.

    چرخ‌ها و سیستم تعلیق

    سیستم تعلیق و چرخ‌ها هم در انتخاب اسکوتر در نظر بگیرید. بیشتر اسکوترهای برقی موجود در بازار چرخ‌های لاستیکی دارند و فاقد سیستم تعلیق هستند. اما اگر قرار باشد در مسیرهایی حرکت کنید که ناهمواری و پستی‌وبلندی‌های بسیار دارد باید دستگاهی بخرید که به سیستم تعلیق مجهز است. البته یادتان باشد، اسکوتر برقی مجهز به سیستم تعلیق در چرخ‌های جلو و عقب است، هزینه بیشتری برای‌تان به همراه خواهد داشت.

    قیمت

    قیمت اسکوتر برقی از یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان شروع می‌شود و تا بالای ده میلیون تومان ادامه پیدا می‌کند. اگر به خرید اسکوتر به چشم خرید یک وسیله جانبی و لوکس نگاه کنید، احتمالا خریدن آن برای‌تان گزاف و بی‌معنی خواهد بود. اما واقعیت این است که اگر استفاده از اسکوتر و دوچرخه در جوامع رواج پیدا کند، از ترافیک و آلودگی‌ هوا تا حد زیادی کاسته خواهد شد.

    قیمت یک دوچرخه مناسب و مطلوب هم حدود از یک میلیون‌ تومان شروع می‌شود. پس اگر عموم مردم بودجه خود را برای خرید وسایل نقلیه این‌چنینی تنظیم کنند، در کاهش آلودگی‌های محیط موفق‌تر خواهند بود. در هنگام خرید به ضمانت و گارانتی دستگاه هم توجه داشته باشید تا برای تعمیر وسیله در آینده دچار مشکل نشوید.

    جمع‌بندی برای خرید اسکوتر برقی

    اسکوتر برقی - نکات خرید اگر موارد بالا را خوانده‌اید و دست‌تان آمده که یک اسکوتر برقی خوب چه ویژگی‌های دارد و قصد خرید هم دارید، توجه‌تان را به موضوع فوق‌العاده مهم دیگری جلب می‌کنیم: امنیت. یادتان باشد که راندن هر وسیله‌ای، مستلزم رعایت نکات ایمنی است. پس اگر قصد اسکوترسواری دارید باید برای خود بازوبند، زانوبند و کلاه ایمنی تهیه کنید تا خدای نکرده در حوادث احتمالی، کمترین آسیب ممکن به بدن‌تان برسد. بعضی از برندها همراه با خود اسکوتر، وسایل ایمنی هم ارائه می‌کنند. اما اگر در بسته محصول، چنین امکانی در نظر گرفته نشده بود، حتما خودتان به فکر تهیه وسایل ایمنی باشید. در این صورت اسکوترسواری امن و لذت‌بخشی را تجربه خواهید کرد.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید