همه چیزهایی که باید در مورد خرید چادر کمپینگ بدانید

همه چیزهایی که باید در مورد خرید چادر کمپینگ بدانید
راهنمای مطالعه

    خیلی مهم است که چادری را انتخاب کنید که بتواند تجربه شیرین شب‌مانی در طبیعت را برای شما رقم بزند. در این مطلب «درجه» از همه آنچه که باید در مورد خرید انواع چادر کمپینگ بدانید، برایتان می‌گوییم. با ما همراه باشید.

    یکی از مهم‌ترین وسایلی که برای کمپینگ و شب‌مانی در طبیعت نیاز دارید، چادر کمپینگ است که قرار است از سلامت شما در برابر سرما و رطوبت طبیعت محافظت کند. اگر قرار باشد از سرما و رطوبت رنگ خواب و استراحت را نبینید که نمی‌توانید از کمپینگ لذت ببرید.

    چادر کمپینگ، خانه شما در طبیعت است. خرید چادر هم مانند خرید خانه ظرایف بسیاری دارد که باید به آن توجه داشته باشید. چادرها انواع، طرح‌ها، اندازه‌ها و ویژگی‌های متنوع و متفاوتی دارند که هنگام خرید باید آن‌ها را در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

    در این مطلب ابتدا انواع چادر کمپ را به شما معرفی می‌کنیم؛ سپس از قالب‌های مختلف می‌گوییم و در نهایت هم از ویژگی‌ها و نکاتی می‌گوییم که لازم است بدانید تا بتوانید مدل‌های مختلف را با هم مقایسه کنید و انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید.

    انواع چادر کمپینگ

    چادرها بسته به کاربرد و شرایط آب‌وهوایی به ۴ دسته اصلی تقسیم می‌شوند: تابستانه، سه فصله، چندمنظوره، چادر کوهنوردی یا زمستانه.

    چادر کمپینگ تابستانه

    چادر کمپینگ تابستانه

    این چادرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در هوای گرم ماه‌های تابستان، بیشترین میزان تهویه هوا در آن‌ها صورت بگیرد و همچنین از ورود حشرات به داخل به خوبی جلوگیری شود. نمونه‌های خوب این نوع از چادرها آن‌هایی هستند که اسکلت مستحکمی دارند تا برای استفاده در هر شرایط آب‌وهوایی تابستانه، از بادهای معتدل گرفته تا طوفان‌های تابستانی، مناسب باشند. در این چادرها از تور به خوبی استفاده شده تا زمانی که پوشش آن را باز می‌کنید هوا به خوبی درون آن جریان پیدا کند.

    چادر کمپینگ سه فصله

    چادر کمپینگ سه فصله

    هدف اصلی این چادرها این است که از بهار تا انتهای پاییز شما را در هر شرایطی خشک نگه‌ دارند و به همین خاطر است که به چادرهای سه فصله معروفند. این نوع از چادرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر بادها و باران‌های شدید مقاومت داشته باشند. دقت داشته باشید که این چادرها مناسب هوای برفی نیستند.

    در طراحی آن‌ها ترکیبی از عایق بودن و تهویه هوا استفاده شده که هم برای هوای پاییزی مناسب باشد و هم در شب‌های معتدل بهار بیش از اندازه گرم نباشد. به این ترتیب که در قسمت‌هایی که برای تهویه هوا طراحی شده زیپ در نظر گرفته می‌شود تا در صورت عدم نیاز به تهویه هوا زیپ‌ها بسته شود که از نفوذ باد و باران جلوگیری شود.

    چادر کمپینگ چندمنظوره

    چادر کمپینگ چند منظوره

    این چادر ترکیبی از دو نوع قبلی است. این چادرها معمولا پوشش اضافه‌ای دارند که در هوای خنک و بعضا سرد و بارانی پائیز می‌توانید آن را روی چادر بکشید. در آب و هوایی هم که نیاز به این پوشش نیست می‌توانید آن را از روی چادر بردارید. نکته قابل توجه در مورد این نوع چادرها این است که نسبت به انواع دیگر وزن بیشتری دارند و برای سفرهایی که در آن‌ها صعود و یا پیاده‌روی طولانی مدت خواهید داشت گزینه چندان مناسبی نیستند.

    چادر کمپینگ زمستانه (کوهنوردی)

    چادر کمپینگ زمستانه

    در تولید این چادرها از پارچه‌های ضخیم و اسکلت‌های کاملا مستحکم استفاده می‌کنند و برای سخت‌ترین شرایط آب‌‌وهوایی طراحی می‌شوند. معمولا ارتفاع کمی‌دارند و به شکل یک تخته سنگ طراحی‌ می‌شوند تا بتوانند به خوبی در برابر بادهای شدید مقاومت کنند. در آب‌وهوای خیلی سرد و برفی و کوهستان‌ها فقط این نوع چادر می‌توانند سرپناه قابل اعتمادی برای شما باشد.

    عوامل تعیین‌کننده برای یک انتخاب صحیح

    وقتی می‌خواهید یک چادر کمپینگ بخرید با انواع و اقسام مدل‌ها، در انواع، طرح‌ها و شکل‌های متنوع با ظرفیت و ویژگی‌های متفاوت مواجه می‌شوید. این موضوع انتخاب کردن را بسیار دشوار می‌کند و اگر همه جوانب را در نظر نگیرید، ممکن است چادری را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما نباشد و پولتان را دور بریزید!

    برای جلوگیری از چنین اتفاقی باید بتوانید یک مدل را به خوبی تحلیل کنید. برای این کار باید دو عامل تعیین کننده زیر را بشناسید و در هر مدلی که می‌خواهید انتخاب کنید، به بررسی آن‌ها بپردازید.

    مساحت کف

    مساحت چادر کمپینگ که مقدار آن با مترمربع مشخص می‌شود به تنهایی نمی‌تواند مشخص کند که پاسخگوی نیاز شما هست یا خیر! قبل از خرید یک مدل باید به ابعاد یا به بیان بهتر به میزان طول و عرض چادر دقت کنید. اجازه بدهید برای اینکه موضوع روشن‌تر شود برای‌تان مثال عددی بزنم.

    مساحت چادری که ۱.۷۵ متر طول و ۱.۷۵ عرض دارد می‌شود حدود ۳ متر. مساحت چادری که ۲ متر طول و ۱.۵ متر عرض دارد هم می‌شود ۳ متر! پس کسی که ۱۸۰ سانتی‌متر قد دارد در چادر اولی جا نمی‌شود اما در دومی به‌خوبی جا می‌شود! افراد قد بلندتر به طول بیشتر و افراد چاق‌تر به عرض بیشتری نیاز دارند. پس حتما علاوه بر مساحت چادر به ابعاد آن هم توجه داشته باشید.

    قالب (شکل)

    شکل یک چادر اهمیت زیادی دارد، چون نقش تعیین‌کننده‌ای در مشخص کردن میزان فضای داخلی چادر، استحکام آن در برابر باد و باران و وزن چادر دارد. به عنوان مثال چادری که طراحی مثلثی‌شکل و ارتفاع نسبتا زیادی دارد، مثل سقف‌های شیروانی به خوبی آب باران را به کناره‌ها هدایت می‌کند. در ادامه چند نوع از قالب‌های مختلف را با هم بررسی می‌کنیم:

    قالب A شکل (A-frame)

    چادر A شکل (A-frame)

    چادرهایی که این قالب را دارند، غالبا سبک هستند، طراحی ساده‌ای دارند و معمولا چندان گران نیستند. طراحی A شکل که خودش انواع مختلفی دارد به گونه‌ای است  که دیواره‌ها شیب تندی دارند که باعث می‌شود فضای داخلی و فضای بالای سر چادر محدود شود.

    این مدل چادرها برای استفاده در باد گزینه مناسبی نیستند. چرا که دیواره‌های نسبتا بلند آن که شیب تندی هم دارند در معرض باد قرار می‌گیرند و این موضوع باعث می‌شود چادر در باد استحکام کافی نداشته باشد و راحت‌تر جا به جا شود. البته همانطور که پیش‌تر گفتم باران را به خوبی به کناره‌های چادر منتقل می‌کند که با کندن یک کانال کوچک دور چادر و هدایت آب باران به اطراف می‌توانید از خیس شدن در امان باشید.

    قالب گنبدی (Dome)

    چادر گنبدی

    چادرهای گنبدی‌شکل خودشان انواع و شکل‌های مختلفی دارند. اما آنچه که میان همه آن‌ها مشترک است، این است که سقف چادر به شکل یک گنبد است و ساختار دایره‌ای شکل دارد. به دلیل همین ساختار گنبدی شکل، این چادرها در برابر باد مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند و فضای داخلی باز و مناسبی هم دارند.

    این قالب برای چادرهای کمپینگ برای کسانی که وسیله نقلیه شخصی ندارند و همچنین کوهنوردی، قالب مناسبی است. چون طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که به خوبی جمع می‌شوند و زیاد دست و پا گیر نیستند.

    قالب تونلی (Tunnel)

    چادر تونلی Tunnel

    این چادرها همان‌طور که از اسمشان پیداست به شکل یک تونل هستند. در این چادرها ستون‌ها به شکل موازی قرار می‌گیرند و یک فضای تونلی‌شکل ایجاد می‌کنند و به دلیل همین ساختار به میزان خوبی مستحکم هستند. در شرایط سخت آب و هوایی این استحکام خیلی به کارتان می‌آید. اما مشکل اینجاست که بر برپایی آن‌ها به ستون‌ها و میخ و طناب نیاز دارید که باعث می‌شود خیلی چادر جمع‌وجوری به حساب نیایند و برای کسانی که با وسیله نقلیه شخصی سفر نمی‌کنند، کمی دست‌وپا گیر باشند.

    قالب هرمی یا سرخپوستی (Pyramid/Teepee)

    چادر هرمی سرخپوستی

    در این قالب یک ستون عمودی در مرکز چادر قرار دارد و با استفاده از میخ و طناب از بیرون کشیده می‌شود. اگر در فیلم‌ها دیده باشید قبایل سرخپوست از این مدل چادرها استفاده می‌‌کرده‌اند. نسبت فضای داخلی به وزن این چادرها عالی است. البته ستون وسط چادر ممکن است کمی زیر دست و پا باشد.

    اگر می‌خواهید از این نوع چادرها بخرید، بهتر است مدلی را انتخاب کنید که کف چادر به صورت یک تکه به دیواره‌ها متصل باشد. مدل‌هایی که در آنها کف به دیواره‌ها متصل نیست برای شرایط بارانی و یا محیط‌هایی که زیاد حشره دارند، گزینه چندان مناسبی به حساب نمی‌آیند. چرا که آب باران، رطوبت و همچنین حشره‌ها از فاصله‌ای که بین کف و دیواره‌ها ایجاد می‌شود، وارد چادرتان می‌شوند.

    چادرهای تاشو

    چادر تا شو

    ستون، دیواره و کف این چادرها به هم متصل است و برای جمع کردن چادر باید آن را به روش مشخصی تا کرد و وقتی هم که می‌خواهید آن را بر پا کنید کافی است از کیف خارجش کنید. به همین دلیل به آن‌ها چادرهای سریع باز شو هم می‌گویند. این چادرها که در ایران به طور عمومی به چادرهای مسافرتی خانوادگی هم معروف هستند، وزن کمی ندارند. با توجه به اینکه ستون داخلی ندارند و معمولا ارتفاع نسبتا زیادی دارند، فضای داخلی نسبتا زیادی هم در اختیار شما قرار می‌دهند.

    با توجه به اینکه این چادرها در حالت جمع شده حجم زیادی را اشغال نمی‌کنند، جابه‌جایی آن‌ها چندان دشوار نیست. البته انواع جمع و جورتر از این نوع هم وجود دارد(مثل نوع گنبدی). مدل‌های مختلف این نوع چادرها از نظر کیفیت دوخت و مقاومت در برابر باد و باران با هم تفاوت‌های زیادی دارند. پس هنگام خرید باید به کیفیت چادر خیلی دقت کنید تا پولتان را هدر ندهید.

    نکاتی که هنگام خرید چادر باید به آن‌ها توجه کنید

    از مباحث پایه‌ای مثل شناخت قالب‌های مختلف چادرها که بگذریم می‌رسیم به نکات کاربردی‌تر! اصولا چیزی که هنگام خرید یک وسیله مهم است، این است که معیارهایی برای مقایسه مدل‌های مختلف با هم داشته باشید. در اینجا با توجه به نکاتی که پیش از این گفته‌ایم روی این معیارها تمرکز می‌کنیم:

    ابعاد چادر

    ابعاد چادرها را معمولا در دو حالت اندازه می‌گیرند. حالت اول ابعاد بسته‌بندی است. کسانی که وسیله نقلیه شخصی ندارند مثل کوله‌گردها (بک پکرها) و کوهنوردان باید توجه ویژه‌ای به این مقدار داشته باشند. چرا که تعیین کننده اندازه‌ای است که به کوله آن‌ها اضافه می‌کند. پس باید با اندازه خود کوله هم در تناسب باشد.

    اگر ابعاد بسته‌بندی زیادی بزرگ باشد در حمل آن به مشکل برمی‌خورید. اگر هم وسیله نقلیه داشته باشید، باز هم هر چقدر حجم بسته‌بندی کوچک‌تر باشد فضای بیشتری برای قرار دادن بقیه وسایل در ماشین‌تان خواهید داشت. البته دقت کنید که حجم بسته‌بندی به سایز یا گنجایش چادر و اینکه چند نفره است بستگی دارد. پس اگر می‌خواهید حجم بسته‌بندی دو چادر را با هم مقایسه کنید، به یکسان بودن گنجایش آن‌ها دقت داشته باشید.

    حالت دیگری که ابعاد چادر برای آن اندازه‌گیری و اعلام می‌شود، حالت باز است. این مقدار نشان‌دهنده طول، عرض و ارتفاع چادر در حالت باز است. اگر یادتان باشد بالاتر گفتیم که مساحت کف چادر به تنهایی نمی‌تواند مشخص کند که در آن به خوبی جا می‌شوید یا نه! پس هنگام خرید چادر به طول و عرض و ارتفاع آن‌هم باید توجه کنید و دقت کنید که متناسب با قد و هیکل کسانی که می‌خواهند از آن استفاده کنند، باشد.

    وزن چادر کمپینگ

    فک نمی‌کنم لازم باشد تاکید کنم که اگر وسیله نقلیه شخصی ندارید و سفرتان شامل پیاده‌روی‌های نسبتا طولانی می‌شود باید به وزن چادر دقت کنید. وزن چادر هم متناسب با گنجایش آن است. یعنی معمولا هر چه چادر جادارتر باشد سنگین‌تر است. البته این موضوع به جنس پارچه و ستون‌های آن خیلی بستگی دارد. مسئله وزن برای کوهنوردان اهمیت بیشتری دارد. چرا که در بعضی صعودها حتی یک گرم هم می‌تواند تعیین کننده باشد.

    گنجایش چادر کمپینگ

    شرکت‌های تولید کننده چادر علاوه بر اعلام ابعاد، گنجایش آن را هم اعلام می‌کنند که واحد آن نفر است. پس هنگام خرید ضمن اینکه ابعاد مدل‌های مختلف را با هم مقایسه می‌کنید به تعداد نفرات اعلام شده برای گنجایش‌ آن‌ها هم توجه کنید. البته مشخص است که میزان وزن، ابعاد و گنجایش چادرها با هم در ارتباط هستند.

    جنس پارچه

    جنس پارچه اکثر چادرها معمولا از پلی استر است. اما اگر می‌خواهید در شرایط بارانی و سرما از چادرتان استفاده کنید بهتر است که سراغ چادرهای دو پوش بروید. این چادرها یک لایه پارچه دیگر دارند که روی چادر کشیده می‌شود که معمولا از جنس پلی استر و یا پلی آمید ضد آب است. به این ترتیب هم ضخامت چادر بیشتر می‌شود و هم از ورود آب به آن جلوگیری می‌شود.

    جنس ستون‌ها

    جنس ستون‌های یک چادر بر وزن، مقاومت و قیمت آن تاثیر می‌گذارد. ستون یا به بیان دیگر اسکلت‌بندی چادرها معمولا از سه جنس زیر ساخته می شوند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد:

    فایبرگلاس

    این نوع ستون‌ها نسبت به دو نوع دیگر ارزان‌تر و سنگین‌ترند و دوام کمتری هم دارند. چادرهایی که از این ستون‌ها استفاده می‌کنند مقاومت کافی برای مواجهه با شرایط آب‌وهوایی چالش‌برانگیز و بادهای سنگین را ندارند.

    آلومینیم

    در اکثر چادرهای خوبی که مناسب کوله‌گردی‌ (بک‌پکینگ) هستند از این نوع ستون‌ها استفاده می‌کنند. این نوع ستون‌ها استحکام بالایی دارند، سبک هستند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را تعویض کرد. نکته قابل ملاحظه دیگر در مورد این ستون‌ها این است که دوام بالایی دارند و سال‌ها کیفیت خود را حفظ می‌کنند.

    فیبر کربن

    و اما بهترین جنس برای ساختن ستون و اسکلت‌بندی چادرها؛ فیبر کربن! این ستون‌ها بسیار سبک و بسیار مستحکم هستند. اما دوام آ‌ن‌ها به اندازه ستون‌های آلمینیومی نیست و گران‌تر هم هستند.

    تعداد در

    اکثر چادرهای کمپینگ معمولا یا یک در دارند، یا دو در. چادرهایی که یک در دارند سبک‌تر از مدل‌های دو دره هستند. اما از آنجایی که آن یک در در یک طرف چادر قرار می‌گیرد، کسی که در قسمت انتهایی چادر خوابیده برای اینکه از چادر خارج شود باید از روی نفر دیگر رد شود! اما چادرهایی که دو در دارند به مراتب راحت‌ترند و ورود و خروج در آن‌ها ساده‌تر است.

    کلام آخر

    چادر کمپینگ وسیله‌ای است که سرپناه شما خواهد بود پس لازم است در انتخاب آن دقت کامل به خرج بدهید. شاید با کمی هزینه بیشتر، بتوانید مدلی بخرید که سال‌‌های سال ناامیدتان نکند. پس با توجه به نکاتی که گفتیم میان برندهای قابل اطمینان دنبال مدلی بگردید که متناسب با نیازتان باشد. امیدواریم که این مطلب به شما کمک کرده باشد؛ با آرزوی سفرهای خوب و به یاد ماندنی برای شما...

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید