راهنمای خرید فوتبال‌ دستی و نکاتی که باید قبل از خرید بدانید

راهنمای خرید فوتبال‌ دستی و نکاتی که باید قبل از خرید بدانید
راهنمای مطالعه

    خرید فوتبال دستی یکی از هیجان‌انگیزترین کارهایی است که می‌توانید انجام بدهید. باور کنید! دور هم جمع شدن دوستان و خانواده برای انجام یک بازی جذاب و مهیج، ایده خوبی نیست؟ قطعا هست.

    آشنایی با فوتبال دستی؛ مستطیل جذاب

    خرید فوتبال دستی - راهنما

    شاید هنوز به دار و دسته دوستداران فوتبال‌ دستی‌ نپیوسته‌اید. اما اگر هنوز اهل این بازی مهیج و جالب نشده باشید باز هم افرادی را دیده‌اید که دور مستطیل بامزه جمع می‌شوند و با شور و هیجان، آدمک‌های کوچک این مستطیل را در زمین بازی هدایت می‌کنند. به طور کلی، ابعاد و اندازه‌های مختلفی برای جعبه‌های فوتبال‌ دستی وجود دارد اما یک مجموعه کامل، هشت دسته یا ردیف دارد که هر تیم کنترل چهار دسته و میله را بر عهده دارد.

    اینکه کدام دسته‌ها متعلق به تیمی هستند که به عضویت آن درآمده‌اید اصلا کار سختی نیست. تنها کاری که باید بکنید، این است که کنترل دسته تحت اختیارتان را به دست گرفته و سعی کنید در مواجهه با توپ کوچک بازی، واکنشی از خود نشان بدهید که آدمک روی میله شما، توپ را وارد دروازه حریف کرده یا آن را به سمت دروازه رقیب پاس بدهد.

    یکی از اصلی‌ترین مزایای این بازی، جذابیت آن برای تمام گروه‌های سنی است. شاید جالب باشد که بدانید، در سازمان‌ها و مؤسسات بین‌المللی برای رقابت‌های حرفه‌ای، فوتبال‌ دستی هم وجود دارد. فوتبال دستی برای مراکز تفریحی، منازل، وقت استراحت کارکنان ادارات و...، تفریح جالب و مناسبی است. البته باید بدانید انواع مختلفی از این بازی وجود دارد. به همین دلیل با بودجه‌های مختلف می‌توان به سراغ خرید فوتبال دستی رفت. در ادامه از انواع مختلف این بازی به همراه نکاتی که باید قبل از خرید بدانید، برایتان گفته‌ایم.

    انواع فوتبال دستی

    اگر قصد خرید فوتبال دستی دارید باید بدانید که میزهای آن دارای چند نوع مختلف در بازار هستند. اگر بدانید که به دنبال چه نوع میزی هستید، فرایند خریدتان سریع‌تر و ساده‌تر خواهد شد. اگر موردی مناسب انتخاب و خریداری کنید، تا سالیان سال می‌توانید از آن استفاده کرده و لذت ببرید.

    میز فوتبال دستی استاندارد

    خرید فوتبال دستی - استاندارد

    این نوع از فوتبال دستی معمولا روی یک پایه و میز ساخته شده و به دلیل اینکه از جنس چوب یا مواد سنگین دیگر است باید آن را در یک جای ثابت قرار بدهید و امکان جا به جا کردن آن وجود ندارد. بعضی از انواع فوتبال دستی‌های پایه‌دار از ترکیب چوب و MDF درست می‌شوند و به همین خاطر هم سبک‌تر هستند و هم ارزان‌تر. اگر می‌خواهید وسیله را در حیاط یا تراس بگذارید باید دقت کنید که جنس چوبی نخرید؛ نمونه‌های فلزی، ملامینی و... هم در بازار وجود دارد. در هر حال یادتان باشد که اندازه میز فوتبال‌ دستی روی قیمت آن اثر مستقیم دارد و هر چقدر که میز بزرگ‌تری بخرید، اسکناس‌های بیشتری هم از جیب‌تان خارج خواهد شد.

    فوتبال‌ دستی رومیزی

    خرید فوتبال دستی - رومیزی

    فوتبال دستی‌های رومیزی برای کسانی مناسب است که فضای کافی برای نگهداری از فوتبال‌دستی پایه‌دار بزرگ ندارند. به این نوع از بازی‌ها، مینی‌فوتبال‌ دستی هم گفته می‌شود. این نوع از فوتبال دستی را باید روی سطح وسیع و صافی مانند میز غذاخوری، میز عسلی بزرگ و... بگذارید. این نوع از فوتبال دستی معمولا از مواد مصنوعی و پلاستیک ساخته می‌شوند و به همین خاطر قیمت کمتری نسبت به نمونه‌های بزرگ و چوبی دارند. ضمن اینکه اگر می‌خواهید از حرفه‌ای‌های دنیای فوتبال دستی شوید و تا به حال تجربه بازی با آن را نداشته‌اید باید مثل فوتبالیست‌های غیرحرفه‌ای که از زمین‌های خاکی، فعالیت خود را شروع می‌کنند، شما هم از فوتبال‌دستی‌های کوچک‌تر و رومیزی، کارتان را شروع کنید.

    فوتبال‌ دستی ترکیبی

    خرید فوتبال دستی - ترکیبی

    این دسته از فوتبال دستی‌ها قابلیت تبدیل شدن به زمینی برای بازی‌های مختلف دارند. با کمی تغییر می‌توانید با آنها بیلیارد یا هاکی هوایی هم بازی کنید. یعنی با خرید یک میز، صاحب چند بازی می‌شوید. برای کسانی که فضای کافی ندارند و دوست دارند انواع مختلف بازی را در منزل انجام دهند، خرید این میزها توصیه می‌شود. چون با یک تیر چند نشان می‌زنند و به جای اینکه بازی‌های مختلف، فضای زیادی از آنها اشغال کند، یک میز می‌خرند و چندین بازی مختلف را در منزل نگه می‌دارند. قیمت این نوع از فوتبال‌دستی‌ها هم از متوسط رو به بالا تا بالا تخمین زده می‌شود.

    فوتبال دستی ژتون‌خور یا سکه‌ای

    خرید فوتبال دستی - ژتونی

    فوتبال دستی ژتون‌خور معمولا برای مراکز بازی خریداری می‌شود. کمتر کسی برای خرید فوتبال دستی و استفاده از آن در منزل به سراغ این گزینه می‌رود. همان‌طور که از نام این نوع فوتبال دستی مشخص است، برای بازی با آن نیاز به سکه یا ژتون دارید. برای اینکه بتوانید بازی را شروع کنید باید ژتون یا سکه خریداری کنید.

    در واقع برای شروع بازی نیاز به خرید سکه و ژتون وجود دارد و مخصوص مراکزی است که از وجود فوتبال‌دستی به کسب درآمد می‌پردازند. خرید فوتبال دستی ژتونی برای منازل مناسب نیست. چون هم قیمت خیلی بالایی دارد و هم سنگین و جاگیر است. از این نوع بازی بیشتر برای باشگاه‌های ورزشی و مراکز تفریحی استفاده می‌شود و بازیکنان در این بازی معمولا به شکل جدی، فوتبال دستی را دنبال می‌کنند.

    نکات قابل تأمل قبل از خرید فوتبال دستی

    حالا که می‌دانید چه انواعی از فوتبال دستی در بازار وجود دارد، بهتر است به ویژگی‌های مهم دیگری که باید در هنگام خرید در نظر داشته باشید هم توجه کنید. تا دقایقی دیگر با تعدادی از مهم‌ترین نکات قبل از خرید فوتبال دستی آشنا می‌شوید:

    اندازه

    قبل از انتخاب فوتبال دستی باید به ابعاد آن توجه کنید. خانه‌های آپارتمانی کوچک، فضای زیادی برای قرار دادن یک میز بزرگ پایه‌دار فوتبال‌ دستی ندارند. علاوه بر ابعاد خود صفحه و زمین مستطیلی بازی، حواس‌تان به دسته‌ها هم باشد. دسته‌ها هم بخشی از فضا را اشغال می‌کنند.

    تعداد دروازه‌بان‌ها

    بعضی از انواع فوتبال دستی، سه آدمک دروازه‌بان دارند و برخی فقط یک دروازه‌بان. انتخاب اینکه کدام یک مناسب‌تر است به ترجیحات شخصی‌تان مربوط است اما بدانید که سرعت بازی در مواردی که فوتبال دستی شما، سه دروازه‌بان در هر سمت دارد بسیار بیشتر خواهد بود. ضمنا دفاع از دروازه با یک دروازه‌بان کار سخت‌تری است. پس اگر خیلی حرفه‌ای هستید به دنبال خرید فوتبال دستی با یک دروازه‌بان بروید. بازی کردن با یک دروازه‌بان، مهارت‌های حرفه‌ای‌تان را در بازی افزایش می‌دهد.

    اما اگر قرار است بازی را برای کودکان خریداری کنید، بهتر است به دنبال گزینه‌هایی با سه دروازه‌بان باشید تا کار برای‌شان ساده‌تر شود. ناگفته نماند که انواعی از بازی وجود دارد که می‌توان تعداد دروازه‌بان‌های آدمکی را انفرادی یا سه تایی کرد؛ انتخاب با شماست.

    جهت آدمک‌ها

    خرید فوتبال دستی - جهت آدمک ها

    یادتان باشد، نوعی از فوتبال دستی را انتخاب کنید که آدمک‌های آن جهتی رو به دروازه حریف داشته باشند. اگر آدمک‌ها کاملا صاف روی میله‌های هر ردیف قرار بگیرند و بدن‌شان به سمت دروازه مقابل زاویه نداشته باشد، چرخاندن و حرکت دادن آنها کمی دشوار می‌شود و روند بازی را به هم می‌ریزد. بعضی از انواع فوتبال دستی مجهز به تراز هستند تا هر دو سمت زمین بازی برای طرفین کاملا در یک حالت قرار بگیرد و شیبی اضافه به سمت یکی از دروازه‌ها وجود نداشته باشد. اگر زمین شیب داشته باشد، توپ به راحتی قِل می‌خورد و برای یک تیم وارد دروازه می‌شود.

    دسته و میله بازی

    میله‌هایی که آدمک‌های فوتبالیست روی آن قرار گرفته‌اند نهایتا به دسته‌ای منتهی می‌شوند که شما در دست می‌‌گیرید و فرماندهی بازی را عهده‌دار می‌شوید. اگر میله‌‌های مذکور توخالی و سبک باشند، سرعت شما در چرخاندن دسته‌ها بیشتر می‌شود. در واقع، میله‌های توخالی باعث افزایش سرعت حرکت دسته‌ها می‌شوند و به پویایی بازی کمک می‌کنند. پس حتما قبل از خرید فوتبال دستی در فروشگاه، این موضوع را در نظر بگیرید و سعی کنید با چرخاندن دسته‌ها متوجه میزان سرعت حرکت با آنها شوید.

    جنس فوتبال دستی

    جنس فوتبال دستی معمولا از چوب، نئوپان یا کامپوزیت است. با چوب و نئوپان که آشنا هستید اما شاید ندانید، کامپوزیت چیست. کامپوزیت، ترکیبی از چند ماده برای ساخته شدن زمین فوتبال دستی است. بدیهی است که گران‌ترین و باکیفیت‌ترین فوتبال دستی‌ها از جنس چوب است و پایین‌ترین کیفیت و قیمت هم متعلق به مواردی است که از نئوپان ساخته می‌شوند. فوتبال دستی‌های چوبی برای مناطق مرطوب مناسب نیست اما جنس کامپوزیت تحت تأثیر رطوبت و... قرار نمی‌گیرد و دوام زیادی دارد. جنس نئوپان هم استحکام خوبی ندارد و زود خراب می‌شود. البته همه چیز بسته به سلیقه و دقت شما در نگهداری این وسیله هم دارد.

    بهتر است به سراغ خرید فوتبال دستی با زمین لمینیت‌شده بروید. اگر دقت کرده باشید، زمین بازی دارای برچسبی است که اگر از جنس ورقه‌ای چسبی باشد به مرور زمان از روی سطح چوب یا ...، کَنده می‌شود. اما اگر صفحه فوتبال دستی از جنس لمینیت باشد، امکان ورقه‌شدن و تخریب آن به شدت کاهش پیدا می‌کند.

    انتخاب گزینه مناسب براساس مهارت

    خرید فوتبال دستی - اندازه

    بازی فوتبال دستی اصلا کار سختی نیست. پس اگر همیشه در مهمانی‌ها یک گوشه می‌نشینید و از شرکت در این بازی مهیج واهمه دارید، باید بگوییم که سخت در اشتباهید. کافی است، یک بار دسته‌های بازی را در دست بگیرید و به آدمک کریس رونالدو، مِسی، نیمار و... جان بدهید. آن وقت است که دیگر دل‌تان نمی‌خواهد بازی را تمام کنید. با بازی کردن، سریعا حرفه‌ای می‌شوید. اما بنا به اینکه فعلا در چه سطحی از مهارت بازی کردن هستید، انتخاب‌های متنوعی برایتان وجود دارد:

    سطح مبتدی

    اگر مبتدی هستید یا برای یک کودک قصد خرید فوتبال دستی دارید، بهتر است از میان موارد رومیزی، خرید خود را انجام بدهید. یکی از دلایل این پیشنهاد، ساده‌تر بودن ساختار بازی‌های رومیزی است. ضمن اینکه ارزان‌تر هستند و اگر قرار باشد، کودکی بازیگوش مدام با آن بازی کند، نگران خراب شدن بازی گرانی نخواهید بود که پول زیادی بابت آن خرج کرده‌اید. فوتبال دستی‌های رومیزی و مبتدی معمولا از ۱۰۰ هزار تومان  تا ۱۵۰هزار تومان  قیمت دارند.

    سطح متوسط

    اگر فوتبال دستی را برای بازی کردن گاه به گاه می‌خواهید و چندان اهل بازی مداوم نیستید، ضمن اینکه خیلی وارد نیستید و در مهمانی‌ها و... فوتبال دستی بازی می‌کنید، بهتر است به سراغ گزینه‌هایی با قیمت متوسط بروید. این گزینه‌ها قیمتی بالای ۱۵۰ هزار تومان دارند.

    حرفه‌ای‌ها

    اگر حرفه‌ای هستید یا می‌خواهید از فوتبال دستی در باشگاه ورزشی یا سالن استراحت شرکت‌تان استفاده کنید باید به سراغ انواع گران‌تر و حرفه‌ای‌تری بروید که هم جنس خوبی دارند، هم سنگین هستند و می‌توانید آنها را در یک بخش از سالن قرار داده و برای بازی گروهی استفاده کنید. قیمت این نوع از فوتبال‌دستی‌ها گران‌ است و از ۵۰۰ هزار تومان تا چند میلیون تومان به فروش می‌رسند.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید