نکاتی که باید قبل از خرید صندلی ارگونومیک بدانید

نکاتی که باید قبل از خرید صندلی ارگونومیک بدانید
راهنمای مطالعه

    فناوری‌های جدید به زندگی ما سرعت داده‌اند اما از حرکت و پویایی بدن‌مان کم کرده‌اند. به همین خاطر است که بیشتر ما در طول روز و برای ساعات طولانی در حالت نشسته به سر می‌بریم. در چنین وضعیتی چه چیزی بیش از همه مهم است؟ انتخاب و خرید صندلی طبی که به آن ارگونومیک می‌گویند.

    صندلی طبی یا ارگونومیک چیست؟

    ساعات زیادی از طول روز را می‌نشینید. وقتی سر کار هستید که احتمالا پشت یک دستگاه رایانه نشسته‌اید و به منزل هم که می‌آیید، حرکت و فعالیت چندانی ندارید. در طول روز ظاهرا یک شانس ایستادن دارید و آن هم زمانی است که در اتوبوس‌های شرکت واحد یا مترو، جایی برای نشستن به شما نرسیده است. به همین خاطر است که اهمیت صحیح نشستن و استفاده از صندلی‌های ارگونومیک و طبی بیش از هر زمان دیگری در زندگی‌تان نمود پیدا کرده است.

    عادت‌های نشستن اشتباه می‌تواند مستقیما و خیلی سریع روی بدن‌تان در ناحیه ستون فقرات و کمر اثر بگذارد. شاید ندانید که گردش خون هم تا حد زیادی تحت تأثیر عادات نشستن است و اشتباهاتی که در هنگام نشست و برخاست دارید، می‌تواند موجب بیماری‌هایی مانند ترومبوز سیاهرگی عمقی شود. اما نگران نباشید، صندلی‌ طبی یا همان ارگونومیک به بازار آمده تا این مشکلات را کم کند و به حداقل برساند.

    صندلی طبی (مطابق با اصول ارگونومی)، نوعی از صندلی است که به افراد مختلف در صحیح نشستن و جلوگیری از وارد شدن فشار به بدن کمک می‌کند. این نوع از صندلی‌ها دارای بخش‌هایی هستند که می‌توانید بنا به شرایط نشستن و بدن خود، آنها را تنظیم کنید تا در هنگام نشستن در راحت‌ترین حالت ممکن قرار بگیرید.

    مزایای استفاده از صندلی طبی چیست؟

    صندلی طبی - ویژگی ها

    شاید وقتی حرف از صندلی طبی می‌شود، شما هم به یاد همان صندلی‌هایی می‌افتید که قابلیت تنظیم ارتفاع دارند. اما واقعیت این است که صندلی‌های ارگونومیک، ویژگی‌های مطلوب دیگری هم دارند که به سلامت بدن و حفظ حالت آن کمک می‌کند.

    راحتی یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در خرید صندلی در نظر داشته باشید. امتحان کردن راحتی یک صندلی در فروشگاه به مدت دو دقیقه، هنگام خرید راه‌گشا نیست. دو دقیقه نشستن روی صندلی کجا و ساعات متمادی را روی یک صندلی در محل کار گذراندن، کجا. در واقع، وقتی برای خرید صندلی مناسب به فروشگاه می‌روید، احتمال اینکه صندلی‌های عادی هم به نظرتان گزینه‌ای مناسب برای خرید و استفاده بیایند بسیار زیاد می‌شود اما باید کاربرد هر صندلی را در بلندمدت و برای مدت طولانی در نظر بگیرید.

    صندلی‌های طبی به شما اجازه می‌دهند که ارتفاع، دسته‌ها، نقطه گرانش و خیلی گزینه‌های دیگر را به صورت مطلوب و با توجه به شرایط بدنی خود تغییر بدهید. طراحی این صندلی‌ها به صورتی است که از کمر و گردن محافظت می‌کند و مانع از سفت شدن عضلات گردن و کمر می‌شوند. محافظت از کمر و قسمت‌های دیگر بدن هم از مزایای چشمگیر صندلی‌های طبی است.

    صندلی طبی برای درمان دردهای کمر و نقاط دیگر بدن مانند گردن هم مفید است. این نوع از صندلی‌ها به بدن اجازه می‌دهند تا حالت طبیعی خود را حفظ کند و مانع از افتادگی شانه‌ها و حالاتی می‌شوند که به کمر و ستون فقرات و... فشار وارد می‌کند.

    ویژگی‌های یک صندلی طبی مناسب چیست؟

    صندلی طبی - ویژگی ها

    برای خرید صندلی طبی مناسب باید بدانید که یک صندلی خوب چه ویژگی‌هایی دارد:

    قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی

    یکی از ویژگی‌هایی که از یک صندلی، صندلی طبی می‌سازد، قابلیت تنظیم ارتفاع آن است. در واقع باید براساس ابعاد و اندازه‌های بدن، بتوانید ارتفاع صندلی را بلندتر یا کوتاه‌تر کنید. ارتفاع صندلی، زمانی مناسب است که در آن احساس راحتی کنید و لگن و زانو طوری در زاویه ۹۰ درجه قرار بگیرند که پاها کاملا روی زمین باشد.  صندلی طبی به گونه‌ای طراحی می‌شود که به ایجاد زاویه ۹۰ درجه میان ستون فقرات و لگن در هنگام نشستن کمک می‌کند.

    امکان تنظیم نشیمنگاه صندلی

    صندلی طبی - نشیمنگاه

    عمق نشیمنگاه صندلی باید قابل تنظیم باشد تا فرد با هر قد و قامتی بتواند ضمن ایجاد راحتی در قسمت کمر، لگن و زانوها را هم در زاویه‌ای قرار بدهد که به آنها فشار وارد نشده و گردش خون در آنها به طور طبیعی جریان پیدا کند. اگر زانوها و کل پا در هنگام نشستن فشرده و جمع شوند یا زیاد از حد در حالت کشیده قرار بگیرند، خون در آنها به درستی گردش نخواهد کرد و در بلندمدت بیماری‌هایی مانند  ترومبوز سیاهرگی عمقی به وجود خواهد آمد. زاویه مناسب زانو با قسمت بالای پا باید ۹۰ درجه باشد.

    نشیمنگاه صندلی‌های طبی هم به گونه‌ای است که به لگن فشار وارد نشود. اگر لگن و ستون فقرات با هم زاویه ۹۰ درجه درست کنند و دست‌ها و بازوها جایگاه مناسبی داشته باشند. دیگر برای کار کردن با رایانه نیازی به حرکت دادن سر به سمت جلو و افتاده شدن شانه‌ها وجود نخواهد داشت.

    قابلیت تنظیم زاویه پشتی صندلی

    این ویژگی هم به شما کمک می‌کند تا پشتی صندلی را در حالتی که بدن‌تان راحت‌تر است، حرکت بدهید. انعطاف‌پذیری پشتی صندلی مانع از بروز خستگی در ناحیه کمر و پشت بدن‌تان می‌شود. ضمن اینکه از تحمیل فشار به کمر هم جلوگیری می‌کند. بسیاری از دردها و خستگی‌هایی که در ناحیه شانه و کمر احساس می‌کنید به خاطر عدم وجود انعطاف‌پذیری مناسب پشتی صندلی‌هایی است که تمام روز را در هنگام کار کردن روی آنها می‌گذرانید.

    اگردقت کرده باشید، کمر همه ما تقریبا دارای گودی است و بدن هیچ‌کس کاملا صاف و بدون پستی و بلندی نیست. صندلی‌های طبی با آگاهی از آناتومی بدن و کمر به گونه‌ای طراحی می‌شوند که این فرورفتگی را در ناحیه کمر لحاظ می‌کنند یعنی وقتی روی صندلی می‌نشینید احتمالا  کاملا در آن جا می‌افتید و صندلی کاملا با پستی و بلندی‌های ناحیه کمرتان هماهنگ است.

    امکان تنظیم دسته‌ها

    صندلی طبی - دسته ها

    دسته صندلی طبی هم طوری طراحی می‌شود که در هنگام تایپ کردن و استفاده از موس، دست‌ها خسته نمی‌شوند و امکان ایجاد زاویه ۹۰ درجه میان بازو و قسمتی از دست که مشغول نوشتن است به وجود می‌آید. اگر شغلی دارید که با تایپ کردن در ارتباط است حتما باید به این ویژگی در صندلی‌های ارگونومیک دقت کنید. در قسمت بازو و آرنج صندلی هم انعطاف‌پذیری وجود دارد.  به همین خاطر برای استفاده از موس و صفحه کلید نیاز به ایجاد فشار در ناحیه شانه‌ها و آرنج نیست.

    چرخ‌های باکیفیت

    صندلی‌های طبی مجهز به چرخ‌هایی هستند که امکان حرکت آسان صندلی در هنگام نشستن را فراهم می‌کنند. این ویژگی در صندلی‌های غیرطبی هم وجود دارد اما آنچه باعث می‌شود  یک صندلی کاملا طبی باشد، استفاده از چرخ‌های باکیفیتی است که به آسانی نمی‌شکنند و تحمل وزن فرد را دارند. اگر جنس صندلی و چرخ‌ها خوب نباشد و از مواد ارزان و بی‌کیفیت تهیه شده باشد، زود خراب می‌شود و می‌شکند.

    اهرم جابه‌جا کردن پشتی صندلی

    حتما شما هم از صندلی‌هایی استفاده کرده‌اید که دارای اهرمی برای تغییر زاویه پشتی صندلی هستند. این اهرم‌ها نباید خیلی سفت باشند به‌طوری که امکان ایجاد تغییر زاویه پشتی وجود نداشته باشد یا آن‌قدر منعطف که با هر بار فشار وارد کردن به آنها، به سمت جلو یا عقب پرتاب شوید. اهرم‌های صندلی طبی باید قابلیت تنظیم زاویه پشتی در جایگاه‌های مختلف را داشته باشند. برای مثال اگر می‌خواهید زاویه پشتی را برای استراحت دادن به بدن تنظیم کنید، باید انعطاف آنها برای ایجاد زاویه‌ای باز میان پشتی و نشیمنگاه صندلی مناسب باشد.

    مجهز بودن به ابزار استراحت سر

    صندلی طبی - استراحت سر

    زاویه قرار گرفتن سر و گردن در هنگام کار با رایانه هم مهم است. اگر مدام سرتان را به سمت جلو بگیرید درحالی‌که لگن به قسمت عقب نشیمنگاه صندلی فشرده می‌شود، مهره‌های گردن‌تان متحمل فشاری می‌شود که هم درد ایجاد می‌کند و هم به مرور زمان حالت و شکل قرار گرفتن گردن‌ روی بدن را تغییر می‌دهد. همه صندلی‌های طبی به این امکان مجهز نیستند. اما اگر صندلی طبی‌ شما دارای بخش استراحت سر باشد تا حد زیادی از سفت شدن گردن و سر جلوگیری به عمل خواهد آمد. منظور از این قسمت همان بخش‌هایی است که مانند قسمت بالایی صندلی خودرو هستند و می‌توان سر را به آنها تکیه داد و خستگی این قسمت را به در کرد.

    در آخر

    قیمت صندلی طبی اصولا چندان ارزان نیست اما خرید آن کاملا به صرفه است. چرا؟ به خاطر اینکه اگر به شیوه نشستن خود پشت میز کار دقت نکنید، به تدریج و در بلندمدت دچار مشکلات کمر، گردن و لگن می‌شوید. فکر می‌کنید، هزینه‌ای که برای درمان این مشکلات باید پرداخت شود در مجموع کمتر از هزینه‌ای است که صرف خرید یک صندلی خوب می‌کنید؟ علاوه بر موضوع هزینه، درد و ناراحتی‌هایی که مشکلات کمر و عضلات و... برای‌تان به وجود می‌آورند هم آزاردهنده هستند و شما را از کار و زندگی بازمی‌دارند. پس بهتر است عاقبت‌اندیش باشید و به خرید یک صندلی طبی مناسب فکر کنید. یادتان باشد که در هنگام خرید صندلی ارگونومیک یا طبی به شیوه استفاده از امکانات مختلف آن تسلط پیدا کنید. با صرف کمی وقت متوجه خواهید شد که بهینه‌ترین حالت تنظیم این وسیله برای استفاده چیست. اگر بلد نباشید که صندلی طبی خود را به درستی تنظیم کنید، خرید آن با خرید یک صندلی معمولی هیچ تفاوتی نخواهد داشت. پس حواس‌تان را جمع کنید. یک صندلی طبی خوب، صندلی‌ای است که مانند یک دستکش که کاملا بر دست‌تان می‌نشیند و تمام پستی و بلندی‌های آن را پوشش می‌دهد، برای بدن‌تان مناسب است و کمر و گردن و نقاط دیگر بدن به راحتی در آن جا می‌افتند.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید