چرا موس ارگونومیک بخریم؟

چرا موس ارگونومیک بخریم؟
راهنمای مطالعه

    امروز در «درجه» با شما از فواید موس ارگونومیک می‌گوییم تا ببینیم که چه توجیهی برای خرید این قبیل موس‌ها وجود دارد.

    این روزها کلمه ارگونومی درباره محیط کار زیاد شنیده می‌شود. اما محصولات ارگونومیک چه ویژگی خاصی دارند که از سایر محصولات متمایزشان می‌کند؟ باید بگوییم که در طراحی محصولات ارگونومیک راحتی کاربر در اولویت است. این‌دست محصولات به‌دلیل ایجاد احساس راحتیِ بیشتر حین کار موجب افزایش بهره‌وری می‌شوند. مهم‌تر اینکه به‌لحاظ ساختاری سلامت کاربر را هم مدنظر دارند و در بلندمدت از احتمال بروز فرسودگی‌های شغلی می‌کاهند.

    برای ماها که ساعات زیادی را پای کامپیوتر یا لپ‌تاپ کار می‌کنیم موس ازجمله وسایلی است که چه بهتر از نوع ارگونومیک باشد. در ادامه فواید خرید موس ارگونومیک را بیشتر برایتان باز می‌کنیم.

    محافظت از مچ دست

    مقایسه نحوه قرارگیری دست حین کار با موس معمولی و موس ارگونومیک

    وقتی با موس معمولی کار می‌کنیم، مچ دست‌مان به‌ناچار به‌سمت داخل چرخیده می‌شود (این وضعیت را اصطلاحا پروناسیون می‌گویند) و درنتیجه تاندون‌هایمان تحت فشار قرار می‌گیرند. کار مداوم در این وضعیت موجب بروز آسیب فشار تکراری (RSI) می‌شود. این عارضه براثر انجام بیش‌ازحد حرکات تکراری (مثلا کار با موس یا تایپ‌کردن) بروز می‌کند و معمولا با درد در ناحیه عضلات، اعصاب و تاندون‌های مچ دست همراه است.

    ساختار مچ دست ما با چرخش موردنیاز برای کار با موس‌های معمولی سازگار نیست. اما امروزه اغلب‌مان شغل‌های پشت میزی داریم و اگر موس‌مان ارگونومیک نباشد، مجبوریم هر روز ساعت‌ها در همین وضعیت ناصحیح کار کنیم. این درحالی است که اگر موس ارگونومیکِ مثلا عمودی‌شکل داشته باشیم، مچ‌دست‌مان حین کار از وضعیت طبیعی خارج نمی‌شود و کمتر مچ‌درد می‌گیریم.

    قرارگیری راحت‌تر در دست

    موس ارگونومیک

    نحوه قرارگیری موس‌های ارگونومیک در دست به‌گونه‌ای است که به‌نسبت موس‌های معمولی به فشار زیادی برای گرفتن‌شان احتیاج نیست. هرچه فشاری که برای گرفتن موس به دست وارد می‌شود کمتر باشد، درعوض فشار کمتری هم به تاندون‌های مچ دست وارد می‌آید.

    با مثلا موس‌های عمودی فشار و انرژی از تاندون‌های دست و مچ به عضلات قوی‌تر قسمت بالایی بازو منتقل می‌شود. این موس‌ها شاید به اندازه موس‌های معمولی ظاهر دلپسندی نداشته باشند، اما به‌دلیل طراحی ارگونومیک فشار به‌مراتب کمتری به مچ‌دست وارد می‌کنند. هنگام کار با موس‌های عمودی دست‌مان در وضعیتی قرار می‌گیرد که انگار داریم با کسی دست می‌دهیم و دقیقا همین وضعیت به ایجاد احساس راحتیِ بیشتر کمک می‌کند.

    تسکین مچ‌درد فعلی

    بسیاری از ما احتمالا تازه وقتی تصمیم به خرید موس ارگونومیک خواهیم گرفت که بر اثر استفاده از موس‌های معمولی به خودمان آسیب زده‌ایم. یعنی انگار تا مچ‌درد نگیریم به صرافت خرید موس ارگونومیک نمی‌افتیم. اما اگر هرچه زودتر موس معمولی‌تان را ارتقا دهید، حداقل می‌توانید از تشدید آسیبی که به مچ دست‌تان وارد شده است جلوگیری کنید و درد فعلی‌تان را تا حدی تسکین دهید.

    پیشگیری از عواقب بعدی

    باز هم تکرار می‌کنیم که برای خرید موس ارگونومیک لازم نیست تا موقعی که دردتان غیرقابل‌تحمل شود صبر کنید. حتی اگر همین حالا احساس سلامتی می‌کنید، باز نباید از اهمیت خرید موس ارگونومیک غافل شوید. این قبیل موس‌ها در اَشکال و سایزهای نسبتا متنوعی در بازار موجودند. فقط کافی است مدل متناسب با نیازتان را انتخاب کنید تا در آینده به عوارض کار با موس‌های معمولی مبتلا نشوید. این را هم بدانید که اگر سلامت مچ دست‌تان را جدی نگیرید، ممکن است در بلندمدت به تاندون‌های مچ دست‌تان آسیب غیرقابل‌بازگشت وارد شود.

    سخن پایانی

    هر کالایی از زمان ورود به بازار در تولیدات بعدی متحمل تغییراتی می‌شود که هدف‌شان افزایش کارایی آن کالای خاص است. درمورد موس هم همین‌طور. موس‌های ارگونومیک از لحاظ شکل و قواره با موس‌های نسل‌های قبل‌ متفاوت‌اند. اما این تفاوت صرفا جنبه تزئینی ندارد، بلکه با فواید محسوسی همراه است. مهم‌ترین فایده‌اش هم همان‌طور که برایتان گفتیم کمک به پیشگیری از آسیب به مچ دست و عواقبی همچون التهاب مفاصل است. شاید کمی طول بکشد تا به کار با موس‌های ارگونومیک عادت کنید. اما به امتحان‌کردنش می‌ارزد. البته برای ایجاد محیط کار ارگونومیک تنها خرید موس ارگونومیک کافی نیست. اگر بتوانید بقیه وسایل کارتان ازجمله همین صندلی پشت میزتان را هم به انواع ارگونومیک ارتقا دهید ضرر نمی‌کنید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید