۶ باور نادرست درباره استفاده از دهانشویه که حتما باید بدانید

۶ باور نادرست درباره استفاده از دهانشویه که حتما باید بدانید
راهنمای مطالعه

    درست مانند تمام محصولات مراقبتی بهداشتی، دهانشویه هم می‌تواند علاوه بر مزایا، معایبی هم داشته باشد. در این مطلب، ۶ باور نادرست را که درباره دهانشویه رایج است بررسی می‌کنیم.

    دهانشویه یکی از محصولات مربوط به مراقبت و بهداشت دهان و دندان است که عموما برای خوشبو شدن نفس و جلوگیری از ایجاد باکتری‌ها در دهان به کار می‌رود. دهانشویه برای مراقبت روزانه، دهانشویه فاقد الکل و دهانشویه با ترکیبات گیاهی از انواع مختلفی هستند که همگی برای سلامت دندان و خوشبو شدن دهان طراحی می‌شوند. اما بخوانید باورهای نادرستی که درباره دهانشویه در بین مردم رواج دارند.

    ۱- همه دهانشویه‌ها از ترکیبات یکسان ساخته شده‌اند

    دهانشویه

    دهانشویه‌ها انواع مختلفی دارند و مواد تشکیل‌دهنده آنها با هم متفاوت است. برخی دهانشویه‌ها درمانی هستند و برخی دیگر در دسته بهداشتی آرایشی قرار می‌گیرند.

    دهانشویه‌های درمانی در داروخانه‌ها فروخته می‌شوند اما دسته دوم را از فروشگاه‌های لوازم آرایشی بهداشتی می‌توانید پیدا کنید. دهانشویه‌های غیردرمانی تنها کاری که می‌کنند این است که دندان‌های شما را از خرده‌های ریز غذا پاک می‌کنند، باکتری‌های دهان را کاهش می‌دهند، بوی بد دهان را به‌طور موقت از بین می‌برند و طعم و مزه تازه‌ای به دهان شما می‌بخشند.

    دهان‌شویه‌های درمانی حاوی مواد افزودنی فعال مانند اسانس‌ها، کلر هگزیدین، استیل پپیدینیوم کلراید و فلوراید هستند که تأثیر آنها بر کاهش جرم دندان یا در پیشگیری از پوسیدگی دندان به اثبات رسیده است؛ این نوع دهانشویه‌ها باید مهر تأییدیه انجمن دندانپزشکی را هم داشته باشند.

    ۲- دهانشویه ضرر ندارد

    واقعا اینطور نیست که استفاده از دهانشویه بی‌ضرر باشد. بسیاری از دهانشویه‌ها (به‌خصوص غیردرمانی‌ها) مقدار زیادی الکل دارند. به‌همین‌دلیل به راحتی می‌توانند سبب خشکی دهان شوند. خشکی دهان سبب ایجاد بوی بد در آن می‌شود و علاوه‌برآن بافت‌های دهان را هم تحریک می‌کند. در برخی افراد، الکل می‌تواند در سطح ریشه دندان حساسیت ایجاد کند. حتی بعضی مطالعات به ارتباط بین دهانشویه‌های حاوی الکل و سرطان دهان هم اشاره کرده‌اند، اما تحقیقات در این زمینه هنوز کامل نیست و بسیاری از کارشناسان بر این باورند شواهد کافی برای چنین نتیجه‌گیری وجود ندارد.

    درست است که دهانشویه‌های فاقد الکل هم موجود هستند، اما این دلیل نمی‌شود که کاملا بی‌ضرر باشند. در دهان‌شویه‌هایی که الکل وجود ندارد، ممکن است ترکیبات دیگری به دهان و دندان آسیب برسانند. به‌عنوان‌مثال، بعضی از دهان‌شویه‌ها سبب لک‌شدن دندان‌ها می‌شوند. دلیلش وجود ماده‌ای شیمیایی به نام کلرهگزیدین گلوکونات است که به‌عنوان ضدعفونی‌کننده و از بین برنده باکتری‌ها، میکروب‌ها و پلاک‌ها در برخی دهان‌شویه‌های درمانی به کار می‌رود.

    این ماده ممکن است در صورت استفاده منظم و طولانی با برخی از ترکیبات موجود در خوراکی‌ها مانند تانن که در قهوه، چای و برخی نوشابه‌ها (مثل کوکاکولا) وجود دارد، واکنش نشان دهد و روی دندان‌ها لکه‌های قهوه‌ای باقی بگذارد. کلر هگزیدین حتی ممکن است حس چشایی‌تان را به‌طور موقت تغییر دهد؛ به‌همین‌دلیل استفاده طولانی‌مدت از آن توصیه نمی‌شود. بلعیدن دهان‌شویه هم ممکن است موجب بروز مشکلاتی شود. ممکن است روغن‌های اسانسی موجود در دهان‌شویه طعم ناخوشایندی داشته باشند. بنابراین دهان‌شویه‌ها در هر صورت بی‌ضرر نیستند.

    [related]7229[/related]

    ۳- دهانشویه بوی بد دهان را درمان دائمی می‌کند

    دهانشویه شاید بتواند موقتا بوی بد دهان را از بین ببرد، اما این امر دائمی نیست. ترکیبات بدبوی غذایی که به‌عنوان‌مثال در وعده ناهار میل کرده‌اید، هنگام تنفس از ریه‌هایتان خارج می‌شوند؛ بنابراین خوشبوشدن دهان‌تان پس از استفاده از دهان‌شویه مدت زیادی دوام نخواهد داشت. در بعضی موارد پروتئین‌های موجود در بزاق هم به راحتی می‌توانند اثربخشی ترکیبات دهان‌شویه را کاهش دهند.

    ۴- دهانشویه می‌تواند جایگزین مسواک زدن شود

    6 باور اشتباه درباره دهانشویه

    این یکی از مهم‌ترین باورهای نادرستی است که بسیاری افراد ممکن است داشته باشند. هیچ‌چیز هرگز نمی‌تواند جایگزین مسواک شود. همه انواع دهان‌شویه‌ها می‌توانند سطح باکتری دهان‌تان را کاهش دهند، اما نمی‌توانند همه زوایای درونی دندان‌ها را پاک کنند. بنابراین همیشه به‌طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. مسواک و نخ دندان برای پاک کردن جرم و باقیمانده غذا از دندان بسیار مؤثرتر از دهانشویه هستند.

    تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از همه انواع دهان‌شویه در کنار مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، می‌تواند پاکیزگی دهان‌تان را بهبود بخشد و محیط دهان را ضدعفونی کند. دهانشویه‌های درمانی به جز ضدعفونی به جلوگیری از التهاب لثه و رفع جرم و پلاک هم کمک می‌کنند. بنابراین از هر نوع دهانشویه که استفاده می‌کنید، آن را فقط به‌عنوان عمل مکمل و نه به‌عنوان جایگزین مسواک در نظر بگیرید و بیش‌از‌حد هم از آنها استفاده نکنید.

    در موقعیت‌های خاص مانند عمل جراحی دهان یا دندان، احتمال دارد پزشک به شما توصیه کند به جای مسواک از دهانشویه برای شست‌وشو استفاده کنید. در این شرایط موقتا می‌توانید دهان‌شویه درمانی را جایگزین مسواک کنید.

    ۵- دهانشویه را باید سریع از دهان خارج کرد

    بسیاری از افراد تصور می‌کنند نباید دهانشویه را بیش از چند ثانیه در دهان نگه داشت. اما بیشتر دهان‌شویه‌ها (صرف‌نظر از نوع‌شان) زمانی مؤثرتر هستند که در هر نوبت استفاده، به مدت ۳۰ ثانیه با بافت‌های دهان در تماس باشند. البته دهان‌شویه معمولا طعم تند و تیزی دارد و خیلی سخت می‌توان آن را تا نیم دقیقه در دهان غرغره کرد. بااین‌حال، برخی از پزشکان می‌گویند بهتر است طبق دستور مصرف شود تا مفید واقع شود.

    ۶- دهانشویه فقط برای شستن دهان است

    دهان‌شویه علاوه‌بر شست‌وشوی دهان می‌تواند یک پاک‌کننده خوب محافظ دهان (وسیله‌ای که از دندان‌ها و لثه در برابر آسیب‌های ورزشی یا دیگر فعالیت‌ها محافظت می‌کند) هم باشد. می‌توانید محافظ دهان‌تان را با آن بشویید.

    شاید باورتان نشود اما برخی افراد از دهان‌شویه‌های حاوی الکل برای از بین بردن شوره سر، تمیز کردن زخم، ضدعفونی کردن کاسه توالت و حتی رفع بوی بد زیر بغل هم استفاده می‌کنند! البته روی برچسب هیچ دهان‌شویه‌ای این کاربردها نوشته نشده است و ما هم پیشنهاد نمی‌کنیم از آن برای کاربردهای دیگر استفاده کنید.

    در نهایت، دهانشویه بخریم یا نخریم؟

    شاید در ابتدا دهانشویه برایتان چیزی شبیه خمیردندان، صابون یا محصولاتی این چنینی باشد و تصور کنید استفاده از آن مشکل خاصی ندارد. اما درست مانند هر محصول بهداشتی دیگری، مصرف نادرست دهان‌شویه (خواه درمانی یا غیردرمانی) می‌تواند بیشتر از آنکه برایتان منفعت داشته باشد به شما آسیب برساند. اگر نگران هستید با پزشک‌تان درباره خرید دهان‌شویه مشورت کنید.

    مشاهده پرفروش‌ترین دهانشویه‌ها

    [see_also]7119[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید