دستگاه ضدعفونی کننده مسواک چیست و چگونه کار می‌کند؟

دستگاه ضدعفونی کننده مسواک چیست و چگونه کار می‌کند؟
راهنمای مطالعه

    آیا می‌دانید دستگاه ضدعفونی کننده مسواک چیست و چگونه کار می‌کند؟ امروز در «درجه» سری به دنیای شلوغ‌پلوغ لوازم بهداشتی دهان و دندان زده‌ایم و می‌خواهیم ببینیم که وسیله‌ای مثل دستگاه ضدعفونی کننده مسواک آن‌قدری برای ارتقای بهداشت دهان‌ و دندان کارایی دارد که بابتش هزینه کنیم؟

    وقتی حرف از بهداشت دهان و دندان باشد، دندان‌پزشکان متفق‌القول‌اند که برای داشتن لبخندی زیبا باید روزی دو بار مسواک بزنیم و هر روز از نخ دندان استفاده کنیم.

    اما بازار پررونق لوازم بهداشتی دهان و دندان مدام شاهد عرضه محصولات جدیدی است که تولیدکنندگان‌شان ادعا دارند در کنار مسواک‌زدن و استفاده از نخ دندان برای حفظ سلامت دهان و دندان نیازند. دستگاه ضدعفونی کننده مسواک یکی از همین‌دست محصولات نسبتا نوظهوری است که در چند سال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

    قبل از اینکه ببینیم آیا چنین وسیله‌ای ارزش خریدن دارد، اول لازم است با خود این وسیله بیشتر آشنا شویم.

    دستگاه ضدعفونی کننده مسواک چیست و چگونه کار می‌کند؟

    دستگاه ضدعفونی کننده مسواکعبارت «ضدعفونی کننده مسواک» درمورد محصولات مختلفی استفاده می‌شود. کارکرد همه این محصولات کاهش باکتری‌هایی است که در برس مسواک جا خوش می‌کنند. در بسیاری موارد ضدعفونی‌کننده‌ها دستگاه‌های فرابنفش (UV) هستند. برای ضدعفونی‌کردن مسواک شوینده‌های آنتی‌باکتریال هم داریم. برخی افراد نیز از دهان‌شویه برای ضدعفونی‌کردن مسواک‌شان استفاده می‌کنند.

    دستگاه ضدعفونی کننده مسواک از ضدعفونی‌کننده‌‌های شوینده‌ای کمی پیچیده‌تر است. این دستگاه‌ها از قابلیت انتشار نور فرابنفش برخوردارند. نور فرابنفش هم که باکتری‌ها را قتل‌عام می‌کند و حتی می‌تواند با ایجاد جهش در ساختار ژنتیکی میکروارگانیسم‌های کشته‌نشده، از تکثیر باکتری‌های زنده جلوگیری کند. برخی دستگاه‌های ضدعفونی کننده مسواک هم هستند که با بخار و گرمای خشک کار می‌کنند و با خشک‌کردن برس مسواک از ایجاد شرایط مساعد برای رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند.

    بعضی افراد به‌گمان‌شان برای ضدعفونی‌کردن مسواک از مایکروویو یا ماشین ظرف‌شویی هم می‌توان استفاده کرد. اما انجمن دندان‌پزشکی آمریکا (ADA) موافق قراردادن مسواک در مایکروویو و ماشین ظرف‌شویی نیست. چراکه حرارت بالای موجود در این‌ قبیل وسایل می‌تواند به برس مسواک آسیب بزند؛ اما دستگاه‌های ضدعفونی کننده مسواک حداقل برای همین کار ساخته شده‌اند.

    [related]2072[/related]

    آیا ضدعفونی‌کردن همان استریل‌کردن است؟

    خیر. اگر مسواک‌تان را استریل کنید، همه میکروارگانیسم‌های زنده به کام مرگ کشیده می‌شوند. این درحالی است که با ضدعفونی‌کردن همه میکروارگانیسم‌های زنده از بین نمی‌روند. هیچ دستگاه ضدعفونی‌کننده‌ای قادر به نابودی کامل عوامل بیماری‌زا نیست و اگر باشد اسمش دستگاه استریل‌کننده مسواک خواهد بود.

    ضدعفونی‌کردن یعنی کاهش ۹۹٫۹ درصدی باکتری‌ها. اما تأثیر دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده مسواک روی نابودی باکتری‌ها می‌تواند در هر برند و مدلی متفاوت باشد. درمجموع هدف از ضدعفونی‌کردن مسواک نابودی کامل میکروارگانیسم‌ها نیست. بلکه این کار تنها به کاهش تجمعات باکتریایی موجود در برس مسواک کمک می‌کند.

    آیا خرید دستگاه ضدعفونی کننده مسواک ضرورتی دارد؟

    مسواک پناهگاه خوبی برای عوامل باکتریایی است. مسواک به‌دلیل خیسی شرایط مساعدی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها دارد. هر بار که مسواک می‌زنیم، باکتری‌های دهان‌مان روی برس مسواک جاگیر می‌شوند. نگهداری مسواک در محیط توالت هم خود مسئله‌ای است. حتما می‌دانید که با کشیدن سیفون باکتری‌ها در فضا پخش می‌شوند.

    اما فراموش نکنید که دهان همه ما حامل میکروارگانیسم‌های زنده است. در بسیاری موارد باکتری‌های مسواک در دهان بدون هیچ آزاری زیست می‌کنند. اتفاقا کاهش غیرمعمول میکروارگانیسم‌های دهانی می‌تواند حاکی از نقایص سلامتی باشد.

    به‌گفته انجمن دندان‌پزشکی آمریکا، اگرچه مطالعات نشان داده‌اند که مسواک پناهگاه باکتری‌ها است، هنوز شواهد کافی مبنی بر اثرات زیان‌آور باکتری‌های مسواک روی سلامتی وجود ندارد. البته نه اینکه نسبت به تمیز نگه‌داشتن مسواک‌تان بی‌اهمیت باشید!

    درکل دستگاه ضدعفونی کننده مسواک به اندازه خود مسواک و نخ دندان واجب نیست. ولی می‌تواند خیال خصوصا کسانی را که زیادی از بابت آلودگی‌های باکتریایی نگران‌اند راحت کند. به‌علاوه این دستگاه اگر مستعد عفونت‌های دهانی هستید، زیاد سفر می‌روید یا از درپوش مسواک استفاده می‌کنید، می‌تواند به دردتان بخورد.

    بنابراین اگر از دستگاه ضدعفونی کننده مسواک هم استفاده نکنید، همان شست‌وشو و نگهداری درست مسواک می‌تواند کافی باشد. مسواک‌تان را پس از هر بار استفاده خوب بشویید تا ذرات غذا یا خمیر دندان در برس مسواک باقی نمانند. سپس مسواک‌تان را در حالت ایستاده قرار دهید تا در معرض هوا خشک شود.

    جمع‌بندی

    اینکه دستگاه ضدعفونی کننده مسواک بخرید یا نه به ترجیح فردی خودتان بستگی دارد. اما بدانید که حتی اگر از این دستگاه‌ها استفاده کنید، باز نباید مسواک‌تان را بیش از سه چهار ماه نگه دارید. انجمن دندان‌پزشکی آمریکا توصیه می‌کند که هر سه تا چهار ماه مسواک‌مان رو نو کنیم و اگر برس مسواک‌مان زودتر از این مدت فرسوده شد، خرید مسواک نو را به تعویق نیندازیم. دستگاه ضدعفونی کننده مسواک بااینکه از شمار باکتری‌های موجود در برس مسواک می‌کاهد، اما از فرسودگی مسواک جلوگیری نمی‌کند. [see_also]3076[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید