چگونه لوازم جانبی اپل اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

چگونه لوازم جانبی اپل اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
راهنمای مطالعه

    اپل همواره به کاربرانش توصیه می‌کند که در خرید لوازم جانبی خصوصا کابل‌ها به دام محصولات تقلبی نیفتند. اما آیا هیچ تصوری از چگونگی تشخیص کابل‌های تقلبی دارید؟ نگران نباشید. در این مطلب «درجه» با شمائیم تا در خرید هوشمندانه لوازم جانبی اپل کمک‌تان کنیم.

    چرا حتی وقتی با کابل تقلبی ارزان هم می‌توان سَر کرد، اصل بخریم؟

    اپل به کاربرانش تأکید دارد که از کابل و شارژر تقلبی استفاده نکنند. محصولات تقلبی‌ طراحی و ساخت ناقص و بی‌کیفیت و عملکرد ضعیفی دارند. ضمن اینکه زود از کار می‌افتند و همان کارایی دست‌وپاشکسته را هم نخواهند داشت. بدتر اینکه لوازم جانبی تقلبی حتی می‌توانند دارای خطرات فیزیکی باشند. چراکه ممکن است آتش بگیرند یا برق بزنند. پس خودتان را گول نزنید! درست است که برای خرید کابل و شارژر اصل باید مبلغ بیشتری هزینه کنید. اما به امنیتش می‌ارزد.

    چگونه کابل اصل از تقلبی را تشخیص دهیم؟

    اگر از نمایندگی‌های رسمی اپل خرید کنید که بعید است محصول تقلبی نصیب‌تان شود. اما اپل در ایران نمایندگی رسمی ندارد. «نمایندگی رسمی اپل» در بین فروشگاه‌های ایرانی عنوانی تزئینی بیش نیست. بنابراین از هر فروشگاهی که خرید می‌کنید باید حواس‌جمع باشید. شاید خود فروشنده هم به‌دلیل ناآگاهی از تقلبی‌بودن محصولی که می‌فروشد مطلع نباشد.

    با توجه به اهمیت خرید لوازم جانبی اصل، اپل اقدام به انتشار یک راهنمای تصویری کرده است تا به دام محصولات تقلبی نیفتیم. در ادامه با رجوع به این راهنمای مفید راهکارهای تشخیص کابل‌های اصل از تقلبی را مرور کنیم.

    بررسی بسته‌بندی و نوشته‌های روی کابل

    برای تشخیص اصالت کابل‌ها و سایر لوازم جانبی اپل ابتدا روی بسته‌بندی محصول دقیق شوید. تمامی لوازمی که توسط شرکت‌های موردتأیید اپل تولید شده باشند (به این دسته از تولیدکنندگان شرکت‌های third-party یا طرف سوم می‌گویند) روی بسته‌بندی‌شان دارای نشان MFi خواهند بود:

    نشان MFi روی لوازم جانبی اپل

    MFi یعنی ساخته‌شده برای آیفون، آیپد یا آیپاد. شاید روی برخی بسته‌بندی‌ها نسخه قدیمی‌تر این نشان را ببینید:

    نشان MFi روی لوازم جانبی اپل

    و اما خود سیم کابل. نوشته روی کابل لایتِنینگ به USB اپل در فاصله ۷ اینچی از انتهای نزدیک به کانکتور یا اتصال USB قرار دارد. در دنباله نوشته نیز باید یک شماره‌سریال ۱۲ رقمی دیده شود. مطابق تصویر زیر:

    به‌جای «Assembled in China» ممکن است شاهد یکی از نوشته‌های زیر باشید: 

    • Designed by Apple in California؛
    • Assembled in Vietnam؛
    • Indústria Brasileira.

    اینکه نام کدام کشور روی کابل حک شده باشد به کشور محل تولید یا مونتاژ محصول بستگی دارد. این را هم بدانید که شرکت‌های واسط اما مورد تأیید اپل ممکن است این نوشته را به‌جای انتهای نزدیک به USB در انتهای نزدیک به کانکتور لایتنینگ قرار دهند.

    مقایسه اتصالات و حکاکی‌های لیزری

    لوازم جانبی اپل با ریزه‌کاری‌هایی ساخته می‌شوند که تقلیدشان برای تولیدکنندگان متقلب به‌سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود. برای تشخیص مطمئن‌تر کابل‌های تقلبی بهتر است موشکافیِ بیشتری به خرج دهید.

    بررسی پایانه کانکتور لایتنینگ در کابل‌های لایتنینگ به USB

    لوازم جانبی اپل - نمونه اصل و تقلبی کابل لایتنینگ به USB

    پایانه کانکتور لایتنینگ در کابل‌های لایتنینگ به USB اپل، مطابق نمونه اصل در تصویر بالا، باید یک‌تکه، صاف و دارای اتصالات سَرگِرد به‌رنگ طلایی یا نقره‌ای باشد. اما همان طور که در تصویر نمونه تقلبی می‌بینید، کانکتور لایتنینگ بیش از یک تکه و دارای سطح غیریکنواخت و اتصالات لبه‌تیز و ناصاف است.

    به سایز بوت (پایه پلاستیکی سفیدی که به کانکتور متصل است) هم دقت کنید:

    لوازم جانبی اپل - نمونه اصل و تقلبی کابل لایتنینگ به USB

    طول و عرض بوت اپل  ۷٫۷ × ۱۲ میلی‌متر است. اما نمونه‌های تقلبی ممکن است دارای طول و عرض یا ضخامت متفاوت از این سایز استاندارد باشند.

    نکته‌ای هم درخصوص رنگ صفحه:

    لوازم جانبی اپل - نمونه اصل و تقلبی کابل لایتنینگ به USB

    همان طور که در تصویر بالا می‌بینید، نمونه اصل دارای صفحه خاکستری متالیک است. اما رنگ صفحه در نمونه‌های تقلبی به سفید یا سیاه می‌زند.

    بررسی پایانه کانکتور USB در کابل‌های لایتنینگ به USB

    لوازم جانبی اپل - نمونه اصل و تقلبی کابل لایتنینگ به USB

    پایانه کانکتور USB در کابل‌های لایتنینگ به USB اپل باید دارای چِفت‌های ذوزنقه‌ای با فاصله‌های یکسان از لبه‌ها باشد. اما همان طور که در تصویر بالا می‌بینید، چفت‌ها در نمونه‌های تقلبی مربعی‌شکل‌اند و از لبه‌ها دارای فاصله‌های یکسان نیستند.

    رنگ اتصالات را هم بررسی کنید:

    لوازم جانبی اپل - نمونه اصل و تقلبی کابل لایتنینگ به USB

    رنگ اتصالات USB در نمونه‌های اصل طلایی است. اما برای مثال در نمونه تقلبی فوق اتصالات نقره‌ای کار گذاشته شده‌اند.

    علاوه‌بر رنگ اتصالات باید به جنس صفحه USB هم دقت کنید:

    لوازم جانبی اپل - نمونه اصل و تقلبی کابل لایتنینگ به USB

    همان طور که در تصویر بالا می‌بینید، سطح قاب USB باید کاملا صاف و یک‌دست باشد. اما در نمونه‌های تقلبی ممکن است شاهد فرورفتگی‌ها یا ناصافی‌هایی باشید که غیرعادی جلوه می‌کنند.

    علاوه‌بر همه اینها نگاهی هم به داخل قاب USB بیندازید:

    لوازم جانبی اپل - نمونه اصل و تقلبی کابل لایتنینگ به USB

    سطح داخلی USB باید صاف و یک‌سَره و بدون هیچ تورفتگی یا شکافی باشد.

    در ادامه نگاهی هم به مقایسه نمونه‌های اصل و تقلبیِ تبدیل لایتنینگ به ۳۰پین و لایتنینگ به میکروUSB خواهیم داشت.

    تبدیل لایتنینگ به ۳۰پین

    لوازم جانبی اپل - تبدیل لایتنینگ به ۳۰پین

    با این تبدیل می‌توانید دستگاه‌های دارای اتصال لایتنینگ را به بسیاری از لوازم جانبی ۳۰پینی وصل کنید. اصلِ این تبدیل، مطابق تصویر بالا، باید دارای صفحه اتصال لیزری و شفاف باشد. اما نمونه‌های تقلبی، همان طور که در تصویر می‌بینید، ممکن است کدر و دارای ظاهری متفاوت باشند. برای مثال، پایه‌ اضافه‌ای که بین بدنه آداپتور و کانکتور وجود دارد در نمونه اصل دیده نمی‌شود.

    تبدیل لایتنینگ به میکروUSB

    لوازم جانبی اپل - تبدیل لایتنینگ به میکروUSB

    در این مورد هم می‌بینید که ظاهر نمونه‌های تقلبی با اصل کاملا قابل‌تشخیص است.

    نکته‌ای درخصوص آداپتور شارژ

    درخصوص نحوه تشخیص آداپتور شارژ هم باید بگوییم که کیفیت ساخت مسئله مهمی است. گاهی نمونه‌های تقلبی به‌قدری ساخت بی‌کیفیتی دارند که برای مثال می‌توانید شاخه‌های آداپتور را با دست بیرون بکشید. از روی نوشته‌ها هم می‌توانید دست تولیدکنندگان متقلب را بخوانید. اگر هرگونه غلط املایی یا تایپی دیدید، شک نکنید که با محصولی تقلبی روبه‌رو هستید. انتظار ندارید که اپل با این‌همه دَم‌ودستگاه چنین خطایی در محصولاتش راه دهد! اما این قبیل خطاها در محصولات تقلبی به‌فراوانی دیده می‌شوند.

    سخن پایانی

    راهکارهای تشخیص کابل‌های اصل از تقلبی را با شما در میان گذاشتیم. اما بیایید با هم روراست باشیم. درست است که گاهی فریب محصولات تقلبی را می‌خوریم. اما گاهی هم، بااینکه می‌دانیم محصولی تقلبی است، اما چون در مقایسه با اصل قیمت به‌مراتب پایین‌تری دارد، خودمان خرید نمونه تقلبی را انتخاب می‌کنیم. اما از شما که میلیون‌ها تومن برای خرید محصولات اپل هزینه کرده‌اید، حداقل برای محافظت از محصول گران‌قیمت‌تان، انتظار می‌رود که در خرید لوازم جانبی هم با دست‌ودل‌بازی به خرج دهید. اگر نکات مفیدی عایدتان شد، کافی است با استفاده از کلیدهای اشتراک‌گذاری که در آغاز و پایان مطالب «درجه» قابل‌مشاهده‌اند دوستان‌تان را هم به مطالعه این مطلب دعوت کنید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید