قبل از خرید نودل حتما این نکات را بدانید

قبل از خرید نودل حتما این نکات را بدانید
راهنمای مطالعه

    غذای حاضری ارزان و راحتی چون نودل طبیعتا موردعلاقه خیلی از ما‌هاست؛ همین که گاهی از فکر «چی بپزم؟» و زحمت آشپزی نجات پیدا کنیم، کم نیست! شما هم به‌احتمال قوی نودل‌دوست تشریف دارید که به تیتر بالا علاقه‌مند شدید؛ پس، با ما در ادامه همراه باشید تا از نکاتی که باید قبل از خرید نودل بدانید، برایتان بگوییم.

    بیایید اول با مروری بر تاریخ شروع کنیم و ببینیم اصلا پای نودل‌های فوری از کجا و چرا در زندگی ما باز شد:

    مُمُفوکو آندو؛ مبدع غذایی که جهانی شد

    خرید نودل - ممفوکو آندو

    نودل فوری هنر دست ممفوکو آندوی تایوانی‌ـ‌ژاپنی است، بازرگان شکست‌خورده اما پشتکارداری که با ابداع نودل فوری باری دیگر به ثروت رسید. اما ماجرا از چه قرار بود؟

    ماجرای ابداع نودل فوری به سال‌های پس از پایان جنگ جهانی دوم برمی‌گردد، زمانی که ژاپن با تبعات شکست در جنگ دست‌به‌گریبان بود. وزارت بهداشت وقت، در دوران پساجنگ که با مشکل کمبود مواد غذایی روبه‌رو بود، سعی داشت کاری کند تا مردم به مصرف نان‌های تهیه‌شده از آرد گندم کمکی آمریکا ترغیب شوند، چیزی که به اندازه نودل سر سفره ژاپنی‌ها آشنا نبود! تولید نودل از ذخایر آرد پیشنهاد آندو برای دولت بود، اما مقامات مسئول در جواب پیشنهاد آندو یادآور شدند که شرکت‌های تولید نودل به‌قدر کافی وسیع و پایدار نیستند؛ پس، آندو به سرش زد که خود به صنعت تولید نودل وارد شود. خلاصه که آندو در سال ۱۹۵۸، پس از ماه‌ها آزمون‌وخطا، موفق به ابداع نودل فوری شد، غذای کارگری راحت و سریعی بر پایه آرد که حالا غذایی آشنا برای همه مردم دنیاست. ناگفته نماند که نودل فوری آندو با نودل‌های امروزی چندان متفاوت نبود. نودل لیوانی هم از دیگر خلاقیت‌های آندو بود که در سال ۱۹۷۱ ابداع کرد. آندو با طراحی نودل لیوانی، درواقع، می‌خواست نودل‌خوری کارگرانی را که برای حاضرکردن نودل کاسه همراه نداشتند، راحت‌تر کند. الحق‌والانصاف که مرد باهوشی بود!

    حالا این شما و این سؤال و جواب‌هایی که در خلال‌شان نکات جالب‌توجهی یاد می‌گیرید:

    [related]22701[/related]

    نودل فوری چیست و از چه ترکیباتی تشکیل می‌شود؟

    خرید نودل - ترکیبات نودل فوری

    نودل فوری نوعی نودل پیش‌پخته‌شده است که در پرس‌های یک یا چندنفره به فروش می‌رسد. آرد ترکیب اصلی تشکیل‌دهنده نودل‌هاست؛ رشته‌های نودل، پس از تولید در کارخانه، بخار داده، خشک شده و بسته‌بندی می‌شوند. هر بسته حاوی توده‌ای نودل خشک‌شده به‌همراه چاشنی طعم‌دهنده مخصوص است. پیش از مصرف تنها باید نودل‌ها را با چاشنی همراه، طبق دستورالعمل، در آب جوش پخته یا غوطه‌ور کنید، به همین سادگی! این را هم بدانید که نودل‌های فوری، بسته به روش مورداستفاده برای رطوبت‌زدایی، به دو نوع قابل‌تقسیم‌اند: نودل‌های سرخ‌شده و غیرسرخ‌شده؛ نودل‌های سرخ‌شده برای کاهش سطح رطوبت خمیر در روغن سرخ شده‌اند، اما نودل‌های غیرسرخ‌شده، همان طور که از اسم‌شان پیداست، در روغن سرخ نشده‌، بلکه در خشک‌کن رطوبت‌گیری شده‌اند، یعنی تحت هوای داغ؛ با این اوصاف، میزان چربی نودل‌های سرخ‌نشده طبیعتا کمتر است.

    انواع نودل را ببینید

    از ارزش غذایی نودل‌های فوری چقدر می‌دانید؟

    خرید نودل - ارزش غذایی نودل فوری

    متأسفانه، اغلب تنبل‌های نودل‌خوار از نودل‌های فوری چیزی جز راحتی و خوشمزگی انتظار ندارند! اما شمایی که با ما همراه شدید، احتمالا تصمیم دارید ازاین‌پس مصرف‌کننده آگاه‌تری باشید و درمورد ارزش غذایی خوراکی‌ها بیشتر کنجکاوی کنید.

    خب، درمورد ارزش غذایی نودل‌های فوری باید بدانید که می‌تواند در هر طعم و برندی کمی متفاوت باشد، اما، به‌طورکلی، اغلب نودل‌های فوری از فیبر و پروتئین کم اما چربی و سدیم بالایی تشکیل می‌شوند. برخی نودل‌های فوری کمی متفاوت‌ترند، مثلا اینکه از آرد گندم کامل تهیه می‌شوند یا به‌گونه‌ای فرمولاسیون می‌شوند که از نودل‌های معمولی کم‌چرب‌تر یا کم‌نمک‌تر باشند. نودل‌ غنی‌شده هم از دیگر گزینه‌های پیش روی شما نودل‌خورهاست؛ نودل‌های غنی‌شده از مقداری ویتامین‌ها و مواد معدنی افزوده برخوردارند.

    یادتان باشد نودل‌های‌ فوری به‌دلیل فقر فیبر و پروتئین گزینه به‌دردبخوری برای کاهش وزن نیستند؛ پروتئین و فیبر، هر دو، در ایجاد احساس سیری و کاهش گرسنگی مؤثرند، درحالی‌که نودل‌های فوری، همان طور که گفتیم، ازلحاظ میزان فیبر و پروتئین نسبتا فقیرند و از سیرکنندگی طولانی برخوردار نیستند. حواس‌تان به نودل‌های پرچرب هم باشد؛ نودل‌هایی که طی فرایند تولید در روغن غوطه‌ور سرخ می‌شوند، پرچرب‌ترند. علاوه بر همه اینها، از سدیم و کربوهیدرات بالای نودل‌های فوری هم غافل نشوید.

    نودل‌های فوری تهیه‌شده از آرد گندم کامل نسبتا پرفیبرترند و احساس سیری بیشتری ایجاد می‌کنند. مصرف با مخلفات سبزیجاتی و پروتئینی هم ایده خوبی برای تقویت ارزش غذایی وعده‌های نودلی است.

    قضیه مونوسدیم گلوتامات در نودل‌های فوری چیست؟

    خرید نودل - مونوسدیم گلوتامات

    در برخی نودل‌های فوری از ترکیبی به‌اسم مونوسدیم گلوتامات (MSG) استفاده می‌شود، نوعی بهبوددهنده طعم‌ که به‌خصوص در محصولات غذایی فرآوری‌شده کاربرد دارد. مونوسدیم گلوتامات از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) جزو افزودنی‌های «به‌طورکلی بی‌خطر تشخیص داده‌شده» (GRAS) ارزیابی شده، اما سر آثار احتمالی MSG روی سلامتی هنوز حرف‌وحدیث‌هایی باقی است.

    مصرف MSG با دوز خیلی بالا در برخی تحقیقات به افزایش وزن و حتی سردرد، تهوع و افزایش فشار خون ارتباط داده شده است، اما عده دیگری از محققان ادعا دارند که در تحقیقات‌شان، وقتی میزان مصرف متعادل بوده، به هیچ ارتباطی بین وزن و MSG برنخورده‌اند. برخی تحقیقات آزمایشگاهی هم از احتمال تأثیر منفی MSG روی سلامت مغز خبر داده‌اند؛ اما، از سوی دیگر، تحقیقاتی هم هستند که نشان داده‌اند MSG در غذا به نظر نمی‌رسد تأثیر چندانی روی سلامت مغز داشته باشد. ناگفته نماند که MSG گویا در برخی افراد حساسیت‌زاست و می‌تواند با علائمی چون سردرد، سفتی عضلات، بی‌حسی و سوزن‌سوزن‌شدن همراه باشد.

    خلاصه که مونوسدیم گلوتامات را جزو افزودنی‌های بحث‌برانگیز بدانید! مصرف MSG در حد اعتدال شاید که بی‌خطر باشد، اما هنوز برای روشن‌شدن دقیق آثار احتمالی مونوسدیم گلوتامات روی سلامتی کوتاه‌مدت و بلندمدت به تحقیقات بیشتری نیاز است. یادتان هم باشد که MSG معمولا در محصولات غذایی فرآوری‌شده و کم‌کیفیت کاربرد دارد، یعنی خوراکی‌هایی که به‌هرحال باید درموردشان محتاط‌تر باشیم.

    نودل فوری بیشتر عزیز دل سالم‌خورهاست یا ناسالم‌خورها؟

    خب، تعجبی ندارد که ناسالم‌خورها! برخی تحقیقات انجام‌شده در این زمینه نشان داده‌اند که مصرف منظم نودل فوری می‌تواند با کیفیت پایین رژیم غذایی کلی مصرف‌کننده در ارتباط باشد.

    هیچ‌وقت به جدول حقایق تغذیه‌ای روی بسته‌بندی نودل‌ها دقت می‌کنید؟

    ption id="attachment_23463" align="aligncenter" width="850"]خرید نودل فوری تصویر برگرفته از وب‌سایت فروشگاه شهروند

    به اطلاعات مندرج روی بسته‌بندی مواد غذایی بی‌اعتنا نباشید! برای خرید نودل فوری گزینه‌های متنوعی برای مقایسه پیش رو داریم، اما تنها به مقایسه طعم یا قیمت اکتفا نکنید؛ وقتی به چند برند دسترسی دارید، نیم‌نگاهی هم به جدول حقایق تغذیه‌ای بیندازید و شاخص‌های اندازه‌گیری‌شده را در برندهای مختلف با هم مقایسه کنید. جدول حقایق تغذیه‌ای نشان می‌دهد که در مقدار مشخصی از محصول موردنظر مثلا چه مقدار کالری یا چربی وجود دارد. پیشنهاد می کنیم سری هم به مطلب دیگرمان با عنوان «چطور از روی برچسب مواد غذایی اطلاعات مهم درباره یک خوراکی را بفهمیم؟» بزنید و درمورد نحوه بررسی و مقایسه جدول حقایق تغذیه‌ای اطلاعات بیشتری کسب کنید.

    در ایران برای خرید نودل فوری به چه برندهایی دسترسی داریم؟

    خب، شما نودل‌خورهای قهار که احتمالا نیازی به راهنمایی ما در این زمینه ندارید! روی سخن‌مان در این مورد بیشتر با شماهایی است که به گزینه‌های موجود چندان وارد نیستید. بیایید مروری بر برندهای وطنی نودل داشته باشیم و ببینیم برایمان چه گزینه‌هایی در چنته دارند:

    [table id=349 /]

    نودالیت نودل لیوانی هم دارد؛ برای نودل لیوانی برند گَلین را هم به خاطر بسپارید. ازجمله برندهای خارجی هم که شاید در برخی فروشگاه‌ها ببینید، می‌توان به یام‌یام و شین رامیون اشاره کرد، اما جا دارد اضافه کنیم که نودل‌های ایرانی در دسترس‌ترند و تقریبا در همه فروشگاه‌ها یافت می‌شوندو

    برای مشاهده قیمت‌های برندهای مختلف می‌توانید از کلید زیر استفاده کنید:

    پرفروش‌ترین انواع نودل را ببینید

    حرف پایانی

    اصل میانه‌روی و تعادل درمورد نودل‌خوری هم صدق می‌کند. شاید بپرسید که مصرف حداکثر چند بسته نودل فوری در ماه یا هفته اشکالی ندارد؟ خب، باید خدمت‌تان عارض شویم که جواب چنین سؤالی بسته به عوامل خیلی مختلفی، ازجمله وضعیت سلامتی و نیازهای تغذیه‌ای هر فرد، می‌تواند متفاوت باشد، اما، درکل، زیاده‌روی نکنید و همان مصرف هرازگاهی را هم ترجیحا با تهیه مخلفات سبزیجاتی به وعده سالم‌تری تبدیل کنید. [see_also]22243[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید