۶ نکته مهم که قبل از خرید صندلی اداری باید بدانید

۶ نکته مهم که قبل از خرید صندلی اداری باید بدانید
راهنمای مطالعه

    خرید صندلی اداری مناسب و ارگونومیک برای همه افرادی که با نشستن مداوم پشت میز سروکار دارند ضروری است. ازآنجاکه برچسب ارگونومیک تضمین نمی‌کند که صندلی انتخابی شما تمام ویژگی‌های لازم را داشته باشد، بهتر است درباره ویژگی‌های یک صندلی اداری مناسب بیشتر بدانید.

    خرید صندلی اداری ارگونومیک چه ضرورتی دارد؟

    ption id="attachment_34531" align="alignnone" width="850"]خرید صندلی ارگونومیک - نحوه نشستن درست روی صندلی صندلی اداری ارگونومیک به درست نشستن کمک می‌کند

    همه افرادی که روزانه چند ساعت پشت میز می‌نشینند و می‌نویسند، با رایانه کار می‌کنند و به‌طورکلی کارهای اداری انجام می‌دهند، خواه در منزل باشند یا در دفتر کار، می‌دانند که نشستن طولانی پشت میز خستگی، درد شدید در ناحیه گردن، پشت، کمر و حتی باسن و پاها را به دنبال دارد. صندلی ارگونومیک می‌تواند تا حد زیادی به شما در درست نشستن کمک کند و با این کار خستگی و درد را کاهش دهد.

    چه نکاتی را باید در هنگام خرید صندلی اداری در نظر بگیریم؟

    خرید صندلی ارگونومیک - ویژگی‌های صندلی ارگونومیک

    اگر قصد خرید صندلی اداری ارگونومیک دارید، ابتدا موارد زیر را خوب به خاطر بسپارید یا اینکه یادداشت کنید و هنگام خرید همراه داشته باشید.

    ارتفاع صندلی باید قابل ‌تنظیم باشد

    خرید صندلی ارگونومیک - تنظیم ارتفاع صندلی

    ارتفاع صندلی باید قابل‌تنظیم باشد تا به‌راحتی بتوانید آن را با قد خودتان دقیق تنظیم کنید. محدوده تنظیم ارتفاع صندلی باید کمی بالاتر تا کمی پایین‌تر از ارتفاعی باشد که دقیقا مناسب شماست. اگر می‌خواهید بدانید که ارتفاع صندلی برای قد شما باید چقدر باشد، یک قانون کلی برای آن وجود دارد: برای افراد دارای قد از ۱۵۲ سانتی‌متر تا ۱۹۳ سانتی‌متر ارتفاع صندلی از ۳۸ تا ۵۵ سانتی‌متر مناسب است.

    تعداد کمی از صندلی‌های ارگونومیک هستند که محدوده گسترده‌تری را ارائه می‌دهند. بنابراین از همان ابتدا به ارتفاع آن در هنگام نشستن دقت کنید. زیرا ممکن است بعدا برای قدتان خیلی کوتاه یا خیلی بلند باشد.

    صندلی باید دارای تنظیم ارتفاع پنوماتیک باشد تا بتوانید به‌راحتی ارتفاع آن را تنظیم کنید. تنظیم درست صندلی، فشار روی زانو و کمر را به حداقل می‌رساند. در اصل صندلی باید به اندازه‌ای باشد که وقتی می‌نشینید، زانوها کمی پایین‌تر از لگن باشند، ران‌ها تقریبا موازی با زمین و پاها صاف روی زمین قرار بگیرند.

    [related]4818[/related]

    اندازه نشیمن صندلی باید مناسب باشد

    نشیمن صندلی باید به اندازه‌ای گود باشد که از بیشترین قسمت فوقانی پا پشتیبانی کند، اما نه آن‌قدر که هنگام نشستن روی صندلی با پشت زانوها تماس پیدا کند. عرض صندلی هم باید به اندازه ۲ تا ۳ سانت از عرض باسن شما پهن‌تر باشد. کمتر یا بیشتر از این مقدار به شما اجازه نخواهد داد که دستتان را روی دسته‌های صندلی تکیه دهید.

    اگر فردی سنگین‌وزن هستید، صرفا وزنی را که صندلی می‌تواند تحمل کند ملاک قرار ندهید. اندازه نشیمن صندلی هم به همان اندازه مهم است. بنابراین دقت کنید صندلی انتخابی شما با ابعاد و وزن بدنتان متناسب باشد.

    عمق نشیمن صندلی باید قابل‌تنظیم باشد

    خرید صندلی ارگونومیک - تنظیم عمق صندلی

    نشیمن صندلی زمانی به‌درستی قرار گرفته است که دو تا چهار انگشت بین پشت زانوی شما و جلوی صندلی فضا وجود داشته باشد و از پشت هم انحنای پشتی صندلی دقیقا به پشت شما چسبیده باشد. بنابراین عمق صندلی باید قابل‌تنظیم باشد تا بتوان در صورت لزوم آن را به داخل یا بیرون حرکت داد.

    دو روش برای تنظیم عمق صندلی وجود دارد:

    ۱. نوار لغزنده اهرمی که درحالی‌که نشسته‌اید می‌توانید صندلی را به داخل یا خارج هدایت کنید. این نوع تنظیم ساده‌تر است.

    ۲. دستگیره‌ای در پشت صندلی که پشتی را به داخل و بیرون حرکت می‌دهد. این نوع تنظیم در حالت نشسته سخت‌تر است، زیرا احتمالا به فرد کمکی نیاز خواهید داشت. بنابراین اگر فقط قرار است خودتان از این صندلی استفاده کنید این نوع صندلی را بخرید؛ وگرنه مدام مجبورید دوباره آن را تنظیم کنید و باید کسی باشد که کمکتان کند.

    سازوکار صندلی را انتخاب کنید

    سازوکار صندلی نحوه حرکت صندلی و پشتی آن را کنترل می‌کند. سازوکار صندلی به‌طورمعمول همان اهرم‌ها یا پیچ‌های زیر صندلی هستند که با کشیدن، چرخاندن، پیچاندن یا فشاردادن آنها می‌توان صندلی را در جهت‌های مختلف تنظیم کرد. بعضی از مدل‌ها ممکن است فقط یک انتخاب و برخی دیگر ممکن است بیش از یک انتخاب به شما بدهند. دو سازوکار محبوب صندلی‌های ارگونومیک عبارت‌اند از:

    • سازوکار چند منظوره
    • سازوکار همگام‌ساز شیب

    در ادامه این دو مکانیزم را بیشتر توضیح می‌دهیم.

    سازوکار چندمنظوره

    ption id="attachment_34538" align="alignnone" width="850"]خرید صندلی ارگونومیک - سازوکار چندمنظوره صندلی با ساروکار چندمنظوره به جهات مختلف حرکت می‌کند

    این سازوکار محبوب‌تر است، زیرا طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها را به کاربر ارائه می‌دهد. در این نوع صندلی زوایای پشت، زاویه صندلی و شیب آن همگی مستقل از یکدیگر تنظیم می‌شوند. این به شما امکان می‌دهد صندلی را در هر مدل موقعیتی که دوست دارید قفل کنید. این نوع سازوکار از مرکز نشیمن، به‌شکل نوسانی حرکت می‌کند یا کج می‌شود.

    سازوکار همگام‌ساز شیب

    ption id="attachment_34539" align="alignnone" width="850"]خرید صندلی ارگونومیک - سازوکار صندلی سازوکار همگام‌ساز شیب

    در این سازوکار وقتی به پشت تکیه می‌دهید، نشیمن و پشتی همزمان با هم حرکت می‌کنند. معمولا پشتی به ازای هر درجه خم‌شدن نشیمن، دو درجه به عقب خم می‌شود. ازآنجاکه قابلیت‌تنظیم این سازوکار کمتر است، ویژگی ارگونومیک آن به اندازه صندلی دارای سازوکار چندمنظوره نیست.

    این صندلی باید در قسمت جلو به سمت پایین انحنا داشته و لبه آن قابل‌انعطاف باشد وگرنه ممکن است هنگام تکیه‌دادن به پشت ران فشار بیاورد. این نوع سازوکار هم از مرکز نشیمن، به‌شکل نوسانی حرکت می‌کند یا کج می‌شود.

    سازوکارهایی که کمتر رایج هستند اما در برخی مواقع برای برخی از کاربردها مناسب‌اند:

    سازوکار پویا

    ption id="attachment_34541" align="alignnone" width="850"]خرید صندلی ارگونومیک - سازوکار صندلی سازوکار پویا یا دینامیک

    این سازوکار به‌دلیل سادگی آن محبوب است. وقتی خم می‌شوید صندلی به جلو و پایین حرکت می‌کند. این صندلی‌ها به‌جای کج شدن خم می‌شوند و ممکن است تنظیم کشش داشته باشند یا نداشته باشند. اگر تنظیم کشش را نداشته باشند با وزن کاربر تعادل متقابل برقرار می‌کنند. بسته به نوع صندلی، ممکن است زاویه پشت آن قفل شود یا نشود.

    سازوکار شیب - زانو

    ption id="attachment_34540" align="alignnone" width="850"]خرید صندلی اداری - سازوکار صندلی سازوکار تیلت - زانو

    این نوع سازوکار که شیب زانو (Knee-Tilt) نام دارد، از زیر زانو کج می‌شود یا نوسان می‌کند. هنگامی که با یک زاویه پشتی مستقل قابل‌تنظیم ترکیب شود، این نوع سازوکار می‌تواند میزان حرکت نوسانی شل یا سفت را فراهم کند. این نوع صندلی بیشتر برای اتاق کنفرانس یا جلسات هیئت مدیره مناسب است و کمتر برای کسانی که با رایانه کار می‌کنند کاربرد دارد.

    هنگام خرید این نوع صندلی بررسی کنید که آیا سایر ویژگی‌های قابل‌تنظیم را دارد یا نه، زیرا بیشتر این صندلی‌ها شامل تنظیم گودی صندلی نیستند یا ممکن است تنظیمات ارتفاع پشت و زاویه تکیه‌گاه را نداشته باشند.

    برخی از کاربران ممکن است با این سازوکار نیاز به پایه استوانه‌ای کوتاه‌تری داشته باشند، زیرا زانوها در آن بالاتر از باسن قرار خواهند گرفت.

    سازوکار تسک

    ption id="attachment_34542" align="alignnone" width="850"]خرید صندلی ارگونومیک - صندلی با سازوکار تسک سازوکار ساده Task

    سازوکار تسک (Task) ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین سازوکار صندلی است و تنظیمات آن فقط به یکی از موارد زیر محدود است:

    • ارتفاع نشیمن
    • ارتفاع نشیمن و عمق آن
    • ارتفاع، عمق و زاویه پشتی آن

    این سازوکار تنظیمات شیب را فراهم نمی‌کند. ازآنجاکه دامنه حرکت در این صندلی محدود است بهتر است برای جاهایی که کارهای سبک‌تری انجام می‌شوند از جمله دفترکار خانگی یا اتاق کنفرانس مناسب‌تر است.

    تنظیمات ارتفاع تکیه‌گاه یا پشتی صندلی

    تکیه‌گاه باید به سمت بالا و پایین بلغزد تا به شما اجازه دهد انحنای کمر پشتی صندلی درست در ناحیه انحنای کمر (لوردوتیک) قرار بگیرد. پشتی با قابلیت تنظیم ارتفاع می‌تواند از ناحیه کمر پشتیبانی کند. سه قابلیت زیر در پشتی صندلی باید وجود داشته باشد:

    تنظیم زاویه پشتی صندلی ارگونومیک

    اگر صندلی این قابلیت را داشته باشد، می‌توانید آن را با نوع اندام خودتان متناسب کنید. تکیه‌دادن به صندلی از وزن بالاتنه شما پشتیبانی می‌کند و بنابراین بخشی از وزن روی کمرتان را کاهش می‌دهد. بسیاری از صندلی‌ها قابلیتی دارند که زاویه پشتی را قفل می‌کند و به شما امکان می‌دهد ابتدا بهترین و راحت‌ترین حالتِ خم‌شدن یا راست‌نشستن خودتان را پیدا کنید و سپس همان وضعیت را قفل کنید که تغییر نکند. با زاویه تکیه‌گاه ۱۱۰ تا ۱۳۰ درجه، هم فشار دیسک کمر و هم فعالیت ماهیچه‌های پشت به حداقل می‌رسند.

    [related]27050[/related]

    تنظیم سفتی و شیب تکیه‌گاه

    برای تنظیم سفتی و شیب تکیه‌گاه معمولا دکمه‌ای تعبیه می‌کنند که میزان نیروی موردنیاز برای تکیه‌کردن را تنظیم کند.

    پشتیبانی از کمر

    ption id="attachment_34544" align="alignnone" width="850"]خرید صندلی اداری - پشتیبانی از کمر صندلی که در قسمت کمر و سر پشتیبان دارد

    تنظیم پشتیبانی از کمر در بهترین حالت زمانی است که هم عمودی تنظیم شود و هم بتوان عمق آن را تنظیم کرد. این به‌ویژه برای کاربرانی که کمرشان مشکل دارد یا اگر چند نفر می‌خواهند از صندلی استفاده کنند بسیار مهم است.

    ابتدایی‌ترین مدل این صندلی مدلی است که صرفا عمودی تنظیم می‌شود و در آن می‌توانید پشتی صندلی را بالا و پایین ببرید. در این مدل عمق صندلی ثابت می‌ماند. البته اگر هنگام خرید صندلی اداری متوجه شدید که عمق آن برایتان مناسب است و نیاز به تنظیم ندارد، همین که تنظیم عمودی را داشته باشد قابل‌قبول است. اما اگر تنظیم عمودی ندارد، احتمال دارد برای بسیاری از افراد مناسب نباشد.

    تکیه‌گاه دست صندلی را بررسی کنید

    خرید صندلی اداری - تکیه‌گاه دست

    دوطرف صندلی باید تکیه‌گاه دست داشته باشد و حداقل از نظر ارتفاع قابل‌تنظیم باشند. محل درست آنها در پایین‌ترین نقطه، جایی زیر ارتفاع ران است. به این ترتیب وقتی به تکیه‌گاه دست نیاز ندارید و می‌خواهید دست‌هایتان را حرکت دهید، آرنجتان به آن برخورد نمی‌کند. بهترین حالت قرارگیری آن از حدود ۱۷ تا ۲۶ سانتی‌متر بالاتر از ارتفاع نشیمن است، البته وقتی روی آن نشسته‌اید و صندلی به‌اندازه کافی فشرده شده است.

    در اصل این تکیه‌گاه‌ها باید از جلو و عقب و از نظر عرضی هم قابل‌تنظیم باشند تا بتوان در صورت لزوم آنها را به‌اندازه موردنیاز تنظیم کرد. اگر حالت چرخشی داشته باشند هم بسیار مفید است زیرا به پشتیبانی از دست و بازوی کاربران در هنگام تایپ‌کردن کمک می‌کند.

    پایه چرخ‌دار ثابت و چرخ‌های با کیفیت

    پایه صندلی باید حداقل پنج میله یا پره داشته باشد. معمولا اگر چهارتا باشند، صندلی هنگام نشستن تمایل بیشتری به واژگون‌شدن دارد. چرخ‌ها باید کیفیت لازم را داشته باشند تا به‌راحتی بتوان آنها را روی کف زمین حرکت داد. برخی از صندلی‌ها به شما امکان می‌دهند با توجه به نوع کف که می‌تواند فرش، موکت، پارکت یا سرامیک باشد نوع چرخ‌ها را انتخاب کنید. دسته‌ای از صندلی‌ها هم پایه‌های صاف و غیرقابل‌چرخش دارند که انتخاب آنها به خودتان بستگی دارد.

    لیست قیمت انواع صندلی ارگونومیک

    بهتر است صندلی اداری تکیه‌گاه سر داشته باشد

    تکیه‌گاه سر در صندلی، از سر و گردنتان پشتیبانی به عمل می‌آورد و وزنی را که گردن باید تحمل کند کاهش می‌دهد. مخصوصا اگر از ناحیه گردن مشکل دارید، حتما این نوع صندلی را بخرید. آیا این مطلب همه مواردی را که برای خرید صندلی اداری مناسب و ارگونومیک لازم است پوشش داده بود؟ آیا چیزی مانده که از آن صحبت نکرده باشیم؟ لطفا برایمان در دیدگاه‌ها بنویسید. [see_also]19222[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید