بررسی گلکسی Z Fold5 سامسونگ؛ مزایا، معایب و مقایسه با رقبا

بررسی گلکسی Z Fold5 سامسونگ؛ مزایا، معایب و مقایسه با رقبا
راهنمای مطالعه

    در بررسی گلکسی Z Fold5 سامسونگ، مزایا و معایب یکی از شاخص‌ترین و البته گران‌ترین گوشی‌های بازار را ارزیابی می‌کنیم و به بررسی سخت‌افزار، نمایشگر، دوربین و سایر امکانات آن می‌پردازیم.

    گوشی هوشمند گلکسی Z Fold5 سامسونگ، استانداردهای جدیدی را در رده گوشی‌های تاشو تعریف می‌کند و با قیمت بسیار بالایی به مخاطبان ارائه می‌شود. گلکسی Z Fold5 محصول مهمی برای سامسونگ در رقابت با دستگاه جدید سری گوگل پیکسل است، اما آیا گلکسی Z Fold5 می‌تواند برگ برنده خاصی را در مقایسه با رقبا ارائه دهد؟

    مشخصات گلکسی Z Fold5 سامسونگ

    گوشی گلکسی Z Fold5 سامسونگ در مرداد سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه شد و توانست در همان ابتدا، فروش بسیار خوبی را تجربه کند. طراحی کلی صفحه نمایش این گوشی از سری Z Fold4 الگوبرداری شده است. این گوشی از صفحه نمایش AMOLED تاشو و ۷.۶ اینچی استفاده می‌کند. تراکم ۳۷۳ پیکسل در هر اینچ نمایشگر، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و پشتیبانی از HDR10+، از دیگر ویژگی‌های بارز نمایشگر اصلی این گوشی تاشو محسوب می‌شوند. در قسمت بیرونی، با همان صفحه نمایش ۶.۲ اینچی Dynamic AMOLED، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و پشتیبانی از HDR10+ روبه‌رو هستید. با اینکه این گوشی هیچ‌گونه قلمی همراه خود ندارد، اما سامسونگ اقدام به عرضه مدل خاصی تحت نام The Z Fold5 S Pen کرده که تطابق کاملی با گوشی تاشو گلکسی Z Fold5 دارد.

     این گوشی فقط در سه نسخه با فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت، فضای ۵۱۲ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت و فضای ۱ ترابایتی با رم ۱۲ گیگابایت وارد بازار شده است. گلکسی Z Fold5 سامسونگ به اندروید 13 و رابط کاربری One UI 5.1.1 اختصاصی سامسونگ مجهز است.

     رقبای گلکسی Z Fold5 سامسونگ از نظر قیمت:

    • آیفون 13 پرو مکس با نمایشگر سوپر رتینا XDR OLED و ۱۲۰ هرتزی
    • گلکسی Z Fold 4 سامسونگ با نمایشگر مشابه Z Fold 5
    • آیفون ۱۳ پرو با نمایشگر سوپر رتینا XDR OLED و ۱۲۰ هرتزی
    • گلکسی S23 الترا با نمایشگر داینامیک آمولد X2 و ۱۲۰ هرتزی
    برند دستگاهسامسونگ
    مدل دستگاهZ Fold5
    تاریخ عرضهمرداد ۱۴۰۲
    وضعیت موجودی در ایرانموجود در بازار ایران
    سیستم‌عامل در زمان بررسیاندروید ۱۳ با پوسته One UI 5.1.1
    فناوری شبکه ارتباطیGSM / HSPA / LTE / 5G

    بررسی گلکسی Z Fold5 سامسونگ از نظر طراحی

    Z Fold5

    استفاده از یک لولای جدید که امکان بسته شدن راحت‌تر دو نیمه گوشی را فراهم می‌کند، ویژگی بارز طراحی گلکسی Z Fold5 است. این تغییر، ایرادی که که سال‌ها در گوشی‌های سری Z Fold مورد انتقاد قرار گرفته بود را رفع می‌کند. در گوشی‌های قدیمی‌تر سری، شکافی وجود داشت که نه تنها موبایل را قدیمی‌ و کهنه نشان می‌داد، بلکه باعث نفوذ گرد و خاک به نقطه کور گوشی و آسیب‌های مختلف می‌شد.

     گوشی گلکسی Z Fold5 از لایه محافظ جدید گوریلا گلس ویکتوس 2 برای نمای بیرونی خود استفاده می‌کند. در همین حال، قاب آلومینیومی ​​و محافظ پلاستیکی صفحه نمایش گوشی، به نظر نسبت به مدل‌های قبلی تغییری نکرده است. در بررسی گوشی گلکسی Z Fold5 سامسونگ متوجه شدیم که این گوشی حدود ۲ میلی‌متر نازک‌تر از مدل قبلی است، در حالی که لولای جدید این دستگاه، باعث کاهش ۱۰ گرمی وزن گوشی نسبت به مدل قبلی شده است. وزن کلی این موبایل، حدود ۲۵۳ گرم است که در هر صورت نشان می‌دهد با یک گوشی سنگین وزن روبه‌رو هستید.

     در مقایسه با Z Fold4، متوجه شدیم که فلش LED گوشی جدید سامسونگ، اکنون خارج از پنل برجسته دوربین‌ها است که همین موضوع پنل دوربین گوشی را کمی کوچکتر می‌کند.

    پنل پشتی نیز با گوریلا گلس Victus 2 پوشانده شده و بدنه فلزی سه دوربین، طبق معمول کمی برجسته است. هر یک از لنزهای دوربین، دارای یک حلقه فلزی بلند در اطراف خود هستند که به نوعی از دوربین‌ها محافظت می‌کنند. تمام موارد گفته شده موجب لغزندگی گوشی شده و باعث می‌شود که روی سطوح صاف به راحتی سر بخورد.

     سمت چپ Z Fold5 تماما براق و دارای لوگوی سامسونگ است. این لوگو در فضای باز کاملا ناپدید می‌شود. در قسمت پایینی گوشی، یکی از بلندگوها، میکروفون و درگاه USB-C قرار گرفته است. قسمت بالایی در مجموع سه میکروفون و اسپیکر دیگر را در خود جای داده است.

    در نهایت، در قسمت راست Z Fold5 ورودی دو سیم کارت، کلید کنترل صدا و دکمه پاور/استندبای دیده می‌شود. اسکنر اثر انگشت روی دکمه پاور گوشی طراحی شده است که در ادامه این بررسی مجددا به آن خواهیم پرداخت.

     صفحه نمایش تاشو با یک لایه پلاستیکی پوشانده شده است. طبق هشدار رسمی، نباید خودتان آن را جدا کنید. با این حال، این قطعه توسط نمایندگی‌های سامسونگ تعمیر و تعویض می‌شود. با بررسی‌های بیشتر، یک لایه پلاستیکی و کمی برآمده را در اطراف صفحه نمایش بزرگ گوشی می‌بینیم. این لایه آسیبی به نحوه استفاده شما از گوشی وارد نمی‌کند، اما قاب‌های ضخیم تا حدی حس مدرن بودن این دستگاه هوشمند را کاهش می‌دهد.

    اکنون احتمالا زمان صحبت در خصوص چین بین دو صفحه است. گلکسی Z Fold5 با اختلاف برجسته‌ترین چین موجود در بازار را دارد و زمانی که گوشی را باز می‌کنید، بلافاصله متوجه آن می‌شوید. شما هم می‌توانید آن را حس کنید، اگرچه لمس کردن وسط دو صفحه نمایش، یک اتفاق نادر است؛ زیرا انگشتان شما به ندرت در این حد فاصل قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، هرکسی که مدتی از گوشی‌های گلکسی Fold استفاده کرده باشد، تایید می‌کند که خیلی سریع به آن عادت کرده‌اند و یک یا دو هفته پس از استفاده از تلفن، دیگر متوجه این شکاف نشده‌اند.

     گلکسی Z Fold5 در رنگ‌های جدیدی نیز عرضه می‌شود. رنگ مشکی فانتوم کماکان یک گزینه اصلی است، اما از رنگ‌های آبی رخی و کرم نیز در طراحی کلی این گوشی‌ها استفاده شده است. گوشی در دو رنگ منحصر به فرد خاکستری و آبی نیز در وبسایت Samsung.com به فروش می‌رسد. کار کردن با گلکسی Z Fold5 سامسونگ در هر دو حالت باز و بسته راحت است و مطمئنا با کلاس و منحصر به فرد به نظر می‌رسد. این گوشی هوشمند در مقایسه با سایر گوشی‌های بازار، کمی ضخیم و سنگین است؛ اما برخلاف تبلت‌ها، می‌توان آن‌ را در جیب حمل کرد.

     رقبای گلکسی Z Fold5 سامسونگ با مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار:

    • آیفون 13 پرو مکس
    • گلکسی Z Fold 4 سامسونگ
    • آیفون ۱۳ پرو 
    • گلکسی S23 
    ابعاد (میلیمتر)حالت باز:

    ۱۵۴.۹ در ۱۲۹.۹ در ۶.۱ میلی‌متر

    حالت بسته:

    ۱۵۴.۹ در ۶۷.۱ در ۱۳.۴ میلی‌متر

    وزن (گرم)۲۵۳
    جنس پنل پشتیشیشه
    لایه محافظگوریلا گلس ویکتوس 2

    بررسی نمایشگر گلکسی Z Fold5 سامسونگ

    Z Fold5 سامسونگ

    با بررسی گلکسی Z Fold5 سامسونگ، متوجه شدیم که این گوشی از همان کاور و نمایشگرهای تاشو Fold4 استفاده می‌کند. صفحه نمایش داخلی از یک پنل تاشو ۷.۶ اینچی Dynamic AMOLED 2X با وضوح ۱۸۱۲ در ۲۱۷۶ پیکسل و نسبت تصویر ۵:۶ بهره‌مند است. همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، گوشی از نرخ نوسازی ​​۱۲۰ هرتزی استفاده می‌کند و ویژگی HDR10+ را نیز در خود دارد. صفحه نمایش خارجی از یک پنل ۶.۲ اینچی Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن ۹۰۴ در ۲۳۱۶ پیکسل و نسبت تصویر ۲۳.۱:۹ استفاده می‌کند. این پنل همچنین از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی و HDR10+ بهره‌مند است. لازم به ذکر است که یک لایه گوریلا گلس Victus 2 از این صفحه نمایش محافظت می‌کند.

    ما ۴۸۱ نیت روشنایی را در حالت دستی بدون فعال بودن Extra Brightness Boost و ۷۸۹ نیت را با فعال کردن این قابلیت، اندازه‌گیری کردیم. در حالت خودکار، روشنایی به ۱۱۰۱ نیت می‌رسد. حداقل روشنایی در نقطه سفید فقط ۱ نیت بود، بنابراین استفاده از گلکسی Z Fold5 در محیط‌های تاریک، هیچ مشکلی برایتان ایجاد نخواهد کرد. صفحه نمایش خارجی به شکلی عالی با صفحه داخلی سازگار است و ما باید سامسونگ را به خاطر روشنایی (و دقت رنگ) یکسان در هر دو صفحه نمایش، تحسین کنیم.

    گلکسی Z Fold5 سامسونگ

     بنابراین، صفحه نمایش خارجی حداکثر ۴۵۰ نیت روشنایی را بدون تقویت و ۷۳۵ نیت روشنایی را با روشن کردن حالت Boost ارائه می‌دهد. در آزمایش‌های مختلف، حداکثر روشنایی خودکار تا ۱۱۴۳ نیت ثبت شد، در حالی که حداقل روشنایی در نقطه سفید، ۰.۹ نیت بود.

    گوشی Z Fold5 سامسونگ در بخش نرخ نوسازی تصویر، دارای دو حالت تطبیق‌پذیری و استاندارد است. با فعال کردن حالت تطبیق‌پذیری خودکار، گوشی به طور اتوماتیک و بسته به کارکرد شما، نرخ نوسازی را متغیر می‌کند تا مصرف انرژی و باتری به طور هوشمندانه‌ای کنترل شود. با این حال در حالت استاندارد، گوشی فقط روی یک نرخ نوسازی در همه کارکردها قرار دارد.

    رقبای هم‌قیمت یا مشابه گلکسی Z Fold5 سامسونگ با نمایشگر عالی:

    • آیفون 13 پرو مکس با نمایشگر سوپر رتینا XDR OLED و ۱۲۰ هرتزی
    • گلکسی Z Fold 4 سامسونگ با نمایشگر مشابه Z Fold 5
    • آیفون ۱۳ پرو با نمایشگر سوپر رتینا XDR OLED و ۱۲۰ هرتزی
    • گلکسی S23 الترا با نمایشگر داینامیک آمولد X2 و ۱۲۰ هرتزی
    ابعاد (اینچ)صفحه‌ اصلی:

    ۷.۶ اینچ

    صفحه کاور:

    ۶.۲ اینچ

    نوع پنلداینامیک آمولد 2X
    رزولوشنصفحه اصلی:

    ۱۸۱۲ در ۲۱۷۶ پیکسل

    صفحه کاور:

    ۹۰۴ در ۲۳۱۶ پیکسل

    حداکثر روشنایی (nits)۱۰۰۰
    حداکثر نرخ نوسازی (هرتز)۱۲۰

     بررسی دوربین گلکسی Z Fold5 سامسونگ

    دوربین گلکسی Z Fold5 سامسونگ

    بررسی گلکسی Z Fold5 سامسونگ نشان می‌دهد که با ماژول سه گانه دوربین در پشت و یک دوربین سلفی در جلوی این دستگاه طرفیم: 

    • دوربین عریض اصلی ۵۰ مگاپیکسلی
    • دوربین فوق‌عریض ۱۲مگاپیکسلی
    • دوربین تله‌فوتو ۱۰مگاپیکسلی
    • دوربین سلفی عریض ۱۰مگاپیکسلی

    بررسی دوربین اصلی

    دوربین اصلی در پشت گوشی قرار گرفته و بر اساس سنسور ۵۰ مگاپیکسلی سامسونگ GN3 طراحی است. این یک دوربین 1/1.56 اینچی با پیکسل‌های ۱.۰ میکرومتر و یک آرایه فیلتر تتراپیکسلی است. دوربین از لنز ۲۳ میلی‌متری استفاده می‌کند و فوکوس آن به صورت Dual Pixel AF است.

     عملکرد دوربین اصلی Z Fold5 بسیار شبیه به گوشی‌های دیگر سامسونگ است. حالت عکاسی پیش‌فرض و ۱۲ مگاپیکسلی، عکس‌هایی زیبا با جزئیات فراوان، پردازش کامل و نویز کم را ثبت می‌کند. ما از ظاهر طبیعی شاخ و برگ درختان در عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی بسیار لذت بردیم. کمی انحراف و اشباع رنگ در این تصاویر دیده می‌شود، اما نه در حدی که به تجربه عکاسی شما آسیب بزند. در نهایت، محدوده دینامیکی در این عکس‌ها گسترده است، اما نه خیلی زیاد.

     اگر با کیفیت ۵۰ مگاپیکسلی عکاسی کنید، ممکن است کمی اشباع را از دست بدهید؛ با این حال، عکس‌های با رزولوشن بالا همچنان نویز کم و پردازش جزئیات فوق‌العاده خوبی دارند. رنگ‌ها واقعی هستند و دامنه دینامیکی گسترده است.

     گوشی‌ گلکسی Z Fold5 از ویژگی Auto Night Shot پشتیبانی می‌کند و اغلب در محیط‌های تاریک به صورت خودکار روشن می‌شود. زمانی که یک نماد هلال روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود، بدین معنی است که حالت Auto Night روشن است. می‌توانید آن را هروقت که می‌خواهید فعال و غیرفعال کنید. یک حالت شب اختصاصی نیز در این ویژگی وجود دارد.  

    بررسی دوربین اصلی

    حالت عکاسی در شب در تمام صحنه‌هایی که ما تصویربرداری کردیم، فعال شد و معمولا حدود یک یا دو ثانیه طول می‌کشید تا پردازش تصاویر آن به پایان برسد. خروجی‌های عالی با جزئیات خوب، پاکسازی ماهرانه نویزها، رنگ‌های زنده و محدوده دینامیکی گسترده، گوشه‌ای از ویژگی‌های مثبت این حالت هستند. ممکن است فعال کردن این حالت نورهای شب را کمی روشن‌تر نشان دهد، هرچند تفاوت فاحشی با نور واقعی آن محیط ندارد.

     لنز فوق‌عریض و تله‌فوتو

    دوربین تله‌فوتو، زوم سه برابری اپتیکال را نسبت به دوربین اصلی ارائه می‌دهد و حتی اگر از سنسور ۱۰ مگاپیکسلی استفاده کند، تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی ثبت خواهد کرد. این بدان معناست که گوشی، عکس‌ها را برای مطابقت با وضوح دوربین اصلی ارتقا می‌دهد؛ کاری که بنا به دلایلی در بین گوشی‌های هوشمند جدید رایج شده است. به هر حال، عکس‌های زوم شده کیفیت بسیار خوبی دارند؛ آن‌ها با جزئیات، بدون نویز و با رنگ‌بندی‌های دقیق هستند. جزئیات در اکثر صحنه‌ها به خوبی رندر شده و افزایش نرم‌افزاری کیفیت آن اصلا احساس نمی‌شود.

     محدوده دینامیکی در بین عکس‌های زوم شده گسترده‌تر است، اما بیشتر از آن چیزی است که لازم بود؛ به همین دلیل کنتراست تصاویر آسیب دیده است. این عکس‌ها می‌توانستند از دامنه دینامیکی کوچک‌تر و کنتراست بالاتری بهره ببرند، اما متاسفانه چنین چیزی در کار نیست.

     حالت Night Shot روی دوربین تله‌فوتو نیز بسیار خوب عمل می‌کند. عکس‌های خروجی، روشن و با رنگ‌های زنده، کنتراست خوب، محدوده دینامیکی گسترده و نویز کم هستند. اگر به آن‌ها در سطح پیکسلی نگاه کنید، با جزئیات متوسطی روبه‌رو می‌شوید، اما همچنان قابل قبول هستند. عکس‌های تله‌فوتو بدون روشن بودن حالت شب، دارای نویز و نوردهی کمی هستند، اگرچه هنوز زشت به نظر نمی‌رسند. Night Shot در این دوربین فقط زمانی باید خاموش شود که اجسام متحرک در کادر هستند، در غیر این صورت استفاده از آن را توصیه نمی‌کنیم.

     عکس‌های گرفته شده با استفاده از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض، باکیفیت هستند. خروجی‌های این دوربین همان رنگ‌های برجسته دوربین اصلی را ارائه می‌دهد. کنتراست در خروجی‌های این دوربین بالا است و محدوده دینامیکی به اندازه کافی ارائه می‌شود، اما نه به اندازه دوربین تله‌فوتو.

     جزئیات عکس‌ها تا حدودی کمتر از دو دوربین دیگر است که می‌تواند ناشی از مشکل آن با HDR خودکار و پردازش چند لایه‌ای باشد. با این حال، جزئیات تصاویر قابل قبول است و تنها عکاس‌های حرفه‌ای از این موضوع ناراحت خواهند بود.

     دوربین فوق‌عریض با حالت Night Shot عکس‌های خوبی را با رنگ‌های برجسته، محدوده دینامیکی گسترده و نوردهی روشن ثبت می‌کند. جزئیات این تصاویر کم است؛ چرا که کاهش نویز بسیاری از جزئیات را از بین می‌برد. در نقطه مقابل، عکس‌های خروجی دوربین فوق عریض بدون استفاده از حالت Night Shot، بسیار ضعیف، تاریک و پر از نویز هستند.

    عکاسی پرتره

    حالت پرتره در گلکسی Z Fold5 گزینه‌هایی را برای عکاسی در سطوح زوم 2x،​​1x و 3x در اختیار شما قرار می‌دهد. عکس‌های 1x و 2x روی دوربین اصلی گرفته می‌شوند، در حالی که عکس‌های 3x از دوربین زوم یا تله‌فوتو استفاده می‌کنند. هر سه نوع پرتره عالی هستند، جزئیات آن‌ها فراوان است، سوژه با رنگ‌های برجسته عالی به نظر می‌رسد و تاری پس زمینه هم قابل قبول است.

    دوربین سلفی

    ما سعی کردیم با دوربین‌های عقب سلفی بگیریم که خروجی‌های بسیار زیبا و با کیفیتی را به ما ارائه داد (جزئیات، رنگ‌ها، کنتراست، پردازش کلی). به خاطر داشته باشید که دوربین سلفی گاهی اوقات به سختی روی شما فوکوس می‌کند و به جای آن تصمیم می‌گیرد که روی تصاویر حاشیه‌ای فوکوس کند. بهتر است هر از گاهی روی دوربین سلفی ضربه بزنید.

     سلفی‌های ۱۰ مگاپیکسلی از دوربین صفحه نمایش داخلی، با پردازشی کامل همراه هستند، جزئیات آن‌ها فوق‌العاده و کنتراست، رنگ‌ها و محدوده دینامیکی تصاویر خروجی نیز عالی است. سوژه همیشه به خوبی در معرض دید قرار می‌گیرد و حداقل زمانی که نور کافی وجود دارد، با نویزهای کمی همراه است.

    دوربین سلفی زیر نمایشگر برای عکس‌های سلفی در نظر گرفته نشده است، بلکه بیشتر برای تماس‌های ویدیویی است. البته می‌توانید با آن عکس و فیلم بگیرید، اما خروجی‌ها آنچنان باکیفیت نیستند. 

    فیلم‌برداری

    گوشی گلکسی Z Fold5 سامسونگ توانایی ضبط ویدیو با وضوح 8K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را با دوربین اصلی خود دارد. مدل قبلی سری Fold تصاویر را با همین وضوح اما با نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه ثبت می‌کرد. هم دوربین اصلی و هم لنز تله‌فوتو می‌توانند تصاویری با وضوح 4K و سرعت ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط کنند، در حالی که دوربین فوق عریض با حداکثر وضوح 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه این کار را انجام می‌دهد. 

    دوربین سلفی داخلی از ضبط ویدیوهایی با وضوح 1080p و سرعت ۳۰ تا ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند، اگرچه دلیل استفاده از چنین وضوح پایینی در دوربین سلفی را نمی‌دانیم. استفاده دوربین سلفی بیرونی به عنوان یک دستگاه ضبط، کمی منطقی‌تر است، زیرا توانایی ضبط ویدیوهای 4K با سرعت ۳۰ تا ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد.

     فیلمبرداری 8K در نور روز بسیار خوب است، نرخ فریم ثابت و صدا عالی است، رنگ‌ها زنده و دقیق هستند، محدوده دینامیکی گسترده است و کنتراست فوق‌العاده به نظر می‌رسد. نویز قابل توجه‌ای نیز در خروجی نهایی دیده نمی‌شود.

     در بررسی‌های مختلفی که انجام دادیم، متوجه شدیم که فیلم‌برداری با گوشی گلکسی Z Fold5 در محیط‌هایی که نور کمی دارند، پیشنهاد نمی‌شود. هرچند خروجی‌های فیلم‌برداری در طول روز فوق‌العاده به نظر می‌رسد، اما شاهد افت کیفیت فاحشی در فیلم‌های ضبط شده در محیط‌های کم نور هستیم.

    تصاویر دوربین اصلی در حالت 50 مگاپیکسلی گلکسی Z Fold5 سامسونگ در روز (منبع: GAMArena): (برای نمایش تصویر در ابعاد بزرگتر کلیک کنید.)

    تصاویر دوربین فوق عریض گلکسی Z Fold5 سامسونگ

    تصاویر دوربین اصلی گلکسی Z Fold5 سامسونگ در شب

    تصاویر سلفی با دوربین اصلی گلکسی Z Fold5 سامسونگ

    تصاویر دوربین سلفی ۴ مگاپیکسلی زیر نمایشگر گلکسی Z Fold5 سامسونگ

    دوربین‌ها۱. عریض

    ۲. فوق‌عریض

    ۳. تله‌فوتو

    دوربین اصلیسنسور ۵۰ مگاپیکسلی (فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال دیافراگم f/1.8)
    اندازه سنسور اصلی (اینچ)
    فوق عریضسنسور ۱۲ مگاپیکسلی (زاویه دید ۱۲۳ درجه، f/2.2)

    اندازه سنسور فوق عریض (اینچ)
    تله ( زوم ۲ تا ۳ برابر)۱۰ مگاپیکسلی (لرزشگیر اپتیکال، فوکوس خودکار تشخیص فاز، زوم سه برابری اپتیکال)
    اندازه سنسور تله

    -
    امتیاز زوم DXOmark (واید تا تله)-
    سنسورهای دیگر
    امتیاز عکاسی DXOmark-
    قابلیت‌هافلاش LED، قابلیت HDR و پانوراما
    فیلم‌برداری8K@30fps, 4K@60fps, 1080p@60/240fps (gyro-EIS), 720p@960fps (gyro-EIS), HDR10+
    امتیاز ویدیو DXOmark
    دوربین سلفیدوربین زیر نمایشگر اصلی: ۴ مگاپیکسلی

    دوربین کاور: ۱۰ مگاپیکسلی

    اندازه سنسور سلفی (اینچ)
    امتیاز سلفی DXOmark-
    فیلم‌برداری سلفی4K@30/60fps, 1080p@30/60fps, gyro-EIS

    بررسی سخت‌افزار گلکسی Z Fold5 سامسونگ

    گوشی گلکسی Z Fold5 سامسونگ از چیپ‌ست جدید اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده می‌کند که کاملا نسبت به چیپ مدل قبلی این سری، تغییر کرده است. این تغییرات کوچک در خط تولید Fold می‌تواند به یک جهش بزرگ در بازار گوشی‌های تاشو تبدیل شود. حالا کلاک CPU و GPU این گوشی افزایش یافته است، در حالی که فضای ذخیره‌سازی نیز اکنون از نوع UFS 4.0 است. چیپست جدید اسنپدراگون به بهبود کیفیت تصویر شما با انجام عمل‌های محاسباتی کمک می‌کند.

    هسته اصلی از نوع Cortex-X3 با فرکانس 3.36 گیگاهرتز است که کارایی بالایی را ارائه می‌دهد و در کنار آن، سه هسته Cortex-A715 با سرعت 2x2.8 گیگاهرتز قرار گرفته و هسته‌های قدرتمند Cortex-A710 با فرکانس 2x2.8 گیگاهرتز و Cortex-A510 با فرکانس 3x2 گیگاهرتز هم در آن دیده می‌شود. واحد گرافیکی Adreno 740 با فرکانس ۷۱۹ مگاهرتز هم به خوبی از پس وظایف گرافیکی بر می‌آید.

    گوشی گلکسی Z Fold5 سامسونگ قدرتمندترین پردازنده اندروید موجود در بازار را در اختیار دارد و مطابق انتظارات عمل می‌کند.

    پیکربندی حافظه

    گوشی هوشمند گلکسی Z Fold5 سامسونگ در پیکربندی‌های 12/512، 12/256 و 12/1000 گیگابایت حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی راهی بازار شده است. متاسفانه خبری از اسلات کارت حافظه میکرو اس‌دی در این دستگاه نیست، اما وجود حافظه ۲۵۶ گیگابایت تا ۱ ترابایتی، تا حد زیادی خیال‌تان را راحت می‌کند.

    درگاه حافظهندارد
    پیکربندی حافظه (گیگابایت)۱۲/۲۵۶، ۱۲/۵۱۲، ۱۲/۱۰۰۰
    نوع حافظهUFS 4.0

    باتری و شارژدهی

    گوشی گلکسی Z Fold5 به یک باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز است؛ همان باتری داخلی که در Z Fold4 نیز مورد استفاده قرار گرفته بود. ما تست‌های عمر باتری را هم در صفحه نمایش داخلی و هم روی صفحه نمایش خارجی انجام دادیم و علی‌رغم وجود چیپست جدید، امتیازات آن‌چنان با Z Fold4 متفاوت نیست. باتری گوشی Z Fold5 در تماس‌های صوتی بسیار عالی عمل کرد، اما در حالت استندبای تنها حدود ۲۴۰ ساعت دوام آورد. ما شک داریم که مردم بعد از خرید گوشی مذکور، آن را در حالت استندبای قرار داده و با آن کار نکنند؛ بنابراین مشکل بزرگی نیست، اما سامسونگ باید دلیل این مصرف انرژی بالا را شناسایی و رفع کند.

    عملکرد کلی باتری در صفحه نمایش داخلی مشابه صفحه نمایش خارجی بود. باتری گوشی بیش از ۱۴ ساعت وب‌گردی و ۱۶ ساعت پخش ویدیو دوام آورد. گوشی گلکسی Z Fold5  از شارژ سیمی ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند. شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی و همچنین شارژ بی‌سیم معکوس تا ۴.۵ واتی نیز در دسترس قرار دارد.

    گوشی Z Fold5 طبق معمول بدون شارژر عرضه می‌شود. شما می توانید از هر PD/PPS استفاده کنید. ۳۰ درصد باتری گلکسی Z Fold5 در ۱۵ دقیقه شارژ می‌شود، در حالی که با ۱۵ دقیقه دیگر به ۵۰ درصد می‌رسد. شارژ کامل باتری به ۸۴ دقیقه زمان نیاز دارد. این اعداد با باتری و شارژدهی گلکسی Z Fold4 همخوانی دارند.

    ظرفیت (میلی آمپر ساعت)۴۰۰۰
    توان شارژ (وات)۲۵ وات
    شارژدهی باتری در پخش ویدیو (ساعت)۱۶:۱۴
    شارژدهی باتری در وبگردی (ساعت)۱۳:۴۵
    شارژدهی باتری در تماس (ساعت)۳۷:۰۶

     امکانات

     گلکسی Z Fold5 سامسونگ نه از اسلات میکرو SD و نه از جک ۳.۵ میلی‌متری پشتیبانی نمی‌کند؛ امری که برای یک گوشی هوشمند کاملا بدیهی و عادی شده است. از طرفی، حسگر اثر انگشت با دقت و سریع این دستگاه روی دکمه پاور تعبیه شده که دسترسی راحتی دارد. همچنین گلکسی Z Fold5 سامسونگ از دو سیم‌کارت به طور همزمان پشتیبانی می‌کند.

     نمرات گلکسی Z Fold5 سامسونگ

     راندمان کاری و بازدهی گوشی گلکسی Z Fold5 سامسونگ بسیار عالی است و این قضیه در بنچ‌مارک‌ها هم کاملا صدق می‌کند.

     در تست گیک‌بنچ ۵ چند هسته‌ای، ما به امتیاز 4824 می‌رسیم که آن را با قدرت در صدر جدول گوشی‌های تاشو قرار می‌دهد. همچنین صفحه نمایش خارجی این گوشی در تست نام برده امتیاز 4687 را ثبت می‌کند و در رتبه سوم می‌ایستد. این قضیه در تست تک هسته‌ای هم به همین شکل تکرار می‌شود و گلکسی Z Fold5 سامسونگ قدرت‌نمایی می‌کند. صفحه داخلی و خارجی این گوشی در این تست به ترتیب به امتیازهای 1468 و 1474 می‌رسند.

     در تست AnTuTu هم ما به امتیازهای 1250358 و 1234416 می‌رسیم که این گوشی را پشت سر ویوو X Fold2 قرار می‌دهد. با این وجود، عملکرد گوشی مذکور در انواع و اقسام تست‌ها بی‌نظیر است.

     مزایا گلکسی Z Fold5 سامسونگ

    بازطراحی مدرن لولاهای تاشو

     سامسونگ با اعمال تکنولوژی و طراحی جدید رد لولاهای تاشو گوشی جدید گلکسی ZFold5، توانسته علاوه بر کاهش وزن، دوام و مقاومت در کنار روان بودن عملکرد فیزیکی را به شدت افزایش دهد و این شاید یک دستاورد بزرگ برای سامسونگ در رده گوشی‌های تاشو باشد.

     نمایشگرهای OLED بی‌نظیر

     سامسونگ طبق معمول از بهترین پنل‌ها و نمایشگرهای OLED در این گوشی جدید استفاده کرده که رنگ‌های واقعی، روشنایی بالا و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی را به خوبی ارائه می‌دهد.

     باتری بادوام در رده گوشی‌های تاشو

     به نسبت یک گوشی تاشو، گلکسی ZFold 5 از عمر و دوام باتری بسیار بالا و خوبی برخوردار است که می‌تواند انتظارات شما را تا حد زیادی برآورده کند.

     نرم‌افزار کاربردی، مولتی‌تسکینگ عالی و پشتیبانی از قلم S

     سامسونگ تا حد بسیار زیادی توانسته از قابلیت‌های تاشو در بحث نرم‌افزار استفاده کند و ویژگی‌های بسیار زیادی را برای امور مختلف، به خصوص مولتی‌تسکینگ ارائه دهد. همچنین پشتیبانی از قلم S سامسونگ، می‌تواند سهولت کارایی را برای شما به ارمغان بیاورد.

     فیلمبرداری و عکاسی بسیار باکیفیت

     در مجموع، ما با سیستم فیلم‌برداری و عکاسی بسیار خوبی، به خصوص در در بخش دوربین اصلی روبه‌رو هستیم و می‌توانیم روی این گوشی برای فیلمبرداری باکیفیت و عکاسی نسبتا حرفه‌ای حساب ویژه‌ای باز کنیم.

    معایب گلکسی Z Fold5 سامسونگ

    شارژ طبق معمول کند!

     سامسونگ همچنان در بحث سرعت شارژ لنگ می‌زند و گوشی مدرن و فوق‌العاده گلکسی Z Fold5 هم از این قاعده مستثنا نیست.

     ضعف دوربین فوق‌عریض

    دوربین فوق‌عریض نسبت به دوربین اصلی و البته، کلیت گوشی گلکسی Z Fold5 که یک محصول گران‌قیمت، پرچمدار و باکیفیت است، بسیار ضعیف عمل می‌کند و سامسونگ باید در نسل بعدی این گوشی، به فکر ارتقا کامل دوربین فوق‌عریض باشد.

     جمع‌بندی بررسی گلکسی Z Fold5 سامسونگ

     گوشی تاشو گلکسی Z Fold5 سامسونگ را می‌توان به نوعی، بهترین گوشی تاشو موجود در بازار دانست. با اینکه شاید از لحاظ سخت‌افزاری، کمی عقب‌تر از رقبای جدید باشد، اما سامسونگ عملکرد بی‌نهایت عالی در بحث نرم‌افزار دارد. همچنین سامسونگ با ارائه قاب S-Pen Slim Case، این قابلیت را به گوشی تاشو خود اضافه کرده تا با تهیه قلم S، جایگاه مناسبی هم برای قرار دادن این قلم روی قاب داشته باشید.

     گلکسی Z Fold5 در بحث اجرای عملکرد چند وظیفگی یا همان مولتی‌ تسکینگ عالی است و ترفند‌های نرم‌افزاری منسجم و درست موجود در رابط کاربری One UI 5.1.1 از این گوشی یک دستگاه کاربردی ساخته است.

     شاید برخی بگویند که این گوشی نسبت به گلکسی Z Fold4 تغییرات زیادی به خود ندیده، اما باید توجه داشت که گوشی قبلی حتی با وجود گذشت یک سال از عرضه، همچنان جزو بهترین‌های بازار است. شاید اگر شما قصد خرید یک گوشی تاشو داشته باشید و بودجه‌تان به مدل جدید نرسد، انتخاب مدل قبلی کار غلطی نباشد.

     در نهایت، خرید یک گوشی تاشو، بسیار سلیقه‌ای است، با این حال باید هوشمندانه این کار انجام شود. با توجه به قیمت بسیار بالای این گوشی‌ها و به خصوص گلکسی Z Fold5، باید ببینید که آیا تاشو بودن این گوشی، مناسب عملکردهای روزانه شما است، یا اینکه وزن بالای آن نسبت به گوشی‌های عادی، باعث آزارتان می‌شود یا خیر.

     سوال متداول در مورد گلکسی Z Fold5 سامسونگ

    معایب گلکسی Z Fold5 سامسونگ چیست؟

     سرعت شارژ این گوشی همچنان پایین است و از طرفی، دوربین فوق‌عریض به هیچ‌وجه عملکردی در حد و اندازه یک گوشی پرچمدار گران قیمت ندارد.

     قیمت گلکسی Z Fold5 سامسونگ چقدر است؟

     این گوشی تاشو از حدود قیمت ۸۰ میلیون تومان برای مدل ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت در بازار به فروش می‌رسد.

     مشخصات گلکسی Z Fold5 سامسونگ چیست؟

     چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 8 نسل دوم، ۱۲ گیگابایت حافظه رم، از ۲۵۶ گیگابایت تا ۱ ترابایت فضای ذخیره‌سازی، نمایشگرهای داینامیک آمولد 2X با وضوح بالا، دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی در کنار ۱۰ مگاپیکسلی تله‌فوتو با زوم اپتیکال ۳ برابری و ۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض.

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید