موزه بنزین خانه آبادان: از اولین جایگاه سوخت ایران تا نمادی از تاریخ آبادان

موزه بنزین خانه آبادان: از اولین جایگاه سوخت ایران تا نمادی از تاریخ آبادان
راهنمای مطالعه

    موزه بنزین یا موزه نفت آبادان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی این شهر بوده که از سال ۱۳۰۶ به یادگار مانده است. اگر قصد خرید بلیط قطار آبادان و سفر به این شهر را دارید، بازدید از این اثر تاریخی و غرورآفرین را در برنامه‌های سفر خود قرار دهید. در این راستا، توصیه می‌شود که بهترین و نزدیک‌ترین هتل آبادان به جاذبه‌های گردشگری شهر را برای خود رزرو کنید. در ادامه مطلب، نکات بیشتری در رابطه با موزه نفت آبادان و بخش‌های مختلف آن شرح خواهیم داد. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

    درباره موزه بنزین‌خانه آبادان

    موزه نفت آبادان در‌واقع اثری تاریخی است که در سال ۱۳۰۶ به‌عنوان اولین جایگاه سوخت در ایران افتتاح شد. این بنا در ابتدا به‌عنوان مرکز توزیع و فروش نفت سفید تاسیس شد که حلب‌های نفتی در آن به‌فروش می‌رسیدند؛ اما با واردشدن خودرو به ایران کم‌کم به پمپ‌بنزین تبدیل شد. توزیع سوخت از‌طریق این جایگاه همچنان تا سالیان قبل ادامه‌دار بود؛ اما با ساخت پمپ‌بنزین جدید این مکان به دستور وزیر در سال ۱۳۹۳ تغییر کاربری یافت و دستور تبدیل آن به موزه خانه بنزین صادر شد. در‌نهایت و در سال ۱۳۹۵ موزه بنزین یا نفت‌خانه آبادان به‌جهت بازدید عموم و آشنایی با تاریخ نفت و بنزین افتتاح شد. چنان‌چه بازدید از این موزه و سایر جاذبه‌های گردشگری آبادان برای شما جذابیت دارد؛ در اولین فرصت، رزرو و استعلام قیمت بلیط قطار سفر به این شهر را انجام دهید.

    معرفی بخش‌های مختلف خانه بنزین

    خانه بنزین آبادان با مساحتی بیش از ۱۸۵۶ مترمربع از یک ساختمان اصلی و دو ساختمان جانبی تشکیل شده است که در ادامه آن‌ها را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

    ساختمان شماره یک

    ساختمان شش‌ضلعی شماره یک موزه با قدمت حدود ۹۰ سال از دو سالن کوچک‌تر تشکیل شده که در هر یک از آن‌ها اشیای خاصی نگهداری می‌شود. پیمانه نفت و قیف، انواع بشکه، انواع کیل و پیمانه‌های مدرج و حلب‌های ۲۰لیتری مخصوص حمل سوخت و مواد نفتی، از‌جمله مهم‌ترین لوازم نگهداری‌شده در این ساختمان هستند؛ همچنین تصاویری از جایگاه‌های قدیمی بنزین نیز بر دیوارهای این موزه به‌چشم می‌خورد.

    ساختمان شماره دو

    در قسمت شمال ‌غربی موزه، ساختمان دیگری با ۶۰ سال قدمت وجود دارد که از ۴ سرسرا تشکیل شده است. در سرسرای اول، لوازم نفت‌سوز خانگی و صنعتی، انواع اسکناس‌ها و تمبرهای صنعت نفت، انواع چراغ لامپا، گردسوز، فانوس، دستگاه خوراک‌پزی، اجاق فتیله‌ای، چراغ تلمبه‌ای نفتی و موارد مشابه نگهداری می‌شود. دو مخزن پرچی بزرگ، یک دستگاه تانکر قدیمی حمل سوخت گازوئیل، یک دستگاه تانکر لیلاند حمل سوخت هواپیما و یک ماشین آتش‌نشانی آمریکایی مارک دوژ نیز در محوطه میانی ساختمان به‌چشم می‌خورند؛ علاوه‌بر این موارد نیز تصاویری از مراحل انتقال سوخت از مبدا به مقصد و انواع نفت‌کش‌ها نیز روی دیوارهای محوطه دیده می‌شود.

    ساختمان شماره سه

    محوطه شماره ۳، بخش دیگری از موزه خانه بنزین است که در بدو ورود به موزه آن را مشاهده خواهید کرد. در این قسمت، یک دستگاه خودروی اپل قدیمی قرمز‌رنگ ساخت کشور آلمان وجود دارد که قدمت آن به سال ۱۹۵۳ می‌رسد؛ همچنین ماکتی از یک ساختمان پمپ‌بنزین قدیمی دستی وجود دارد که نحوه سوخت‌رسانی در زمان‌های گذشته را به‌تصویر می‌کشد.

    در بخشی دیگر، مجموعه‌ای از پمپ‌بنزین‌های قدیمی وجود دارد که به‌ترتیب سال ساخت در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. قدیمی‌ترین جایگاه سوخت، متعلق به یک پمپ‌دستی شیشه‌ای انگلیسی متعلق به سال ۱۹۲۵ میلادی است. ۱۱ جایگاه دیگر در این قسمت وجود دارند که ساخت شرکت‌های انگلیسی، آمریکایی، ژاپنی، آلمانی، استرالیایی و هندوستانی هستند.

    آدرس موزه خانه نفت آبادان

    موزه بنزین‌‌خانه آبادان که یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی و گردشگری این شهر است، در نزدیکی پارک شهرداری و جنب پمپ‌بنزین شهر قرار دارد. برای بازدید از این بنا، تنها کافیست که با اتوبوس و تاکسی‌های خطی خود را به مرکز شهر برسانید. این موزه در نیمه اول سال از ساعت ۹ صبح الی ۱ بعدازظهر و ۵ عصر الی ۹ شب همه‌روزه به‌جز جمعه‌ها آماده حضور گردشگران بوده؛ همچنین زمان بازدید آن در نیمه دوم سال به‌صورت یکسره از ۹ صبح الی ۵ بعدازظهر اعلام شده است. باتوجه‌به این‌که آبادان یکی از شهرهای گرم و شرجی در جنوب کشور است؛ بنابراین، توصیه می‌شود که خرید و استعلام قیمت بلیط قطار و رزرو هتل آبادان را به روزهای ابتدایی سال یا فصل‌های پاییز و زمستان موکول کنید.

    جاذبه‌های گردشگری اطراف موزه

    اگر قصد خرید بلیط قطار آبادان و سفر به این شهر را دارید؛ باید بدانید که موزه بنزین‌خانه آبادان که قدمت آن به اواخر دوره قاجار و ابتدای حکومت پهلوی‌ها می‌رسد، تنها جای دیدنی این شهر نیست. در اطراف این موزه، مکان‌های توریستی دیگری وجود دارد که در ادامه آن‌ها را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

    • مسجد تاریخی رنگونی‌ها که متعلق به دوره قاجار بوده در فاصله یک‌کیلومتری از موزه واقع شده است.

    • سینما شیرین آبادان با قدمتی ۸۰ساله یکی دیگر از مکان‌های دیدنی این شهر است که در فاصله 183متری موزه قرار دارد.

    • موزه آبادان که جایگاهی ارزشمند برای نگهداری حدود ۶۳۰ اثر تاریخی محسوب می‌شود، در فاصله 8/3کیلومتری موزه نفت واقع شده است.

    • سینما رکس آبادان که یادگاری از دوران قبل انقلاب است و روزگاری بزرگ‌ترین سینمای این شهر بوده، در فاصله 722متری از موزه نفت قرار دارد.

    • کلیسای ارامنه گاراپت که یکی دیگر از بناهای تاریخی شهر آبادان و متعلق به دوران پهلوی بوده، در فاصله ۵۱۲متری موزه بنزین واقع شده است.

    راهنمای خرید بلیط قطار و رزرو هتل آبادان

    فلای تودی نام یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین سایت‌ فروش بلیط قطار و هواپیما در سطح کشور است که خدماتی دیگر همچون امکان رزرو هتل، تور گردشگری و اخذ ویزا برای سفرهای خارجی را ارائه می‌کند. به‌جهت تجربه خریدی ارزان و اقتصادی از این سایت اینترنتی، تنها کافیست که مبدا، مقصد و زمان سفر خود را در فیلدهای مربوطه وارد کنید تا انواع بلیط سفر از ارزان‌ترین به گران‌ترین نمایش داده شود. پس از بررسی و خرید بلیط نیز نوبت به رزرو آنلاین بهترین هتل آبادان از‌طریق فروشگاه اینترنتی فلای تودی می‌رسد که این امکان تنها در عرض چند ثانیه فراهم می‌شود.

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید