کدام کولر مناسب شماست؟ مقایسه کولر گازی و آبی

کدام کولر مناسب شماست؟ مقایسه کولر گازی و آبی
راهنمای مطالعه

     با فرا رسیدن فصل گرم تابستان، روشن کردن کولر اولین فکری است که به ذهن همه می‌رسد. اما انتخاب بین کولر آبی و گازی همیشه چالش‌برانگیز بوده است. هر کدام از این نوع کولرها مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب مناسب به عوامل مختلفی مانند آب و هوا، متراژ منزل، بودجه و سلیقه شما بستگی دارد. کولر آبی چگونه کار می کند؟

    پیش از خرید بهترین کولر آبی باید با سازوکار و نحوه عملکرد آن‌ها آشنا باشید تا بتوانید خریدی با کیفیت را برای خود رقم بزنید.

    کولر آبی یا کولر تبخیری دستگاه خنک کننده‌ای است که فرآیند خنک کردن محیط را با تبخیر آب شروع کرده و جلو می‌برد. نحوه کار کولر آبی به این صورت است که با استفاده از الکتروپمپ تعبیه شده، آب را به داخل می‌کشد. کولر آبی روی هر یک از دیواره‌های آهنی خود دارای پوشال‌هایی است که با چرخش موتور همراه با تسمه باعث کشیدن هوای اطراف به داخل و خیس شدن پوشال‌ها می‌شود که به این صورت فضای اطراف برای شما خنک می‌شود. معمولا مناسب‌ترین قیمت‌ها در میان انواع دستگاه‌های خنک کننده، قیمت کولر آبی است که خرید آن برای اکثر فضاهای بزرگ و کوچک خریدی مقرون به صرفه به حساب می‌آید.

    البته نوع دیگری از کولر آبی هم وجود دارد که در آن پوشال قرار نگرفته و به کولر آبی سلولوزی معروف است. معمولا پیشنهاد می‌شود هنگام خرید کولر آبی حتما به فروشنده اطلاع دهید که برای چه نوع آب و هوایی کولر را می‌خواهید تا در صورتیکه در منطقه‌ای گرم و معتدل زندگی می‌کنید، فروشنده به شما کولر آبی سلولوزی را به جای کولر آبی پوشالی پیشنهاد دهد.

    کولرهای آبی از لحاظ ابعاد هم در دسته بندی متفاوتی قرار می‌گیرند؛ برای مثال کولر آبی کوچک را بسیار آسان‌تر از مدل‌های بزرگ‌تر  می‌توان جابه‌جا کرد و برای برخی از مدل‌ها هم پایه‌های بلند طراحی شده است تا بدون نیاز به میز و زیرپایی به راحتی روی هرگونه سطح و ارتفاعی قرار بگیرند.

     

    کولر گازی چیست و چگونه محیط را خنک می‌کند؟

    کولر گازی دستگاهی است که برای خنک کردن محیط نیازی به آب ندارد و با تبدیل گاز به مایع می‌تواند محیط را خنک کند. اگر تا به حال به اطلاعات کولر گازی دقت کردید، حتما متوجه گازی به نام مبرد شده‌اید که این گاز هم انواع مختلفی دارد که در میان آن‌ها گاز مبرد r600a از همه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که با محیط زیست سازگار است و قیمت مقرون به صرفه‌ای هم دارد.

    این خیلی واضح است که قیمت کولر گازی با هرنوع موتور، توان خروجی و کمپرسور و مشخصاتی از بهترین کولر آبی هم بیشتر است؛ البته که تنوع کولرهای گازی از کولرهای آبی بسیار بیشتر است و شما حق انتخاب بیشتری دارید. از دیگر مزیت‌های کولر گازی می‌توان به این نکته اشاره کرد که برای خنک کردن فضاهای بزرگ و سالن‌های عریض و طویل کولر گازی انتخاب بسیار بهتری از کولر آبی است.

    کولر آبی بهتره یا گازی؟

    برای استفاده از کولر آبی باید کانال کشی انجام شود، برای مثال اگر محیط شما دارای اتاق‌های فراوانی باشد، باید در مسیر هر اتاق یک کانال ایجاد شود؛ اما برای کولر گازی شما می‌توانید آن را روی هر دیواری نصب کنید و با توجه به برد بالایی که دارد، خیالتان از خنک شدن فضا راحت می‌شود. برای سالن‌های بزرگ مانند عروسی یا محیط‌های کاری کولر گازی گزینه بهتری از کولر آبی است که برای گردش هوا خودتان باید دست به عمل بشوید و برای مثال درب یا پنجره‌ای را باز بگذارید تا گردش هوا صورت بگیرد.

    نوع هوای پایه محیط بسیار مهم است؛ کولر گازی هرچقدر هم سرعت بالایی در خنک کردن محیط داشته باشد؛ اما هوا را در طی خنک سازی خشک هم می‌کند؛ پس در صورتیکه در شهری با آب و هوای خشک و کویری زندگی می‌کنید؛ بهتر است تا به فکر خرید کولر آبی باشید.

    از دیگر برتری‌های خرید کولر گازی نسبت به کولر آبی باید به این گزینه اشاره کرد که کولر گازی محصولی به روزتر و جدیدتر است که فناوری‌های متفاوتی در آن به کار رفته است. تعداد آپشن‌ها و کلیدهای قرار گرفته روی هر کولر گازی بیشتر از کولر آبی است، بنابراین طبیعی است که قیمت کولر گازی از کولر آبی بالاتر باشد؛ چرا که امکانات بیشتری هم دارد.

    اگر همیشه شهروند کم مصرفی برای اداره برق هستید، پس باید بدانید که با خرید کولر گازی به احتمال زیاد از این دسته خارج می‌شوید؛ زیرا کولر گازی مصرف انرژی بیشتری نسبت به کولر آبی دارد و قاعدتا در هزینه‌های شما هم تغییر ایجاد می‌کند که از قبل باید با این موضوع آشنا باشید. کولر گازی گرین در این زمینه یکی از بهترین هاست، که می‌توانید بصورت آنلاین و حضوری به راحتی اصل انرا خریداری کنید.

     

     

    معمولا نصب و راه اندازی کولرهای آبی کار بسیار سختی نیست و در گذشته هر فرد می‌توانست تا حد زیادی مراحل نصب را به تنهایی جلو ببرد؛ اما برای نصب و راه اندازی کولر گازی حتما به افراد متخصص همین حوزه نیاز است و کولر گازی برای نصب نیاز به تجهیزاتی دارد که بتواند دستگاه را در ارتفاع بالایی قرار دهد.

    هزینه پایین‌تر کولر آبی از کولر گازی هم می‌تواند کاملا دلیل محکمه پسندی برای انتخاب این دستگاه باشد. کولر آبی از ابتدایی‌ترین مرحله یعنی خرید تا نصب و قطعات پس از فروش برای تعمیر کاملا قیمت کمتری دارد؛ اما برای فضاهای محدود می‌تواند خنک کننده کافی و مناسبی به حساب بیاید.

    اگر در شهری زندگی می‌کنید که رطوبت آن در حال تغییر مسیر زندگی و طبیعت بدن شماست؛ پس بهتر است بدانید که کولر آبی خودش به تنهایی مولد رطوبت محیط است و برای شهرهای مرطوب دستگاه خنک کننده خوبی به شمار نمی‌آید.

     

    در آخر کولر آبی بهتر است یا کولر گازی؟

    در این مطلب به طور کامل بررسی کردیم که مزایا و معایب خرید کولر آبی و گازی چیست و هر فرد با در نظر گرفتن چه مولفه‌هایی می‌تواند خرید مناسبی را برای خود رقم بزند؛ اما در نهایت شما در هر شهری که زندگی می‌کنید یا هر آب و هوایی که دارید؛ کاملا با مطالعه مشخصات هر کدام از کولرهای آبی و گازی داخل فروشگاه هایآنلاین، می‌توانید با آگاهی کامل، بهترین خرید را برای خود رقم بزنید. تفاوتی نمی‌کند که قصد خرید کولر گازی یا آبی دارید؛ کولر کوچک و جمع‌وجور می‌خواهید یا در فکر خنک کردن سالن‌ها و محیط‌های بزرگ هستید؛ چرا که سایت های آنلاین مدل‌های مختلفی از هر دو محصول را در سایت خودش دارد و برای هر کدام اطلاعاتی که از شرکت سازنده دریافت کرده است را به طور کامل در اختیار شما قرار داده است؛ بنابراین می‌توانید خریدی امن و بدون پشیمانی را تجربه کنید.

     

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید