۱۴ خواص زیتون شور که شگفت‌زده‌تان می‌کند!

۱۴ خواص زیتون شور که شگفت‌زده‌تان می‌کند!
راهنمای مطالعه

     زیتون شور یکی از انواع زیتون است که مزایای فراوانی دارد. در این مطلب به ۱۴ مورد از خواص زیتون شور اشاره کرده‌ایم.

    زیتون شور از جمله خوشمزه‌ترین خوراکی‌هایی به شمار می‌آيد که ما ایرانی‌ها آن را به جهان معرفی کرده‌ایم. این نوع زیتون به عنوان یک ماده غذایی شگفت‌انگیز نیز شناخته می‌شود. از خواص زیتون شور می توان به مواردی همچون بهبود سلامت قلب، جلوگیری از سرطان، بهبود سلامت کبد، تقویت و... اشاره کرد. در واقع باید گفت که زیتون شور اگر به شکل درست و به اندازه مورد استفاده قرار بگیرد، منجر به بهبود سلامت بدنتان خواهد شد.

    خواص زیتون شور

    در کنار طعم بی‌نظیر، خواص زیتون شور نیز مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است و این افراد به نتایج قابل توجهی دست یافته‌‌اند. در ادامه به چند مورد از خواص مربوط به این نوع زیتون اشاره می‌‌کنیم.

    ۱- جلوگیری از سرطان

    اولین موضوع مهمی که باید به آن بپردازیم، جلوگیری از سرطان است. هما‌ن‌طور که می‌دانید این بیماری هرساله منجر به مرگ بسیاری از انسان‌های روی کره زمین می‌شود. به همین جهت، باید با بهره‌گیری از موادی همچون زیتون (چه روغن آن و چه به صورت شور) تمام تلاش خود را به منظور جلوگیری از آن به کار بگیریم.

    ۲- سلامت قلب

    مصرف زیتون، می‌توانید عملکرد قلب خود را به بهترین حالت ممکن برسانید.

    بیماری قلبی یک مشکل جدی سلامتی است که هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در زیتون یک نوع چربی غیر اشباع به نام اسید اولئیک وجود دارد که ۷۳٪ از مجموع محتوای آن را تشکیل می‌دهد. این چربی اشباع‌نشده از نوع چربی‌های مفید است و مصرف آن در رژیم غذایی باعث افزایش کلسترول خوب در بدن می‌شود.

    ۳- جلوگیری از آسیب کبدی

    کبد نقش بسیار مهمی در بدن ما ایفا می‌کند و اگر دچار مشکل شود با دردهای شدید و طاقت‌فرسا روبرو می‌شویم. خوشبختانه زیتون شور در این زمینه نیز به دادمان می‌رسد و با ارائه مواد مغذی مناسب،‌ احتمال ایجاد آسیب‌های کبدی را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. این خاصیت ویژه در رابطه با روغن زیتون نیز صدق می‌کند و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

    ۴- فشار خون

    احتمالاً با این موضوع آشنا هستید که فشار خون یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های بشری است. با مصرف زیتون شور می‌توانید به جنگ این عارضه به خصوص بروید. این ماده غذایی به شما کمک می‌کند تا کلسترول موجود در بدنتان را کنترل کنید و همین امر،‌ منجر به کاهش سریع فشار خون خواهد شد، بنابراین اگر به دنبال سلامت خود هستید، به زیتون شور توجه داشته باشید. به راستی که خواص زیتون شور شامل گزینه‌های مختلفی می‌شود.

    ۵- آنتی اکسیدان

    زیتون سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است. با توجه به اینکه رژیم‌های غذایی ممکن است روی سلامت بدن تاثیر بگذارند، مصرف ترکیباتی که خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی داشته باشند، اهمیت پیدا می‌کند. با مصرف زیتون برای لاغری می‌توانید تا حد خوبی سلامت بدن را نیز تضمین کنید.

    اکسیدان‌ها تنها مختص به یک نوع خاص زیتون شور نیستند و در هر مدل از این محصولات یافت می‌شوند. شایان ذکر است که تأمین آنتی اکسیدان‌ها به شکل مناسب منجر به بهبود سلامت پوست شما خواهد شد.

    ۶- رشد مو

    شاید تعجب کنید،‌ اما یکی از خواص زیتون شور آن است که شرایط لازم جهت رشد مو را فراهم می‌کند. اگر به دلایل مختلف با ریزش مو مواجه هستید و قصد دارید از یک راهکار طبیعی مناسب استفاده کنید، بهتر است زیتون شور را به وعده‌های غذایی خود بیفزایید. به احتمال زیاد در مدت کوتاهی نتایج مربوط به این تصمیم مهم را مشاهده خواهید کرد.

    ۷- کنترل قند خون

    افزایش میزان قند خون، موجب به وجود آمدن بیماری «دیابت» می‌شود. این بیماری فوق‌العاده خطرناک است و گاهی برای پیشگیری از پیشرفت آن باید اعضای مختلف بدن را قطع کرد. این در حالی است که با مصرف مناسب زیتون شور می‌توانید قند خون خود را کنترل کرده و از ایجاد این بیماری به خصوص جلوگیری کنید. البته این امر خود منجر به کاهش ریسک بیماری‌های قلبی می‌شود.

    ۸- مقاومت استخوان

    با افزایش سن، میزان مقاومت استخوان‌ها به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد. اگرچه کلسیم نقش بسیار مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند، اما نمی‌توان از اهمیت زیتون شور چشم‌پوشی کرد. این ماده غذایی نیز به شما کمک می‌کند تا به سادگی و بدون نیاز به طی کردن فرایند خاصی، مقاومت استخوان‌های خود را برای جلوگیری از بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان افزایش دهید. این مورد از خواص زیتون شور همواره مورد توجه پزشکان بوده است.

    ۹- پیشگیری از بیماری ام اس

    زیتون به منظور پیشگیری از بیماری‌‌های خاصی همچون M.S نیز کاربرد دارد. این بیماری به مرور زمان منجر به فلج شدن اعضای مختلف بدن می‌شود، اما با به کارگیری زیتون شور می‌توان تا حد زیادی از آن جلوگیری کرد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که هنوز تحقیقات گسترده‌ای در این رابطه انجام نشده است و نمی‌توان چندان بر فرضیه مذکور تکیه کرد.

    ۱۰- سیستم ایمنی

    برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود می‌توانید از محصولات غذایی مختلفی استفاده کنید. زیتون شور نیز یکی از مهم‌ترین مواردی به شمار می‌آيد که می‌توان به کمک آن سطح گلبول‌های سفید را در بدن افزایش داد. این اتفاق نیک منجر به تقویت روند مقابله بدن با بیماری‌های ساده‌ای همچون آنفولانزا و یا بیماری‌های پیچیده‌تر خواهد شد. اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، باید به فکر مصرف زیتون شور باشید.

    ۱۱- روان شدن روده

    خواص زیتون شور در رابطه با بهبود عملکرد روده نیز چشم‌گیر است. در گذشته برای درمان یبوست از روغن زیتون استفاده کردند. دلیل این امر، روان شده روده به وسیله زیتون و روغن آن است. این موضوع در رابطه با زیتون شور نیز صدق می‌کند، بنابراین، اگر دچار یبوست شده‌‌اید و یا قصد دارید سیستم گوارش و دفع در بدنتان به بهترین شکل ممکن فعالیت کند، می‌توانید از زیتون شور استفاده کنید که هم خوشمزه است و هم روده شما را روان خواهد کرد. این مورد از خواص زیتون پرورده نیز میباشد.

    ۱۲- آلزایمر

    آلزایمر یا فراموشی از جمله بیماری‌هایی به شمار می‌آيد که در سال‌های اخیر شاهد افزایش آن در جوامع مدرن بوده‌ایم. با استفاده از زیتون شور می‌توانید به مقابله با این عارضه بپردازید و از پیشرفت آن جلوگیری کنید. باید به این نکته اشاره کنیم که زیتون بر روی سلامت روان نیز اثر می‌گذارد و می‌تواند به عنوان یک ماده آرامبخش مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

    ۱۳- پیشگیری از ترک‌‌های شکم

    یکی از مشکلات مهمی که اغلب بانوان در دوران بارداری از آن می‌نالند به وجود آمدن ترک شکم است. این موضوع می‌تواند ظاهر پوست بدن شما را نامناسب جلوه دهد. با مصرف زیتون شور امکان پیشگیری از به وجود آمدن این دسته ترک‌ها وجود دارد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن دوران بارداری خود را پشت سر بگذارید و از این نکته مهم در مورد خواص زیتون شور بهره ببرید.

    ۱۴- پیشگیری از زخم معده

    زخم معده از بیماری‌های خطرناکی به شمار می‌آيد که هنوز درمان خاصی برای آن یافت نشده است. به همین دلیل، لازم است که اقدامات مناسبی را به منظور جلوگیری از ایجاد این بیماری انجام دهید. مصرف زیتون شور یکی از بهترین راهکارهای مربوط به این موضوع محسوب مي‌شود.

    زیتون خواص ضد التهابی نیز دارد. اگر دچار التهاب معده باشید، با مصرف زیتون می‌توانید این مشکل را تا حد مطلوبی رفع کنید. از زیتون پرورده نیز می توانید در کنار غذا استفاده کنید زیرا رفع زخم معده از خواص زیتون پرورده نیز میباشد.

    سخن پایانی

    خواص زیتون شور را می‌توان به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد. به طور کل باید بیان کرد که این محصول بی‌نظیر علاوه بر طعم بسیار خوشمزه خود، به سلامتی بدن شما نیز کمک می‌کند. به منظور تهیه زیتون شور، لازم است به سراغ شرکت‌هایی همچون صنایع غذایی دلفین بروید.

    صنایع غذایی دلفین از سال ۱۳۸۰ در زمینه تولید زیتون و فراورده‌های آن فعال بوده است. زیتون‌ سبز، زیتون پرورده، انواع زیتون‌های اسلایس شده رستورانی و روغن زیتون از مهم‌ترین محصولات صنایع غذایی دلفین به‌حساب می‌آیند. شهر طارم زنجان مهم‌ترین منبع تامین زیتون این کارخانه است.

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید