برای کمپ به چه لوازمی نیاز داریم؟

برای کمپ به چه لوازمی نیاز داریم؟
راهنمای مطالعه

    این روزها سفرکردن، تا حدود زیادی از کلیشه سفرهای لوکس و پرخرج خارج شده‌است و حالا عده زیادی طبیعت‌گردی و حتی هیچ‌هایک (کوله‌گردی) را به عنوان سبک سفرکردن خودشان، انتخاب می‌کنند. شناسایی تجهیزات ضروری کمپ زدن در طبیعت، از اصول اولیه این کار است. تا انتهای نوشته با من باشید تا شما را با مهم‌ترین لوازمی که باید برای کمپ زدن به‌همراه داشته‌ باشید، آشنا کنم.

    قدم اول: قاعده کلی بار بستن

    در بستن باروبندیل برای طبیعت‌گردی، قاعده سبک‌ سفر کردن را فراموش نکنید. حتی اگر با خودروی شخصی‌تان به این سفر می‌روید، احتمالا مجبور خواهید شد که مسیرهایی را با کوله روی دوشتان پیاده‌روی کنید. پس هرچقدر که تجهیزات شما سبک‌تر و کمتر باشند، دردسر شما هم کمتر خواهد بود.

    مدت زمانی که قرار است سفرتان طول بکشد، در کنار آب‌وهوای مقصدتان، از عوامل تعیین‌کننده مقدار و نوع تجهیزات شما هستند. طبعا هرچه روزهای بیشتری در طبیعت بمانید، به تجهیزات بیشتری نیاز خواهید داشت و هرچقدر دمای هوا سردتر باشد، تجهیزات شما بیشتر و سنگین‌تر خواهد شد.

    در ادامه، با مهم‌ترین تجهیزات این تجربه دلچسب و هیجان‌انگیز، آشنا خواهیم شد:

    لباس

    همیشه اولین چیزی که برای هر نوع سفر، به ذهنمان می‌رسد، لباس است. قاعده مهم در انتخاب لباس برای سفر این است که شما حتی در روزهای سرد هم به چند لباس نازک یا متوسط، نیاز بیشتری خواهد کرد، تا لباس‌های کلفت. پس حتی اگر تصمیم دارید در روزهای سرد در طبیعت چادر بزنید، یک کاپشن گرم برایتان کافی خواهد بود. سعی کنید باقی لباس‌ها را از میان بلوزهای آستین‌دار و تی‌شرت انتخاب کنید و لایه‌لایه لباس بپوشید. با این کار، از هوای بین لباس‌ها به‌عنوان عایق طبیعی دما استفاده کرده‌اید و دمای بدن‌تان را راحت‌تر از پوشیدن یک لباس پشمی کت‌وکلفت حفظ می‌کنید. به‌علاوه اینکه این لباس‌های پنبه‌ای، حجم کمتری دارند و جای کمتری را اشغال می‌کنند.

    فراموش نکنید که شما به سفر می‌روید، نه مهمانی! پس سخت نگیرید. هرچقدر در برداشتن لباس صرفه‌جویی کنید، جای بیشتری را برای تجهیزات دیگر باز کرده‌اید. هم‌چنین، نوع تا زدن لباس هم در اشغال فضای کوله‌تان، نقش مهمی دارد. فیلم‌های آموزشی تا زدن و بسته‌بندی لباس کمک زیادی به شما خواهند کرد.

    پانچوی بارانی را فراموش نکنید! فرقی نمی‌کند در کدام فصل سال قصد کمپ زدن دارید؛ طبیعت همیشه چیزی برای غافلگیر کردن ما دارد. پانچو یا بادگیرها، جای کمی را اشغال می‌کنند و بسیار سبک و کاربردی‌اند و موقع بارش باران، محافظان خوبی برای ما و کوله ما هستند. بعضی از پانچوهای بارانی، ظرفیت اینکه روی کوله‌ها را هم بپوشانند، دارند. البته بادگیرها، علاوه بر اینکه نقش لایه ضدآب را برای ما بازی می‌کنند، محافظان خوبی در برابر باد و سرما هستند. اگر بادگیر ندارید، می‌توانید از گترهای مختلفی که در بازار وجود دارند برای محافظت پاهای‌تان در برابر باد و سرما استفاده کنید.

    کوله‌پشتی

    یکی از مهم‌ترین تجهیزات سفر در طبیعت، کوله‌پشتی است. یک کوله‌پشتی خوب، در درجه اول باید با ارگونومی بدن شما سازگار باشد و بار وزن خود را روی ستون فقرات و کمر شما نیندازد.

    جنس کوله، باید از موادی ساخته شده‌ باشند که سد مقاومی دربرابر نفوذ آب باشد. درعین حال، از انعطاف مناسبی برخوردار باشد و تسمه و کمربند آن، به اندازه کافی نرم باشند که کتف و کمر را اذیت نکنند.

    امروزه کوله‌های متنوعی با ظرفیت‌های متفاوتی تولید و عرضه می‌شوند که می‌توانید به نسبت نیاز و استفاده‌تان و هم‌چنین بودجه‌ای که درنظر گرفته‌اید، آن‌ها را تهیه کنید. البته کوله‌ها، براساس کاربردشان تنظیم و طراحی می‌شوند و مثلا کوله‌های مخصوص طبیعت‌گردی، جیب‌های بیرونی بیشتری نسبت به کوله‌های کوهنوردی دارند. پس موقع خرید کوله، به کاربری آن هم توجه کنید.

    نکته بعدی در رابطه با کوله این است که کوله‌های مخصوص خانم‌ها و کسانی که استخوان‌بندی ریزتری دارند هم طراحی شده‌اند که معمولا با حروف اختصاری SLM مشخص و شناخته می‌شوند. اگر استخوان‌بندی ریزی دارید، این کوله‌ها گزینه‌های بهتری برای شما هستند تا موقع حمل بار، اذیت نشوید.

    چادر

    اگر قصد ماندن شبانه را بیرون از محیط مسقف و سرپناه دارید، حتما با خودتان چادر ببرید. چادر و زیرانداز مخصوص چادر، یکی از ملزومات کمپینگ است. ضدآب بودن چادر و قابلیت حفاظت از شما در برابر آب و باد، مهم‌ترین ویژگی‌ای است که باید موقع تهیه آن، مدنظر داشته باشید.

    نکته بعدی اینکه موقع خرید چادر، در نظر بگیرید که مثلا اگر گروه ۴ نفره‌ای هستید که قرار است با هم سفر کنید، چادر ۵ نفره بخرید. فضای چادر معمولا برای فضای استاندارد خوابیدن افراد کنارهم درنظر گرفته می‌شود و فضای اضافه‌تری برای فرد محاسبه نمی‌شود و چه چیزی بهتر از کمی فضای بیشتر؟

    وزن چادر هم از نکاتی است که موقع حمل‌ونقل بر توان شما تاثیر زیادی خواهد گذاشت. پس حتما موقع خرید، به وزن خالص چادر توجه کنید تا بعدا موقع حمل‌ونقل، دچار مشکل نشوید.

    زیر انداز چادر هم، از آن‌دسته تجهیزاتی است که درعین سبکی وکارآمدی، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. یادتان باشد که اگر قرار است در جنگل چادر بزنید، باید حساب نم و رطوبت زمین را هم داشته‌ باشید. این موقع‌هاست که زیرانداز ضدآب مخصوص، به‌ کمک شما خواهدآمد.

    کیسه‌خواب

    هیچ‌چیز مانند خوابیدن در کیسه‌خواب در طبیعت، شما را از شر گزیدگی و حیوانات وحشی حفظ نخواهد کرد. حسن این ابزار سفر را هوای سرد و سرمای طبیعت بیشتر درک خواهید کرد. کیسه خواب، در سایزهای مختلف و برای دماهای متفاوتی تنظیم شده‌اند. موقع خرید، حتما توجه کنید که کیسه خواب‌تان برای چه دمایی ساخته‌شده و مناسب است.

    درحال حاضر دودسته کیسه‌خواب در بازار وجود دارد. کیسه‌خواب‌های پر و کیسه‌خواب‌های الیاف. آن‌دسته از کیسه‌خواب‌هایی که از پر ساخته شده‌اند، زودتر از انواع الیاف گرم می‌شوند و دما را بهتر حفظ می‌کنند و سبک‌تر هستند. اما درعوض کیسه‌خواب‌های ساخته‌شده از الیاف، دربرابر رطوبت مقاومت بیشتری دارند و دردسر خشک کردن آن‌ها، کمتر از کیسه‌خواب‌های پر است.

    نکته‌ دیگری که برای خرید کیسه‌خواب باید به آن توجه کنید این است که حتما برای کیسه‌خوابتان هم زیرانداز بخرید. زیرانداز می‌تواند علاوه‌بر نرم‌تر کردن زمین زیر شما، شما را تا حد زیادی از رطوبت و سرما حفظ کند.

    ابزار روشنایی و گرمایش

    اقامت شبانه در طبیعت، بدون روشنایی و گرمایش کافی، نه‌تنها دلچسب نیست، که حتی می‌تواند ترسناک هم باشد. سعی کنید از انواع چراغ‌قوه، چراغ‌هایی که روی پیشانی و سر تعبیه می‌شوند یا حتی چراغ‌های آویز از چادر، استفاده کنید. چراغ‌های ال‌ای‌دی، مصرف کمتری دارند و دغدغه‌ تامین انرژی که یکی از مهم‌ترین مسائل سفر در طبیعت است را کمتر خواهد کرد.

    ابزار پخت‌وپز و ظروف

    برای خرید ظرف‌هایی که در سفرهای طبیعت‌گردی به‌کارتان بیاید، انتخاب‌های وسیعی پیش‌روی خود دارید. بهترین انتخاب، ظرف‌هایی هستند که به صورت ست‌های استیل مخصوص کوهنوردی و ‌طبیعت‌گردی به‌فروش می‌رسند. این ظرف‌ها که به‌شکل استوانه درهم چفت می‌شوند، وزن کمی دارند و جای کمی را هم اشغال می‌کنند و در عین حال، سبک هستند. همین خصوصیات، این دسته از ظروف را به بهترین انتخاب برای طبیعت‌گردی و چادر زدن در طبیعت تبدیل کرده‌است.

    همینطور سعی کنید از چاقو و قاشق چندکاره استفاده کنید. این ابزار در عین کاربردی بودن، جای کمی را اشغال می‌کنند و همه نیاز شما را به چاقو، قاشق، چنگال و دربازکن، برطرف خواهند کرد.

    خوشبختانه برای پخت‌وپز غذا، اجاق‌های قابل حمل کوچک زیادی در بازار وجود دارند. از اجاق‌های گازوییلی تا سرشعله‌های گازی کوچک که با کپسول‌های کوچک گازی کار می‌کنند. همه این محصولات می‌توانند آشپزی و تامین غذا را در طبیعت برای شما راحت و دلپذیر کنند. شما می‌توانید نمک، فلفل و سایر ادویه‌جات را در زیپ‌کیپ‌های کوچک نگهداری کنید که قابلیت حمل آسان دارند و حجم کمی هم دارند و جاگیر نیستند.

    خوب است که این ابزار را هم در سفرهای طبیعت‌گردی همراه خود داشته باشید:

    پاور بانک: پاور بانک جزو ابزار مهم ذخیره و تامین انرژی در سفر است. همه ما آنقدر به گوشی‌های همراه خود چسبیده‌ایم که سخت است لحظه‌ای را بدون گوشی همراه تصور کنیم. غیر از وابستگی ما به تکنولوژی، گوشی همراه و سایر گجت‌های الکترونیکی‌مان، شبیه به نوعی نیاز شده‌اند و بدون آن‌ها بسیاری از کارهای ما ناقص می‌مانند. قرص ضدعفونی کننده آب: این ابزار کاربردی هم احتمالا خیلی به کار شما خواهدآمد. این قرص‌ها را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم کوهنوردی و داروخانه‌ها تهیه کنید، می‌تواند حجم معینی از آب را ضدعفونی و تمیز کند و خیال شما را از بابت تمیز بودن آب آشامیدنی‌ راحت کند. دستمال مرطوب و ژل ضدعفونی‌کننده دست: ممکن است به‌هر دلیلی شرایطی ایجاد شود که دسترسی شما به آب محدود یا قطع شود. اینجاست که دستمال مرطوب و ژل ضدعفونی‌کننده به نجات شما خواهند آمد.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید