نکات مهم قبل از خرید پستانک کودک و معرفی چند مدل مرغوب

نکات مهم قبل از خرید پستانک کودک و معرفی چند مدل مرغوب
راهنمای مطالعه

    پستانک یکی از کاربردی‌ترین وسایل در آرام کردن کودکان است. برای انتخاب پستانک مناسب برای کودک، بهتر است با انواع پستانک کودک آشنا شویم.

    بسیاری از مادران با این نظر که پستانک‌ها از بهترین وسایل ممکن برای آرام کردن کودکان به‌ویژه در زمان خواب است، هم‌عقیده هستند.

    اما سوال اکثر آن‌ها این است که آیا کودک آن‌ها خوردن پستانک را قبول می‌کند؟ چه نوع پستانکی برای کودک آن‌ها مفید است؟ محبوب‌ترین برندهای پستانک از دید دیگر مادران چیست؟ کدام نوع پستانک برای کودک مناسب است؟ بهتر است از نوع سیلیکونی استفاده کنند یا از نوع لاتکس؟ آیا با توجه به سن کودک جنس و نوع پستانک نیز تغییر می‌کند یا می‌توانند از بدو تولد تا پایان ۲۴ ماهگی کودکشان یک نوع و یک مدل خاص از پستانک را به کودکان خود بدهند؟

    بهترین راه دست یافتن به پاسخ این سوالات، آشنایی با انواع برندهای مطرح و محبوب پستانک است که توسط والدین برای کودکان خریداری شده است.

    انواع پستانک کودک

    پستانک سیلیکون

    پستانک سیلیکونی

     

    یکی از مطرح‌ترین انواع پستانک تولید شده توسط شرکت‌ها، پستانک‌های سیلیکونی است. مولکول‌های این مواد به صورت یک‌درمیان از اکسیژن و سیلیکون تشکیل شده که به شکل زنجیر به یکدیگر متصل است.

    فعالیت کم شیمایی، ضد آب و اکسایش بودن، مقاوت بالا در دماهای بالا و پایین، قدرت بالا در جلوگیری از جذب مزه، بو و رنگ گزینه مناسبی برای کودکان است.

    همچنین این نوع از پستانک به دلیل در دسترس بودن نسبت به انواع دیگر، تمیز شدن آسان و محکم‌تر بودن نسبت به نوع لاتکس، از محبوبیت بیشتری بین خانواده‌ها برخوردار است.

    پستانک لاتکس

    پستانک لاتکس

    پستانک‌های لاتکس نسبت به دیگر انواع پستانک از نرمی و انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار است البته در کنار این مزیت، می‌تواند برای سلامت کودک مضر باشد.

    دلیل این امر نیز کنده‌شدن احتمالی قسمتی از آن توسط دندان‌های کودک است که معمولا به دلیل درد و خارش هنگام درآمدن، کودک مدام آن را به لثه مالیده و سعی در کندن و کشیدن آن دارد.

    همچنین ممکن است کودک به لاتکس حساسیت داشته باشد که در اینصورت بهتر است از نوع سیلیکونی آن استفاده کرد. علت حساسیت به لاتکس هنوز به طور دقیق مشخص نیست ولی به طور کلی خطر ایجاد حساسیت در کودکانی که در سلول‌های مغز استخوان، مجاری ادراری و مثانه دچار مشکل هستند، به آسم یا اگزما مبتلا هستند و زمینه‌ای از آلرژی در بدن آن‌ها وجود دارد، نسبت به سایرین بیشتر است.

    پستانک کودک یک تکه

    پستانک یک تکه

    نوع دیگری از پستانک وجود دارد که به پستانک‌های یک تکه شناخته می‌شود. این نوع پستانک کودک از یک قطعه پلاستیکی، سیلیکونی یا لاتکس ساخته شده است.

    به دلیل ساختار یک تکه‌ای این نوع پستانک، خطر خفگی کودک هنگام استفاده از آن بسیار کم است.

    پستانک کودک چند تکه

    پستانک چند تکهاز رایج‌ترین نوع پستانک کودکان، پستانک‌های چند تکه است که از قسمت‌هایی مانند سر پستانک (شبیه به نوک سینه مادر ساخته شده است)، صفحه نگهدارنده یا محافظ و حلقه گیرنده تشکیل شده است.

    پستانک‌ها در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شود و انتخاب اندازه مناسب که به چهار گروه ۰ تا ۳ ماهه، ۳ تا ۶ ماهه، ۶ تا ۱۸ ماهه و ۱۸ تا ۳۶ ماهه تقسیم‌بندی می‌شود، به کودک کمک می‌کند تا به راحتی بتواند آن را در دهان خود نگه دارد.

    [related]1367[/related]

    پستانک مناسب کودک

    قطعا یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از پستانک، آرام کردن کودک در اوقاتی از شبانه‌روز است که مادر احتیاج به استراحت و آرامش دارد. بنابراین انتخاب یک پستانک مناسب برای کودک که در عین تهدید نکردن سلامتی او، باعث آرام شدن کودک نیز شود، مهم و ضروری است.

    پستانک مناسب نوزدان صفر تا سه ماهه

    پستانک مناسب نوزادان صفر تا سه ماههیکی از محبوب‌ترین برندهای پستانک در ایران و جهان که به طور خاص برای نوزدان تازه متولد شده تا سه ماهگی ساخته شده است، پستانک انگشتی فیلیپس اونت (Philips Avent Pacifier) مدل Soothie،است. در ساخت این پستانک از سیلیکون بدون ماده مضر BPA استفاده شده و قابل شستشو در ماشین ظرفشویی است.

    معمولا رنج قیمت پستانک‌های فیلیپس اونت  از ۳۰ هزارتومان شروع می‌شود و بسته به نوع کاربری و تعدادی که در پک فروش قرار دارد، تا ۱۲۰ هزارتومان می‌رسد. البته این مدل از پستانک فیلیپس اونت را می‌توانید با قیمت حدودی ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزارتومان خریداری کنید.

    جالب است بدانید که این مدل پستانک نرم سیلیکونی در بیش از ۲ هزار بیمارستان کشور آمریکا به مادران داده می‌شود و به دلیل نوک گرد پستانک و ارتودنسی بودن به راحتی در دهان کودک قرار می‌گیرد. همچنین قیمت پایین آن نسبت به دیگر پستانک‌ها، می‌تواند از لحاظ اقتصادی به‌صرفه باشد.

    مشاهده دقیق‌تر این محصول

    پستانک مناسب برای نوزدان نارس

    پستانک نوزاد نارسشمار تولد نوزدان نارس یا نوزدانی که زودتر از زمان اصلی تولد، به دنیا آمده‌اند کم نیست. معمولا این نوزدان در دستگاه‌های مخصوص نگهداری می‌شوند و به دلیل وزن کم و جثه کوچکی که دارند، قادر به مکیدن سایر پستانک‌های نوزاد نیستند.

    شرکت فیلیپس اونت (Philips)، با توجه به شرایط خاص نوزادان نارس، پستانک‌های مخصوصی را برای آنها طراحی و به شکل انگشت شصت نوزاد ساخته است. با استفاده از این پستانک نوزاد می‌تواند رفتارهای مکیدن را که معمولا در رحم آن را انجام می‌دهد، به راحتی تکرار کند. رنج قیمت این مدل از محصولات فیلیپس اونت هم در بازار ایران از ۵۰ تا ۱۱۰ هزار تومان با توجه به تعداد موجود در پک فروش است.

    پستانک مناسب برای کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌ کنند

    پستانک تغذیه شیر مادربرخی از مادران از ابتدا به کودکان خود پستانک نمی‌دهند. شاید دلیل این امر توصیه بیشتر کارشناسان و پزشکان کودک در استفاده از پستانک به والدین است.

    این گروه از مادران به توصیه پزشک، کودک را به مدت یک ماه از شیر خود تغذیه می‌کنند و پس از آن او را با پستانک آشنا می‌کنند. در این میان پستانک فرست یرز (First Years)، از بهترین گزینه‌ها برای استفاده است.

    شکل گرد نوک پستانک مانع از گیج شدن و سردرگمی کودکان در شناخت سینه مادر و پستانک از یکدیگر می‌شود و همین امر سبب شده است تا به یک پستانک محبوب برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، تبدیل شود. می‌توانید در صورت تمایل پستانک‌های فرست یرز را در بازار ایران با قیمت  بین ۳۰ تا ۹۰ هزارتومان تهیه کنید.

    پستانک کودک ارتودنسی

    پستانک ارتوندسی

    اگر تمایل داشته باشید از پستانک‌های ارتودنسی برای کودکان خود استفاده کنید، نام برند مطرح و با کیفیت مام (MAM Orthodontic)، بیش از سایر برندها مطرح و شاخص است.

    پستانک‌های ارتودنسی مام نیو برن (MAM Newborn)، برای نوزدان صفر تا دو ماه مناسب است. این پستانک به گونه‌ای طراحی و ساخته شده است تا نوزادانی که هنوز نمی‌توانند به خوبی سینه مادر را در دهان خود نگه دارند، بتوانند پستانک را در دهان گرفته و به راحتی و همزمان آن را مکیده و نفس بکشند.

    والدین نوزادان تازه متولد شده به دلیل کوچک و سبک بودن پستانک ارتودنسی مام و همچنین سطح ضد لغزش منحصربه‌فرد آن که از مهم‌ترین دلایل شهرتش در بین دیگر پستانک‌های تولید شده است، می‌توانند آن را برای فرزند خود تهیه کنند. رنج قیمت انواع پستانک‌های ارتودنسی مام که در بازار کشور موجود است، از ۴۵ هزارتومان شروع می‌شود.

    پستانک ارتودنسی ناک (NUK Orthodontic)، نیز در بین دیگر پستانک‌های ارتودنسی در ردیف محبوبیت پستانک مام قرار دارد.

    البته نکته جالب در مورد پستانک‌های ناک، طرح‌ها و رنگ‌های جذاب آن است که انتخاب را برای والدین سخت می‌کند. پستانک ارتودنسی ناک به دلیل کوچک بودن به راحتی در قسمت زیرین بینی کودک قرار گرفته و یک حلقه یا دسته کششی برای گرفتن آن در صحفه محافظ تعبیه شده است تا بتوان پستانک را به راحتی از دهان نوزاد خارج یا در دهان او جابه‌جا کرد.

    اما متاسفانه تمیز کردن آن به دلیل چند تکه بودن نسبت به سایر پستانک‌ها سخت است و این یک نکته منفی در مورد پستانک ارتودنسی ناک به‌شمار می‌رود. هرچند به دلایل مختلف برند ناک همانند بسیاری از برندهای مطرح خارجی در بازار کشور به آسانی یافت نمی‌شود، ولی می‌توان برخی از پستانک‌های ناک را با رنج قیمت ۵۵ هزارتومان تا ۱۰۰ هزارتومان در بازار ایران تهیه کرد.

    مشاهده این محصول

    پستانک مناسب در هنگام دندان درآوردن کودک

    پستانک مناسب دندان درآوردن کودک

    پستانک آلترا سافت اونت (ultra soft Avent)، از مطرح‌ترین پستانک‌هایی است که مناسب استفاده کودک هنگام رشد نخستین دندان‌های شیری است. سری سیلیکونی و ارتودنسی این مدل پستانک کاملا سازگار با رشد دندان‌ کودکان است و مانع از تغییر فرم اجزای داخلی دهان کودک می‌شود.

    این پستانک در محفظه‌ای قرار می‌گیرد که درپوش آن قابلیت قفل شدن دارد و می‌توان دو پستانک را داخل آن جای داد. همچنین این محفطه را می‌توان برای استریل کردن داخل ماکروویو قرار داد. رنج قیمت ای مدل پستانک در بازار ایران بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزارتومان است.

    پستانک‌ های شب تاب

    پستانک شب تاب

    یکی دیگر از مدل‌های پستانک که اتفاقا مورد پسند والدین قرار گرفته است، پستانک‌های شب‌تاب است. این نوع پستانک به دلیل روشنایی زیبا و تعدد رنگ در گروه پرفروش‌ترین‌ها قرار دارد و برند مطرح فیلیپس اونت (Philips Avent) از معروف‌ترین برندهایی است که پستانک‌های شب‌تاب را تولید می‌کند. شروع قیمت پستانک‌های شب‌تاب فیلپس اونت با درنظر گرفتن تعداد پستانک‌های داخل پک،  از ۹۰ هزارتومان است.

    همچنین پستانک‌های شب‌تاب دکتر براونز (Dr Browns) و تامی تیپی (Tommee Tippee)، نیز از دیگر برندهای محبوب در بین این مدل پستانک قرار دارد. این برندها علاوه بر تولید پستانک‌های محبوب، توانسته است در تولید سایر محصولات کودک و نوزاد از جمله شیشه‌ شیر نیز با استقبال والدین مواجه شوند.

    پستانک غذاخوری کودک

    پستانک غذاخوری کودکاز جدیدترین پستانک‌های تولید شده در سطح جهان، می‌توان به پستانک‌های میوه‌خوری نوزاد اشاره کرد که با استقبال قابل توجه والدین مواجه شده است.

    درست زمانی که والدین تصمیم می‌گیرند غذا دادن به کودکان خود را شروع کنند، استفاده از پستانک‌های غذاخوری کودک، گزینه مناسب و ایده‌آلی است.

    اهمیت سن شروع غذا دادن به کودک به اندازه‌ای است که اگر زودتر از زمان موعد انجام شود، ممکن است باعث خفگی، چاقی و بزرگ‌ شدن شکم کودک شود و اگر دیرتر از زمان موعد به کودک غذا دهیم، باعث کندی رشد کودک شده و بدتر از همه کودک در برابر خوردن غذاهای جامد از خود بی‌میلی و در بسیاری موارد واکنش منفی نشان می‌دهد.

    پستانک‌های غذاخوری کودک مناسب سن۴ تا ۶ ماهگی به بعد است؛ به همین دلیل سازندگان این مدل از پستانک با توجه به سنی که توسط پزشکان برای غذا دادن به کودکان توصیه شده است به طراحی و ساخت این مدل از پستانک‌ها پرداخته‌اند.

    در قسمت نوک پستانک، روزنه‌های متعددی وجود دارد و با قرار دادن میوه‌های آبدار داخل آن، با مکیدن پستانک آب میوه خارج می‌شود و باقی میوه در داخل قسمت نوک می‌ماند.

    برندهای مطرح پستانک‌های غذاخوری

    برندهایی همچون وی (Wee) با شروع قیمت ۱۸ هزارتومان، کیدزمی (kidsme) با شروع قیمت ۶۰ هزارتومان، چیکو (chicco)، مانچکین (munchkin) با شروع قیمت ۷۰ هزارتومان، از مطرح‌ترین برندهای پستانک غذاخوری است که والدین با درنظر گرفتن کیفیت، طرح و قیمت یکی از آن‌ها را برای کودک خود تهیه می‌کنند.

    مشاهده دقیق‌تر این محصول

    پستانک‌ کودک عروسکی

    پستانک عروسکی

    پستانک‌های عروسکی مدل دیگری از انواع پستانک است که علاوه بر محبوبیت بین کودکان، خانواده‌ها نیز از دیدن آن‌ها به شوق می‌آیند. هرچند سازندگان این مدل از پستانک قطعه اضافی عروسکی شکل را به آن متصل کرده‌اند، ولی این مسئله باعث سنگین‌ شدن پستانک نشده است. از این رو می‌توان وزن ایده‌آل آن را از نکات مثبت این محصول درنظر گرفت.

    پستانک‌های عروسکدار که به دلیل همراهی یک عروسک فانتزی زیبا و جذاب به پستانک ساخته شده است به دلیل  تنوع زیادی طراحی و تولید تنوع قابل توجهی از اشکال فانتزی توانسته است علاوه بر محبوبیت بین کودکان، توجه والدین و اطرافیان کودک را نیز به خود جلب کند. این مدل جذاب و دوست‌داشتنی از پستانک، شهرت و محبوبیت خود را مدیون وزن بسیار کم عروسک‌ها، تنوع طرح و رنگ آن‌ها و کیفیت بالای پستانک است.

    پستانک‌ عروسک‌دار دکتر براونز (Dr browns)، یکی از برندهای تولید شده این مدل پستانک است که طرفداران خاص خود را دارد.

    مشاهده دقیق‌تر این محصول

    همچنین پستانک عروسکی نابی (Nuby)، به دلیل کیفیت در ساخت و تنوع عروسک‌ها و همچنین وزن بسیار کم عروسک که باعث سنگینی پستانک نمی‌شود، از دیگر برندهای مطرح تولید کننده پستانک‌های عروسک‌دار است.  قیمت این مدل پستانک در بازار ایران از ۱۵۰ هزارتومان شروع می‌شود.

    و اما سخن آخر

    از مزایا و معایب استفاده از پستانک که بگذریم، نباید از این نکته غافل شویم که برخی از کودکان از همان ابتدای تولد خوردن پستانک را قبول نمی‌کنند و مادر با هر ترفندی حتی تهیه بهترین و محبوب‌ترین نوع پستانک نیز نمی‌تواند کودک خود را به این کار وادار کند. خوراندن به اجبار پستانک به کودک نه تنها به او آرامش نمی‌دهد، بلکه از نظر روانشناسی سلامت روانی کودک را به خطر می‌اندازد. [see_also]741[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید