خرید تابه برقی و سوالاتی که باید قبل از خرید جوابشان را بدانید

خرید تابه برقی و سوالاتی که باید قبل از خرید جوابشان را بدانید
راهنمای مطالعه

    وقتی صحبت از آشپزخانه و آشپزی می‌شود، به یاد وسایلی می‌افتیم که کار آشپزی را برای ما آسان‌تر می‌کند. از میان این وسایل، تابه‌های برقی یکی از بهترین‌های آشپزخانه برای درست کردن غذاهای خوشمزه است. در این مقاله از «درجه»، نکاتی در خصوص خرید تابه برقی ارائه داده‌ایم.

    تابه‌ برقی دقیقا چیست؟

    مزایای خرید تابه‌ برقی

    نوعی ماهیتابه برای سرخ کردن و پخت‌وپز است که با نیروی برق کار می‌کند. این تابه‌ها بدون اینکه روی اجاق گاز قرار گیرند، با استفاده از برق گرم و همچنین داغ می‌شوند و غذا را می‌پزند. غذا در تابه‌های برقی سریع و راحت آماده می‌شود. حرارت درون این تابه‌ها به طور یکنواخت درون ظرف توزیع شده و مواد غذایی، یکدست پخته می‌شوند. بنابراین خرید یکی از این تابه‌ها می‌تواند سرعت کار آشپزی‌تان را بالا برده و در عین حال برای پخت غذا، کمتر دردسر بکشید.

    همچنین با استفاده از تابه برقی دیگر به اجاق گاز نیازی نخواهید داشت و می‌توانید هر کجا که منبع برق داشتید، غذای‌تان را بپزید. معمولا از تابه‌های برقی برای پخت پنک‌کیک، تخم مرغ، تست، پنیر گریل‌شده، انواع ساندویچ‌ها و حتی دونات استفاده می‌شود.

    مشاهده انواع تابه برقی

    نکات مهم هنگام خرید تابه برقی چیست؟

    پیش از خرید تابه برقی به نکات زیر توجه کنید تا از خرید‌تان راضی باشید:

    بودجه خرید تابه برقی

    پیش از خرید تابه باید مقدار بودجه‌ای را که می‌توانید برای آن کنار بگذارید، در نظر بگیرید. در بازار انواع مختلف تابه برقی با قیمت‌های مختلف از ۲۸۰ هزار تومان گرفته تا ۲ میلیون تومان وجود دارد. قیمت این تابه‌ها با توجه به امکانات‌ و اندازه‌شان متغیر است.

    اندازه و شکل تابه برقی

    خوشبختانه در بازار انواع متفاوتی از تابه‌های برقی وجود دارد که می‌توانید اندازه دلخواه خود را انتخاب کنید. قطر تابه‌های برقی در اندازه‌های ۲۵ تا ۴۰ سانتی متری در بازار وجود دارد. تابه‌های در اندازه ۲۵ سانتی‌متری برای خانواده‌های ۲ تا ۳ نفره مناسب‌اند و برای خانواده‌های  ۴ تا ۶ نفره، بهتر است از تابه‌های بزرگتر ۳۰ تا ۳۰ سانتی‌متری استفاده کرد.

    همچنین در مورد شکل تابه مورد نظرتان بر اساس غذایی که می‌خواهید در آن درست کنید، می‌توانید تصمیم بگیرد. در حقیقت تابه‌ها در سه شکل اصلی گرد، بیضی و مستطیلی تولید می‌شوند. هنگام پخت خوراکی‌هایی که به فضای بیشتری نیاز دارند، باید از تابه‌های مستطیلی شکل استفاده کنید. اگر هم چندان به تابه‌های بزرگ نیاز ندارید، نوع گرد و جمع‌وجور آن را بخرید.

    تمیز کردن تابه برقی

    هنگام خرید تابه برقی باید به روش تمیز کردن آن هم توجه کنید. تابه‌های برقی را می‌توان به راحتی با دست شست. اما اگر می‌خواهید آنها را در ماشین ظرفشویی نوعی بخرید که بتوان آنها را از نظر ایمنی بدون نگرانی در ماشین ظرفشویی قرار داد. منظور این است تابه‌هایی بخرید که قطعات آن از هم جدا شوند و موقع قرار دادن آنها در ماشین ظرفشویی، دچار مشکل نمی‌شویدبدین ترتیب قسمتی که سیم برق به آن متصل است را مجبور نیستید در ماشین ظرفشویی قرار دهید.

    کنترل‌های حرارت

    خرید تابه‌ برقی کنترل حرارت

    هنگام خرید تابه برقی باید کنترل‌های حرارت آن را در نظر بگیرید. تابه‌های برقی مختلفی وجود دارد که فقط حرارت‌های کم یا زیاد دارند و هنگام کار با آنها صرفا می‌توان مواد خوراکی را در دمای کم یا زیاد پخت. اما برخی از تابه‌های برقی، به گزینه دمای گرم هم مجهز هستند. این گزینه به شما کمک می‌کند تا غذای آماده‌ شده را برای هر زمان که می‌خواهید گرم نگهدارید.

    همچنین اگر می‌خواهید خوراکی‌های مورد نظرتان را فقط بپزید، ۴۰۰ درجه فارینهایت (۲۰۴ سلسیوس) برایتان کافی است اما برای سرخ کردن به دمای ۴۵۰ درجه فارینهایت (۲۳۲ سلسیوس) لازم است. بنابراین هنگام خرید تابه برقی مراقب باشید نوعی انتخاب کنید که دماهای مورد نیازتان را پشتیبانی کند.

    سبک پخت و پز

    هنگام خرید تابه برقی بهتر است به سبک پخت و پزتان هم توجه کنید. در واقع بیشتر مواقع، چه مدل غذاهایی درست می‌کنید؟ با دانستن این مورد می‌توانید تابه‌ای خریداری کنید که لوازم جانبی مناسبی داشته باشد. مثلا، اگر به درست کردن انواع سوپ‌ها یا غذاهای گوشتی علاقه‌مند هستید، پس تابه‌ای بخرید که در آن شیشه‌ای باشد. بدین ترتیب مجبور نیستید در تابه را مدام بردارید و غذا را بررسی کنید و در عین حال به راحتی محتویات در حال پخت را می‌بینید و موقعی که واقعا لازم بود، در تابه را برمی‌دارید.

    [related]8293[/related]

    ویژگی‌های مهم که حتما باید قبل از خرید تابه برقی به آنها توجه کنید

    علاوه بر موارد بالا، باید از ویژگی‌های تابه‌های برقی مختلف آگاه باشید تا بتوانید مناسب‌ترین تابه را انتخاب کنید.

    درهای شیشه‌ای

    همانطور که در بالا گفته شد، تابه‌هایی که در شیشه‌ای دارند، برای پخت و پز راحت‌تر هستند و شما در حین پخت غذا مجبور به برداشتن در آن و بررسی غذای در حال پخت نیستید. در  تابه نه تنها کمک می‌کند که حرارت به طور یکنواخت درون تابه باقی بماند، بلکه جلوی پراکنده شدن روغن و مواد غذایی هنگام پخت را هم می‌گیرد.

    در قفل‌شو

    بهتر است موقع خرید تابه برقی، نوعی تابه بخرید که در آن قفل شود. بدین ترتیب وقتی می‌خواهید تابه پر از غذای داغ را جابه‌جا کنید، در آن محکم سرجایش می‌ماند و خطر ریختن غذا یا تراوش آن به بیرون و سوزاندن دست‌تان به صفر می‌رسد.

    سینی زیرتابه

    خرید تابه‌ برقی سینی زیر تابه

    وجود یک سینی زیر تابه برقی باعث می‌شود، روغن یا آب مواد غذایی به بیرون تراوش نکرده و اطراف را کثیف نکند. بنابراین هنگام خرید تابه برقی به این مورد هم توجه کنید.

    روکش نچسب

    یکی از بهترین ویژگی‌هایی که یک تابه برقی می‌تواند داشته باشد، روکش نچسب درون آن است. بدین ترتیب غذا هنگام پخت به تابه نمی‌چسبد و همچنین شستن تابه، راحت‌تر هم خواهد بود.

    لبه‌های بلند

    تابه‌های برقی مختلف با لبه‌های بلند یا کوتاه وجود دارد. پخت غذا در تابه‌هایی که لبه‌های آن بلند است، بسیار راحت‌تر است. در این تابه‌ها می‌توانید بدون اینکه آب مواد غذایی یا روغن به بیرون ترواش کند، غذا را بپزید. در ضمن سرخ کردن مواد غذایی در این تابه‌ها بهتر است و احتمال پریدن روغن به روی دست‌تان یا پیشخوان آشپزخانه بسیار کم می‌شود.

    دریچه قابل تنظیم بخار

    گاهی اوقات، غذای داخل تابه که در حال پخت است، آب و رطوبت بسیاری تولید کرده و بخار ناشی از آن از کناره‌های در تابه به بیرون و اطراف نفوذ می‌کند. بنابراین وجود دریچه قابل تنظیم بخار روی تابه‌های برقی می‌تواند جلوی این وضعیت را بگیرد. دریچه باعث می‌شود بخار ایجاد شده از تابه خارج شود و از تشکیل رطوبت زیاد درون تابه پیشگیری کند.

    دسته‌های ضد حرارت

    دسته‌های ضد حرارت یکی دیگر از گزینه‌هایی است که تابه‌های برقی باید داشته باشند. این دسته‌ها خیلی داغ نمی‌شوند و موقع برداشتن تابه‌، دست‌تان نمی‌سوزد. این گزینه بسیار مهم است. زیرا وقتی حرف از آشپزی است، ایمنی، حرف اول را می‌زند. همچنین دسته‌های ضد حرارت، بر اثر حرارت زود فرسوده و خراب نمی‌شوند.

    انواع تابه‌های برقی

    تابه‌های برقی از جنس‌های مختلفی در بازار وجود دارد که در ادامه، آنها معرفی شده‌اند.

    تابه‌های برقی استیل ضدزنگ

    خرید تابه‌ برقی استیل

    یکی از پرطرفدارترین تابه‌های برقی، نوع استیل ضدزنگ است. پخت غذا در این تابه‌ها بسیار راحت است، زیرا غذا هرگز به آن نمی‌چسبد. توزیع حرارت در این تابه‌های بسیار یکنواخت و عالی است. همچنین مواد استیل به کار رفته در تولید این تابه‌ها مانند روکش‌های دیگر مانند تفلون، پس از مدتی استفاده پوسته پوسته نمی‌شود؛ وارد غذای در حال پخت نمی‌شوند و سلامت‌تان را به خطر نمی‌اندازند. در ضمن شستشوی این تابه‌ها بسیار راحت است.

    تابه‌های برقی سرامیکی

    خرید تابه‌ برقی سرامیکی

    این تابه‌ها هم مانند تابه‌های استیل محبوب هستند و یکی از ویژگی‌های خوب آن، دوستدار محیط زیست بودن آن است. غذا به این تابه‌ها هم نمی‌چسبد و استفاده از آن بسیار راحت و در عین حال ایمن است. حرارت به طور یکنواخت در تابه توزیع می‌شود. این تابه‌ها را می‌توان با خیال راحت در ماشین ظرفشویی قرار داد و شست. انواع غذاهای مختلف را می‌توان در این نوع تابه پخت و از آشپزی با آن لذت برد.

    تابه سرخ‌کن برقی

    خرید تابه‌ برقی سرخ‌کن

    این تابه‌ها به گرانی تابه‌های دیگر نیستند. جنس آنها آلومینیومی است و این بدین معناست که مواد غذایی به خوبی درون آن می‌پزند و البته هنگام سرخ شدن، به تابه نمی‌چسبند. شستن این تابه‌ها هم مانند تابه‌های قبلی بسیار آسان است و بیشتر مشتری‌ها از خرید این نوع تابه رضایت دارند.

    توجه به نکات دیگر هنگام خرید

    خواندن نظر مشتری‌ها

    هنگام خرید تابه برقی بهتر است نگاهی به سایت‌های فروش محصولات بیندازید و نظر مشتریان را مطالعه کنید. با توجه به نظر آنها می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام برند تابه برقی، بهتر و پرفروش‌تر است و با خیالی نسبتا آسوده، آن را بخرید.

    ضمانت

    تابه‌ای خریداری کنید که شرکت سازنده‌اش، آن را ضمانت کرده باشد. اگر پس از خرید متوجه خرابی قطعه‌ای از آن شوید یا خود تابه مشکل داشته باشد، می‌توانید آن را پس فرستاده و تعویض کنید.

    سخن پایانی درباره خرید تابه برقی

    ایمنی، مهم‌ترین نکته است که باید به آن توجه کنید. بنابراین هنگام استفاده از تابه به موارد زیر توجه کنید:

    • پایه‌های تابه را در جای مطمئنی قرار دهید تا تابه محکم سر جای خود قرار گیرد و هنگام پخت غذا، شما را به خطر نیندازد.
    • به سطح داغ آن بدون استفاده از دستکش‌های محافظ، دست نزنید.
    • هرگز سیم برق یا دستگاه کنترل دما را خیس نکنید. در غیر اینصورت در معرض برق‌گرفتگی قرار می‌گیرید.
    • به محض پایان پخت غذا، سیم برق تابه را از پریز جدا کنید.
    • اگر درون تابه، روغن داغ قرار دارد، آن را جابه‌جا نکنید.
    • موقع استفاده، ابتدا دستگاه کنترل دما را به تابه متصل کنید، سپس سیم تابه را به پریز وصل بزنید.
    • هرگز از تابه‌ای که سیم آن خراب شده است، استفاده نکنید.

     

    [see_also]1632[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید