هرآنچه برای خرید آسیاب قهوه باید بدانید

هرآنچه برای خرید آسیاب قهوه باید بدانید
راهنمای مطالعه

    اگر در منزل یا کافی‌شاپ‌تان دستگاه قهوه‌ساز دارید، پس در این مطلب «درجه» با ما همراه باشید تا از چندوچون خرید آسیاب قهوه برایتان بگوییم.

    وقتی پودر قهوه آماده هست، چرا آسیاب قهوه بخرم؟

    دلایل خرید آسیاب قهوه

    البته که می‌توانید بدون خرید آسیاب قهوه هم از دستگاه قهوه‌سازتان استفاده کنید. اما مطمئن باشید که از خرید آسیاب قهوه در کنار دستگاه قهوه‌ساز ضرر نخواهید کرد. آن هم به دو دلیل:

    • بیات‌بودن پودرهای آماده: وقتی دانه‌های قهوه را همان پیش از درست‌کردن قهوه آسیاب می‌کنید، پودر قهوه تروتازه‌تر با عطر و کیفیتی مرغوب‌تر خواهید داشت. پودرهای آماده مدتی از آسیاب‌کردن‌شان می‌گذرد و به همین دلیل عطر و طعم‌شان در مقایسه با قهوه تازه آسیاب‌شده متفاوت است. اگر قهوه‌خور قهاری باشید، این تفاوتِ مرغوبیت هنگام صرف قهوه یقینا برایتان قابل‌درک خواهد بود.
    • امکان تهیه پودر قهوه با درجات متفاوت: برای دَم‌کردن قهوه دستورهای متنوعی وجود دارد. در هر دستوری پودر قهوه باید در حد خاصی ریز یا درشت باشد. با خرید آسیاب قهوه به‌راحتی می‌توانید پودر قهوه با همان درجه ریزی یا درشتیِ مدنظرتان تهیه و دستورهای مختلف را تجربه کنید. در غیر این صورت همیشه باید انواع‌واقسام پودرهای آماده در بساط‌تان داشته باشید.

    نکاتی که برای خرید آسیاب قهوه باید بدانید

    عمده نکاتی را که برای خرید آسیاب قهوه باید بدانید در ادامه با هم مرور می‌کنیم:

    ۱. نوع دستگاه؛ تیغه‌ای یا دندانه‌ای؟

    آسیاب‌های قهوه از لحاظ مکانیسم عملکرد بر دو نوع‌اند: تیغه‌ای و دندانه‌ای. اما ببینیم که این دو چه تفاوتی با هم دارند و کدام نوع برای آسیاب‌کردن قهوه بهتر است.

    آسیاب قهوه تیغه‌ای

    خرید آسیاب قهوه تیغه‌ای

    این نوع آسیاب قهوه دارای تیغه‌ای پروانه‌‌ای است که با روشن‌کردن دستگاه شروع به چرخیدن و خردکردن دانه‌های قهوه می‌کند. آسیاب‌های تیغه‌ای برای پودرکردن ادویه‌ها هم قابل‌استفاده‌اند. در آسیاب‌های تیغه‌ای درجه ریزشدن پودر قهوه به مدت‌زمان روشن نگه‌داشتن دستگاه بستگی دارد. یعنی هرچه دستگاه را طولانی‌تر روشن نگه دارید، پودر قهوه ریزتر و نرم‌تری خواهید داشت. این نوع آسیاب‌ها در برخی مدل‌ها تایمردارند تا بتوانید کنترل بیشتری روی دستگاه داشته باشید.

    مزایا

    • آسیاب‌ها تیغه‌ای ارزان‌ترند و بیشتر به نه‌چندان حرفه‌ای‌ها پیشنهادشان می‌کنیم. اگر به تجهیزات حرفه‌ای برای تهیه قهوه نیاز دارید، آسیاب تیغه‌ای راست کارتان نخواهد بود.

    معایب

    • با آسیاب‌های تیغه‌ای معمولا پودر قهوه یک‌دستی حاصل نمی‌شود. پودر قهوه حاصل از این نوع آسیاب‌ها اغلب ترکیبی از بافت ریز و درشت است. به این معنی که شاید برخی دانه‌های قهوه زیادی ریز شوند و طعم تلخی به خودشان بگیرند یا برعکس زیادی درشت باقی بمانند و عطرشان به اندازه کافی بیرون نیاید. این مشکل می‌تواند در کیفیت نهایی قهوه‌ای که دَم می‌کنید، خصوصا اسپرسو یا تُرک، مؤثر باشد.
    • آسیاب‌های تیغه‌ای به‌دلیل داغ‌شدن موجب تغییر طعم قهوه می‌شوند.

    آسیاب قهوه دندانه‌ای

    خرید آسیاب قهوه دندانه‌ای

    این نوع آسیاب قهوه دارای دو صفحه دندانه‌دار مخروطی یا مسطح از جنس استیل یا سرامیک است که دانه‌های قهوه را با سائیدن پودر می‌کند. اما آسیاب‌های تیغه‌ای دانه‌های قهوه را با لبه‌های تیغه خرد می‌کنند. این تفاوتْ مزایا و معایبی دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

    مزایا

    • با آسیاب‌های دندانه‌ای پودر قهوه یک‌دست‌تری حاصل می‌شود و می‌توانید قهوه باکیفیت‌تری دَم کنید.
    • آسیاب‌های دندانه‌ای دارای صفحات مخروطی در مقایسه با مسطح‌ها کمتر داغ می‌شوند و درنتیجه تأثیر نامطلوب کمتری روی طعم قهوه خواهند داشت. صفحات مخروطی تمیزکردن‌شان هم راحت‌تر است.
    • صفحات مسطح پودر قهوه یک‌دست‌تری درست می‌کنند. اما اگر از لحاظ تولید صدا مقایسه کنیم، مخروطی‌ها کم‌صداترند.

    معایب

    • آسیاب‌های دندانه‌ای از آسیاب‌های تیغه‌ای و دستی گران‌ترند. البته قیمت این نوع آسیاب‌ها به مدل‌شان هم بستگی دارد. آسیاب‌های دندانه‌ای دارای صفحات استیل ارزان‌ترند. اما صفحات استیل به‌نسبت صفحات سرامیکی زودتر فرسوده می‌شوند. درمورد صفحات سرامیکی هم باید بگوییم که اگر سنگ‌ریزه‌ای لابه‌لای دانه‌های قهوه باشد، ممکن است بشکنند. به اضافه اینکه صفحات سرامیکی به اندازه استیل رایج نیستند.
    • آسیاب‌های دندانه‌ای علاوه‌بر قیمت بالا ابعاد حجمیم‌تر و وزن سنگین‌تری هم در مقایسه با آسیاب‌های تیغه‌ای دارند و از لحاظ انرژی پرمصرف‌ترند.

    بالاخره تیغه‌ای بخریم یا دندانه‌ای؟

    اگر اولویت‌تان قیمت است، آسیاب قهوه تیغه‌ای بخرید. اما اگر کیفیت اولویت‌تان است، پس بدون شک سراغ آسیاب‌های دندانه‌ای بروید. آسیاب‌های دندانه‌ای گران‌ترند. اما برای حرفه‌ای‌ها انتخاب به‌مراتب مناسب‌تری محسوب می‌شوند. چراکه قادرند پودر قهوه مرغوب‌تر و یک‌دست‌تری تولید کنند.

    ۲. نوع دستگاه؛ دستی یا برقی؟

    خرید آسیاب قهوه دستی

    آسیاب‌های برقی طبیعتا پرسرعت‌تر و گران‌قیمت‌ترند. با انواع غیربرقی باید چند دقیقه‌ای زحمت آسیاب‌کردن دستی را به جان بخرید. اما آسیاب‌های دستی حداقل جمع‌وجورتر و کم‌صداترند. منتها دقت داشته باشید که با آسیاب‌های دستی در هر بار استفاده تنها می‌توانید برای نفرات اندکی پودر قهوه درست کنید. بنابراین برای کافی‌شاپ‌ها وقت‌گیر و پرزحمت‌اند. ولی درکل برای مصارف خانگی انتخاب مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای محسوب می‌شوند. از لحاظ ریخت و قیافه هم در مقایسه با دستگاه‌های برقی خوش‌استایل‌ترند. 

    ۳. تنظیمات دستگاه

    برخی آسیاب‌ها از تنظیمات مخصوص حجم برخوردارند. یعنی دستگاه می‌تواند در هر بار استفاده، برحسب تعداد فنجان‌های موردنیاز، برایتان پودر قهوه آماده کند. به این ترتیب می‌توانید تنها به اندازه نیازتان پودر قهوه درست کنید. برخی دیگر از آسیاب‌ها تایمردارند. یعنی دستگاه را هرچه طولانی‌تر روشن نگه دارید، حجم بیشتری از دانه‌های موجود در مخزن دستگاه پودر خواهد شد. آسیاب‌های گران‌تر از تنظیمات مخصوص درجه ریزیِ پودر برخوردارند. یعنی پیشاپیش می‌توانید مشخص می‌کنید که دستگاه دانه‌های قهوه را تا چه حدی ریز پودر کند.

    ۴. سرعت دستگاه

    دقت داشته باشید که آسیاب‌های با موتور پرسرعت بیشتر داغ می‌کنند. به این معنی که طعم و عطر مطلوب قهوه براثر داغ‌شدن در دستگاه تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. یکی از دلایل قیمت گران آسیاب‌های رده‌بالا برخورداری از قابلیت کنترل سرعت موتور جهت کاهش گرمای تولیدی دستگاه است. اما اگر حرفه‌ای به قضیه نگاه کنید، خواهید دید که هزینه‌کردن در این مورد، چون تأثیر قابل‌توجهی روی کیفیت نهایی قهوه خواهد داشت، برای خصوصا کافی‌شاپ‌ها می‌ارزد.

    ۵. قیمت

    قیمت خرید آسیاب قهوه برای خرید آسیاب قهوه باید دست‌کم چندصد هزار تومانی هزینه کنید. در جدول زیر چند مدل آسیاب قهوه برقی زیر ۲۵۰ هزار تومان را برایتان لیست کرده‌ایم که در فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا هم موجودند: [table id=147 /] آسیاب‌های پیشرفته کافی‌شاپی دو سه میلیون تومانی قیمت دارند. آسیاب‌های دستی هم بسته به دیزاین محصول که چقدر شکیل و دارای دکور خوبی باشد متفاوت است. درکل پیشنهاد می‌کنیم اگر آسیاب قهوه برای مصرف خانگی می‌خواهید، اول میزان مصرف‌تان را مشخص کنید. احتمال می‌دهید هر چند وقت یک بار از این وسیله استفاده کنید؟ معمولا برای چند نفر قهوه تهیه می‌کنید؟ اگر تنها گاهی و آن هم در حد یکی دو فنجان به پودر قهوه نیاز دارید، پس خرید آسیاب‌های گران‌قیمت لزومی ندارد. این در حالی است که اگر برای کافی‌شاپ‌ خرید می‌کنید، هزینه‌کردن برای خرید آسیاب قهوه مدل‌بالا توجیه‌پذیر است. امیدواریم که اطلاعات فوق در انتخاب آسیاب قهوه به کمک‌تان بیایند. اگر این مطلب موردپسندتان بوده است، با دوستان‌تان هم به اشتراک بگذارید و لذت یک خرید آگاهانه را با یکدیگر سهیم شوید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید