راهنمای خرید SSD و هارد دیسک؛ کدام یک انتخاب بهتری برای شماست؟

راهنمای خرید SSD و هارد دیسک؛ کدام یک انتخاب بهتری برای شماست؟
راهنمای مطالعه

    اگر قصد خرید SSD و هارد دیسک را دارید، لازم است قبل از خرید نکاتی را بدانید که به شما برای تهیه انواع حافظه‌های ذخیره‌سازی متناسب با نیاز شما کمک خواهد کرد.

    دیسک‌های حالت جامد یا SSD در سال‌های اخیر گسترش فراوانی پیدا کرده‌اند. این نوع از حافظه‌های ذخیره‌سازی در بسیاری از کامپیوتر‌های خانگی، لپ‌تاپ‌ها و حتی سرورها جایگزین هارد دیسک‌های مغناطیسی قدیمی شده‌اند. با این که پیش از این تصور می‌شد حافظه‌های SSD به سرعت هارد دیسک‌‌ها را از میدان رقابت خارج می‌کنند، اما در عمل این گونه نشد.

    در این مطلب می‌خواهیم راهنمای خرید SSD و هارد دیسک را مطرح کنیم. با «درجه» همراه باشید.

    قبل از این که به مقایسه این دو بپردازیم، بیایید نگاه سریعی به نحوه کارکرد هر کدام داشته باشیم.

    هارد دیسک‌ (HDD) چگونه کار می‌کنند؟

    خرید SSD و هارد دیسک یک هارد دیسک قدیمی که از پلاتر چرخشی استفاده می‌کند

    اگر یک کامپیوتر دسکتاپ یا لپ‌تاپی تقریباً قدیمی دارید احتمالاً داخل آن یک یا چند هارد دیسک سنتی قرار گرفته. این قطعات شامل صفحات گرد هستند که پلاتر نام دارند. پلاتر به طور معمول از آلومینیوم یا شیشه ساخته شده است.

    نحوه ثبت اطلاعات هم به این صورت است که با چرخش این پلاتر‌ها، بازو‌ی مکانیکی خواندن و نوشتن شروع به خواندن داده‌های موجود در صفحات می‌کند. هر چه سرعت چرخش پلاترها بالاتر باشد، سرعت خواندن و نوشتن و در نتیجه سرعت کارکرد هارد دیسک هم بالاتر می‌رود. در نتیجه در هارد دیسک سریع‌تر، سرعت پاسخگویی به فرامین سیستم بیشتر می‌شود، برنامه‌ها با سرعت بالاتری نصب می شوند و زمان لازم برای بارگذاری آن‌ها هم کاهش می‌یابد.

    هارد دیسک‌های قدیمی‌تر از درگاه IDE برای اتصال به مادربرد استفاده می‌کردند، اما تقریبا تمامی مدل‌های جدید به درگاه پرسرعت‌تر SATA مجهز شده‌اند. آخرین نسخه فعلی این درگاه SATA III است که دستیابی به سریع‌ترین نرخ ممکن انتقال اطلاعات را برای یک HDD فراهم می‌سازد.

    حافظه‌ SSD چگونه کار می‌کند؟

    دیسک‌های حالت جامد (SSD) تکنولوژی جدیدتر ذخیره‌سازی اطلاعات هستند که روش کارشان تفاوت عمده‌ای با هارد دیسک‌ها دارد. اگر یک لپ‌تاپ‌ جدید دارید احتمالا از یک SSD بهره می‌برید.

    SSD همانطور که از نامش پیداست، بر خلاف هارد دیسک‌ هیچ قطعه متحرکی ندارد و به جای آن از حافظه‌های NAND بهره می‌برد. هرچه تراشه‌های حافظه NAND بیشتر باشند، ظرفیت ذخیره سازی SSD هم افزایش می‌یابد. اکنون بسیاری از حافظه‌های SSD از حیث حجم حافظه به هارد دیسک‌ها رسیده‌اند.

    درگاه‌ها و شکل‌های متنوع حافظه‌های SSD

    بسیاری از حافظه‌های SSD به درگاه SATA III مجهز شده‌اند که به معنی آن است که می‌توانند به آسانی جایگزین هارد دیسک‌ها شوند. البته باید توجه داشته باشید که SSD های مجهز به این درگاه معمولاً در اندازه های ۲.۵ اینچی و با قطر ۷ میلی‌متری عرضه می‌شوند که برای سینی هارد دیسک در بسیاری از کیس‌های کامپیوتر دسکتاپ کوچک هستند.

    خرید SSD و هارد دیسک درگاه SATA در یک SSD در اندازه 2.5 اینچی

    حداکثر سرعت SATA III به حدود ۶۰۰ مگابایت در ثانیه محدود است. اگرچه این میزان برای یک هارد دیسک‌ با سرعت خواندن و نوشتن محدود نسبتا خوب است اما برای SSD مجهز به این درگاه نقش یک عامل بازدارنده را ایفا می‌کند. برای غلبه بر این مشکل حافظه‌های SSD با درگاه پر سرعت PCIe (معمولاً PCI اکسپرس خوانده می‌شود) روانه بازار شده‌اند که روی مادربورد نصب می‌شوند.

    خرید SSD و هارد دیسک یک SSD که از درگاه PCIe برای بهبود سرعت بهره می‌برد

    PCIe همان درگاهی است که برای کارت‌های گرافیک هم استفاده می‌شود. SSD مجهز به درگاه PCIe معمولاً قیمت بالاتری در مقایسه با مدل‌های SATA دارد، اما این سرعت است که آنها را جذاب‌تر می‌کند. نسخه ۳.۰ این درگاه (PCIe 3.0) در هر خط حداکثر سرعت انتقال ۹۸۵ مگابایت در ثانیه را فراهم می‌کند.

    خرید SSD و هارد دیسک SSD مجهز به درگاه M.2 که از پیشرفته‌ترین استاندارد حال حاضر (NVMe) پشتیبانی می‌کند

    یکی دیگر از درگاه‌های متداول برای حافظه‌های SSD، درگاه M.2 است. اگر لپ‌تاپ‌ شما از SSD می‌برد، به احتمال زیاد از اتصال M.2 استفاده می‌کند. بیشتر رایانه‌های دسکتاپ دارای مادربوردهایی با درگاه M.2 هستند. SSD های مجهز به درگاه M.2 در مقایسه با سایر SSD ها اندازه کوچک‌تری دارند و به راحتی می‌توانند بدون نیاز به فضای زیاد بر روی مادربورد شما نصب شوند.

    استاندارد NVMe (Non-Volatile Memory Express) جدید‌ترین تکنولوژی مورد استفاده در حافظه‌های SSD است که سرعت انتقال داده بسیار بالایی تا ۳ گیگابایت در ثانیه را ارائه می‌دهد. بسیاری از حافظه‌های SSD از نوع M.2 با NVMe سازگار هستند.

    اکنون که به جزئیات SSD ها و نحوه انتخاب بین آنها پرداختیم، به موضوع اصلی این مطلب یعنی مقایسه بین SSD و هارد دیسک ادامه می دهیم.

    [related]3745[/related]

    خرید SSD در مقابل هارد دیسک؛ قیمت

    زمانی که قصد خرید SSD یا هارد دیسک را دارید، اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند تفاوت قیمت فراوان بین آنها است. به ازای هر گیگابایت معمولا حافظه‌های SSD بسیار گران‌قیمت‌تر از ظرفیت مشابه آن‌ در هارد دیسک‌ها هستند.

    البته باید بدانید برخی از SSD ها قیمت بیشتری نسبت به بقیه دارند. SSD های ۲.۵ اینچی با درگاه SATA III معمولاً ارزان‌قیمت‌تر از نمونه های M.2 با درگاه‌های PCIe هستند. حتی برخی از نمونه های ۲.۵ اینچی قیمتی تنها اندکی بالاتر از هارد دیسک‌ها دارند.

    اگر قصد خرید بیشترین ظرفیت را با کمترین هزینه دارید، هارد دیسک‌ها انتخاب بهتری هستند. فرآیند‌های تولید HDD های سنتی در حال حاضر نسبتا ارزان هستند که آن‌ها را تبدیل به گزینه‌ای مقرون به صرفه برای خرید می‌کند. بیشتر سازنده‌ها، هارد دیسک‌های خود را در ظرفیت‌های مختلفی با میزان کارایی و نیز اطمینان پذیری متنوع دسته‌بندی کرده‌اند.

    خرید SSD در مقابل هارد دیسک؛ ظرفیت

    خرید SSD و هارد دیسک؛ ظرفیتمشابه با بحث قیمت، در ظرفیت هم برتری با هارد دیسک‌ها است. به طور کلی، اگر شما به دنبال فضای ذخیره سازی زیادی هستید، هارد دیسک‌ها همان چیزی هستند که باید در نظر داشته باشید. هارد دیسک‌ها در ظرفیت هایی بین ۴۰ گیگابایت تا ۱۲ ترابایت (یا بالاتر برای استفاده‌های سازمانی) تولید می‌شوند. این روزها می‌توانید یک هارد دیسک ۲ ترابایتی را با قیمت مناسب تهیه کنید که فضای زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

    پیشنهاد می‌کنیم به جای اینکه یک هارد دیسک با ظرفیت بالا خریداری کنید، چندین عدد ولی با ظرفیت‌های کمتر را در نظر بگیرید. این به خاطر این است که اگر به هر دلیلی یکی از آنها با مشکل مواجه شد تمامی داده‌هایتان از دست نرود.

    حافظه‌های SSD در گذشته ظرفیت چندان بالایی نداشتند اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی در مدل‌های یک یا دو ترابایتی ولی با قیمت‌های بالا در بازار یافت می‌شوند. در صورت امکان بهتر است یک SSD با ظرفیت کم در حد ۱۶۰ یا ۲۵۶ گیگابایت برای مواردی از جمله سیستم عامل و برنامه‌ها که نیاز به سرعت اجرای بالاتر دارند خریداری کنید. برای نگه داری سایر داده‌ها هم که نیاز به سرعت بالایی ندارند، تهیه یک هارد دیسک با ظرفیت بالاتر می‌تواند گزینه خوبی باشد.

    خرید SSD در مقابل هارد دیسک؛ سرعت

    خرید SSD و هارد دیسک؛ سرعتدر رقابت بین SSD و هارد دیسک، سرعت همان چیزی است که تفاوت آن را به وضوح حس خواهید کرد. حافظه‌های SSD همیشه سرعت بسیار بالاتری را ارائه می‌دهند. از آنجایی که SATA III در گذشته عامل بازدارنده سرعت حافظه‌های ذخیره سازی شده بود، با PCIe و به لطف NVMe حالا اختلاف‌ها بین SSD و هارد دیسک‌های سنتی بیشتر هم شده است.

    در هارد دیسک‌ها به دلیل استفاده از پلاتر چرخشی، سرعت تا حد زیادی به RPM (چرخش در دقیقه) بستگی دارد. درایوهای اقتصادی معمولاً سرعت ۵۴۰۰ دور در دقیقه دارند اما این عدد برای مدل‌های سریع‌تر، ۷۲۰۰ یا حتی مدل‌های بسیار گران‌قیمت، ۱۰ هزار دور در دقیقه است. بهتر است به دنبال مدل‌های جدیدتر با سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه باشید.

    به طور کلی، هارد دیسک‌های SATA III با سرعت چرخش پلاتر ۵۴۰۰ دور، سرعت خواندن در حدود ۱۰۰ مگابایت در ثانیه دارند در حالی که این سرعت در مدل‌های ۷۲۰۰ دور، به ۱۵۰ مگابایت در ثانیه می‌رسد.

    حافظه‌های SSD مجهز به درگاه SATA III معمولا سرعتی در حدود ۵۵۰ مگابایت در ثانیه دارند. مدل‌های PCIe هم گاهاً به سرعت‌های بیش از ۲ گیگابایت در ثانیه دست پیدا می‌کنند. بنابراین، حتی SSD های با درگاه SATA III هم سرعتی حداقل ۴ برابر هارد دیسک‌های سنتی دارند.

    در نتیجه اگر سرعت برایتان اولویت بیشتری دارد قطعاً باید به دنبال SSD بروید.

    سایر معیارهای خرید SSD و هارد دیسک

    در SSD به دلیل آن که هیچ قطعه متحرکی وجود ندارد، در مقایسه با هارد دیسک‌ها پایداری بیشتری دارند که آن را به انتخاب مطمئن‌تری برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها تبدیل می‌کند. علاوه بر این معمولاً مصرف انرژی پایین‌تری دارند. این موضوع موجب می‌شود استفاده از آنها در لپ‌تاپ‌ها شارژدهی باتری را افزایش دهد. اگرچه این موضوع بستگی به نوع SSD و همچنین موارد کاربرد شما دارد.

    خرید SSD و هارد دیسک SSHDها ترکیبی از بهترین‌های SSD و HDD هستند.

    هم‌چنین یک سری درایو‌های هیبریدی به نام SSHD در بازار وجود دارند که ترکیبی از بهترین ویژگی‌ها را ارائه می‌دهند؛ سرعت بالای حافظه‌های SSD در کنار ظرفیت مناسب هارد دیسک‌ها. اگر فضای کافی درسیستم خود برای دو یا چند درایو ندارید، هیبریدها می‌توانند انتخاب خوبی باشند.

    جمع‌‌بندی خرید SSD و هارد دیسک

    خرید SSD و هارد دیسکاگر سرعت، قابلیت اطمینان و بهینه بودن مصرف انرژی در اولویت است خرید SSD را انتخاب کنید اما اگر به دنبال ظرفیت بالاتر و قیمت مقرون به صرفه‌تر هستید، هارد دیسک‌ها انتخاب بهتری هستند. ضمنا یک راه دیگر هم این است که هر دو نوع حافظه را به شکلی که توضیح داده شد، در کنار هم استفاده کنید. نظر شما درباره خرید SSD چیست؟ ممنون می‌شویم آن را در بخش نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید. [see_also]11077[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید