پیش از خرید لامپ ال ای دی این نکته‌ها را بخوانید

پیش از خرید لامپ ال ای دی این نکته‌ها را بخوانید
راهنمای مطالعه

    این روزها لامپ ال ای دی یکی از اولین گزینه‌ها برای خرید لامپ خانگی‌ است. باوجود انواع مختلف لامپ و برندهای گوناگونی که در بازار هست، خرید کردن کار گیج‌کننده‌ای به‌نظر می‌رسد. در این مطلب «درجه» می‌توانید نکته‌های مفیدی را بخوانید که باید پیش از خرید لامپ ال ای دی بدانید.

    شاید آن زمانی که خانه‌ها با شمع روشن می‌شدند، کسی تصور نمی‌کرد روزی روشنایی خانه به بخشی از تزیین آن تبدیل شود. اکنون روش‌های مختلفی برای تزیین ریسه روی دیوار و نورپردازی‌های مختلفی در اتاق نشیمن و آشپزخانه انجام می‌شود که گذشته از نوربخشی، در زیباسازی فضای داخلی خانه اثربخشند.

    تا همین چند سال پیش‌، در همه‌ی خانه‌ها دو نوع لامپ بیشتر نبود. چراغ‌های مستطیلی مهتابی و چراغ‌های رشته‌ای که سایزهای مختلفی داشتند. مدتی موج لامپ‌های کم‌مصرف بازار را فرا گرفت، اما با برملا شدن ایرادهای سلامتی و محیط‌زیستی این لامپ‌ها، خیلی زود جای خود را به محصولی بهتر دادند، لامپ ال ای دی.

    لامپ ال ای دی چیست؟خرید لامپ ال ای دی

    ال ای دی (LED) مخفف عبارت light emitting diode به معنی دیود ساطع‌کننده نور است. هنگامی که جریان الکتریکی از دیودها می‌گذرد، بخشی از انرژی به‌شکل نور از آن ساطع می‌شود. این لامپ‌ها که بعد از سال ۱۹۸۰ به‌عنوان چراغ نشان‌گر در وسایل الکترونیکی یا تابلوهای تبلیغاتی به‌کار می‌رفتند، به‌تدریج وارد محصولات روشنایی شدند و اکنون جای خود را در خانه‌ها باز کرده‌اند. بیشتر لامپ‌ها به‌رنگ‌های مهتابی (سفید)  و آفتابی (زرد) هستند که بسته به سلیقه‌ مصرف‌کننده و کاربرد آن انتخاب می‌شوند.

    مزایای لامپ ال ای دی کدامند؟خرید لامپ ال ای دیمصرف کمتر انرژی

    لامپ‌های رشته‌ای که سال‌ها به اتاق‌ها و خانه‌ها نور می‌بخشیدند، انرژی زیادی مصرف می‌کردند. بالاخره کارشناسان به این نتیجه رسیدند که باید جایگزین مناسبی برای آنها پیدا کنند، چراکه مصرف زیاد انرژی اصلا به نفع محیط‌زیست نبود. به این ترتیب لامپ‌های ال‌ ای دی به‌عنوان محصولاتی که با محیط‌زیست سازگارند، معرفی شدند.

    نداشتن جیوه

    برخلاف لامپ‌های کم‌مصرف که هنگام شکستن جیوه آزاد می‌کردند و به داشتن پرتو فرابنفش متهم بودند، در لامپ‌های ال ای دی خبری از پرتو مادون قرمز و فرابنفش نیست. ضمن این‌که در ساخت آنها جیوه به‌کار نمی‌رود. بنابراین، وجود این لامپ‌ها در خانه خطری برای سلامتی به‌حساب نمی‌آید.

    طول عمر

    می‌توان گفت برگ برنده ال ای دی‌ها، طول عمر طولانی آنهاست. این لامپ‌ها بیشتر از ۳۰ هزار ساعت عمر کار می‌کنند و طول عمرشان ارتباطی با تعداد روشن و خاموش شدن ندارد. درواقع مدت عمر آنها به زمانی بستگی دارد که روشن بوده‌اند. طول عمر لامپ ال ای دی ۲۵ برابر لامپ رشته‌ای و ۳ برابر لامپ کم‌مصرف است.

    ثابت بودن نوردهی

    معمولا وقتی کلید لامپ کم‌مصرف را می‌زدید، چند دقیقه طول می‌کشید تا پرنور شوند و در انتهای عمرشان هم نوردهی خوبی نداشتند. اما لامپ‌های ال ای دی به‌محض روشن شدن، میزان نور استاندارد خودشان را دارند و با گذشت زمان از این میزان نوردهی چیزی کم نمی‌شود.

    تولید حرارت کم

    یکی از مشکلات لامپ‌های رشته‌ای میزان حرارت بالایی بود که در فضای اتاق تولید می‌کردند. حرارتی که لامپ ال ای دی تولید می‌کند، بسیار کم است و می‌توان آن‌را نادیده گرفت.

    حساسیت نسبت به نوسان ولتاژ

    حتما بارها دیده‌‌اید که با کم و زیاد شدن ولتاژ برق، نور چراغ‌ها کم و زیاد می‌شود. شاید نگران شوید که نوسان برق باعث سوختن لامپ بشود. اما این لامپ‌ها حساسیت کمی به تغییر ولتاژ دارند و احتمال سوختن آنها خیلی کم است. روشن و خاموش کردن زیاد هم باعث سوختن لامپ نخواهد شد.

    رنگ لامپ

    بعضی‌ها دوست دارند اطراف‌شان پر از رنگ سفید باشد، همان رنگ چراغ‌ مهتابی‌های قدیمی. بعضی دیگر رنگ گرم و زرد را ترجیح می‌دهند، یا ترکیبی از این دو. لامپ‌ها اغلب در رنگ‌های آفتابی یا زرد، مهتابی یا سفید و سفید یخی تولید می‌شود که می‌توان از میان آنها انتخاب کرد. البته لامپ ال ای دی در رنگ‌های دیگر هم وجود دارد که کم‌تر مصرف می‌شود.

    قیمت

    وقتی نوبت به قیمت خرید لامپ ال ای دی می‌رسد، نمی‌توانیم از قیمت آن دفاع کنیم. چراکه درمقایسه با لامپ‌های دیگر پول بیشتری برای خرید آن می‌پردازیم. اما هنگامی که طول عمر، مصرف انرژی و هزینه برق مصرفی آن‌را درنظر بگیریم، می‌بینیم خرید ال ای دی بسیار به‌صرفه‌تر است.

    [related]401[/related]

    انواع لامپ ال ای دی کدامند؟ انواع لامپ ال ای دیلامپ حبابی

    یکی از پرمصرف‌ترین لامپ‌های خانگی، لامپ‌های حبابی هستند. این لامپ‌ها برای سرپیچ‌های معمولی لوسترها مناسبند، سرپیچ‌هایی که به E27 معروفند. ال ای دی‌هایی که بالاتر از ۵۰ وات باشند، برای سرپیچ‌های E40 مناسب خواهند بود.

    شمعی و اشکی

    بعضی از لوسترها لامپ شمعی لازم دارند. برای این دسته از لوسترها لامپ ال ای دی شمعی و اشکی طراحی شده که برای سرپیچ‌های E14 کاملا مناسبند. لامپ‌های اشکی و شمعی خیلی به هم شبیه هستند، با این تفاوت که اشکی‌ها در انتها باریک می‌شوند و شکل قطره‌ اشک را به‌خودشان می‌گیرند. انتخاب میان این دو مدل به سلیقه شما بستگی دارد.

    هالوژنی

    در طراحی بعضی از خانه‌ها و دفترهای کاری لامپ هالوژنی درنظر گرفته شده است. برای این سرپیچ‌های MR16 می‌توان از لامپ ال ای دی هالوژنی استفاده کرد.

    فیلامنتی

    لامپ فیلامنتیلامپ‌های فیلامنتی ظاهر چشم‌نواز و زیبایی دارند. هرچند میزان نوردهی آنها ملایم‌تر از لامپ حبابی‌ست، به‌نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان از لامپ‌های فیلامنتی استقبال خوبی کرده‌اند. بعضی از لوسترها برای این دسته از لامپ‌ها طراحی شده‌اند، اما لامپ فیلامنتی برای لوسترهای معمولی که لامپ آنها دیده می‌شود هم قابل‌استفاده است.

    قارچی

    از اسم این لامپ‌ها می‌شود ظاهرشان را حدس زد. این دسته از لامپ‌ها نور مستقیم‌تری به محیط می‌بخشند و کمتر در خانه‌ها به‌کار می‌روند.

    ریسه شلنگی و نواری لامپ ریسه ای و شلنگی

    ریسه‌های تزیینی طرفداران خودشان را دارند. این ریسه‌ها به‌رنگ‌های مختلفی هستند و دو نوع شلنگی و نواری دارند. از ریسه‌های ال ای دی برای نور مخفی، در سقف کاذب، زیر کابینت‌ها، کنار تابلو‌ها، در قاب پنجره‌ها، لبه‌ باغچه، پلکان و جاهای دیگر استفاده می‌شود.

    وال واشر

    ال ای دی‌های وال واشر هم مانند ریسه‌ها برای تزیین و طراحی ساختمان به‌کار می‌روند، با این تفاوت که بیشترین کاربرد آنها در طراحی خارجی و نماهای بیرونی ساختمان است. وال واشر به‌ لامپ‌هایی گفته می‌شود که در قاب‌های باریک و پهن قرار می‌گیرند. این قاب‌ها اندازه‌های مختلفی دارند و بیشتر برای تزیین نمای خانه یا به‌جای پروژکتور به‌کار می‌رود.

    پنل سقفی

    یک گزینه‌ دیگر برای نورپردازی متفاوت ساختمان، بهره بردن از پنل سقفی‌ست. پنل درواقع چراغ‌ سقفی در سایز بزرگ‌تر است که می‌تواند توکار یا روکار باشد. پنل سقفی در شکل‌های مدور یا چهارگوش ارائه می‌شود.

    لامپ مهتابی

    دیگر وقتش رسیده بود لامپ‌های مهتابی یا فلئورسنت قدیمی هم با نسخه‌های امروزی‌تر جایگزین شوند. لامپ مهتابی ال ای دی جایگزین مناسبی برای فلئورسنت قدیمی‌ست؛ به‌ویژه که سرپیچ مشابهی دارد.

    انواع لامپ ال ای دی براساس فناوری ساخت کدامند؟خرید لامپ ال ای دی

    لامپ‌های ال ای دی را گذشته از ظاهر و کاربرد، برحسب تکنولوژی ساخت هم تقسیم‌بندی کرده‌اند:

    پاور (Power LED)

    این لامپ‌ها ۱ وات و ۳ وات هستند و درواقع نسل اول ال‌ ای دی به‌شمار می‌روند.

    اس ام دی (SMD LED)

    این دسته از لامپ‌ها نوع جدیدی از ال ای دی هستند، اما طول عمر کوتاه‌تری دارند. اس ام دی‌ها یک یا چند چیپ دارند که با سیم نازک طلایی به هم وصل شده‌اند و بورد واحدی ندارند.

    Chips on Board

    لامپ‌های سی او بی (COB) یک پنل نوری هستند که از تعدادی چیپ روی بورد تشکیل شده‌اند.

    نکته‌های پایانی قبل از خرید لامپ ال ای دی کدامند؟خرید لامپ

    میزان نوردهی لامپ ال ای دی

    یکی از مواردی که پیش از خرید لامپ باید به آن توجه کنید «مقدار روشنایی» آن است. واحد اندازه‌گیری مقدار نوردهی لامپ ال ای دی، شار نوری یا لومن است که با Lm نشان داده می‌شود. میزان لومن روی بسته‌بندی محصول نوشته می‌شود. بازه نوردهی لامپ ال ای دی متنوع است؛ پس براساس محیطی که لامپ باید آن‌را روشن کند، خرید کنید.

    مقدار وات که روی محصول نوشته می‌شود، مقدار انرژی‌ست که لامپ برای تولید لومن ذکر شده نیاز دارد و زیر مشخصه «توان» می‌آید. اما آن‌چه مهم است میزان روشنایی‌ است و باید قبل از خرید لامپ باید به نسبت لومن بر وات یا میزان روشنایی‌ دقت کنید. در جدول پایین میزان روشنایی متفاوت در چند لامپ ۱۵ وات را می‌بینید:

    [table id=157 /]

    شاخص CRI

    شاخص سی آر آی یا نمود رنگ برای بررسی کیفیت نور لامپ به‌کار می‌رود. بالا بودن این شاخص، کیفیت بهتر نور را نشان می‌دهد. لامپ مناسب خانه‌ها شاخص نمود نور بین ۸۰ تا ۹۰ نیاز دارد.

    مدت ضمانت

    هر لامپی که می‌خرید، بسته به شرکت تولیدکننده‌ آن لامپ، مدتی ضمانت دارد. این مدت اغلب حدود یک تا دو سال است. هنگام خرید باید بسته‌بندی را بررسی کنید و ببنید چقدر از مدت ضمانت آن باقی مانده است. هرچه زمان خرید شما به تاریخ تولید لامپ نزدیک‌تر باشد، از مدت ضمانت بیشتری بهره خواهید برد.

    شرکت تولیدکننده

    لامپ‌های ال ای دی براساس شرکتی که آنها را تولید کرده، کیفیت متفاوتی دارند. بحث از کیفیت که باشد، به نام‌هایی مثل افراتاب، پارس شعاع توس، کملیون، پارس شهاب، امید پدیده، آوا، روناک و بروکس برمی‌خوریم که از بهترین لامپ‌های ال ای دی ایرانی هستند. برای نوشتن این لیست نظرات کاربران در فضای اینترنت را بررسی کردیم.

    قیمت انواع لامپ ال ای دی

    قیمت لامپ‌ها باتوجه به توان و شرکت تولیدکننده تغییر می‌کند. در این جدول قیمت چند نمونه از لامپ‌‌های باکیفیت را جمع‌آوری کرده‌ایم. قیمت‌ها مربوط به تابستان ۱۳۹۸ و سایت دیجی کالا هستند:

    [table id=156 /]

    مشاهده لامپ ال ای دی 9 وات لیتومکس

    [see_also]11658[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید