۱۰ نکته که دانستن آنها هنگام خرید چراغ مطالعه اهمیت دارد

۱۰ نکته که دانستن آنها هنگام خرید چراغ مطالعه اهمیت دارد
راهنمای مطالعه

    یکی از لوازم بسیار مهم در هنگام مطالعه یا کار مخصوصا فعالیت‌های هنری، چراغ مطالعه است. دلیلش این است که این کارها به نورپردازی مناسب و مستقیم نیاز دارند. نور مهتابی بالای سرتان یا نوری که از پنجره به اتاق می‌تابد برای کارهایی که نیاز به تمرکز دارند مناسب نیستند. با خرید چراغ مطالعه می‌توانید روشنایی لازم برای میزکارتان را تأمین کنید.

    البته خرید چراغ مطالعه به این راحتی‌ها نیست و باید حتما آن را مطابق اهداف و نیازهایتان خریداری کنید. اگر بی‌گدار به آب بزنید، فقط پول‌تان را دور ریخته‌اید. در این مطلب تمام نکات ضروری برای خرید چراغ مطالعه را گنجانده‌ایم که کار انتخاب آن را برایتان آسان می‌کند.

    چرا نور مناسب در هنگام مطالعه یا کار اهمیت دارد؟

    خرید چراغ مطالعه - اهمیت نور در هنگام کار

    قبل از هر چیز بیایید ببینیم چرا نور مناسب در هنگام انجام کارهایی که نیاز به تمرکز چشم دارند، تا این اندازه مهم است.

    • جلوگیری از آسیب‌های چشمی: نورپردازی نامناسب در هنگام مطالعه یا کار سبب ناراحتی و سوزش چشم می‌شود که در نهایت به سردرد می‌انجامد. با خرید چراغ مطالعه می‌توان از آسیب‌های چشمی جلوگیری کرد.
    • تأمین روشنایی: خواندن، نوشتن و انجام برخی کارها نیاز به نور متمرکز دارد، زیرا سبب می‌شود کار بهتر دیده شود. مخصوصا کارهای هنری مانند تذهیب که در آن هنرمند باید گل‌ها و طرح‌های بسیار ظریفی را در اطراف کار خوشنویسی انجام دهد و به خوبی ریزترین نقش‌ها را ببیند.
    • بهره‌وری بیشتر: نورپردازی مناسب می‌تواند بر روحیه‌تان تأثیر مثبت بگذارد و به بهره‌وری بیشتر کمک کند.

    چه نکاتی را هنگام خرید چراغ مطالعه باید در نظر بگیریم؟

    در بازار انواع مختلف چراغ مطالعه وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خاصی را ارائه می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم نکات زیر را یادداشت کنید تا در هنگام خرید آنها را فراموش نکنید:

    ۱. نوع چراغ مطالعه بر اساس ساختار آن

    ۵ نوع اصلی چراغ مطالعه داریم:

    چراغ مطالعه با گردنیِ قابل‌تنظیم

    خرید چراغ مطالعه - چراغ مطالعه با گردنی قابل تنظیم

    این نوع چراغ به شما امکان می‌دهد که منبع نور را با توجه به نیازتان دور یا نزدیک کنید. معمولا برای میزهای بزرگ مناسب است.

    چراغ مطالعه با گردنیِ قابل‌انعطاف‌

    خرید چراغ مطالعه - چراغ مطالعه با گردنی قابل انعطاف

    این چراغ به شما امکان چرخاندن و زاویه‌دادن به نور را در موقعیت‌های مختلف می‌دهد. اگر از چراغ برای چند کار مختلف (مانند طراحی، نوشتن، مطالعه و نظایر آنها) استفاده می‌کنید که هر کدام به زاویه نور متفاوتی نیاز دارند، بهتر است چراغ مطالعه‌ای با گردنی قابل‌انعطاف‌ بخرید تا هر بار بتوانید زاویه آن را با دست تنظیم کنید.

    ‌چراغ مطالعه گیره‌دار

    خرید چراغ مطالعه - چراغ مطالعه گیره دار

    این چراغ مطالعه به جای پایه، گیره‌ای دارد که به لبه میز کارتان متصل می‌شود. معمولا کوچک و سبک است و می‌توان آن را در کشو هم جا داد. اگر فضای کارتان بزرگ نیست، این چراغ برایتان مناسب‌تر خواهد بود.

    چراغ مطالعه ذره‌بین‌دار

    خرید چراغ مطالعه - چراغ مطالعه ذره‌بین دار

    این چراغ مطالعه لنز ذره‌بینی دارد که به شما کمک می‌کند جزئیات را بهتر ببینید. اگر کاری را برای مدت‌زمان طولانی انجام می‌دهید این چراغ برایتان مناسب است، زیرا خستگی و آسیب چشمی را کاهش می‌دهد. افرادی که چشم‌شان ضعیف است هم می‌توانند از این چراغ استفاده کنند.

    چراغ مطالعه بنکر

    خرید چراغ مطالعه - چراغ مطالعه بنکر

    این یکی همان چراغ مطالعه سنتی و کلاسیک خودمان است. زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد و گران‌ترین نوع چراغ مطالعه است. بنکر دارای حباب شیشه‌ای و پایه‌ای برنجی است و به جای دکمه روشن و خاموش، یک زنجیر طلایی دارد. گردنی بنکرها ثابت است، اما می‌توان زاویه تابش نور را تغییر داد.

    اینکه کدام نوع چراغ مطالعه برایتان مناسب‌تر است به سلیقه و نیاز خودتان بستگی دارد. به‌عنوان مثال، اگر با اشیا ریز سروکار دارید و بناست چیزی را تعمیرکنید، از چراغ مطالعه ذره‌بین‌دار استفاده کنید. اگر هنرمند هستید یا کارهای مختلفی را روی میز انجام می‌دهید، چراغ مطالعه با گردنی قابل‌تنظیم برایتان بهتر است. برای کودکان یک چراغ مطالعه زیبا و فانتزی با گردنی قابل‌انعطاف کفایت می‌کند همچنین برای کودکان بهتر است نوع شارژی و بدون سیم را بخرید.

    ۲. نوع چراغ مطالعه بر اساس لامپ چگونه است؟

    خرید چراغ مطالعه - مقایسه انواع لامپ

    نوع لامپ چراغ مطالعه یکی از ویژگی‌های بسیار مهم آن است. لامپ مناسب بدون آسیب‌رساندن به چشم‌هایتان، روشنایی موردنیاز را تأمین می‌کند. در برخی از چراغ‌ها، نمی‌توان لامپ را تعویض کرد. این چراغ‌ها معمولا شارژی هستند و از لامپ‌های با عمر طولانی استفاده می‌کنند. بعد از تمام‌شدن عمر لامپ باید کل چراغ را دور انداخت. چراغ‌های فانتزی ارزان معمولا از این دسته هستند. اما در برخی دیگر می‌توان لامپ‌های با سرپیچ مشابه را با هم تعویض کرد. به‌عنوان مثال، اگر چراغ مطالعه شما لامپ قابل‌تعویض دارد و از نوع لامپ رشته‌ای است، می‌توانید آن را با کم‌مصرف عوض کنید، اما نمی‌توانید به جایش هالوژن بگذارید. من فکر میکردم همه نوع لامپو میشه انداخت به چراغ مطالعه. اینطور نیست ینی؟ نه نمیشه تو همه. البته نکته جالبی بود.

    ۵ نوع چراغ مطالعه بر اساس نوع لامپ وجود دارد. سه تای اصلی آن را در  تصویر مقایسه کرده‎‌ایم.

    لامپ ال‌ای‌دی

    چراغ مطالعه با لامپ ال‌ای‌دی جدیدترین نوع چراغ مطالعه است. این چراغ‌ها در طرح‌های منحصربه‌فرد عرضه می‌شوند و بسیار شیک و زیبا هستند.

    نور ال‌ای‌دی جهت‌دار است؛ یعنی به جای تابش نور در تمام جهات، یک شعاع نوری متمرکز ایجاد می‌کند. بنابراین این نور کاملا در جهتی که قرار می‌گیرد حرکت می‌کند و خیره‌کننده نیست. علاوه‌برآن، به چشم‌هایتان نمی‌تابد و خسته‌تان نمی‌کند.

    لامپ‌های ال‌ای‌دی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کمتر از سایر لامپ‌ها گرما تولید می‌کنند. این لامپ معمولا برای روشنایی فضای کار بهترین گزینه است. یک لامپ حداقل ۵ تا ۱۰ واتی برای بیشتر فضاهای کاری ایده‌آل است. طول عمر لامپ ال‌ای‌دی می‌تواند به بیش از ۲۵ هزار ساعت برسد. چراغ مطالعه با لامپ ال‌ای‌دی معمولا گران‌تر است، اما مصرف برق کمتری نسبت به سایرین دارد.

    لامپ فلورسنت

    این نوع چراغ مطالعه نسبت به سایر چراغ‌ها تنوع مدل بیشتری دارد و خیلی راحت می‌توانید مدلی از آن را که با دکوراسیون اتاق متناسب باشد پیدا کنید. چراغ مطالعه با لامپ فلورسنت فضای کارتان را با نوری که بسیار طبیعی به نظر می‌رسد، پوشش می‌دهد.

    لامپ‌های فلورسنت همچنین بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند، آنها ۱۱ برابر بیشتر از لامپ‌های رشته‌ای دوام دارند. از دیگر ویژگی‌های لامپ‌های فلورسنت این است که تنها ۳۰ درصد گرما ساطع می‌کنند. عیب آنها این است که در آنها بخار جیوه به کار رفته است و در صورت شکستگی برای سلامتی خطرناک‌اند. بنابرای باید با احتیاط آنها را دور انداخت.

    لامپ رشته‌ای

    در این چراغ‌ها یک لامپ معمولی به کار رفته است که از گرمای ناشی از رشته‌های داخل لامپ نور تولید می‌کند. نور این لامپ‌ها گرم و کمی زردرنگ است و برای ساعات عصر تا شب مناسب است. این لامپ‌ها برای روشنایی فراگیر مناسب‌تر هستند و برای کارهایی که نیاز به تمرکز نور دارند گزینه خوبی نخواهند بود. این چراغ مطالعه ارزان‌تر از سایر چراغ‌هاست، اما لامپ آن عمر زیادی ندارد. طول عمر لامپ‌های رشته‌ای فقط ۱۰۰۰ ساعت است.

    لامپ هالوژن

    اگر پشت میز می‌نشینید و مطالعه می‌کنید، لامپ هالوژن برایتان عالی است. این لامپ‌ها نور طبیعی درخشانی دارند که تمرکز روی متن را آسان‌تر می‌کند. نور لامپ هالوژن به چشم‌ها آسیب زیادی نمی‌رساند.

    لامپ‌های هالوژن ۲ تا ۳ برابر بیشتر از لامپ‌های معمولی دوام دارند. از سوی دیگر آنها ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از لامپ‌های استاندارد انرژی مصرف می‌کنند. تنها عیب‌شان این است که زیاد داغ می‌شوند.

    لامپ فول اسپکتروم

    اگر طراح گرافیک یا طراح داخلی هستید یا در کارتان دیدن رنگ‌های حتی جزئی ضروری است، یک چراغ مطالعه با لامپ فول اسپکتروم بهترین انتخاب است. با این چراغ‌ها رنگ‌ها فوق‌العاده به‌نظر می‌رسند، چون طیف نور الکترومغناطیسی از مادون قرمز تا فرابنفش را پوشش می‌دهد. نور فول اسپکتروم با افزایش درخشندگی و وضوح تصویری به شما کمک می‌کند راحت‌تر روی رنگ‌ها متمرکز شوید.

    [related]11658[/related]

    ۳. شدت روشنایی چگونه باشد؟

    خرید چراغ مطالعه - شدت روشنایی در چراغ مطالعه

    شدت روشنایی چراغ مطالعه بسیار مهم است. درست است که هنوز شواهدی وجود ندارد که ثابت کند روشنایی نامناسب ممکن است بر بینایی شما تأثیر بگذارد، اما اگر روشنایی خیلی ضعیف یا شدید باشد مجبور می‌شوید به چشم‌هایتان فشار وارد کنید و این می‌تواند سبب خستگی چشم و سردرد شود.

    برای محاسبه شدت روشنایی باید ابتدا با مفاهیم مهم لومن و لوکس آشنا شویم. معمولا بسیاری از ما شدت روشنایی را با اندازه وات یا توان لامپ اشتباه می‌گیریم.

    شار نوری: شار نوری به مقدار نوری می‌گوییم که منبع نور تولید می‌کند. واحد اندازه‌گیری شار نوری لومن (lm) است. بهترین میزان روشنایی چراغ مطالعه برای میزکار، ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ لومن است.

    شدت روشنایی: شدت روشنایی به معنای مقدار شار نوری است که به واحد سطح (یعنی ۱ مترمربع) می‌رسد و با لوکس (lux) نشان داده می‌شود. بنابراین هر لوکس مقدار شار نوری تقسیم بر سطح است. یعنی برای محاسبه لوکس باید مقدار لومن را بر سطح میز به مترمربع تقسیم کنیم. به‌عنوان مثال، اگر چراغ مطالعه ۱۰۰۰ لومن دارد و سطح میز ۱۰ متر مربع است، میزان روشنایی ۱۰۰ لوکس است.

    پا- شمع: واحد غیرمتریک سنجش شدت روشنایی، پا- شمع است. محدوده قابل‌قبول برای چراغ مطالعه ۳۰ تا ۵۰ پا- شمع است. البته در دستگاه یکاهای استاندارد (SI) به جای پا- شمع از لوکس استفاده می‌کنند. هر پا- شمع معادل ۱۰٫۷۶ لوکس است.

    تفاوت وات با شدت روشنایی

    همه ما تصور می‌کنیم که یک لامپ ۱۰ وات بیشتر از یک لامپ ۸ وات نور تولید می‌کند، اما این‌طور نیست. شدت روشنایی لامپی بیشتر است که لومن بیشتری دارد نه وات بیشتر. هر چه لومن یک لامپ بیشتر باشد یعنی نور بیشتری را تولید می‌کند.

    فقط تعداد کمی از چراغ‌های مطالعه دارای کلید دیمر (کاهنده) و کلید high/low برای تنظیم روشنایی هستند. بنابراین به‌عنوان یک قاعده کلی، شدت روشنایی چراغ مطالعه‌ای که می‌خرید، باید در محدوده ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ لومن باشد.

    ۴. درباره دمای رنگ چه نکاتی را باید بدانیم؟

    خرید چراغ مطالعه - دمای رنگ

    دمای رنگ، واحد اندازه‌گیری گرمی یا خنکی بصری نور سفید است که در واحد کلوین (K) اندازه‌گیری می‌شود. هرچه کلوین بالاتر باشد روشنایی خنک‌تر و نور آبی‌تر به نظر می‌رسد. دمای نور از ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ کلوین، سفید گرم و از ۴۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کلوین، سفید سرد به حساب می‌آید.

    اهمیت دمای رنگ، به‌دلیل تأثیری است که جذابیت بصری نور روی محیط اطراف می‌گذارد. رنگ‌های گرم آرامش‌بخش هستند، درحالی‌که رنگ سردتر مغز را فعال‌تر می‌کند و می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد. بنابراین دانستن این نکته به شما در انتخاب بهترین نوع چراغ مطالعه برای فضای کاری‌تان کمک می‌کند. برای نور کاری (که نور متمرکز یا کانونی هم نامیده می‌شود) بهتر است به‌دنبال ۴۰۰۰ کلوین و بالاتر باشید، چون به چشم‌ها آسیب کمتری وارد می‌کند و برای تمرکز روی کار مناسب است.

    ۵. نوع نورپردازی چگونه باشد؟

    در برخی از چراغ‌های مطالعه ویژگی‌های برای تنظیم نوع نورپردازی وجود دارد. به‌عنوان مثال اگر به نورپردازی کاری، نورپردازی محیطی یا نورپردازی تأکیدی نیاز داشته باشید می‌توانید آن را در این نوع چراغ‌ها تنظیم کنید. در این صورت، هنگام خرید چراغ مطالعه حواس‌تان باشد که حتما تنظیمات نورپردازی از جمله دیمر، پاورسوئیچ و نظایر آنها را داشته باشد.

    ۶. اندازه چراغ مطالعه چقدر باشد؟

    خرید چراغ مطالعه - چراغ مطالعه کوچک برای میزهای کوچک

    اندازه چراغ مطالعه به فضای میز کار و سلیقه خودتان بستگی دارد. بنابراین معمولا قاعده خاصی برای انتخاب اندازه آن وجود ندارد. بااین‌حال، بهتر است چراغ مطالعه متناسب با میز یا فضای کارتان باشد. اگر میز بزرگی دارید چراغ بزرگ و اگر میز کوچکی دارید چراغ کوچک مناسب آن است. اگر با لپ‌تاپ یا کامپیوتر کار می‌کنید، اندازه چراغ مطالعه‌تان را به اندازه ارتفاع صفحه نمایش در نظر بگیرید. زیرا اگر پایین‌تر قرار بگیرد، نور آن روی صفحه نمایش خواهد افتاد و دیدن صفحه را برایتان مشکل می‌کند.

    ۷. محل قرار دادن چراغ مطالعه و نکات مهم دربار آن چیست؟

    آیا در جایی که می‌خواهید چراغ مطالعه را بگذارید پریز برق وجود دارد؟ اگر نه، چراغ مطالعه‌ای که سیم دارد به دردتان نخواهد خورد. امروزه انواع مختلفی از چراغ‌های مطالعه بدون سیم موجود است. برخی از چراغ مطالعه‌های بی‌سیم دارای درگاه USB قابل‌شارژ هستند که هر گاه نورشان کم شد می‌توانید آنها را به برق وصل کنید. اما برخی دیگر باتری‌خور هستند و تا زمانی که باتری تمام شود می‌توانید از آنها استفاده کنید. به مزایا و معایب هر کدام توجه کنید:

    • چراغ مطالعه‌ای که سیم دارد، نورش ضعیف نمی‌شود. اما عیبش در این است که سیم آن دست‌وپاگیر است و اگر پریز در نزدیکی میزتان نداشته باشید دردسرساز است.
    • چراغ مطالعه‌های بی‌سیم، هنگامی که شارژشان تمام می‌شود یا باتری‌شان ضعیف می‌شود شدت نورشان تغییر می‌کند. مخصوصا آنهایی که شارژی هستند ممکن است شارژشان در میانه کار تمام شود و به‌این‌ترتیب مجبورید آنها را ببرید و به برق متصل کنید.

    ۸. امکانات اضافی چه مواردی می‌تواند باشد؟

    بعضی از چراغ‌های مطالعه فقط برای تأمین روشنایی نیستند و امکانات دیگری را هم به شما ارائه می‌کنند. این امکانات اضافی قیمت چراغ مطالعه را افزایش می‌دهند، اما گاهی واقعا ارزشش را دارند.

    محفظه‌های سازمان‌دهنده در قسمت پایه

    خرید چراغ مطالعه - چراغ مطالعه با سازمان‌دهنده در پایه

    بعضی چراغ‌ها در قسمت پایه محفظه‌هایی دارند که می‌توان از آنها برای قراردادن گیره کاغذ، سنجاق، مداد، قیچی و لوازم کار استفاده کرد. به این ترتیب فضای میز کارتان مرتب خواهد ماند. اگر از آن دسته افرادی هستید که با شلوغی میزکارتان مشکل دارید، به‌دنبال این مدل چراغ باشید.

    نمایشگر دیجیتالی

    برخی چراغ‌های مطالعه نمایشگری کوچک دارند که ساعت، تاریخ، دمای محیط و نظایر آنها را نشان می‌دهد. اگر میزتان کوچک است و یا معمولا در اتاق‌تان ساعت قرار نمی‌دهید، این مدل می‌تواند واقعا مفید باشد.

    پایه شارژر دار

    خرید چراغ مطالعه - پایه شارژر دار

    برخی از چراغ‌های مطالعه پایه شارژ دارند که می‌توانید گوشی هوشمند، تبلت و وسایل مشابه را با آن شارژ کنید.

    نکته: این مدل چراغ‌ها دو مدل خروجی دارند: خروجی 2A و خروجی 1A. تفاوت‌شان در این است که خروجی 2A گوشی را سریع‌تر از خروجی 1A شارژ می‌کند.

    ۹. مقدار انرژی مصرفی چراغ مطالعه چقدر باشد؟

    مصرف انرژی در چراغ‌های مطالعه با هم متفاوت است. چراغ دارای لامپ ال‌ای‌دی کمترین میزان انرژی را مصرف می‌کند و چراغ دارای لامپ رشته‌ای از همه پرمصرف‌تر است. بنابراین با وجود قیمت بالای چراغ مطالعه ال‌ای‌دی، میزان انرژی مصرفی در آنها بهینه است.

    ۱۰. قیمت و ضمانت‌نامه و نکاتی که باید بدانید

    چراغ‌های مطالعه قیمت‌های متفاوتی دارند. بسته به بودجه‌تان می‌توانید در قیمت‌های مختلفی چراغ مطالعه پیدا کنید. بعضی از چراغ‌ها بسیار ارزان هستند و برخی دیگر با توجه به امکانات پیشرفته‌ای که دارند (مانند تنظیمات روشنایی) ممکن است قیمت بالاتری داشته باشند. در هر صورت درباره چراغ‌های گران‌تر، حتما از فروشنده ضمانت‌نامه آن را بخواهید. گران‌قیمت‌ترین چراغ مطالعه به مدل بنکر با لامپ ال‌ای‌دی مربوط می‌شود که قیمت آن بیشتر از ۱ میلیون تومان است و ارزان‌ترین چراغ مطالعه معمولا چراغ مطالعه‌های گیره‌دار هستند که حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان قیمت دارند. اگر هنوز ابهامی درباره خرید چراغ مطالعه برایتان باقی مانده که در مطلب به آن اشاره نشده است، لطفا در دیدگاه‌ها آن را با مطرح کنید. [see_also]1955[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید