قبل از خرید شامپوی خشک، باید جواب این ۸ سوال را بدانید

قبل از خرید شامپوی خشک، باید جواب این ۸ سوال را بدانید
راهنمای مطالعه

    بعضی از ما کافی است دو سه روز حمام نکنیم تا روغن از موهایمان بچکد! اما با خرید شامپوی خشک می‌توانیم، حداقل در مواقعی که ناچاریم حمام‌رفتن‌مان را به تعویق بیندازیم، با موهای چرب و به‌هم‌چسبیده ظاهر نشویم. اگر تابه‌حال چیزی از شامپوی خشک نشنیده‌اید، احتمالا الآن کلی سؤال در ذهن‌تان رژه می‌رود. اما ما اینجاییم تا ابهامات‌تان را رفع کنیم!

    ۱. شامپوی خشک چیست و به درد چه کسانی می‌خورد؟

    دلایل خرید شامپوی خشک

    شامپوی خشک، همان طور که از اسمش پیداست، محصولی برای شست‌وشوی خشک موها بدون نیاز به آبکشی است. یعنی، برخلاف شامپوها و نرم‌کننده‌های معمولی، برای استفاده در خارج از حمام فرمولاسیون شده است. معمولا هم به‌شکل اسپری است. البته شکل پودری هم دارد. این محصول اعجاب‌انگیز قادر است ظاهر چرب موها را بدون نیاز به شست‌وشو زیر دوش از بین ببرد.

    این نوع شامپوها به درد کسانی می‌خورند که به هر دلیلی نمی‌خواهند یا نمی‌توانند به‌محض چرب‌شدن سرشان حمام کنند. برای مثال، اگر پس از باشگاه فرصت دوش‌گرفتن ندارید، با شامپوی خشک می‌توانید با ظاهری آراسته‌تر سر کار حاضر شوید. البته همیشه هم مسئله سر وقت‌نداشتن نیست. برخی از ما بنا به دلایلی ترجیح می‌دهیم با فاصله بیشتری حمام کنیم. اما با شامپوی خشک می‌توانیم تا حمام بعدی موهای ظاهرا تروتمیزتری داشته باشیم. این نوع شامپوها برای کمپینگ هم که دسترسی به حمام وجود ندارد به‌دردبخورند.

    ۲. شامپوی خشک چگونه عمل می‌کند؟

    پوست سر ما پر از فولیکول‌های موست. این فولیکول‌ها تنها برای رویش مو نیستند. بلکه ماده‌ای به‌نام سِبوم هم ترشح می‌کنند که به چربی طبیعی پوست سر معروف است. سبوم پوست سر را نرم می‌کند و برای سلامت بافت مو ضروری است.

    اما وقتی براثر ورزش یا کارهای روزانه عرق می‌کنیم و چربی پوست سر و عرق‌مان در لابه‌لای موها می‌نشیند، اینجاست که حمام‌لازم می‌شویم! البته که مقداری چربی برای پوست سر و موها نیاز است. اما از زمانی حرف می‌زنیم که موها بیش‌ازحد چرب می‌شوند و ظاهری ناخوشایند پیدا می‌کنند.

    این درحالی است که شامپوهای خشک با بهره‌گیری از ترکیبات فعال پایه‌الکلی یا نشاسته‌ای قادرند چربی اضافه و عرق موها را به خودشان بگیرند. همانطور که گفتیم بدون نیاز به دخالت آب. اغلب شامپوهای خشک همچنین از ترکیبات معطر برخوردارند و عطر موها را هم خوشبو و تازه می‌کنند.

    ۳. شامپوی خشک روی موهای مختلف چه تأثیری دارد؟

    خرید شامپوی خشک برای موهای چرب

    • موهای چرب: شامپوی خشک بیشترین تأثیر را روی موهایی دارد که به‌طور طبیعی زود و زیاد چرب می‌شوند. خصوصا اگر در آب‌وهوای مرطوب یا براثر حتی ورزش سبک و کوتاه موهای چربی پیدا می‌کنید، پس شامپوی خشک راه‌حلی سریع برای رفع چربی موهایتان در مواقع ضروری خواهد بود.
    • موهای نرمال و رو به خشک: اگر موهای نرمال یا رو به خشک دارید، برای خرید شامپوی خشک بهتر است دنبال مدلی بگردید که مخصوص موهای نرمال تا خشک فرمولاسیون شده باشد. منتها اگر رنگ موهایتان مشکی یا قهوه‌ای تیره است، احتمال دارد پس از اسپری شامپو شاهد پوسته‌پوسته‌هایی باشید. اما این مشکل با انتخاب شامپوهای خشکی که به‌طور خاص برای موهای تیره فرمولاسیون شده‌اند قابل‌حل است.
    • موهای مجعد: شامپوهای خشک برای طراوت‌دادن به موهای مجعد هم قابل‌استفاده‌اند. اما موهای مجعد را نباید زمانی که از شامپوی خشک استفاده کرده‌اید شانه بزنید. چون با این کار فرهای مو، به‌جای اینکه خوش‌حالت و فنری به نظر برسند، ظاهری خشک و وِزدار به خودشان خواهند گرفت.

    ۴. می‌توان شامپوی خشک را جایگزین شامپوهای معمولی کرد؟

    گفتیم که با خرید شامپوی خشک می‌توانید چربی اضافه موهایتان را پنهان کنید. البته به بافت مو هم بستگی دارد. اما درکل کارکردش همین است که ظاهر موها را بدون حمام‌رفتن حفظ کند. حالا شاید برایتان سؤال پیش آمده باشد که آیا می‌توان کلا از شامپوی خشک استفاده کرد و شامپوهای معمولی را کنار گذاشت؟

    خب باید بدانید که شامپوی خشک به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند جایگزین شامپوهای معمولی باشد. درست است که اسمش شامپوست. اما درواقع شست‌وشویی انجام نمی‌دهد و برای تمیزکردن موها نیست. فقط اینکه چربی و آلودگی‌های مو و پوست سر را از نظر پنهان می‌کند. اگر دقیق‌تر بگوییم، چربی مو جذب الکل یا نشاسته موجود در مواد شامپو می‌شود و درنتیجه موها ظاهرا تمیزتر به نظر می‌رسند. اما شامپوی خشک قادر نیست موها را به‌شکلی که با آب و شامپوی معمولی می‌توان شست پاک کند.

    پس درهرصورت راه فراری از حمام‌کردن نیست! حتی استفاده مکرر و بیش‌ازحد از شامپوی خشک می‌تواند به خارش و خشکی پوست سر منجر شود.

    [related]557[/related]

    پرفروش‌ترین شامپوهای خشک+قیمت

    ۵. شامپوی خشک ضرری هم دارد؟

    استفاده هرازگاهی از شامپوی خشک معمولا در اغلب افراد مشکل مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. اما استفاده مکرر و بیش‌ازحد از این نوع شامپوها چه‌بسا موها را آسیب‌پذیر و شکننده کند و روی سلامتی پوست سر اثر سوء بگذارد.

    در منبعی که ما به آن رجوع کردیم (healthline.com) آمده است که یکی دو بار در هفته استفاده از شامپوی خشک به نظر نمی‌رسد با عوارض جدی همراه باشد. اما در همین منبع خواندیم که استفاده از شامپوی خشک بیش از دو روز متوالی می‌تواند سبب تحریک و خشکی پوست سر شود. اگر مواد شامپو به‌مدت طولانی از روی موها شسته نشوند، در کف سر رسوب می‌کنند و احتمال دارد زمینه‌ساز بروز عفونت‌های باکتریایی یا قارچی در فولیکول‌های مو شوند.

    پس در استفاده از شامپوی خشک زیاده‌روی نکنید تا موها فرصت نفس‌کشیدن داشته باشند!

    ۶. شامپوی خشک سرطان‌زا نیست؟

    جواب این سؤال در healthline.com به شرح زیر است: در برخی شامپوهای خشک از تالک استفاده می‌شود. تالک ماده‌ای معدنی است که در حالت طبیعی می‌تواند حاوی ذرات آزبست باشد. آزبست هم که می‌دانید جزو عوامل سرطان‌زا شناخته می‌شود. در در آمریکا پودرهای تالک مورداستفاده برای مصارف آرایشی طبق قانون نباید آزبست‌دار باشند. اما اخیرا گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده است که شاید پودر تالک فاقد آزبست با سرطان تخمدان در ارتباط باشد. این گمانه‌زنی‌ها از تحقیقی ناشی شده‌ که به‌طور خاص روی تالک موجود در محصولات قابل‌استفاده برای ناحیه تناسلی متمرکز بوده‌اند. ولی هنوز سرطان‌زایی شامپوهای خشک حاوی تالک محرز نشده است. با بهتر بگوییم فعلا شواهدی درخصوص سرطان‌زا بودن‌شان در دست نیست. بااین‌حال انجمن سرطان آمریکا می‌گوید اگر از این بابت نگران‌اید، می‌توانید تا زمانی که تحقیقات بیشتری درمورد شامپوهای خشک تالک‌دار صورت بگیرد قیدشان را بزنید.

    ۷. شامپوی خشک ریزش مو می‌آورد؟

    خرید شامپوی خشک - ریزش مو جواب این سؤال را هم در healthline.com جست‌وجو کردیم: هنوز هیچ تحقیقی ثابت نکرده است که شامپوی خشک مستقیما سبب ریزش مو می‌شود. اما شواهدی موجودند که نشان می‌دهند تضعیف سلامتی پوست سر در ریزش مو بی‌تأثیر نیست. پیشتر گفتیم که استفاده مکرر و بیش‌ازحد از شامپوی خشک می‌تواند به فولیکول‌های مو واقع در کف سر آسیب بزند. تار موی جدیدی که از یک فولیکول‌ آسیب‌دیده و مبتلا به عفونت‌های قارچی یا باکتریایی رشد کند، چون به‌درستی و با استحکام کافی در فولیکول جاگیر نشده؛ راحت‌تر می‌افتد. از چنین جوابی قابل‌استنباط است که پس احتمالا شامپوی خشک می‌تواند تا حدودی به‌طور غیرمستقیم در ریزش موهای تازه‌روییده نقش داشته باشد.

    ۸. طرز استفاده از شامپوی خشک به چه شکل است؟

    طرز استفاده توصیه‌شده از سوی تولیدکننده روی خود محصول ذکر می‌شود. مراحل را به‌دقت دنبال کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. جا دارد همین جا نکته‌ای را هم درخصوص استفاده از لوازم پرحرارت روی موهای شامپوشده با شامپوهای خشک خدمت‌تان عرض کنیم. نظرات متفاوتی دراین‌باره وجود دارد. برخی افراد ادعا می‌کنند که استفاده از کمی شامپوی خشک قبل از آرایش موها با دستگاه‌های صاف‌کننده یا فرکننده مهار موها را راحت‌تر می‌کند. اما توجه داشته باشید که شامپوی خشک رطوبت موها را می‌گیرد و در برابر حرارت آسیب‌پذیر می‌کند.

    جمع‌بندی

    دیدید که با خرید شامپوی خشک می‌توان چربی موها را تا حمام بعدی پنهان کرد. این را هم متوجه شدید که شامپوی خشک نمی‌تواند جایگزین شامپوها و نرم‌کننده‌های معمولی باشد. پس استفاده از این نوع شامپوها را تاحدّامکان به مواقع ضروری موکول کنید و در حالت عادی با دوش‌گرفتن به سروروی‌ خود صفا دهید.

    [related]6254[/related]

    مشاهده پرفروش‌ترین انواع شامپوی خشک

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید