راهنمای خرید یخچال فریزر؛ مواردی که باید قبل از خرید بدانید

راهنمای خرید یخچال فریزر؛ مواردی که باید قبل از خرید بدانید
راهنمای مطالعه

    در راهنمای خرید یخچال فریزر انواع یخچال‌ها را بر اساس طراحی، اندازه و قابلیت‌ها معرفی می‌کنیم. اگر شما هم قصد خرید یخچال فریزر دوو، سامسونگ، ال جی یا برند دیگری را دارید با ما همراه شوید.

    پیش از هر چیز باید انتظارتان را از این وسیله مهم و پرکاربرد مشخص کنید. اینکه برای جا دادن آن، چه فضایی را در اختیار دارید یا چه برندی مدنظرتان است؛ ایرانی یا خارجی، همچنین تجربه خرید برندهای مختلف را در نظر بگیرید و در کنار اینها حواستان باشد بودجه‌ای که صرف آن می‌کنید تا چه حد دست شما را در انتخاب باز می‌گذارد. چون عوامل زیادی در انتخاب این وسیله، دخیل هستند.

    یخچال فریزر‌ های ساید بای ساید

    این یخچال‌ها همان‌طور که از اسم‌شان پیداست، یک یخچال و یک فریزر در کنار هم هستند که هر چقدر هم کوچک باشند، باز بزرگ هستند. باید بدانید که گنجایش یخچال فریزر در مدل‌های جدید زیاد است، ولی به‌خاطر طراحی عمقی دستگاه، در نگاه اول کوچک به‌نظر می‌رسند. فضای یخچال هم به اندازه کافی جادار است که قابلمه و دیس و انواع ظروف را در آن بگذارید اما فضای زیاد و البته هزینه بالایی را می‌طلبند.

    یخچال‌ فریزر دوقلو

    یخچال‌های دوقلو هم اندازه بزرگ‌تری نسبت به انواع ساید ‌بای ساید دارند و معمولا به‌جای طبقه، در آنها کشو طراحی شده و در سمت بیرونی، آبریز در نظر گرفته نمی‌شود. (البته مدل‌های آبریزدار هم وجود دارند.) هرچند این گروه را برخی مواقع جزو زیرشاخه‌‌های ساید بای ساید می‌دانند ولی طراحی و کاربری آنها تا حدی متفاوت است.

    یخچال‌ فریزر مینی

    این یخچال‌ها با نام‌های مختلفی مثل «کامپکت»، «مینی» یا «هتلی» هم در بازار موجودند و برای استفاده در دفاتر اداری کوچک یا خوابگاه‌ها مناسب هستند. این یخچال‌ها قیمت پایینی دارند و فضای کمی هم اشغال می‌کنند؛ البته معمولا هیچ فناوری خاص و جدیدی در ساخت این یخچال‌ها استفاده نمی‌شود. در کنار اینها سر‌و‌صدا و مصرف انرژی بالایی دارند، برفک می‌زنند و اغلب کیفیت ساخت پایینی دارند.

    در این یخچال‌ها معمولا قسمتی به‌عنوان یخدان طراحی شده که می‌توان از آن برای فریز کردن مواد غذایی و آب استفاده کرد؛ البته انجماد در این قسمت در دماهای نزدیک به صفر انجام می‌شود و برای نگهداری در حالت انجماد برای زمان طولانی، مناسب نیست.

    یخچال‌‌ فریزر بالا پایین یا «کُمبی»

    این یخچال‌ها کلاسیک‌ترین نوع یخچال هستند و مناسب کسانی است که فضای کمی برای این وسیله دارند. این کلاس یخچال، برای خانواده‌های کم‌جمعیت که نمی‌خواهند هزینه‌ای زیادی هم بپردازند، انتخاب مناسبی است.

    در این کلاس دو نوع یخچال وجود دارد: آن‌هایی که فریزرشان در بالای یخچال قرار دارد و آن‌هایی که فریزرشان در پایین یخچال است. البته اگر قصد خرید این مدل یخچال را دارید باید بدانید که نسبت گنجایش فریزر به یخچال در مدل‌های فریزر پایین، در مقابل مدل‌های فریزر بالا، بیشتر است.

    در مدل فریزر پایین هم برای دسترسی بهتر، تمام طبقات کشویی باید کشویی باشند اما در مدل فریزر بالا این کشوها، شکل طبقه‌ای دارند تا هنگام استفاده، کاربر را دچار مشکل نکنند.

    یخچال‌های در فرانسوی

    شاید بتوان گفت جدیدترین و جذاب‌ترین یخچالی که امروزه در بازار‌ها می‌توان پیدا کرد، مدل‌های در فرانسوی است. این یخچال‌ها با دو درب ساید بای ساید در بالا و یک یا دو کشو فریزر در پایین ساخته شده‌اند. یخچال در فرانسوی ترکیبی از محبوب‌ترین ویژگی‌های مدل‌های مختلف یخچال است و یکی از پرفروش‌ترین لوازم خانگی‌ها در چند سال محسوب می‌شود.

    بر‌خلاف یخچال‌های سنتی، فریزر این مدل در قسمت پایین قرار دارد تا بتوانید مواد غذایی منجمدی که کمتر به آنها نیاز دارید، در این بخش نگهداری کنید. اکثر یخچال‌های در فرانسوی یک کشو در قسمت پایین خود دارند. اما برخی مدل‌ها دو عدد و برخی دیگر نیز دارای کشو چندگانه برای دسترسی آسان‌تر هستند.

    بعضی از مدل‌ها هم یک کشو در وسط دارند که دمای آن قابلیت تنظیم برای استفاده به شکل یخچال و فریزر را دارد.

    بدون‌شک هنگام استفاده از عریض‌ترین مدل‌های یخچال ساید بای ساید، برای جادادن برخی از مواد غذایی حجیم با مشکل مواجه شده‌اید. تنها راه‌حل، استفاده از یخچال‌های در فرانسوی با کشو‌ها و قفسه‌های قابل تنظیم است. در این مدل می‌توانید ارتفاع و سطوح قفسه‌ها را بر اساس نیاز خود و آنچه می‌خواهید در یخچال قرار دهید، تنظیم کنید.

    در کنار همه این امکانات، تنظیمات پیشرفته‌ای مانند کنترل دیجیتالی خارجی دما، هشدار در، قفسه‌های در، روشنایی LED، کشو سرو و تلویزیون روی درب کار گذاشته شده است که تا حد زیادی به کارتان خواهد آمد.

    نکات مهمی که پیش از خرید یخچال فریزر باید بدانید

    شاید برای خرید ضروری‌ترین وسایل آشپزخانه دست به دامان افرادی شوید که به شما مشاوره بدهند که چه نکاتی را در نظر بگیرید، اما پیش از هر چیزی باید نوع نیاز خود به این وسیله را بدانید. مثلا یک یخچال با ظرفیت کم هم کارتان را راه می‌اندازد یا به فضای بیشتری برای جا دادن موادغذایی‌تان نیاز دارید.

    ●  حتما به فضای آشپزخانه خود دقت کنید چون قرار نیست یک یخچال با حجم بزرگ را در آشپزخانه کوچکتان جا دهید و با کمبود فضا برای دیگر وسایل روبه‌رو شوید. در نظر داشته باشید یخچال‌های دوقلو بزرگ‌تر از ساید هستند و فضای بیشتری را برای نگهداری موادغذایی در اختیارتان می‌گذارند اما برای خرید آنها باید بودجه بیشتری کنار بگذارید. در ضمن اگر مستاجر هستید به حمل‌ونقل آن دقت کنید و اگر مجرد هستید بهتر است به فکر یک نمونه کوچک‌تر بروید. اگر خانواده پرجمعیت (بیشتر از پنج‌نفر هستید) شاید ساید بای ساید جوابگوی نیازتان نباشد. بنابراین بهتر است یک یخچال فریزر دوقلو یا ساید بای ساید کشودار با چهار در بخرید. البته فضای داخل ساید بای سایدها معمولا از آن چیزی که به نظر می‌آید کوچک‌تر است.

    ●  در کنار ابعاد به نوفراست یا بدون برفک بودن یخچال دقت کنید. البته معمولا همه یخچال‌های جدید سیستم کنترل سرمای برفک‌زدایی و تصفیه هوا دارند. این قابلیت علاوه‌بر اینکه عمر دستگاه را بالا می‌برد، هوای جریان‌یافته در یخچال را هم خنک‌تر می‌کند، همچنین لازم نیست هر از گاهی دستگاه را از برق بکشید تا یخ‌های آن ذوب شوند.

    ●  نکته دیگر توجه به برچسب مصرف انرژی است. این برچسب رده مصرف برق این وسیله را نشان می‌دهد و اینکه تا چه بهینه‌سازی شده است. ممکن است یخچال‌هایی ببینید که مصرف انرژی D داشته باشند اما در یخچال فریزرهای وارداتی و جدید خبری از این مصرف بالا نیست. عموم دستگاه‌‌ها مصرف انرژی A+ دارند و هرچه تعداد علامت‌های مثبت جلو حرف A  بیشتر باشد یعنی هم در قبض برقتان صرفه‌جویی می‌شود و هم عمر آن بالا می‌رود.

    ●  باید بدانید که کشوهای درون یخچال و طبقاتی که روی در قرار می‌گیرند دسترسی شما را به مواد غذایی‌تان راحت‌تر می‌کنند، پس هنگام خرید به فاصله آنها و تعدادشان دقت کنید. البته برخی یخچال‌ها این امکان را به شما می‌دهند که طبقات را به میزان دلخواهتان تنظیم کنید.

    ●  نمایشگرهای ال‌ای‌دی یا ال‌سی‌دی علاوه‌بر نشان دادن وضعیت و وجود ایراد در خنک‌کنندگی به خود دستگاه جلوه بهتری می‌دهند. هرچند این قابلیت ممکن است چندان ضروری به‌نظر نرسد ولی بسیار کاربردی است.‌

    ●  همچنین باید در نظر داشته باشید که استفاده از کربن در بدنه و لاستیک دور درِ ضدباکتری در یخچال و فریزر، باعث می‌شود مواد غذایی ماندگاری بیشتری داشته باشد و بوی غذا درون کل محفظه یخچال یا فریزر پخش نشود.

    ●  در نهایت حتما به این نکته توجه کنید که فضایی که برای یخچال در نظر می‌گیرید، مناسب باشد. برای جا دادن این وسیله به مقداری فاصله از دیوار برای عبور و مرور هوا نیاز است و دقت کنید که درها و کشوهای آن به‌راحتی باز شوند.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید