انواع تشک بیمارستانی و نکات مهمی که باید درباره خریدشان بدانید

انواع تشک بیمارستانی و نکات مهمی که باید درباره خریدشان بدانید
راهنمای مطالعه

    اگر در منزل، عزیزی دارید که بیمار است و باید مدتی طولانی در بستر بماند، این مقاله از «درجه» را بخوانید تا بدانید چه نوع تشک بیمارستانی باید برای او بخرید.

    انتخاب تشک مناسب تخت‌های بیمارستان برای وضعیت بیماران ضروری است. بیماران وقتی بتوانند خواب راحت و مطلوبی داشته باشند، جسم و روح‌شان سریع‌تر درمان می‌شود.

    همچنین برخی از بیماران مجبورند حتی پس از بیمارستان مدتی طولانی استراحت کنند یا برخی از افراد به‌ویژه افراد کهنسال به دلیل مشکلات حرکتی به رختخواب خود وابسته هستند. بنابراین خرید تشک مناسب برای این افراد حیاتی است و به آنها در تحمل کردن شرایط سخت کمک می‌کند.

    انواع تشک‌های مناسب بیماران

    هنگام خرید تشک بیمار باید به چند مورد توجه کنید. باید از قبل بدانید که تختخواب بیمارتان چگونه است. آیا الکتریکی است و با کنترل از راه دور کار می‌کند؟ یا آن را باید به صورت دستی تنظیم کنید؟ با توجه به نوع تخت مورد استفاده در منزل یا بیمارستان، می‌توانید تشک مناسب را بخرید.

    از رایج‌ترین انواع تشک‌های مناسب بیماران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    تشک‌های فنری

    تشک بیمارستانی، فنری

    درون این تشک از فنرهای فلزی (گاهی‌اوقات در ترکیب با فوم باکیفیت) کار گذاشته می‌شود. تعداد فنرها به طور یکسان در کل تشک قرار می‌گیرند تا همه قسمت‌های تشک بتواند بدن فرد را به درستی نگه‌دارد و بدن دچار انحناء در ناحیه کمر نشود. البته این نوع تشک مناسب افرادی است که به روی شکم می‌خوابند. زیرا با اطمینان می‌تواند فرد را در وضعیت خوب و راحتی نگه‌دارند. از آنجایی هم که هوا را به خوبی از خود عبور می‌دهند، موجب خنکی سطح و آسایش فردی می‌شوند که روی آن خوابیده است. این تشک در اندازه‌، طراحی و تعداد فنرهای مختلف تولید می‌شود. درضمن اقتصادی‌ترین تشک موجود در بازار است.

    تشک‌های مموری فوم

    تشک بیمارستانی، ارتوپدیک

    این تشک‌ها، جدیدترین و محبوب‌ترین تشک‌های بازار هستند که پزشکان و کارشناسان خرید این تشک را بیش از هر نوع تشک دیگر توصیه کرده‌اند. در تولید این تشک از چند لایه فوم استفاده می‌شود که می‌تواند فرم و شکل بدن را به خوبی حفظ کند و جلوی انحناء بدن، به‌ویژه در قسمت کمر را بگیرد. در واقع از این فوم‌ها در تولید تشک‌های طبی معمولی هم به‌کار استفاده می‌شود. استفاده از مموری فوم در تولید تشک، نیاز به جابه‌جا و سر و ته کردن را حذف کرده است. در ضمن دوام این نوع تشک بسیار بالاست.

    تشک مواج سلولی

    تشک بیمارستانی، مواج

    درون این تشک‌ها حفره‌های حاوی هوا وجود دارد که این حفره‌ها با تغییر حالت بدن و فشار موجود، با پر و خالی شدن از هوا، نقاط فشار بدن را در حالت مناسبی قرار می‌دهد. به این وضعیت موج‌درمانی می‌گویند.  تشک مواج به وسیله دو کانال مجزا فشار وزن بیمار بر روی بستر را در نقاط مختلف بدن جابه‌جا می‌کند و بدینوسیله از ثابت ماندن تمام فشار وزن بیمار در یک نقطه خاص جلوگیری می‌کند. این نوع تشک مناسب بیمارانی است که مجبور به استراحت طولانی‌مدت در رختخواب هستند و در معرض زخم بستر قرار دارند. درواقع این نوع تشک  از ابتلا به زخم بستر پیشگیری می‌کند. همچنین با ویژگی موج‌درمانی این تشک، سیستم جریان خون بیمار و وضعیت پوست او بهتر می‌شود.

    این تشک برای افرادی که مشکل حرکتی دارند یا در خطر زخم‌های ناشی از فشار وزن بدن روی تشک هستند، انتخاب بسیار مناسبی است.

    [related]13294[/related]

    تشک با قابلیت کنترل هوا (بادی)

    تشک بیمارستانی، بادی

    این تشک هم از هوا پر است و به‌گونه‌ای تولید شده که می‌تواند جلوی نشت هوا را بگیرد. این نوع تشک هم مانند تشک‌های مواج، نقاط فشار روی بدن بیمار را حذف می‌کنند و هوا در آن به آهستگی (۱۰۰ لیتر در دقیقه) جریان دارد. این شرایط باعث می‌شود دمای معمولی پوست کاملا حفظ شود. همچنین پارچه به‌کار رفته در این تشک، بخار را جذب کرده و از رطوبت اضافی می‌کاهد. بدین ترتیب فرآیند درمان جراحت‌ها و زخم‌های بیماران را سرعت می‌بخشد. این تشک برای افرادی که توانایی تحرک ندارند و همچنین کسانی که شب‌ها به شدت عرق می‌کنند یا اختلال خواب دارند، ایده‌آل است.

    همچنین تشک‌هایی در بازار وجود دارد که ویژگی‌های تشک با قابلیت کنترل هوا و تشک مواج سلولی را با هم ترکیب کرده و فرآیند درمان جراحت‌های بیمار را بهبود می‌بخشد؛ همچنین از ایجاد زخم بستر پیشگیری می‌کند.

    راهنمای خرید تشک‌های مخصوص بیماران

    هنگام خرید تشک برای بیمار باید به یکسری نکات توجه کنید:

    عملکرد و ویزگی‌های خاص را در نظر بگیرید

    یک تشک استاندارد معمولی را نمی‌توان روی تخت‌های قابل تنظیم، مانند آنچه که در بیمارستان‌ها وجود دارد، قرار داد. زیرا قابلیت تا شدن مانند تخت را ندارد. بنابراین هنگام خرید تشک مخصوص بیماران باید نوعی خریداری کنید که مانند تخت، قابلیت خم و تا شدن داشته باشد.

    همچنین به دلیل اینکه برخی از بیماران مجبور به استراحت طولانی‌مدت هستند، باید به ضخامت مناسب تشک‌ها هم توجه شود. در واقع تشک باید آنقدر نازک باشد که بتواند خم و تا شود و در عین حال آنقدر ضخیم باشد که فرم بدن بیمار را به خوبی حفظ کند.

    از مواد به‌کار رفته در تشک و قیمت تشک اطلاع یابید

    بیشتر تشک‌های بیمارستانی و مخصوص بیماران، از نوع فنردار یا فوم‌دار هستند. نوع فنردار آن ارزان است و چنانچه بودجه‌تان محدود است، می‌توانید از این نوع تشک تهیه کنید. البته تشک‌های فوم‌دار هم خیلی گران نیستند و از آنجایی‌که عملکردی بهتر از تشک‌های فنردار دارند، متخصصان خرید این نوع تشک را توصیه می‌کنند. گران‌ترین نوع تشک هم تشک مواج است اما برای آسایش بیماران، بهترین نوع تشک به حساب می‌آید.

    تحمل وزن چقدر باشد؟

    تشک‌های فنری معمولا تا ۱۱۴ کیلوگرم وزن را تحمل می‌کنند. اما تحمل وزن تشک‌های فوم‌دار، ۱۲۵ تا ۱۸۰ کیلوگرم است. برخی از تشک‌هایی که مخصوص افراد سنگین‌وزن هستند، طوری تولید می‌شوند که وزن‌های بیش از ۱۸۰ کیلوگرم را هم تحمل کنند.

    اندازه تشک بیمارستانی چقدر باشد؟

    بیشتر تشک‌های مخصوص تخت‌های بیمارستانی، حدود ۲۰۰ سانتی‌متر طول و ۹۰ سانتی‌متر عرض دارند. اما تشک‌های بزرگتر از این هم وجود دارد. پیش از خرید تشک باید اندازه‌های تخت‌ بیمار را بدانید و سپس تشک مناسب تخت را خریداری کنید.

    کلام آخر

    شما از خرید تشک بیمارستانی تجربه‌ای دارید؟ ممنون می‌شویم درباره تجربه‌هایتان برایمان بگویید. [see_also]12908[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید