خرید لوازم کوهنوردی؛ برای شروع کوهنوردی به چه تجهیزاتی نیاز دارم؟

خرید لوازم کوهنوردی؛ برای شروع کوهنوردی به چه تجهیزاتی نیاز دارم؟
راهنمای مطالعه

    کوهنوردی، ورزش بسیار جذابی است که با داشتن تجهیزات مناسب، می‌توانید آن را با خیال راحت انجام دهید. در این مقاله از «درجه» درباره خرید لوازم  کوهنوردی صحبت می‌کنیم. بنابراین اگر می‌خواهید کوهنوردی را شروع کنید و نمی‌دانید به چه وسایلی نیاز دارید، این مطلب را بخوانید. 

    خرید لوازم کوهنوردی و بهترین‌های بازار از نگاه خریداران

    اگر تصمیم گرفته‌اید این ورزش مفرح و هیجان‌انگیز را شروع کنید، باید تجهیزات آن را از قبل آماده کنید. در اینجا به تجهیزات مورد نیاز یک کوهنورد آماتور که می‌خواهد این ورزش را شروع کند و همچنین نمونه‌های خوب آن از نگاه مشتریان اشاره شده است. با ما همراه باشید.

    لوازم ضروری برای کوهنوردی

    با توجه به مدت زمان مسیر، نوع قله، فصل و آب‌وهوا باید ابزار و تجهیزات خاصی را به‌همراه داشته‌باشید. اما در این قسمت برخی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین وسایل کوهنوردی که در فصول مختلف سال لازم است را بیان می‌کنیم.

    • کفش مناسب
    • لباس‌های مناسب ( حداقل ۲ دست لباس، لباس بیس برای ارتفاعات، جوراب و دستکش)
    • کوله پشتی
    • عصا و باتوم
    • کلاه ایمنی مخصوص کوه‌پیمایی
    • عینک مخصوص
    • غذا ( آب، نان، وعده‌های غذایی مانند تن یا انواع کنسروها، خوراکی‌هایی مانند شکلات و میوه‌های خشک)
    • وسایل شوینده و بهداشتی (مایع ظرفشویی، دستمال مرطوب و پد بهداشتی، مسواک و خمیردندان، حوله و پماد سوختگی)
    • قرص‌های مسکن و ضدحساسیت
    • چراغ‌قوه
    • وسایل پخت‌وپز (پیک‌نیک، فلاسک و کتری، لیوان یا ماگ فلزی، روغن، قند، ادویه‌جات، چاقو و قاشق چنگال)
    • نقشه‌ی مسیر
    • تجهیزات برای کمپ‌زدن (کیسه خواب، چادر کوهنوردی و زیرانداز)
    • ابزار الکترونیکی (موبایل، پاوربانک، GPS، ساعت و ارتفاع‌سنج)

    ۱. کوله‌پشتی

    بدون شک هنگام خرید لوازم کوهنوردی یکی از وسایل مورد نیاز کوهنوردان کوله‌پشتی است. برخی از کوله‌پشتی‌ها فقط مسافرتی هستند و مناسب سفرهای ساده مانند کمپ زدن در طبیعت هستند اما کوله‌پشتی‌های مخصوص کوهنوردی باید راحت، سبک و به اندازه کافی جا داشته باشد. اگر برای تعطیلات آخر هفته، از ۱ تا ۳ روز، قصد کوهنوردی دارید، کوله‌های ۳۰ تا ۵۰ لیتری مناسب‌اند. اما برای کوهنوردی ۳ تا ۵ روز، بهتر است از کوله‌های ۵۰ تا ۸۰ لیتری استفاده کنید. برای زمان‌های طولانی‌تر، ۵ روز بیشتر، باید کوله‌های ۷۰ لیتری یا بزرگتر تهیه کنید.

    همچنین این نوع کوله‌پشتی‌ها باید بتوانند ابزارهایی مانند تبر یخ‌شکن، چنگک و طناب را نگهدارند. 

    [table id=229 /]

    کوله‌پشتی اسپری میوتانت ۳۸ (Osprey Mutant 38)

    خرید لوازم کوهنوردی - کوله پشتی

    یکی از نمونه‌های عالی کوله‌پشتی‌های کوهنوردی که خریداران بسیاری را راضی نگهداشته، کوله‌پشتی اسپری میوتانت ۳۸ است. این کوله‌پشتی در طبقه کوله‌های برند آلپاین قرار دارد و در ظرفیت‌های مختلف ۲۲، ۳۸ و ۵۲ لیتری تولید شده و از تنوع بسیاری هم برخوردار است. وزن کوله خالی حدود ۹۰۰ گرم است. این کوله برای کوهنوردی‌های طولانی مناسب است و برای نگهداشتن ابزارهایی مانند تبر، یخ، طناب، قلاب و دیگر وسایل مورد نیاز، به اندازه کافی جا دارد.

    فقط تنها ایرادی که می‌توان به این کوله‌پشتی گرفت این است که از کوله‌پشتی‌های دیگر آلپاین سنگین‌تر است و البته کمربند آن جدا نمی‌شود.

    این کوله‌پشتی توانسته از ۵ امتیاز، ۴,۶ امتیاز از خریداران خود دریافت کند.

    پرفروش‌ترین کوله‌های کوهنوردی

    ۲. چادر چهار فصل

    از آنجایی‌که کوهستان طبیعتی سخت و خشن دارد، باید بهترین چادری که می‌توانید را تهیه کنید؛ به‌ویژه اگر قدم به کوه‌هایی می‌گذارید که پر برف است، باید بتوانید از خود و تجهیزات‌تان به خوبی مراقبت کنید. بادهایی که در کوهستان می‌وزند، معمولا بی‌رحم‌اند. بنابراین باید چادری تهیه کنید که شما را از باد و البته رطوبت ناشی از برف و باران محفوظ نگه‌دارد.

    چادرهای متنوع در شکل و اندازه‌های متنوعی در بازار وجود دارد. باید چادری که می‌خرید، مناسب کوه باشد و بتواند در برابر تندبادها مقاومت کافی داشته باشد. به وزن این چادرها هم باید توجه کنید. هرچه سبک‌تر باشد، مناسب‌تر است. برخی از چادرهای چهار فصل، یک یا دو لایه هستند. چادرهای دو لایه می‌توانند از شما در برابر باد و باران بهتر مراقبت کنند.

    [table id=230 /]

    چادر چهار فصل فلای‌تاپ دولایه ‌(Flytop)

    خرید لوازم کوهنوردی - چادر

    چادر فلای‌تاپ از نظر خریداران یکی از بهترین چادرهایی است که میان کوهنوردان به خوبی شناخته‌شده است. این چادر دو لایه و دو نفره است. شکل آن گنبدی است و ۲ تا ۴ کیلوگرم وزن دارد. مواد اصلی مورد استفاده در تولید این چادر، پلی‌استر است و البته از نایلون با تراکم بالا هم در آن به‌کار رفته است.

    جنس پارچه این چادر تنفسی و همچنین ضدآب و باد است. حتی می‌تواند به راحتی در برابر باران‌های شدید و همچنین برف مقاومت کند.

    ویژگی اصلی این چادر، افزودن فناوری حرارتی در طراحی آن است و باعث می‌شود درون آن سرمای زمستان را هم به‌خوبی تحمل کنید. البته این چادر مناسب سرمای زیر صفر نیست.

    این چادر از خریداران خود، از ۵ امتیاز، ۳,۹ امتیاز کسب کرده است.

    پرفروش‌ترین مدل‌های چادر

    ۳. کیسه خواب

    کیسه خواب، یکی دیگر از تجهیزات ضروری کوهنوردی است. با وجود این وسیله می‌توانید شب را با خیال راحت در هوای سرد کوهستان سپری کنید. کیسه خواب از جنس پَر (Down) و همچنین مواد مصنوعی تولید می‌شود. نوع پَر آن در مقایسه با مواد مصنوعی، بدن را گرم‌تر نگه‌می‌دارد و در برابر آب‌وهوای بد دوام بیشتری دارد.

    هنگام خرید کیسه خواب، نوعی را بخرید که بتواند شما را از سرمای صفر درجه هم در امان نگهدارد.

    [table id=231 /]

    کیسه خواب مومیایی وینر اوت‌فیتر (Winner Outfitters Mummy)

    خرید لوازم کوهنوردی - کیسه خواب

    کیسه خواب وینر اوت‌فیتر، یکی از بهترین کیسه خواب‌های بازار است که بسیار سبک (۱,۵کیلو)، قابل حمل و برای هر فصلی مناسب است. این کیسه خواب از جنس پلی‌استر ضد آب تولید شده است و می‌تواند دمای منفی ۱ را هم به راحتی تحمل کند.

    این کیسه خواب مجهز به زیپ دوبل است که می‌توانید با استفاده از زیپ‌های بالایی و پایینی، دمای دلخواه درون کیسه خواب را تنظیم کنید. وقتی هوا سرد است، می‌توانید از گرمای آن لذت ببرید. تنها ایرادی که می‌توان به این کیسه خواب گرفت، این است که جمع کردن آن کمی زحمت دارد و وقت‌گیر است.

    خریداران بسیاری از این کیسه خواب راضی بودند و در کل از ۵ ستاره به آن ۴ ستاره اختصاص داده‌اند.

    پرفروش‌ترین مدل‌های کیسه خواب

    ۴. کفش کوهنوردی

    کفش کوهنوردی یکی از حیاتی‌ترین لوازم کوهنوردی است. کفش مناسب می‌تواند از شما به خوبی مراقبت کند و جلوی لغزش‌تان روی صخره‌ها را بگیرد. در واقع انتخاب کفش مناسب، یکی از ضروری‌ترین اقدامات پیش از سفر به کوهستان است. هنگام خرید دقت کنید که کفش، اندازه‌تان و البته گرم باشد.

    با توجه به نوع صعودتان، باید کفش‌تان را انتخاب کنید. اگر قصد بالا رفتن از کوه‌هایی را دارید که سخت هستند، باید کفش‌های مخصوص این نوع صعود را بخرید. این کفش‌ها معمولا چند لایه محافظتی دارند و می‌توان به آنها کرامپون (یخ‌شکن) نصب کرد.

    به وزن کفش‌تان هم توجه کنید. هر چه کفش سنگین‌تر باشد، کوهپیمایی کندتر صورت می‌گیرد. بیشتر کفش‌های کوهنوردی محکم و ضدآب هستند.

    [table id=232 /]

    کفش کوهنوردی اسکارپا چارموز (Scarpa Charmoz)

    خرید لوازم کوهنوردی - کفش

    کفش کوهنوردی اسکارپا چارموز، یکی از بهترین و سبک‌ترین کفش‌های کوهنوردی است که طرفداران بسیاری دارد. این کفش حدود ۱,۵ کیلوگرم وزن دارد و وقتی می‌خواهید روی صخره‌های یخ‌زده قدم بزنید، بهترین انتخاب است. کف کفش انعطاف‌پذیر است و همیشه پاهایتان را خشک و از هوای سرد محفوظ نگه‌می‌دارد. بنابراین اگر قصد دارید کوه‌های سرد و برفی را فتح کنید، خرید این کفش پیشنهاد می‌شود.

    کفش اسکارپا چارموز، برای پیاده‌روی‌های طولانی بسیار مناسب است و به دلیل سبکی، زود احساس خستگی نمی‌کنید. این کفش در مدل‌های مردانه و زنانه تولید می‌شود.

    این کفش از خریداران خود، توانسته از ۵ امتیاز، ۴,۵ امتیاز کسب کند.

    [related]1039[/related]

    مشاهده پرفروش‌ترین کفش‌های کوهنوردی

    ۵. کرامپون (یخ‌شکن)

    یخ‌شکن، ابزاری تیغه‌ای است که با استفاده از بند به زیر کفش وصل می‌شود و از لغزش کوهنورد روی مسیر یخی و پر از برف جلوگیری می‌کند. باید قبل از کوهنوردی یخ‌شکن خود را آزمایش کنید و از راحت و ایمن بودن آن مطمئن شوید. یخ‌شکن‌ها در دو مدل، منعطف و سخت، تولید می‌شوند. یخ‌شکن‌های منعطف، راحت‌تر هستند.

    انواع متفاوتی یخ‌شکن وجود دارد که از برخی از آنها می‌توان به بنددار، هیبریدی و step-in اشاره کرد. اگر کفش کوهنوردی‌تان جایی برای اتصال حلقه داشته باشد، به راحتی می‌توانید از یخ‌شکن‌های هیبریدی استفاده کنید. این نوع یخ‌شکن با کفش‌های سبک سازگاری دارد. از طرفی یخ‌شکن‌های مدل بنددار، با هر نوع کفش کوهنوردی سازگاری دارند. آنها را به راحتی می‌توانید به کفش‌تان ببندید. اما از نظر ایمنی چندان مطمئن نیستند.

    یخ‌شکن‌های مدل Step-in فقط با کفش‌هایی استفاده می‌شود که هم در قسمت نوک پا و هم در قسمت پاشنه، حلقه دارند و برای کوهنوردی‌های سخت کاربرد دارند و ایمنی فرد را تامین می‌کنند.

    [table id=233 /]

    مشاهده جدیدترین مدل‌های کرامپون

    کرامپون هیل‌ساوند تریل (Hillsound Trail)

    خرید لوازم کوهنوردی - کرامپون

    این یخ‌شکن، انتخاب خوبی برای بالا رفتن از کوه‌های یخی و لغزنده است. میخ‌های آن در یخ‌شکن به طور برابر پراکنده شده و وقتی آنها را به کفش‌تان می‌بندید و راه می‌روید، در پاهایتان احساس ناراحتی نخواهید داشت. هرچه میخ‌های کرامپون بلندتر باشند، به درون یخ بیشتر فرو رفته و شما بهتر روی یخ‌ها راه می‌روید.

    این یخ‌شکن طوری ساخته شده که منعطف باشد تا بتوانید قدم‌هایتان را راحت بردارید. بدنه آن از جنس ترموپلاستیک مقاوم به دماست و حلقه‌های این کرامپون با تسمه‌های ولکرو به هم متصل شده‌اند.

    این محصول از خریداران خود از ۵ امتیاز، ۴,۶ امتیاز کسب کرده است.

    ۶. تبر یخ‌

    تبر یخ‌ یکی از مهم‌ترین ابزارهای کوهنوردی حرفه‌ای است. گاهی‌اوقات برای عبور از برف و یخ مقابل خود مجبور می‌شوید با تبر مسیر بسته‌ای را باز کنید. این تبرها از دو قسمت دسته و تیشه درست شده‌اند و با آنها می‌توانید یخ و برف را بشکافید و جلو بروید. انتهای برخی از تبرهای یخ‌، چند تیغه دارد تا سریع‌ و راحت‌تر بتوانید یخ‌ها را بشکنید.

    تبرهای یخ‌ معمولا از جنس آلومینیوم یا استیل ضدزنگ هستند. آلومینیوم، روشن‌تر و بسیار بادوام‌تر از استیل است و خیلی بهتر می‌توانند یخ سفت و محکم را بشکافد. از طرفی استیل سبک‌تر از آلومینیوم است.

    [table id=234 /]

    تبر یخ‌ بلک دایموند مدل ری‌ون (The Black Diamond Raven)

    خرید لوازم کوهنوردی - تبر

    این تبر یکی از محبوب‌ترین تبرهای یخ میان کوهنوردان است. این در عین حال که بسیار کاربردی است، قیمت مناسبی هم دارد. دسته تبر از جنس آلومینیوم بادوام و تیشه آن استیل ضدزنگ است.

    سر این تبر به‌گونه‌ای طراحی شده تا بتوان کارابین را به آن متصل کرد. کارابین، حلقه‌ای فلزی است که قسمتی از آن باز می‌شود و در فعالیت‌هایی که در آن به طناب نیاز است، به‌کار می‌رود.

    تیشه تبر خیلی راحت می‌تواند یخ و برف را بشکافد و با استفاده از آن می‌توانید برای خود پله روی دامنه کوه درست کنید و بالا بروید. طول دسته این تبر ۶۰ سانتی‌متر و حمل آن راحت است. البته این تبر در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود.

    این تبر از خریداران خود، ۴,۶ امتیاز از ۵ امتیاز به‌دست آورده است.

    مشاهده انواع تبر یخ

    ۷. اجاق کوهنوردی

    یکی دیگر از وسایل ضروری هنگام خرید لوازم کوهنوردی برای افرادی که به این ورزش به صورت حرفه‌ای می‌پردازند، اجاق کوهنوردی است. این اجاق‌ها برای هر مسیر کوهنوردی عالی هستند. سوخت آنها معمولا گاز ایزوبوتان یا پروپان است. این اجاق‌ها معمولا کوچک و از نوع کنیستر هستند و بسیار تمیز می‌سوزند.

    البته از آنجایی‌که ممکن است اجاق‌های کنیستر به‌راحتی در دسترس نباشند، نوع اجاق با سوخت مایع پیشنهاد می‌شود. با استفاده از این نوع اجاق‌ها می‌توانید آب جوش آماده یا غذای‌تان را گرم کنید.

    [table id=235 /]

    اجاق کوهنوردی ام‌اس‌آر ویندبرنر (MSR Windburner)

    خرید لوازم کوهنوردی - اجاق

    اجاق کوهنوردی ام‌اس‌آر ویندبرنر برای کوهنوردی عالی است. شعله آن به صورت تابشی و می‌تواند حرارت بسیار خوبی تولید کند و مبدل تابشی‌، گرمای ایجاد شده را به طور مستقیم و یکنواخت به قابلمه منتقل می‌کند.  هرگز نگران وزیدن باد هم نباشید زیرا شعله آن به‌راحتی خاموش نمی‌شود و غذای‌تان را به سرعت داغ می‌کند. با وجود اینکه این اجاق حرارت بسیار خوبی دارد، مصرف سوخت آن کم است و کارآیی بالایی دارد.

    این اجاق بسیار سبک است و فقط ۱۱۰ گرم وزن دارد. این محصول نیازی به کبریت ندارد و با فندک تعبیه شده در آن، روشن می‌شود.

    این اجاق با قوری و چند فنجان پلاستیکی همراه است. فقط موقع پخت یا گرم کردن غذا، باید مراقب باشید تا فنجان‌های پلاستیکی را کنار بگذارید تا ذوب نشوند. همچنین اجاق برای اینکه ثابت باقی بماند به سه پایه مجهز شده است.

    خریداران این اجاق از این وسیله راضی بودند و به آن از ۵ امتیاز، ۴,۴ امتیاز داده‌اند.

    ۸. طناب کوهنوردی

    طناب‌های کوهنوردی سبک هستند و قطر کمی دارند. این طناب‌ها هنگام صعود از کوه‌های سخت و دشوار، بسیار ضروری‌اند. انواع طناب با طول و قطرهای متفاوتی در بازار وجود دارد. طناب‌ها به طور کلی در دو دسته کشسان (دینامیک) یا غیرکشسان (استاتیک) تولید می‌شوند. طناب‌های دینامیک در کوهنوردی بیشتر کارآیی دارد اما طناب‌های استاتیک بیشتر در مواقع امداد استفاده می‌شوند.

    برخی از طناب‌های کوهنوردی که تک‌طنابه هستند، مناسب کوهنوردی و یخ‌نوردی هستند. برخی از طناب‌ها مخصوصا برای حرکت در کوه‌های یخی مانند یخچال‌های طبیعی طراحی شده‌اند، قطر کمی دارند و خودشان به‌تنهایی کافی و ایمن نیستند.

    هنگام خرید طناب باید به استاندارد ارائه‌ شده از فدراسیون بین‌المللی کوهنوردی دقت کنید. قطر طناب کوهنوردی باید حداقل ۹,۵ میلی‌متر و طول آن بین ۶۰ تا ۷۰ متر باشد.

    [table id=236 /]

    طناب کوهنوردی پتزل ولتا (Petzl Volta)

    خرید لوازم کوهنوردی - طناب

    طناب‌های کوهنوردی پتزل ولتا به دلیل ضخامت ۹,۲ میلی‌متری برای کوهنوردان بسیار مفید است و از آنجایی‌که سبک هستند می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند. البته دوام و طول عمر این طناب‌ها در مقایسه با طناب‌های دیگر کمتر است. اما ویژگی‌های دیگر این طناب، مانند خیس‌ نشدن، آنقدر خوب است که توانسته آن را بین کوهنوردان محبوب کند. این طناب حتی وقتی روی یخ و برف‌ها  کشیده می‌شود، خشک می‌ماند.

    روکش این طناب بسیار محکم و بادوام است و موجب نرمی سطح طناب شده است. هنگام صعود از کوه با استفاده از این طناب، هرگز دست‌هایتان صدمه نمی‌بینند. اگرچه قطر آن ۹,۲ میلی‌متر است اما به اندازه طناب‌های ضخیم‌تر از این کارایی دارد.

    این طناب میان خریداران خود از ۵ امتیاز، ۴,۵ امتیاز کسب کند.

    ۹. لوازم دیگر

    از لوازم دیگر موارد هنگام خرید لوازم کوهنوردی باید به کلاه ایمنی، غذای مناسب مانند خشکبار و آجیل، لیوان و قاشق، وسایل بهداشتی مانند کرم ضد‌آفتاب، دستمال کاغذی،عینک آفتابی، سنگ آتش‌زنه، قرص ضدعفونی‌کننده آب، چراغ، قطب‌نما و سوت نجات اشاره کرد. البته پوشیدن لباس مخصوص کوهنوردی مناسب فصل بسیار ضروری است. امیدوارم از این مطلب نهایت استفاده را ببرید. اگر توصیه‌‌ای در خصوص خرید لوازم کوهنوردی دارید، خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید.  [see_also]4389[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید