برای خرید شیشه‌ شیر باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای خرید شیشه‌ شیر باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
راهنمای مطالعه

    شیشه‌ شیر از آن‌دست وسایلی است که معمولا پرونده‌اش با یک بار خرید بسته نمی‌شود. اگر کودک‌تان با شیشه‌ شیرش بدقلقی کند یا خودتان از خریدتان ناراضی باشید، چاره‌ای جز خرید دوباره نیست! این خرج دوباره خیلی اوقات ناشی از ناآگاهی درخصوص خرید شیشه‌ شیر مناسب است. پس همراه امروز «درجه» باشید تا شما را در خرید شیشه‌ شیر راهنمایی کنیم.

    اجزای تشکیل‌دهنده شیشه‌ شیر را می‌شناسید؟

    اجزای تشکیل‌دهنده شیشه‌ شیر

    بیایید با مروری بر اجزای تشکیل‌دهنده شیشه‌ شیر شروع کنیم. شیشه‌ شیرها، همان‌‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، عموما از چهار جزء اصلی تشکیل می‌شوند: بطری، سرشیشه، سرپیچ و درپوش. سرپیچ از نشتی شیر جلوگیری می‌کند و درپوش هم مانع نشستن آلودگی‌ها روی سرشیشه می‌شود. اما بیشتر جزئیات خرید شیشه‌ شیر به بطری و سرشیشه مربوط می‌شود که درادامه به‌تفصیل توضیح داده‌ایم.

    مدل‌های مختلف شیشه‌ شیر چه ویژگی‌هایی دارند؟

    در گذشته که شیشه‌ شیرها به‌اندازه امروز تنوع نداشتند انتخاب برای پدرومادرها راحت‌تر بود. اما این روزها به‌قدری تنوع مدل زیاد است که آدم سرگیجه می‌گیرد. جالب است بدانید حتی شیشه‌ شیرهایی به بازار آمده‌اند که تجربه شیرخوردن از سینه مادر را برای کودک شبیه‌سازی می‌کنند. پس نگاه دقیق‌تری به مدل‌های مختلف موجود در بازار می‌اندازیم تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید که کدام مدل برای کودک‌تان انتخاب مناسب‌تری است.

    شیشه‌ شیر استاندارد

    شیشه‌ شیر استاندارد

    شیشه‌ شیر استاندارد یا معمولی درواقع همان شکل شیشه‌ شیری است که با شنیدن اسم این وسیله در ذهن‌ تداعی می‌شود. به شیشه‌ شیرهای استاندارد شیشه‌ شیر گردن‌صاف هم می‌گویند. این شیشه‌ شیرها هیچ جور خاصی نیستند و ابتدایی‌ترین مدل شیشه‌ شیر محسوب می‌شوند. اما اتفاقا با اغلب دستگاه‌های گرمکن و استریل‌کننده شیشه‌ شیر سازگارند. منتها ممکن است که به‌خاطر قیمت ارزان‌ترشان کیفیت ساخت مطلوبی نداشته باشند. ضمن اینکه هوای بیشتری را به‌نسبت سایر مدل‌ها وارد معده کودک می‌کنند.

    مشاهده پرفروش‌ترین شیشه شیرها

    شیشه‌ شیر گردن‌کج

    شیشه‌ شیر گردن‌کج

    کجی گردن این شیشه‌ شیرها به‌خاطر قشنگی نیست، بلکه دلیل فنی دارد! سرشیشه شیشه‌ شیرهای گردن‌کج بهتر از شیر پر می‌شود و درنتیجه حباب‌‌های هوا کمتر داخل‌شان گیر می‌کنند. پس یعنی با این شیشه‌ شیرها هوای کمتری وارد معده کودک می‌شود. متخصصان اطفال بر این باورند که بهتر است کودک هنگام شیرخوردن از شیشه، در وضعیت نیمه‌نشسته باشد تا دچار عفونت گوش نشود. شیشه‌ شیرهای گردن‌کج به ایجاد زاویه درست کمک می‌کنند و برای پدرومادرها هم نگه داشتن‌شان هنگام شیردادن به کودک راحت‌تر است.

    شیشه‌ شیر گردن‌پهن

    شیشه‌ شیر گردن‌پهن

    این شیشه‌ شیرها گردن‌شان از گردن شیشه‌ شیرهای معمولی پهن‌تر است و چون گردن پهن‌تری دارند، سرشیشه‌شان هم به‌همان نسبت پهن‌تر است. سرشیشه‌های پهن‌تر شباهت ظاهری و حسی بیشتری به سینه مادر دارند و به‌همین دلیل از بروز سردرگمی پستان می‌کاهند (وقتی کودک شیرخوردن از شیشه را تجربه می‌کند، ممکن است در گرفتن سینه مادر دچار تردید شود). بنابراین شیشه‌ شیرهای گردن‌پهن خصوصا به‌ مادرانی پیشنهاد می‌شوند که به کودک‌شان از سینه هم شیر می‌دهند. مزیت دیگر این شیشه‌ شیرها قابلیت شست‌وشوی آسان به‌خاطر دهانه پهن‌شان است.

    شیشه‌ شیر ضدنفخ

    شیشه‌ شیر ضدنفخمکیدن سرشیشه می‌تواند حالت خلأ ایجاد کند و باعث هوابرداشتن سرشیشه شود. حتما می‌دانید که اگر کودک همراه با شیر هوا هم بمکد کولیک یا نفخ روده می‌گیرد. اما شیشه‌ شیرهای مجهز به سیستم تخلیه هوا از ایجاد حباب‌های هوا و مخلوط‌شدن‌شان با شیر جلوگیری می‌کنند. این شیشه‌ شیرها برای تخلیه هوا معمولا سوپاپ یا نِی دارند. البته شیشه‌ شیرهای آنتی‌کولیک در همه کودکان مبتلا به کولیک منجر به رفع تضمینی این عارضه نمی‌شوند. اما کم نیستند والدینی که ادعا دارند با این شیشه‌ شیرها کولیک کودک‌شان بهبود پیدا کرده است.

    شیشه‌ شیر یک‌بارمصرف

    شیشه‌ شیرهای یک‌بارمصرف زمانی به‌کار می‌آیند که مثلا در سفر یا جایی هستید که شستن شیشه‌ شیر برایتان مقدور نیست. این شیشه‌ شیرها را پس از هر بار مصرف باید دور بریزید. شیشه‌ شیرهای یک‌بارمصرف دو مدل‌اند:

    شیشه‌ شیر یک‌بارمصرفیک مدل‌ به‌شکل بسته‌های چندتایی شامل بطری، سرشیشه و درپوش به‌فروش می‌رسد و تمامی قطعات هم یک‌بارمصرف‌اند.

    شیشه‌ شیر یک‌بارمصرفمدل دیگر به‌شکل آستر است و داخل شیشه قرار می‌گیرد. این آسترهای یک‌بارمصرف را باید بعد از هر بار شیردادن به کودک از داخل شیشه خارج و تعویض کنید.

    مشاهده جدیدترین مدل‌های شیشه شیر

    کدام جنس بطری شیشه‌ شیر را انتخاب کنیم؟

    انتخاب شیشه‌ شیر مناسب سخت‌تر از این حرف‌هاست. علاوه‌بر انتخاب مدل کلی شیشه‌ شیر (همان مدل‌هایی که در بالا برایتان گفتیم) باید به جنس بطری و سرشیشه هم دقت کنید. بیایید اول با انواع جنس بطری شروع کنیم. شیشه‌ شیر برخلاف اسمش لزوما شیشه‌ای نیست. بطری شیشه‌ شیرها را معمولا از پلاستیک، شیشه‌ یا استیل می‌سازند. ما مزایا و معایب جنس‌های مختلف را برایتان می‌گوییم، انتخاب با شما!

    پلاستیک

    شیشه‌ شیر پلاستیکیپلاستیک رایج‌ترین ماده‌ای است که در ساخت بطری شیشه‌ شیر استفاده می‌شود. بطری‌های پلاستیکی یا همان طلقی ارزان و سبک‌اند و با زمین‌افتادن نمی‌شکنند. اما پلاستیک زود خَش برمی‌دارد و شستن آلودگی‌هایی که به این خط‌وخش‌ها نفوذ می‌کنند به‌راحتی ممکن نیست. به‌علاوه سطح شیشه‌ شیرهای پلاستیکی صاف نیست (در بزرگ‌نمایی تصویر بالا می‌بینید که سطح‌شان در اصل دندانه‌دار است) و چون خوب تمیز نمی‌شوند، بعد از مدتی بو می‌گیرند و باید زودبه‌زود عوض‌شان کرد.

    هشدار

    دقت کنید که شیشه‌ شیرهای پلاستیکی باید فاقد بیسفِنول آ (BPA) باشند. BPA نوعی ماده‌ شیمیایی صنعتی است که در تولید محصولات پلاستیکی کاربرد دارد و گفته می‌شود که برای سلامتی کودکان خوب نیست. برای اطمینان از سلامتی شیشه‌ شیر کافی است به نماد بازیافت (علامت مثلثی‌شکل فِلِش‌دار) در ته بطری نگاه کنید. اگر داخل این نماد اعداد ۳، ۶ یا ۷ را دیدید، یعنی بطریِ در دست‌تان از موادی ساخته شده است که می‌توانند خطرزا باشند و بهتر است استفاده نکنید.

    شیشه

    شیشه‌ شیر شیشه‌ایشیشه‌ شیرهای شیشه‌ای سنگین و شکننده‌اند. اما حداقل می‌توانید مطمئن باشید که از مواد طبیعی‌تری ساخته شده‌اند و آلوده به ترکیبات شیمیایی مضری همچون ‌‌BPA نیستند. شیشه‌‌ شیرهای شیشه‌ای سطح کاملا صافی دارند و به‌نسبت پلاستیکی‌ها راحت‌تر تمیز می‌شود. برای استریل‌کردن بطری‌های شیشه‌ای برخلاف پلاستیکی‌ها می‌توانید از آب جوش هم استفاده کنید. فقط اینکه قیمت‌ شیشه‌ شیرهای شیشه‌ای از پلاستیکی‌ها گران‌تر است. با این تفاوت که تا هروقت ضربه کاری نخورند دوام می‌آورند. اگر خیلی نگران لیزخوردن و شکستن شیشه‌ شیرهای شیشه‌ای هستید، پیشنهاد می‌کنیم از مدل‌های دارای روکش سیلیکونی بخرید (این روکش‌های سیلیکونی را جدا هم می‌فروشند).

    استیل

    شیشه‌ شیر استیلشیشه‌ شیرهای دارای بطری استیل چندان رایج نیستند و به‌نسبت شیشه‌ شیرهای پلاستیکی و شیشه‌ای گران‌ترند. اما استیل در مقایسه با پلاستیک و شیشه، ماده پردوام‌تری است. به اضافه اینکه استیل ماده سبک و نشکنی است و مثل شیشه BPA هم ندارد. از دیگر مزایای شیشه‌ شیرهای استیل می‌توان به ضدخش‌بودن و قابلیت تمیزشدن آسان اشاره کرد. علاوه‌بر اینها حتما می‌دانید که ظروف استیل دمای محتویات داخل‌شان را مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند. منتها چون مدرج نیستند (اگر هم باشند چون شفاف نیستند نمی‌توان حجم مایع داخل‌شان را با درجه‌بندی روی بدنه به‌راحتی تطبیق داد)، برای اندازه‌گیری حجم شیر در هر وعده باید از پیمانه جداگانه استفاده کنید.

    و کدام جنس سرشیشه؟

    سرشیشه‌ها را معمولا از لاتِکس یا سیلیکون می‌سازند:

    لاتکس

    شیشه شیر با سرشیشه لاتکسیسرشیشه‌های لاتکسی نرم و منعطف‌اند و هنگام شیرخوردن شباهت حسی زیادی به سینه مادر ایجاد می‌کنند. به‌همین خاطر است که برای اغلب بچه‌ها خوشایندند. این جنس سرشیشه‌ها را به‌راحتی می‌توانید از روی رنگ طلایی مایل به قهوه‌ای‌ و کدرشان تشخیص دهید. سرشیشه‌های لاتکسی قیمت نسبتا ارزان‌تری دارند و زودتر از سیلیکونی‌ها خراب می‌شوند.اما لاتکس بوی شیر را بیشتر به خودش می‌گیرد و چون حساسیت‌زایی بالایی هم دارد، برای همه کودکان قابل‌استفاده نیست.

    مشاهده پرفروش‌ترین شیشه شیرها

    سیلیکون

    شیشه شیر با سرشیشه سیلیکونیسیلیکون ماده شفاف انعطاف‌پذیری است که احتمال حساسیت‌زایی کمتری  نسبت به لاتکس دارد. جالب است بدانید که دوام سرشیشه‌های سیلیکونی سه تا چهار برابر بیشتر از سرشیشه‌های لاتکسی است. بااین‌حال باید هر چند ماه تعویض شوند. به‌اضافه اینکه چون سفت‌تر از سرشیشه‌های لاتکسی‌ و سینه مادرند، بعضی کودکان در به‌دهان‌گرفتن‌شان ممکن است بدقلقی کنند.

    سرشیشه‌ها از لحاظ شکل چه انواعی دارند؟

    هر شیشه‌ شیری که بخرید خودش سرشیشه دارد. اما سرشیشه قابل‌تعویض است و می‌توانید شکلش را متناسب با نیاز و راحتی کودک‌تان تغییر دهید. حالا ببینیم که سرشیشه‌ها ازلحاظ شکل چه انواعی دارند:

    سرشیشه گرد

    شیشه شیر با سرشیشه گردسرشیشه گرد رایج‌ترین نوع سرشیشه است و قیمت ارزان‌تری دارد. معمولا هم درمورد اکثر بچه‌ها جواب می‌دهد.

    سرشیشه ارتودنسی

    شیشه شیر با سرشیشه ارتودنسیشکل سرشیشه‌های ارتودنسی نامتقارن و زاویه‌دار است و ازلحاظ ساختاری هماهنگی بیشتری با کام کودک دارند.

    برای انتخاب سایز بطری و سرشیشه به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

    جزئیاتی که برای خرید شیشه‌ شیر باید مدنظر داشته باشید هنوز تمام نشده‌اند! حالا نوبت انتخاب سایز شیشه‌ شیر و سرشیشه است. شیشه‌ شیرها اندازه‌های مختلفی دارند. سایز شیشه‌ شیرها را برحسب گنجایش بطری و اغلب به میلی‌لیتر نشان می‌دهند. برای نوزادان همان سایزهای کوچک کفایت می‌کنند. اما همگام با رشد کودک حجم شیرش هم در هر وعده بیشتر می‌شود. پس بعدها به شیشه‌ شیر بزرگ‌تری نیاز خواهید داشت. سرشیشه هم مثل بطری سایزهای مختلفی دارد. سایز سرشیشه تعیین‌کننده سرعت جریان شیر است و در هر برندی با عناوین متفاوتی ازجمله جریان، سن یا مرحله بیان می‌شود. برای نوزادان معمولا باید کوچک‌ترین سایز را بخرید که سرشیشه مرحله ۱ هم گفته می‌شود و کندترین جریان را دارد. برای کودکان بزرگ‌تر باید از سرشیشه‌های مراحل بعدی که جریان شیر سریع‌تری دارند، بخرید. فقط دقت داشته باشید که اگر سرعت جریان شیر برای توانایی بلع کودک‌تان زیادی سریع باشد، احتمال پریدن شیر در گلو و بروز خفگی وجود دارد.

    نکات پایانی

    قبل از اینکه چند مدل شیشه‌ شیر محبوب در بازار را با هم بررسی کنیم، نگاهی هم به نکات پایانی بیندازید:

    • بعضی شیشه‌ شیرها را می‌توانید مستقیما به شیردوش‌تان وصل کنید. پس اگر زیاد از شیردوش استفاده می‌کنید، بهتر است که هنگام خرید شیشه‌ شیر به قابلیت اتصال مدل انتخابی‌تان به شیردوش هم دقت کنید.

     

    • شیشه‌ شیرهای تازه را حتما باید قبل از اولین استفاده استریل کنید. شست‌وشوی دقیق پس از مصارف روزانه هم که نیازی به گفتن ندارد. شیشه‌ شیرهایی که از قابلیت شست‌وشو در ماشین ظرفشویی برخوردارند حتما روی بسته‌بندی‌شان ذکر می‌شود. برای شست‌وشوی بهتر می‌توانید از بطری‌شوی‌های دارای برس نرم استفاده کنید، چراکه ذره‌ای شیر نباید در هیچ‌کجای بطری و سرشیشه باقی بماند. مطالعه دستورالعمل شست‌وشوی روی بسته‌بندی هم فراموش‌تان نشود.

     

    • بچه‌ها وقتی بزرگ‌تر می‌شوند، دل‌شان می‌خواهد که خودشان شیشه‌ شیرشان را نگه دارند. اینجاست که شیشه‌ شیرهای دسته‌دار به‌درد می‌خورند، چون دست‌گرفتن‌شان برای کودک راحت‌تر است.

     

    • حرارت، باعث آزادسازی مواد شیمیایی از پلاستیک می‌شود. پس بهتر است که از جوشاندن شیشه‌ شیرهای پلاستیکی، حرارت‌دادن‌شان در مایکروفر یا شستن‌شان در ماشین ظرف‌شویی خودداری کنید.

     

    • از گرم‌کردن شیر کودک‌ در مایکروفر خودداری کنید. ممکن است شیر در مایکروفر یک‌دست گرم نشود و به‌دلیل ایجاد نقاط داغ دهان و گلوی کودک را بسوزاند.
    • شیشه‌ شیر کودک‌تان را مرتب چک کنید. وقتی بطری شیشه‌ شیر خط‌وخش می‌افتد، چسبناک می‌شود یا تغییر رنگ می‌دهد، یعنی باید یکی نو بخرید. سرشیشه‌های ترک‌خورده و پاره هم باید تعویض شوند.

     

    • اگر کودک‌تان همه شیرش را نخورد، شیرخشک حل‌ شده و نیم‌خورده را نمی‌توان بیشتر از یک ساعت نگه داشت. فرقی هم نمی‌کند که باقی‌مانده را در دمای اتاق نگه دارید یا در یخچال!

    امیدواریم که این نکات به شما در انتخاب شیشه شیر مناسب کمک کنند.

    مشاهده محبوب‌ترین شیشه شیرها

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید