۹ دلیل که شما را به خرید پوشک پارچه ای برای کودکتان ترغیب می‌کند

۹ دلیل که شما را به خرید پوشک پارچه ای برای کودکتان ترغیب می‌کند
راهنمای مطالعه

    در این مقاله ابتدا برایتان تعریف جامعی از پوشک پارچه ای ارائه می‌دهیم. سپس از دلایل خرید این پوشک می‌گوییم. با «درجه» همراه شوید.

    پوشک پارچه‌ ای چند بار مصرف یا قابل شستشو چیست؟

    پوشک پارچه ای چیست

    پوشک‌ پارچه‌ای درواقع نوع تکامل یافته پوشک‌هایی است که تا دهه شصت و اوایل ۷۰ تمامی والدین‌ از آن برای کودکانشان استفاده می‌کردند. کهنه یا یک پارچه تمیز را در وسط شورت‌های پلاستیکی گره‌ای قرار می‌دادند و کودک را پوشک می‌کردند. اما پوشک‌ پارچه‌ای که امروزه آن را در بازار می‌بینیم، از لحاظ ظاهر و استفاده تکامل یافته و استفاده از آن برای والدین هم راحت‌تر شده است.

    به طور کلی این نوع پوشک‌ها که قابل شست‌وشو است و می‌توان مجددا از آن‌ها استفاده کرد، متشکل از یک پوشش ضد آب یا لایه بیرونی و یک لایه جذبی یا لایه درونی است. البته انواع مختلفی از پوشک های پارچه‌ ای چندبار مصرف، تولید و روانه بازار شده است. مثلا در برخی از پوشک‌های پارچه‌ای، قسمت جاذب داخل و در بعضی دیگر در بیرون از آن قرار دارد. همچنین می‌توانید نوع دیگری از پوشک‌های پارچه‌ای را دید که دارای هر دو قسمت پوشش و جذب‌کننده است.

    در برخی دیگر از پوشک های پارچه‌ای چند بار مصرف، قسمت جاذب یا همان لایه داخلی به خود پوشک متصل نیست و به صورت پدهای جداگانه و یکبار مصرف همراه با خود پوشک به مصرف‌کننده ارائه می‌شود. این لایه‌های جذبی هر بار پس از کثیف شدن، باید دور انداخته شود و یکی دیگر را جایگزین آن کرد. قابل شست و شو و مصرف دوباره نیستند و به همین دلیل قیمت ارزان‌تری نسبت به پوشک‌های چند بار مصرف که متشکل از دو قسمت جاذب و پوشش است، دارد.

    مواد تشکیل دهنده لایه‌ های داخلی و خارجی پوشک پارچه ای دقیقا چیست؟

    مواد تشکیل دهنده پوشک پارچه ای

    همانطور که قبلا هم گفتیم، پوشک‌ های پارچه‌ای که قابلیت استفاده مجدد دارد، در انواع مختلفی تولید می‌شود. بیشتر پوشک های پارچه ای از یک لایه ضد آب و یک لایه جذبی تشکیل شده‌ است. حال ممکن است، این لایه جذبی در داخل پوشش قرار گیرد، یا لایه جذبی در بیرون از پوشش قرار داده شود. همچنین نوع دیگری از پوشک پارچه‌ای هم که به پوشک جامع نامیده می‌شود تولید شده که دارای هر دو پوشش و جذب‌کننده است. جالب است بدانید، مواد تشکیل‌دهنده هر کدام از این پوشک‌ها با یکدیگر متفاوت است.

    الیاف طبیعی؛ ماده مورد استفاده در تولید لایه‌‌های داخلی و خارجی

    یکی از موادی که در تولید پوشک‌های پارچه‌ای استفاده می‌شود، الیاف طبیعی است. البته از این الیاف در ساخت لایه‌های داخلی و خارجی پوشک پارچه‌ای استفاده می‌شود. قیمت بالای این مواد باعث شده تا این پوشک نسبت به دیگر پوشک‌ها گران‌تر باشد. دلیل گران بودن آن هم تولید این الیاف از گیاهان و حیوانات است. اما مزیتی که این نوع پوشک دارد، شست‌وشوی خوب پوشک پس از کثیف شدن است.

    پوشک پارچه‌ای تولید شده با مواد مصنوعی

    نوع دیگری از پوشک پارچه‌ای تولید می‌شود که لایه درونی یا بیرونی آن از مواد مصنوعی است. قیمت این پوشک نسبت به نوع اول، ارزان‌تر است و همچنین احتمال بو گرفتن آن زیاد است. همچنین ماده‌ای که در تهیه لایه جذب استفاده شده، در میزان جذب پوشک موثر است.

    دیگر مواد تشکیل دهنده قسمت پوشش پوشک پارچه ای

    مواد تشکیل دهنده پوشک پارچه ای

    در تولید و ساخت پوشک‌ های چند بار مصرف، مواد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این مواد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    میکروفایبر: میکروفایبر یکی از مواد تشکیل‌دهنده قسمت پوشش پوشک‌های پارچه‌ای است. تولیدکنندگان پوشک پارچه‌ای میکروفایبر را از پلی استر نرم تهیه می‌کنند.

    • کتان: در بعضی پوشک‌ های پارچه‌ای، ماده تشکیل‌دهنده پوشش را کتان معرفی می‌کنند. معمولا تولیدکنندگان از ورقه‌های پلی اورتان (PUL)، یا از ورقه‌های پلی اورتان ترمو پلاستیک (TPU)، استفاده می‌کنند. آن‌ها این ورقه‌ها را با پنبه می‌پوشانند تا نرم‌تر شوند. سپس در طرح‌ها و شکل‌های مختلف طراحی و تولید می‌کنند. نکته منفی در مورد این نوع پوشش‌ها، احتمال نشت‌کردن ادرار یا مدفوع کودک است. ورقه پلی اورتان (PUL): ورقه پلی‌ اورتان (پلی اورتان درواقع یک پلیمر ترموست است، که از ترکیب متیلن دی ایزوسانات، پلی اول‌ها و تعدادی از افزودنی‌های شیمیایی به دست می‌آید. از پلی اورتان در ساخت روکش‌های مخازن، بسته‌بندی مواد غذایی، دارویی، تولید انواع دستکش، چسب، پوشش پوشک‌ها و ... استفاده می‌شود.)، پوششی است که از پلی‌استر به‌دست می‌آید. همانطور که می‌دانید، گسترده استفاده از این ماده بسیار وسیع است و از لحاط هزینه هم مناسب و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. ولی نکته منفی در مورد این ماده، پایین بودن قابلیت تنفس آن است.
    • پشم حیوانات: از دیگر موادی که برای تولید پوشش پوشک های پارچه ای استفاده می‌شود، پشم حیواناتی مانند گوسفند و گاو است. تولیدکنندگان پشم این حیوانات را به صورت فرآورده استفاده می‌کنند که قابلیت گردش هوای آن زیاد است.
    • کُرک: کرک، یکی دیگر از موادی است که استفاده از آن در تولید پوشش پوشک پارچه‌ای مناسب است. ماده‌ای کاملا طبیعی، ضد میکروب، جاذب بسیار بالا و پوشش پشمی با قابلیت تنفس ایده‌آل.
    • نایلون: نایلون هم یکی دیگر از موادی است که معمولا در تولید پوشش پوشک پارچه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده قابلیت تنفس بالایی دارد و جاذب بسیار خوبی است.

    دیگر مواد تشکیل دهنده قسمت جاذب پوشک پارچه ای

    و اما مواد تشکیل‌دهنده جاذب پوشک های پارچه ای، این بخش از پوشک معمولا از کنف، بامبو، میکروفایبر و الیاف مصنوعی تولید می‌شود. البته نباید فراموش کنیم که گروهی از جاذب‌های پوشک‌ های پارچه ای به صورت یکبار مصرف تولید می‌شود. برخی از تولیدکنندگان پوشک پارچه‌ای، نوعی پوشک پارچه‌ای تولید کرده‌اند که بتوان قسمت جاذب را از آن جدا کرد. درواقع قسمت جاذب پوشک به خود پوشک متصل نیست. بلکه از آن جداست و قابلیت تعویض دارد.

    با هر بار ادرار و مدفوع کودک، باید قسمت جاذب را برداشت و یکی دیگر را جایگزین کرد. معمولا همراه این مدل پوشک پارچه‌ای، پدهای جاذب در بسته‌های چندتایی قرار داده می‌شود و همین خاصیت قیمت این محصول را تا میزان قابل توجهی نسبت به پوشک‌های پارچه‌‌ای که قسمت جاذب آن به خود پوشک متصل است، پایین آورده است. 

    مزایای استفاده از پوشک پارچه ای چند بار مصرف

    ۱. صرفه‌جویی در هزینه

    هرچند قیمت پوشک پارچه‌ای بیشتر از یک بار مصرف است، ولی به دلیل قابل شستشو بودن و استفاده مجدد، تعداد کمتری از پوشک استفاده می‌شود، درنتیجه در آخر ماه هزینه‌ای که برای خرید پوشک پارچه‌ای داده‌اید، کمتر از هزینه‌ای است که برای پوشک یکبار مصرف متحمل شده‌اید.

    ۲. دوستدار محیط زیست و قابل بازیافت

    پوشک پارچه ای دوستدار طبیعت و محیط زیست

    متاسفانه پوشک‌های یک بار مصرف زمان زیادی برای بازیافت و برگشت به طبیعت لازم دارند. درواقع برای از بین رفتن آن‌ها بیش از چند قرن زمان نیاز است. این در حالی است که زمان بازیافت پوشک‌ پارچه‌ ای چند بار مصرف بسیار کوتاه‌تر از پوشک یکبار مصرف است و چون تعداد استفاده از آن‌ها در طول سال کمتر از پوشک های یکبار مصرف است، از این رو این پوشک‌ها به نام دوستدار محیط زیست هم شناخته می‌شوند.

    ۳. متناسب بودن پوشک پارچه ای با اندازه بدن کودک

    مناسب و اندازه بدن کودک

    پوشک های پارچه ای کاملا به تن کودک می‌نشیند و اندازه فیزیک بدن کودک است. احتمالا شما هم زمانی که کودکتان پوشک یکبار مصرف پوشیده‌ است، متوجه تنگ‌ بودن یا بیش از حد گشاد بودن آن شده‌اید. یا این که در برخی از پوشک‌های یکبار مصرف پف نامتناسبی که در قسمت پایین پوشک به‌وجود آمده است را دیده‌اید. در این مواقع پوشک نشتی می‌دهد و باعث آزار کودک می‌شود. اما در پوشک‌ پارچه ای چنین مشکلی وجود ندارد و بیشتر پوشک‌های پارچه‌ ای که در بازار وجود دارد، کاملا اندازه کودک است.

    ۴. انتشار کمتر بوی بد

    انتشار بوی بد کم

    از پوشک های پارچه‌ای بوی کم‌تری نسبت به پوشک یکبار مصرف منتشر می‌شود. البته این مزیت برای تولیدکنندگان پوشک‌های پارچه‌‌ای به عنوان یک برگ برنده تبلیغاتی عمل می‌کند و آنها روی عدم انتشار هرگونه بو مانور می‌دهند. اما در حقیقت اینچنین نیست و فکر نکنید اگر از پوشک‌های پارچه‌ای برای کودکتان استفاده کنید، دیگر هیچ بوی بدی نخواهید شنید!

    پوشک های پارچه ای به دلیل نداشتن مواد شیمیایی نسبت به پوشک های یکبار مصرف زمانی که مدفوع و ادرار کودک به آن آغشته شده است، بوی خیلی کمتری می‌دهد. درواقع همیشه ادرار یا مدفوع کودک باعث ایجاد بوی بد پوشک نیست، بلکه همین مواد شیمیایی استفاده شده در تولید پوشک یکبار مصرف باعث بروز چنین بویی می‌شود.

    [related]13226[/related]

    ۵. خبری از نشت کردن یا نم دادن پوشک نیست

    خبری از نشت پوشک نیست

    یکی از بهترین مزایای استفاده از پوشک‌های پارچه‌ای، خلاص شدن از نم دادن کودک است. متاسفانه بسیاری از والدین از نم‌دادن پوشک و کثیف‌شدن لباس کودکشان شاکی هستند. از آن گذشته، تمیزکردن و شست‌وشوی لباس هم باری است اضافه بر مسئولیت‌های دیگر یک مادر که در طول شبانه‌روز باید آن‌ها را انجام دهد.

    خوشبختانه زمانی که از پوشک پارچه‌ای برای کودکتان استفاده می‌کنید، دیگر نگران این مشکلات نخواهید بود. دیگر از لک شدن لباس شما زمانی که کودکتان را بغل کرده‌اید هم خبری نیست! حتی نیازی نیست نگران وقت و زحمتی باشید که قرار است برای شستن لباس‌های کثیف کودک و خودتان صرف کنید! چون با پوشک پارچه‌ای با این معضلات روبه‌رو نخواهید شد.

    ۶. فاقد مواد شیمیایی و مفید برای سلامت کودکان

    فاقد مواد شیمیایی پوشک پارچه ای

    قطعا می‌دانید، پوشک های یک بار مصرف دارای مواد شیمیایی است و حتی برخی از آن‌ها برای سلامت کودکان مضر معرفی شده است. «دیوکسین»، از جمله مواد شیمیایی خطرناک و البته نگران‌کننده موجود در پوشک یکبار مصرف است. این ماده در دسته‌بندی مواد سرطان‌زا توسط «سازمان حفاظت از محیط زیست»، قرار گرفته و این نشان می‌دهد ضرر این ماده شیمیایی چه اندازه است.

    متاسفانه با پوشاندن پوشک های یکبار مصرف به کودکانمان، احتمال ابتلا به بیماری‌های خطرناک در کودکان قوت می‌گیرد؛ یکی از آن‌ها اختلال عملکرد غدد درون‌ریز است. تضعیف سیستم ایمنی بدن، تاثیر منفی در عملکرد کبد، تغییر در عملکرد صحیح دستگاه تناسی و اختلال در سیستم عصبی از جمله مشکلاتی است که ممکن است برای کودکان پیش آید. البته گفته می‌شود جای نگرانی نیست و پوشک‌های ارگانیک و قابل اطمینان برای سلامتی کودکان وجود دارد و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. ولی باز هم این پوشک‌ها دارای حداقل مواد شیمیایی هستند که برای محیط زیست هم مضر خواهد بود.

    ۷. خبری از راش (سوختگی) ناشی از استفاده از پوشک نیست

    پوشک پارچه ای خبری از راش ناشی از پوشک نیست

    راش ناشی از پوشک، همان سوختگی پوست کودک بر اثر ادرار و اسیدهای موجود در مدفوع کودک است. این مشکل معمولا زمانی که کودکمان را با پوشک یکبار مصرف پوشانده‌ایم، ایجاد می‌شود. درواقع به دلیل واکنش بدن با مواد شیمیایی موجود در پوشک‌ های یکبار مصرف، این اتفاق برای پوست کودک رخ می‌دهد که متاسفانه برای او ناراحت‌کننده و دردناک است. مزیت دیگر استفاده از پوشک‌های پارچه‌ای برای کودکان، جذب کامل رطوبت توسط لایه میانی پوشک است. معمولا لایه میانی پوشک پارچه‌ای از مواد جاذب تشکیل شده که می‌توان به میکروفیبر و بامبو اشاره کرد. در این صورت کودک شما به هیچ‌وجه (در برخی موارد به دلیل توجه نکردن والدین به تعویض به‌موقع پوشک کودک، این اتفاق در استفاده از پوشک پارچه‌ای رخ می‌دهد)، دچار سوختگی پوست نمی‌شود.

    ۸. با پوشک پارچه ای از مشاهده صحنه‌های گریه‌آور درامانید

    پوشک پارچه ای

    شاید استفاده از پوشک یکبار مصرف در بدو تولد نوزاد که هنوز نمی‌تواند هیچ‌کدام از کارهای خود را انجام دهد، کار راحتی باشد. ولی زمانی که کودک قادر به انجام بسیاری از کارهای شخصی خود می‌شود، به‌ویژه زمانی که کنجکاوی او برای کشف دنیای پیرامونش شروع می‌شود، دیگر نگه‌داشتن‌ آن کار آسانی نیست. احتمالا شما هم از اطرافیانتان که کودک شیرخوار دارند، در مورد بازکردن چسب پوشک توسط خود کودک شنیده‌اید. اکثر کودکان در سنین ۶ ماهگی به بعد در تلاشند تا لباس‌های خود را درآورند. مخصوصا شورت و پوشک خود را که معمولا باعث زحمت والدین هم می‌شود. تصور کنید، یک لحظه از کودکتان غافل شدید و بعد با صحنه پوشک آغشته به ادرار یا مدفوع او که گوشه‌ای از اتاق افتاده است، روبه‌رو می‌شوید.

    خود من چندین بار شاهد این منظره گریه‌آور بوده‌ام! اما خوشبختانه پوشک‌های پارچه ای به این راحتی‌ها باز نمی‌شود و کودک شما قادر نیست دکمه‌ها یا چسب‌های آن را باز و از تن بیرون کند. پیشنهاد من به عنوان یک مادر به شما والدینی که احتمالا با چنین مشکلی دست به گریبان هستید، استفاده از پوشک‌ پارچه ای است. برای من که بسیار کارساز بوده است. قطعا برای شما هم چنین خواهد بود.

    ۹. با خرید پوشک پارچه ای، کودک راحت‌تر توالت رفتن را آموزش می‌بیند

    پوشک پارچه ای راحت توالت می روند

    وقتی می‌خواهید کودک را از پوشک بگیرید و توالت رفتن را به او آموزش دهید، (زمانی که از پوشک یکبار مصرف استفاده شود)، نیاز است، از شورت‌های آموزشی استفاده کنید. احتمال آن که در یکی دو هفته اول کودک شورت خود را کثیف کند و نتواند ادرار یا مدفوع خود را کنترل کند، زیاد است. شورت‌های آموزشی که لایه درونی آن از پنبه‌ و لایه بیرونی آن ضد آب است، شباهت بسیار زیادی به پوشک‌ های پارچه ای دارد و وسیله خوبی برای این دوران خواهد بود.

    اگر برای کودک خود از پوشک پارچه‌ای استفاده می‌کنید، دیگر نیازی به خرید شورت آموزشی نیست. کودک شما خیلی راحت نبود آن را می‌پذیرد.

    اگر به‌یاد داشته باشید، قبلا هم اشاره کردیم، زمانی که کودک پوشک پارچه ای به تن دارد، اصلا احساس ناراحتی نمی‌کند. چون پوشک کاملا اندازه تن او است و کاملا سفت و محکم (البته به گونه‌ای که او را آزار ندهد)، در تن او می‌نشیند. گویا فقط یک شورت به تن دارد و مزاحمتی برای اندام تناسلی او ایجاد نمی‌کند.

    توالت رفتن کودک

    متاسفانه پوشک‌های یکبار مصرف پس از یک مدت که در تن کودک است، شل شده و از شکل و ظاهر اولیه می‌افتد. کش‌ها حالت اولیه خود را از دست می‌دهد و کودک خیلی زود متوجه شده و احساس ناراحتی خود را با گریه یا با باز کردن پوشک یکبار مصرف نشان می‌دهد. اگر او را از پوشک بگیرید، خیلی زود متوجه نبود آن می‌شود و چون به بودن پوشک برای ادرار و مدفوع عادت دارد، نسبت به توالت رفتن مقاومت می‌کند.

    پس اگر از آن دسته والدینی هستید که از پوشک پارچه‌‌ای برای کودک خود استفاده می‌کنید، فقط کافی است برای آموزش توالت‌رفتن کودکتان، پوشک‌ها را از او جدا کنید و جز شورت معمولی چیزی تن آن‌ها نکنید. کودک شما خیلی زودتر از کودکانی که به پوشک یکبار مصرف عادت دارند، توالت‌رفتن را آموزش می‌بینند. این تجربه‌ای است که خود من در زمان از پوشک‌گرفتن کودکانم به‌دست آوردم. مطمئن باشید تجربه راحت و خوشایندی است. پیشنهاد می‌کنم، حتما امتحان کنید.

    و اما کلام آخر...

    تمام تلاش من از نوشتن این مقاله، کمک به مادرانی است که دوست دارند برای کودکانشان از محصولات و لوازم با ایمنی بالاتر و ضرر کمتر استفاده کنند. پاسخ این سوال که خرید پوشک پارچه ای مناسب کودک است یا پوشک یکبار مصرف، بخش عمده‌اش به تجربه مادران بازمی‌گردد که من تجربه شخصی‌ام را برایتان به اشتراک گذاشتم. بخش دیگر هم مربوط به توصیه‌های اطرافیان، پزشکان و دوستان مورد اعتماد است. به هرحال این شما هستید که تشخیص می‌دهید کدام پوشک برای کودکتان مناسب است. در مورد خرید پوشک پارچه‌ای با تمام مزایایی که در این مقاله برایتان گفتیم، اگر شما هم از پوشک پارچه‌ای استفاده می‌کنید، خوشحال می‌شویم، نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. [see_also]5049[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید