اتاق مطالعه کودک؛ ۱۰ وسیله کاربردی برای بهتر درس خواندن کودکان

اتاق مطالعه کودک؛ ۱۰ وسیله کاربردی برای بهتر درس خواندن کودکان
راهنمای مطالعه

    داشتن یک اتاق یا به‌طور کل فضایی برای مطالعه و درس خواندن به کودکان کمک می‌کند راحت‌تر درس‌های خود را مرور کرده و تکالیف‌شان را انجام دهند. در این مقاله از «درجه» به وسایلی اشاره شده که کودک‌تان برای مطالعه در اتاق خود نیاز دارد.

    وسایل مورد نیاز کودک در اتاق مطالعه

    اختصاص اتاق یا فضایی برای مطالعه کودکان و قرار دادن وسایل مورد نیاز و الهام‌بخش می‌تواند کودکان را به خواندن کتاب‌های درسی و انجام دادن تکالیف‌شان علاقه‌مند کند. وجود چنین فضایی حتی می‌تواند آنها را به مطالعاتی بیش از کتاب‌های درسی‌شان تشویق کند.

    می‌توانید در منزل خود، اتاقی مخصوص فرزندتان با وسایل مورد نیازش آماده کنید، یا اگر به اندازه کافی اتاق در خانه ندارید، قسمتی از فضای خانه را برای مطالعه و نوشتن تکالیف فرزند‌تان آماده کنید.

    در ادامه ایده‌هایی برای آماده کردن اتاق مطالعه برای کودک‌تان ارائه شده است:

    ۱. پاراوان تاشو

    اتاق مطالعه، پاراوان

    کودکان برای انجام دادن تکالیف خود به مکانی نیاز دارند که مخصوص به خودشان باشد. اگر توانایی اختصاص اتاق به کودک‌تان ندارید، پس بهتر است از پاراوان یا پارتیشن تاشو استفاده کنید. در واقع پاراوان، نوعی جداساز است که مانند یک دیوار عمل می‌کند و می‌تواند فضای اطراف خود را تقسیم‌بندی کند. امروزه پارتیشن یا پاراوان‌ها استفاده بسیاری دارند و در سبک‌های مختلفی تولید شده‌اند. می‌توانید نوعی از این پاراوان‌ها را از بازار تهیه و اتاق کودک دلبندتان را آماده کنید.

    پارتیشن‌ها از جنس‌های مختلفی مثل،‌ شیشه‌ای، چوبی یا ام‌دی‌اف، آلومینیوم و پارچه‌ای تولید می‌شوند. نوع چوبی و ام‌دی‌اف این دیوارهای تاشو بهترین گزینه برای استفاده در منازل هستند. زیرا آنها متحرک هستند و به راحتی جمع و باز می‌شوند. همچنین در طرح‌های مختلف زیبایی تولید شده‌اند. از پارتیشن‌های از جنس بامبو به دلیل اینکه بسیار بادوام و در عین حال سبک هستند، استقبال بسیاری می‌شود.

    البته هنگام خرید پاراوان برای کودک، بهتر است نوع طرح‌دار آن را بخرید تا کودک از اینکه مجبور به استفاده از پارتیشن است، ناراحت نشود و از آن استقبال کند. در بازار پاراوان‌های مخصوص کودک در طراحی‌های مختلف وجود دارد.

    ۲. میز تحریر و صندلی مناسب

    اتاق مطالعه، میزتحریر و صندلی

    میز و صندلی مناسب کودک‌تان، نه‌تنها باید زیبا و دوست‌داشتنی باشد، بلکه کودک از نشستن پشت میز تحریر خود، احساس راحتی کند تا با آرامش بتواند، تکالیف خود را انجام دهد. کودک نباید از نشستن روی صندلی خود زود خسته شود. میز و صندلی راحت، علاقه کودک به نوشتن و مطالعه کتاب‌هایش را بالا می‌برد. البته بهتر است از میز و صندلی‌های نوع ارگونومیک برای کودک‌تان بخرید تا بدنش در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد.

    در دانش ارگونومی، ظرفیت و توانمندی‌های انسان بررسی می‌شود و با استفاده از اطلاعات به‌دست آمده، تجهیزات مناسب بدن او طراحی می‌شود. بدین ترتیب سطح ایمنی بر اساس بدن فرد بالا می‌رود.

    از برندهای معروف و کارآمد میز تحریر و صندلی می‌توان به محصولات مختلف خارجی مانند هیومن اسکیل، هرمان میلر، استیل‌کیس و همچنین داخلی مانند نیلپر، ایستا، اروند و ... اشاره کرد.

    ۳. میز تحریر دیواری تاشو

    اتاق مطالعه، میز تاشو

    اگر فضای خانه‌تان آنقدر کوچک است که نمی‌توانید اتاقی مخصوص کودک‌تان داشته باشید، می‌توانید بخشی از خانه که از قسمت‌های دیگر آرام‌تر و بی‌سروصداتر است به کودک‌تان اختصاص دهید و برای او میز دیواری تاشو بخرید. این نوع میزها تاشو هستند و به دیوار متصل می‌شوند. هر زمان که کودک‌تان به میز احتیاج داشت، به‌راحتی آن را باز می‌کند و پس از انجام دادن تکالیفش،‌آن را می‌بندد و بدین ترتیب فضای زیادی از خانه اشغال نمی‌شود.

    مشاهده این محصول

    ۴. نظم‌دهنده‌های آویز

    بیشتر مواقع وسایل مدرسه کودک در سراسر اتاق پخش می‌شوند و حسابی همه جا را شلوغ می‌کنند. نظم‌دهنده‌های مختلفی از جمله، کمد و دراور در بازار وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید وسایل کودک‌تان را مرتب نگهدارید. اما اگر کاری کنید که این کار برای کودک جذاب باشد، او خودبه‌خود وسایلش را مرتب می‌کند. بنابراین نظم‌دهنده‌های آویز برای آنها خریداری کنید. از این نظم‌دهنده‌ها، مدل‌های مختلف پارچه‌ای، چوبی یا حتی به شکل آویز وجود دارند.

    با یک بررسی ساده در بازار لوازم خانگی می‌توانید می‌توانید انواع متفاوتی از نظم‌دهندهای آویز بیابید.

    ۵. تخته سیاه یا وایت‌برد

    اتاق کودک، تخته سیاه

    کودکان از نوشتن روی دیوار یا تخته بسیار لذت می‌برند. بنابراین برای اینکه آنها را تشویق به خواندن و مرور درس‌هایشان کنید، می‌توانید کنار میز او، تخته سیاه گچی نصب کنید. اما اگر فکر می‌کنید، تخته سیاه ممکن است لباس و اتاق کودک‌تان را کثیف کند، تخته وایت‌برد هم ایده خوبی است.

    کودک علاوه بر درس‌هایش می‌تواند برنامه روز بعد خود یا هر نوشته‌ای که دوست دارد، روی تخته بنویسد.

    تخته سیاه و وایت‌بردهای مختلفی در بازار ایران وجود دارد که می‌توانید برای کودک‌تان بخرید. همچنین برچسب یا استیکرهای تخته سیاه در طرح‌های مختلف چهارگوش یا قلبی هم در بازار وجود دارد که می‌توانید آنها را به روی دیوار بچسبانید و نه‌تنها آن فضای اتاق کودک‌تان را زیبا کند، بلکه فضای اضافی اشغال نکند. کودک به راحتی می‌تواند روی این برچسب‌ها درست مانند تخته سیاه بنویسد.

    مشاهده پرفروش‌ترین مدل‌های وایت‌برد

    ۶. پوستر‌ دیواری نقشه جهان

    اتاق مطالعه، نقشه جهان

    با استفاده از این نوع پوستر‌های آموزشی در زمینه جغرافیا، نه‌تنها می‌توانید، اتاق مطالعه کودک‌تان را زیبا کنید، بلکه کاری کنید تا او با مطالعه نقشه به اطلاعات جغرافیایی‌اش افزوده شود.

    البته وسایل دیگری هم برای آموزش جغرافیا به کودکان وجود دارد که از جمله آن می‌توان به کره‌های جغرافیایی زمین اشاره کرد که در اندازه‌های مختلف تولید شده و روی میز گذاشته می‌شوند. اما پوستر نقشه جهان، اتاق یا فضای مطالعه کودک‌تان را زیبا می‌کند. برخی از این پوسترها حاوی پرسش و پاسخ‌های جغرافیایی هم هستند که ذهن کودک را فعال می‌کنند.

    هنگام خرید نقشه جهان، پوستری بخرید که مخصوص کودکان باشد تا اطلاعات لازم را به صورتی قابل فهم به کودکان بدهد. پوسترهای تشریحی یا سه‌بعدی برای این منظور عالی هستند.

    ۷. جامدادی رومیزی

    اتاق مطالعه، جامدادی رومیزی

    یکی از وسایل پرمصرف کودکان مدرسه‌رو، مداد و خودکار و البته انواع مداد‌های رنگی است. می‌توانید با خرید جامدادی‌های رومیزی زیبا، کودک‌تان را به مرتب نگهداشتن مدادهایش تشویق کنید. می‌توانید خودتان همراه با کودک‌تان، یک نمونه از این جامدادی‌ها را بسازید. اما انواع جامدادی‌های جالب در بازار وجود دارد که مناسب کودک‌تان هستند.

    مشاهده مدل‌های جامدادی رومیزی

    ۸. تخته سوراخ‌دار

    اتاق مطالعه، تخته سوراخ‌دار

    یکی از وسایل عالی برای مرتب نگهداشتن لوازم مختلف، از جمله لوازم‌التحریر کودکان، تخته یا فیبر سوراخ‌دار است. این نوع تخته‌ها حاوی سورخ‌های متعددی هستند که درون آن میخ قرار داده می‌شود و لوازم مورد نیاز را می‌توان روی آنها آویزان کرد. می‌توانید بالای میز تحریر کودک‌تان یکی از این تخته‌ها را نصب کنید و از او بخواهید لوازم خود را روی آن آویزان کند. این تخته‌ها نه‌تنها باعث مرتب شدن لوازم‌التحریر و دیگر وسایل فرزندتان می‌شوند، بلکه بسیار جالب هستند و کودک‌تان از آنها استقبال خواهد کرد.

    انواع تخته‌های سوراخ‌دار در بازار وجود دارد که مطابق با سلیقه خود می‌توانید، نمونه‌ای از آن را برای کودک خود تهیه کنید.

    مشاهده فیبر سوراخ‌دار

    ۹. قفسه کتاب

    اتاق مطالعه، قفسه کتاب

    انواع و اقسام قفسه‌های کتاب در بازار تولید می‌شود. برای اتاق مطالعه کودک دلبندتان، یکی از این نوع قفسه‌ها لازم است. به کمک این وسیله پرکاربرد همیشه کتاب‌های کودک‌تان مرتب و تمیز در کتابخانه قرار می‌گیرند و اتاقش همیشه منظم باقی می‌ماند.

    قفسه کتاب‌های مختلفی از جنس‌های مختلف چوبی و فلزی تولید می‌شوند. بهترین نوع کتابخانه، چوبی است که چند لایه‌ای باشد. کتابخانه‌های فلزی پس از مدتی دچار زنگ‌زدگی می‌شوند. برخی از این کتابخانه‌ها مجهز به درهای شیشه‌ای هستند که بسته می‌شوند و کتاب‌ها از گرد و خاک در امان می‌مانند. اما برخی دیگر از کتابخانه‌ها در محافظ  ندارند. کتابخانه‌های مخصوص کودکان را معمولا رنگی و با طرح‌های جذاب تولید می‌کنند. همچنین طرح‌های فانتزی هم در بازار وجود دارد و و می‌توانید یکی از آنها را با توجه به سلیقه فرزندتان بخرید.

    ۱۰. ساعت رومیزی

    اتاق مطالعه، ساعت

    وقتی کودکان به سن مدرسه می‌رسند، باید شب‌ها به موقع بخوابند تا بتوانند صبح‌های زود از خواب بیدار شده و بدون خستگی به مدرسه بروند. اما گاهی‌اوقات منظم کردن خواب کودکان، به دلیل شیطنت‌های آنها، سخت می‌شود. بنابراین یکی از توصیه‌های روانشناسان کودک، آموزش مدیریت زمان به  کودکان است. خرید ساعت رومیزی می‌تواند یکی از روش‌های آموزش مدیریت زمان به آنها باشد. انواع و اقسام ساعت‌های رومیزی زیبا در بازار وجود دارد که می‌توانید یکی از آنها را به سلیقه کودک‌تان بخرید.

    ساعت رومیزی کودک هلوکیتی (Hello Kitty)، یکی از ساعت‌های پرطرفدار در بازار است که در طرح‌های مختلف بچه گربه تولید می‌شود. این ساعت در سایت آمازون توانسته نظر مشتریان از ۵ ستاره، ۳,۸ ستاره را به خود اختصاص دهد

    کلام آخر

    اختصاص اتاق یا مکانی ویژه کودکان، آنها را به مطالعه و انجام دادن تکالیف‌شان تشویق می‌کند. در ضمن هر یک از کودکان ویژگی‌های خاص خود را دارند و می‌توانید از سلیقه‌های آنها در چیدن وسایل اتاق استفاده کنید تا احساس بهتری به وظایف روزمره درسی‌شان داشته باشند. اگر شما به عنوان سرپرست یک کودک، در این زمینه تجربیاتی دارید، ممنون می‌شویم با ما در میان بگذارید. [see_also]5229[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید