خرید سوهان ناخن و ۲ نکته مهمی که باید بدانید

خرید سوهان ناخن و ۲ نکته مهمی که باید بدانید
راهنمای مطالعه

    سوهان ناخن جزء جدایی‌ناپذیر لوازم آرایشی ما خانم‌هاست. اما آیا می‌دانید که یک سوهان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ در این مطلب «درجه» با ما همراه باشید تا از چندوچون خرید سوهان ناخن برایتان بگوییم.

    شاید پیش خودتان فکر کنید که این درجه‌ای‌ها هم هر خرید ساده‌ای را به یک معادله پیچیده تبدیل می‌کنند! اما نه، باور کنید که سوهان ناخن خرید پیش‌پاافتاده‌ای نیست. خودم یکی دو باری، بدون اینکه اطلاعی از گریت‌های مختلف داشته باشم (این اصطلاح را کمی پایین‌تر توضیح می‌دهیم)، به‌پیشنهاد فروشنده، که او هم گویا نامطلع بود، سوهانی خریدم که ابدا برای ناخن‌های طبیعی مناسب نبود. البته اگر ناخن‌کار باشید که حتما از این چیزها سر در می‌آورید. اما من و شمایی که تخصصی در این زمینه نداریم، چه‌بسا با خرید سوهان نامناسب به ناخن‌های دلبرمان صدمه بزنیم. اصلا بگذارید با همین گریت‌های مختلف شروع کنیم و ببینیم که اصلا منظور از گریت (grit) چیست و چه اهمیتی دارد:

    ۱. سوهان ناخن با چه گریتی بخرم؟

    خرید سوهان ناخن با گریت مناسب

    گریت یا درجه زبری درواقع عددی است که میزان زبری سوهان را مشخص می‌کند. اگر دقیق‌تر بگوییم، این عدد برحسب تعداد ذرات ساینده در هر سانتی‌متر مربع یا سایر واحدهای سطح محاسبه می‌شود. هرچه عدد گریت بالاتر باشد، یعنی سوهان نرم‌تر است. اما سوهان‌های خیلی زبر گریت‌های پایین‌تری دارند. اغلب‌مان به‌اشتباه فکر می‌کنیم که همیشه سوهان‌های زبرتر بهترند. اما این‌طور نیست. درجات زبری مختلف کارکردهای متفاوتی دارند. سوهان‌های زبرتر به‌درد شکل‌دادن به ناخن‌های کلفت، مثل ناخن شست پا یا ناخن‌های کاشت اکریلیک، می‌خورند. این در حالی است که برای ناخن‌های طبیعی باید بیشتر دنبال سوهان‌های نرم‌تر باشیم تا بافت طبیعی ناخن صدمه نبیند.

    نگاهی به جدول زیر داشته باشید تا توضیحات بیشتر را در ادامه خدمت‌تان عرض کنیم:

    [table id=224 /]

    گریت ۱۸۰ کمترین گریت قابل‌استفاده برای ناخن‌های طبیعی است. گریت‌های پایین‌تر زبرترند و برای ناخن‌های طبیعی مناسب نیستند. اگر ناخن‌های ضعیف و شکننده‌ای دارید، برای خرید سوهان ناخن اصلا سراغ گریت‌های زیر ۱۸۰ نروید. حتی شاید در مواردی بهتر باشد که از گریت‌های بالاتر که نرم‌ترند استفاده کنید.

    از گریت‌های نرم مانند گریت حوالی ۵۰۰ می‌توانید برای نرم‌کردن زبری اندکی که شاید براثر سوهان کشیدن با سوهان‌های زبر ایجاد شود استفاده کنید. گریت‌هایی هم که به ۱۰۰۰ نزدیک‌ترند بیشتر برای کار روی سطح ناخن‌ها کاربرد دارند. هرچه عدد گریت از هزار بالاتر می‌رود، کارایی سوهان برای برق‌انداختن روی ناخن‌ها افزایش می‌یابد.

    [related]10056[/related]

    ۲. چه جنس سوهان ناخنی بخرم؟

    برای خرید سوهان ناخن علاوه‌بر درجه زبری بایستی به جنس سوهان هم دقت کنیم:

    سمباده‌ای

    خرید سوهان ناخن سمباده‌ای

    سوهان‌های سمباده‌ای سطحی شبیه کاغذ سمباده دارند که با چسب روی بدنه نواری سوهان سوار شده است. این نوع سوهان‌ها در واقعیت هم مانند سمباده عمل می‌کنند و لبه ناخن را با ذرات سمباده‌ای ساینده‌شان می‌تراشند. به همین دلیل وقتی لبه ناخن‌تان را لمس کنید، شاید به‌نظرتان زبر بیاید. البته به درجه زبری سوهان هم بستگی دارد. برای کار با سوهان‌های سمباده‌ای بهتر است تنها از یک جهت، نه به‌شکل رفت‌وبرگشتی، سوهان بکشید تا ناخن‌هایتان صدمه نبینند.

    در منابع مختلفی دیدیم که گفته بودند سوهان‌های سمباده‌ای ممکن است لبه ناخن‌ها را به‌تدریج ضعیف و مستعد شکنندگی و پوسته‌پوسته‌شدن کنند. این را هم بدانید که سطح سایشی سوهان‌های سمباده‌ای دوام چندانی ندارد. به‌علاوه اینکه سوهان‌های سمباده‌ای قابل‌ضدعفونی‌کردن نیستند و باید زود‌به‌زود عوض‌شان کنید. چون ذرات ناخن و کثیفی‌ها درون سطح متخلخل سوهان جا خشک می‌کنند و بستر مناسبی برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها خواهند شد. پس اگر دغدغه‌های زیست‌محیطی دارید، احتمالا با عمر کوتاه این سوهان‌ها مشکل خواهید داشت.

    فلزی

    خرید سوهان ناخن فلزی

    سوهان‌های فلزی معمولا در دو مدل تولید می‌شوند. یکی اینکه پوسته‌های خیلی نازکی از فلز را روی بدنه‌ای فلزی یا مقوایی می‌چسبانند. مدل دیگری هم داریم که خود بدنه فلزی سوهان را دارای سطح ساینده می‌کنند. درهرصورت با هر بار سوهان‌کشی مقداری از پوسته فلزی این سوهان‌ها کَنده شده و سطح سوهان نرم‌تر خواهد شد. این را هم بگوییم که سوهان‌های فلزی از انواع سمباده‌ای محکم‌تر و بادوام‌ترند.

    درضمن لازم است بدانید که سوهان‌های فلزی هم مانند انواع سمباده‌ای می‌توانند درصورت استفاده نادرست به سلامت خصوصا ناخن‌های ضعیف و حساس صدمه بزنند. یادتان باشد که با سوهان‌های فلزی باید تنها از یک جهت سوهان بکشید.

    ولی اگر ازلحاظ بهداشتی می‌پرسید، چون فلز متخلخل نیست، به‌شکل سوهان‌های سمباده‌ای با مسئله رشد باکتری‌ها روبه‌رو نیستیم. منتها همچنان ممکن است که ذرات ناخن و آلودگی‌ها در لابه‌لای دندانه‌ها گیر کنند و به بستر سوهان بچسبند. بگذارید نکته‌ای را هم درخصوص پیامدهای زیست‌محیطی این نوع سوهان‌ها با شما در میان بگذاریم. سوهان‌های فلزی در مقایسه با سوهان‌های سمباده‌ای برای محیط‌زیست بهترند. چراکه هیچ درختی برای تولید این سوهان‌ها قطع نمی‌شود. ولی خب فلز هم به مدت‌زمان زیادی برای تجزیه‌شدن در طبیعت نیاز دارد.

    شیشه‌ای/کریستالی

    خرید سوهان ناخن کریستالی

    تاآنجاکه ما دست‌مان آمد، گویا سوهان‌های کریستالی برای سلامت ناخن‌ها بهترند. درمورد این نوع سوهان‌ها گفته شده است که برخلاف سوهان‌های سمباده‌ای یا فلزی لبه‌های ناخن را زبر باقی نمی‌گذارند. البته برای تنظیم ارتفاع ناخن چندان مناسب نیستند. چون نرم‌اند و در گریت‌های بالا تولید می‌شوند. درنتیجه اول بهتر است ناخن‌تان را با ناخن‌گیر به اندازه دلخواه کوتاه کنید و سپس سوهان بکشید.

    جالب‌تر اینکه سوهان‌های کریستالی را می‌توانید با آب بشویید. درحالی‌که سوهان‌های سمباده‌ای نباید اصلا آب بخورند. در این نوع سوهان‌ها خبری از احتمال خوردگی و زنگ‌زدن هم نیست. خلاصه که شیشه از جنس‌های غیرمتخلخل و بهداشتی محسوب می‌شود. سوهان‌های کریستالی را حتی می‌توانید به‌راحتی با الکل ضدعفونی کنید. ازلحاظ دوام هم باید اضافه کنیم که این نوع سوهان‌ها از انواع سمباده‌ای بسیار بادوام‌ترند. همچنین برای محیط‌زیست جنس کم‌خطرتری محسوب می‌شوند. چراکه از طول عمر طولانی‌تری برخوردارند و پس از دورریختن قابل‌بازیافت‌اند.

    البته در نظر داشته باشید که سوهان‌های کریستالی جنس خوب و باکیفیت از سوهان‌های سمباده‌ای یا فلزی گران‌ترند. ضمن اینکه باید مراقب باشید، نشکنند.

    جمع‌بندی

    در این مطلب سعی کردیم عمده نکات مهمی را که باید برای خرید سوهان ناخن بلد باشید با رجوع به منابع آنلاین برایتان گردآوری کنیم. همان طور که دیدید، بهتر است حتما به جنس و درجه زبری سوهان دقت کنیم. هر درجه زبری و جنسی ویژگی‌های خاص خودش را دارد که توضیح دادیم. امیدواریم این نکات برایتان مفید بوده باشند. اگر این مطلب را پسندید، با دوستان‌تان هم به اشتراک بگذارید. یکی دو کلیک بیشتر وقت‌تان را نمی‌گیرد! ممنونیم. [see_also]6050[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید