انواع کانسیلر؛ کانسیلر مایع بهتر است یا استیکی؟ کانسیلرهای رنگی چطورند؟

انواع کانسیلر؛ کانسیلر مایع بهتر است یا استیکی؟ کانسیلرهای رنگی چطورند؟
راهنمای مطالعه

    کانسیلر یکی از آن‌دست لوازم آرایشی نکته‌داری است که اگر به چندوچونش مسلط نباشید، چه‌بسا پول‌تان را دور بریزید. این مطلب «درجه‌» را برای شماهایی گردآوری کرده‌ایم که هنوز نمی‌دانید چه نوع کانسیلری به دردتان می‌خورد. پس برای اینکه با انواع کانسیلر و مزایا و معایب هر نوعی بیشتر آشنا شوید، تا انتها با ما همراه باشید.

    در مطلب «کانسیلر چیست» برایتان کانسیلر و تفاوتش با لوازم آرایشی ظاهرا مشابه را کامل توضیح دادیم. گفتیم کانسیلر محصولی آرایشی برای پوشاندن نواقصی چون تیرگی زیر چشم و جای جوش و امثال اینهاست. همچنین برایتان روشن کردیم که کانسیلر را مثل پرایمر یا کرم‌پودر به کل صورت نمی‌مالیم. بلکه تنها باید روی نقاط لازم مالیده شود. حالا در ادامه قصد داریم انواع کانسیلرها را که در مطلب قبلی قولش را داده بودیم برایتان توضیح دهیم. با این توضیحات راحت‌تر می‌توانید کانسیلری را که برایتان مناسب‌تر است، انتخاب کنید.

    انواع کانسیلر را می‌توان براساس بافت و رنگ به انواع زیر تقسیم کرد:

    انواع کانسیلر براساس بافت

    کانسیلر مایع

    انواع کانسیلر - کانسیلر مایع

    کانسیلر مایع را می‌توان محبوب‌ترین نوع کانسیلر توصیف کرد. اما ببینیم چرا:

    • در انواع درجات پوشانندگی (پوشانندگی متوسط تا کامل) و همچنین انواع جلوه‌ها (براق، ساتنی و مات) موجودند. کانسیلرهای مایع مات از ساتنی‌ها ماندگارترند و ریزش کمتری هم دارند. اما برای پوست‌های خشک توصیه نمی‌شوند. از آن‌طرف کانسیلرهای مایع ساتنی (چیزی بین مات و براق) جلوه طبیعی‌تری دارند و روی پوست‌های خشک بهتر می‌نشینند. اما ممکن است با گذشت چند ساعت کمی روی پوست جابه‌جا شوند. یا اصطلاحا ریزش پیدا کنند. کانسیلرهای مایع براق هم که بیشتر برای روشن‌ترکردن زیر چشم استفاده می‌شوند، درخشندگی خفیفی ایجاد می‌کنند که در برخی آرایش‌ها دوست‌داشتنی است.
    • برای اغلب انواع پوست قابل‌استفاده‌اند. خصوصا پوست‌های نرمال، مختلط و چرب. اما، همان طور که گفتیم، انواع مات این کانسیلرها برای پوست‌های خیلی خشک چندان مناسب نیست و خشکی پوست را تشدید می‌کند. مگر اینکه کانسیلر مایعی بخرید که از فرمولاسیون آب‌رسان و مخصوص پوست‌های خشک برخوردار باشد.
    • برای پوشاندن جوش‌ها در مقایسه با کانسیلرهای کِرِمی بهترند. چون احتمال اینکه جای جوش براثر استفاده از کانسیلر بافت کیکی و بدریخت پیدا کند کمتر است. اما این را هم بگوییم که کانسیلرهای مایع در حد کانسیلرهای استیکی یا کِرِمی قادر به پوشاندن جوش و آکنه نیستند. ضمن اینکه راحت‌تر از روی پوست پاک می‌شوند. اما اگر معمولا جوش می‌زنید، کانسیلری با فرمولاسیونی بخرید که فاقد چربی و ترکیبات جوش‌زا باشد.
    • برای استفاده روی نواحی چین‌وچروک‌دار بهترند. چراکه در مقایسه با سایر انواع کانسیلرها بافت رقیق‌تری دارند. درنتیجه احتمال اینکه چین‌وچروک‌ها را به‌جای پوشاندن نمایان‌تر نشان دهند، کمتر است.

    کانسیلر استیکی

    انواع کانسیلر - کانسیلر استیکی

    کانسیلرهای استیکی، یا بهتر بگوییم ماتیکی، در بازار به‌عنوان کانسیلرهای جامد شناخته می‌شوند. اینها از بافتی کِرِمی و نیمه‌جامد برخوردارند و معمولا هم از رنگ‌دانه‌هایی قوی و پوشاننده تشکیل می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع کانسیلرها را باهم مرور می‌کنیم:

    • برای انواع پوست‌ها، ازجمله نرمال و خشک، و همچنین پوست‌هایی که مستعد جوش و آکنه نیستند، قابل‌استفاده‌اند.
    • در مقایسه با کانسیلرهای مایع بافت غلیظ‌تر و سنگین‌تری دارند و درنتیجه در پوشاندن نواقصی چون تیرگی زیر چشم یا مغایرت‌های رنگی اطراف بینی از قدرت پوشانندگی کامل‌تری برخوردارند. اما چون غلیظ‌ترند، باید برای محوکردن‌شان روی پوست دقت بیشتری به خرج دهید. وگرنه جلوه طبیعی پیدا نمی‌کنند. درضمن به‌دلیل غلیظ‌تر بودن‌شان احتمال بیشتری وجود دارد که چین‌وچروک‌ها را نمایان‌تر نشان دهند. تازه بااینکه در پوشاندن آکنه‌ها بهترند، باز به‌دلیل نوع خاص فرمولاسیون‌شان برای آکنه انتخاب خوبی نیستند و شاید تشدیدکننده ظاهر شوند.
    • در انواع جلوه‌ها، شامل ساتنی و مات، موجودند. جلوه مات این کانسیلرها می‌تواند برای پوست‌های چرب جذاب باشد. اما این را هم بدانید که کانسیلرهای استیکی به‌دلیل نوع بافت‌شان ممکن است دارای ترکیبات مسدودکننده منافذ پوست باشند که در این صورت انتخاب چندان مناسبی برای پوست‌های چرب یا مختلط نخواهند بود.
    • برخلاف کانسیلرهای مایع که در گرما و رطوبت یا براثر تعریق ریزش پیدا می‌کنند بهتر روی پوست باقی می‌مانند. اما این نکته درمورد پوست‌های چرب صدق نمی‌کند.

    [related]14902[/related]

    کانسیلر کِرِمی

    کانسیرهای کرمی، همان طور که از اسم‌شان پیداست، بافتی کرم‌گونه دارند و معمولا در ظرف‌های کاسه‌ای کوچک یا به‌شکل پالت عرضه می‌شوند. اما ببینیم که مزایا و معایب‌شان در چیست:

    • علاوه‌بر پوست‌های نرمال برای پوست‌های خشک و مختلط هم قابل‌استفاده‌اند. اما اگر پوست حساسی دارید یا مدام جوش می‌زنید، بهتر است دنبال کانسیلرهای کرمی فاقد الکل و چربی باشید.
    • از کانسیلرهای مایع که قطعا غلیظ‌ترند. اما به سفتی کانسیلرهای استیکی هم نیستند.
    • در انواع درجات پوشانندگی، از پوشانندگی متوسط تا کامل، و همچنین انواع جلوه‌ها، ازجمله ساتنی و کرمی، موجودند و می‌توانند مثل کانسیلرهای استیکی پوشانندگی خیلی خوبی داشته باشند. اما باید خوب روی پوست محو شوند. وگرنه جلوه غیرطبیعی پیدا می‌کنند.
    • به‌دلیل فرمولاسیون کرمی می‌توانند برای استفاده روی نقاطی از پوست که رو به خشکی می‌روند انتخاب مناسبی باشند. مثلا جای جوش‌های کهنه‌ای که خشک شده است. اما برای استفاده روی جوش‌ها و آکنه‌های تازه چندان توصیه نمی‌شوند. چراکه اگر حاوی ترکیبات پایه‌روغنی باشند، اثر تشدیدکننده خواهند داشت.

    سایر انواع

    • مدادی: این نوع کانسیلرها معمولا از پایه کرمی برخوردارند و بیشتر برای ظریف‌کاری‌هایی چون هایلایت‌کردن گوشه‌های داخلی چشم یا برجستگی زیر ابرو استفاده می‌شوند.
    • ماژیکی: کانسیلرهای ماژیکی را می‌توانید از روی برس سرشان بشناسید. این مدلی‌ها معمولا پوشانندگی کمی دارند و شاید جلوه براقی هم داشته باشند که در این صورت برای استفاده زیر چشم یا هایلایت‌کردن قابل‌استفاده خواهند بود.
    • پودری فشرده: کانسیلرهای پودری فشرده معمولا از پوشانندگی کم تا متوسط و جلوه پودری یا مات برخوردارند. منتها پودری‌ها می‌توانند موجب خشکی پوست یا نمایان‌تر دیده‌شدن چین‌وچروک‌ها شوند.

    انواع کانسیلر براساس رنگ

    انواع کانسیلر براساس رنگ

    کانسیلر که درهرصورت رنگی است. اما منظورمان از کانسیلرهای رنگی کانسیلرهایی با رنگ‌های نامتعارفی چون سبز و بنفش و امثال اینهاست. این نوع کانسیلرها به‌طور خاص به کانسیلرهای اصلاح رنگ معروف‌اند. البته که کارکردشان همان پوشانندگی است. اما به این ترتیب که برای خنثی‌کردن عیوب رنگی پوست باید از رنگ‌های مقابل هم استفاده کنید.

    این چرخه را به خاطر بسپارید:

    انواع کانسیلر براساس رنگ

    رنگ‌هایی که مقابل هم قرار دارند درواقع همدیگر را خنثی می‌کنند. برای مثال کانسیلر سبز رنگ‌مایه‌های قرمز را خنثی می‌کند. یا کانسیلر بنفش برای اصلاح نقاطی است که به زردی می‌زنند. کانسیلر نارنجی هم که برای تیرگی‌های آبی‌طوری استفاده می‌شود. خلاصه که با به‌خاطرسپردن این چرخه می‌توانید استفاده درست‌تری از کانسیلرهای رنگین‌کمانی داشته باشید. درضمن اضافه کنیم که این نوع کانسیلرها را گویا باید پیش از کرم‌پودر استفاده کرد. آن هم تنها روی نقاط لازم.

    حالا ببینیم هر رنگی دقیقا چه کاربردی دارد:

    • کانسیلر سبز: سبز در چرخه رنگ مقابل رنگ قرمز قرار دارد. بنابراین می‌توانید از این رنگ کانسیلر برای پوشاندن قرمزی‌های پوست، برای مثال جوش و جای آکنه، استفاده کنید.
    • کانسیلر نارنجی: نارنجی در چرخه رنگ نقطه مقابل آبی است. درمورد کانسیلرهای این رنگی باید بگوییم که تنها باید برای پوشاندن تیرگی‌ زیر چشم در پوست‌های تیره‌تر استفاده شوند. به این معنی که برای پوست‌های روشن مناسب نیستند. برای پوست‌های روشن‌ درعوض از رنگ‌های هلویی استفاده کنید.
    • کانسیلر صورتی: کانسیلر صورتی انتخاب خوبی برای پنهان‌کردن تیرگی‌ها و خستگی پوست در پوست‌های روشن است.
    • کانسیلر زرد: کانسیلرهای زرد را می‌توانید برای تیرگی‌هایی که به بنفش می‌زنند روی کبودی‌ها یا زیر چشم استفاده کنید.
    • کانسیلر بنفش: کانسیلرهای بنفش برای خنثی‌کردن زردی پوست کاربرد دارند و پوست را روشن‌تر می‌کنند. اما اگر کل پوست‌تان به زردی می‌زند، به‌جای کانسیلر، که برای پوشش‌دهی نقطه‌ای است، می‌توانید از پرایمرهای بنفش استفاده کنید.

    جمع‌بندی

    سعی کردیم نکاتی را که باید درمورد انواع کانسیلر بدانید در این مطلب گردآوری کنیم تا انتخاب بهتری هنگام خرید کانسیلر داشته باشید. اگر کم‌وکاستی‌ای هم به نظرتان رسید، قابل بدانید و یادآوری کنید تا بی‌شک رسیدگی کنیم. [see_also]34[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید