خرید چای ایرانی مرغوب و ۶ نکته مهم که باید بدانید

خرید چای ایرانی مرغوب و ۶ نکته مهم که باید بدانید
راهنمای مطالعه

    آیا تا حالا به این فکر کرده‌اید که چرا عطر چایی که از قهوه‌خانه‌ها بلند می‌شود فوق‌العاده دل‌انگیز است؟ حقیقت این است که قهوه‌چی‌ها علاوه بر مهارتی که برای دَم کردن چای دارند، از چای باکیفیت هم استفاده می‌کنند. در این مطلب با ۶ نکته مهم درباره خرید چای ایرانی مرغوب کمکتان می‌کنیم؛ راحت‌تر و اصولی‌تر چای باکیفیت و خوش‌عطر و طعم بخرید.

    تفاوت‌های چای مرغوب ایران‍ی با چای خارجی چیست؟

    چای از ابتدا بومی ایران نبوده است. در قرن ۱۵ میلادی که کاشف‌السلطنه، سفیر ایران در هند، در حال مطالعه و بررسی روش‌های کاشت گیاه چای در شمال ایران بود، شاید هرگز تصور نمی‌کرد که این نوشیدنی به ظاهر تلخ روزی پای ثابت آشپزخانه ایرانی‌ها شود. از مجلس خواستگاری گرفته تا «نون پنیر چایی» به‌عنوان صبحانه، چای در فرهنگ و آداب ما به شدت ریشه دوانده است.

    بااین‌حال، عطر و طعم چای ایرانی، زمین تا آسمان با چای کشورهای دیگر متفاوت است. متأسفانه این روزها چای‌های خارجی و برخی از برندهای داخلی با عطرها و اسانس‌های غیرطبیعی، باور عموم را در مورد چای باکیفیت کاملا دگرگون کرده‌ است. بسیاری از ما تصور می‌کنیم تیره بودن رنگ چای پس از دم‌کردن نشانه کیفیت آن است، درحالی‌که چای مرغوب پس از دم‌کشیدن رنگ روشن‌تری دارد و هر چه رنگ سرخ آن تا مدت بیشتری باقی بماند مرغوب‌تر است. چای شمال ایران که یکی از بهترین و خوشنام‌ترین چای‌ها در جهان است، رنگش کاملا روشن است و طعم و عطر طبیعی فوق‌العاده‌ای دارد.

    از دیگر شاخصه‌های چای ایرانی میزان تانن آن است. تانن عامل تلخی چای است و به آن خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی می‌دهد. بااین‌حال میزان بالای تانن سبب ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود و از جذب آهن جلوگیری می‌کند.

    مقدار تانن موجود در چای ایرانی کاملا مناسب است، یعنی نه آن‌قدر زیاد است که برایتان مشکل‌آفرین باشد و نه آن‌قدر کم است که از خواص آن بی‌بهره بمانید.

    نکات مهم برای خرید چای ایرانی

    چای ایرانی را می‌توانید در فروشگاه‌ها به‌صورت بسته‌بندی یا فله‌ای پیدا کنید یا به‌شکل آنلاین از وب‌سایت‌های معتبر بخرید. بااین‌حال اگر فرصت و موقعیتش را دارید بهتر است به شهرهای کوهپایه‌ای گیلان و مازندران سفر کنید که هم برای گردش رفته باشید و هم اینکه بهترین چای را از بازارهای محلی آنجا خریداری کنید. دلیلش این است که ایرانی بودن برند یک چای، دلیل بر این نیست که چای آن واقعا ایرانی است. به‌عنوان مثال برند دوغزال چای سریلانکا و برند شهرزاد چای هندوستان را عرضه می‌‌کنند. برند نادری یکی از برندهایی است که چای آن محصول باغات چای لاهیجان است.

    شهرهای لاهیجان، رودسر، کلاچای، چابکسر و رامسر از بهترین شهرهای چای‌خیز شمال کشور هستند. در فصل برداشت چای، عطر قوی و دلنشین آن در اطراف کارخانه‌های چای‌خشک‌کنی به خوبی قابل استشمام است.

    ۱. بهترین زمان برای خرید چای ایرانی چه زمانی است؟

    بهترین زمان برای خرید چای جدید فصل بهار است. چایی که در فصل بهار برداشت می‌شود، بهترین عطر و کیفیت را دارد. البته چای در فصل تابستان و پاییز هم برداشت می‌شود، اما کیفیت چای بهاره را ندارد.

    ۲. کلمات تخصصی درباره انواع درجه‌بندی چای را بشناسید

    خرید چای ایرانی - درجه‌بندی برگ‌های چای

    در فروشگاه‌های محلی انواع درجه‌بندی چای را با اسم‌های خاصی خواهید شنید که بهتر است بدانید چه معنایی دارند. بر اساس محل چیده‌شدن برگ‌ها از گیاه، چای به چند درجه تقسیم‌بندی می‌شود:

    چای سرگل

    خرید چای ایرانی - چای سرگل

    این چای فقط شامل جوانه چای یعنی بالاترین برگ چای است. همان‌طور که از نامش پیداست دانه‌هایش خیلی ریز است، سیاه‌تر از دیگر انواع است و طعم تلخی دارد که شاید برای همه لذت‌بخش نباشد. قیمت این چای بالاتر از سایر انواع چای است.

    نکته مهم: دقت کنید که وقتی می‌گوییم چای هر چه سیاه‌تر است مرغوب‌تر است منظور رنگ چای خشک است، نه چای دم‌کرده آن.

    چای قلم ممتاز

    خرید چای ایرانی - چای قلم ممتاز

    این چای شامل جوانه و یک برگ پایینی آن است. چای خشک این نوع کمی درشت‌تر از نوع سرگل است ولی ساقه گیاه در آن به ندرت دیده می‌شود. از نظر بسیاری از مصرف‌کنندگان این چای خوشمزه‌ترین و مطلوب‌ترین نوع چای است. رنگ دم‌شده آن قرمز است، ولی به تلخی نوع اول نیست.

    چای قلم درشت

    خرید چای ایرانی - چای قلم درشت

    همان‌طور که از نامش معلوم‌ است ساقه گیاه چای در این نوع بیشتر دیده می‌شود و درشت‌تر از دو نوع قبلی است. رنگ دم‌کرده این چای روشن‌تر است. البته ارزان‌تر هم هست.

    چای شکسته

    خرید چای ایرانی - چای شکسته

    اگر برگ‌های سوم و چهارم گیاه چای چیده شود، از خرد کردن و به عمل آوردن آن در کارخانه، چای شکسته بدست می‌آید. کیفیت، رنگ، تلخی و قیمت این نوع چای از انواع دیگر کمتر است.

    [related]25[/related]

    ۳. عطر چای باکیفیت چگونه است؟

    خرید چای ایرانی

    شاخصه مهم چای، عطر آن است. بااین‌حال تا زمانی که آن را دم نکرده‌اید نمی‌توانید این امر را تشخیص دهید. به‌همین‌دلیل بهتر است یا از فردی که به این امور آشناست کمک بگیرید یا اینکه مقدار کمی از چای را به‌عنوان نمونه خریداری کنید و پس از دم کردن مقدار بیشتری از آن را بخرید.

    ۴. نوع بسته‌بندی چای چگونه باشد؟

    از معایب خرید چای از فروشگاه‌های محلی این است که معمولا به‌صورت فله‌ای و با بسته‌بندی نامناسب به فروش می‌رسد. اگر چای فله‌ای می‌خرید، باید قبل از دم گذاشتن آن را با آب سرد شست‌وشو دهید تا گرد و غبار آن از بین برود. همچنین در اولین فرصت پس از خرید، چای را در ظرفی با درب محکم قرار دهید به‌طوری که از نفوذ هوا و رطوبت در امان باشد.

    درصورتی‌که چای را از فروشگاه می‌خرید به بسته‌بندی متفاوت آن دقت کنید:

    پاکت‌های محکم از جنس فویل آلومینیوم

    این پاکت‌ها در برابر نفوذ هوا بسیار مقاوم هستند، در اندازه‌های مختلف وجود دارند و کف آنها طوری طراحی شده که در حالت ایستاده قرار می‌گیرند. زیپی در آن تعبیه شده که هر بار پس از استفاده، می‌توان دوباره آن را محکم بست. بنابراین نیازی نیست محتویات آن را دوباره در ظرف دیگری نگهداری کنید.

    قوطی یا ظرف

    برخی از برندها چای را در قوطی فلزی یا ظرف‌های پلاستیکی هم به بازار عرضه می‌کنند. با خرید این بسته‌ها دیگر نیازی به ظرف جداگانه برای نگهداری چای نیست.

    پاکت یا جعبه مقوایی

    این مدل بسته‌بندی چای را همه ما می‌شناسیم. در این نوع بسته‌بندی ابتدا چای خشک را درون یک پاکت از جنس زرورق یا کاغذ می‌ریزند و سپس در جعبه‌ها یا پاکت‌های مقوایی می‌گذارند. ازآنجاکه درب این پاکت‌ها را پس از باز کردن دوباره نمی‌توانید ببندید، معمولا این بسته‌بندی‌ها را کوچک‌تر می‌سازند تا زودتر به مصرف برسند. بااین‌حال بهتر است پس از بازکردن بسته، چای را درون ظرف نگهداری چای بریزید. این بسته‌ها بیشتر ۱۰۰ گرمی، ۲۵۰ گرمی و ۵۰۰ گرمی هستند.

    چای کیسه‌ای (تی‌بگ)

    این نوع بسته‌بندی برای مصرف چای در مسافرت تهیه شده است. این کیسه‌های کوچک باید حتما در یک بسته‌بندی محکم‌تر قرار داشته باشند. در غیر‌این‌صورت عطر چای به راحتی از بین می‌رود. معمولا جعبه‌های چای کیسه‌ای در تعداد ۲۰ یا ۲۵ عددی به بازار عرضه می‌شوند.

    چای را از یا فروشگاه‌های معتبر به‌صورت بسته‌بندی خریداری کنید یا اگر فله‌ای می‌خرید از افراد ‌شناخته‌شده بخرید. متأسفانه برخی افراد سودجو، چای‌ مرغوب را با چای کهنه که از سال‌های قبل باقی‌مانده مخلوط می‌کنند و با عنوان چای با کیفیت به فروش می‌رسانند. مشکل اینجاست که از روی ظاهر چای به سختی می‌توان از کیفیت آن مطمئن شد.

    ۵. افزودنی‌های چای چه باشند؟

    برای استفاده از تمام خواص چای بهتر است چای را با عطر و طعم طبیعی و بدون افزودنی‌ها بخرید. بااین‌حال بعضی افراد هستند که چای را با عطر و طعم‌های دیگر دوست دارند. برندهایی مانند نادری، دبش، گلستان و بسیاری برندهای دیگر چای‌های طعم‌دار را با افزودنی‌هایی مانند زعفران، هل، دارچین، زنجبیل، برگاموت (از خانواده مرکبات) و نظایر آنها هم به بازار عرضه می‌کنند. این برندها بسته‌بندی مناسبی از نظر نفوذناپذیری هوا و رطوبت دارند.

    ۶. قیمت خرید چای ایرانی خشک موجود در بازار چقدر است؟

    قیمت چای به‌طور کلی به درجه‌بندی و وزن آن بستگی دارد و بسیار متنوع است. همچنین از یک برند به برند دیگر متفاوت است. به‌عنوان مثال، قیمت چای ۵۰۰ گرمی گلستان از ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است، اما همین مقدار چای با برند دوغزال حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است. ارزان‌ترین قیمت به چای کیسه‌ای برمی‌گردد که از ۶۰۰۰ تومان تا ۱۲۰۰۰ تومان متغیر است. شما کدامیک از برندهای چای را می‌شناسید که به نظرتان همه ویژگی‌های مهم هنگام خرید چای ایرانی مرغوب را دارد؟ ممنون می‌شویم در بخش نظرات کاربران برایمان بنویسید. [see_also]15756[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید