خرید کیسه خواب نوزاد و همه نکاتی که باید در این باره بدانید

خرید کیسه خواب نوزاد و همه نکاتی که باید در این باره بدانید
راهنمای مطالعه

    اگر می‌خواهید نوزاد‌تان خواب راحتی داشته باشد و در عین حال گرم بماند، کیسه خواب یکی از بهترین انتخاب‌ها برای اوست. در این مقاله از «درجه»، نکاتی در خصوص خرید کیسه خواب نوزاد ارائه داده‌ایم که به شما در  تصمیم برای خرید مناسب کمک می‌کند.

    بنابر نظر متخصصان آکادمی پزشکی اطفال آمریکا، نوزادان کمتر از ۱۲ ماه، به دلیل اینکه نمی‌توانند به‌راحتی جابه‌جا شوند و اگر چیزی روی صورت‌شان بیفتد، آن را کنار بزنند، استفاده از پتو ممکن است جان آنها را به خطر اندازد. در واقع خطر خفگی یا مرگ ناگهانی نوزاد در آنها بسیار زیاد است. بنابراین باید برای پوشش آنها از امکانات دیگر استفاده کرد.

    وسایل دیگری، مانند کیسه خواب یا پتوی پوشیدنی (که البته کاری شبیه قنداق را انجام می‌دهند)، برای گرم نگهداشتن نوزادان زیر ۱۲ ماهه تولید شده است که در ادامه مزایا و معایب آنها و البته راهنمای خرید آنها توضیح داده شده است.

    کیسه خواب نوزاد (پتوی پوشیدنی)

    کیسه خواب، نوزاد

    بهترین گزینه برای گرم نگهداشتن نوزاد در فصول سرد سال، استفاده از پتوهای پوشیدنی است که به کیسه خواب نوزاد هم معروف هستند. این کیسه‌های خواب نه‌تنها نوزاد را در معرض خطر خفگی قرار نمی‌دهند، بلکه با تنظیم دمای بدن‌شان، خواب راحت و خوبی برای آنها فراهم می‌کنند.

    جلوی کیسه خواب نوزاد با استفاده از زیپ، باز و بسته می‌شود. این کیسه‌ خواب‌ها آستین‌دار یا بدون آستین هستند و البته روی قسمت شانه‌ نوزاد را هم می‌پوشانند. کیسه خواب نوزاد، درست مانند یک کیسه و بدون پا (البته نمونه‌های پادار آن هم در بازار دیده می‌شود) می‌ماند که می‌توان نوزاد را درون آن قرار داد. کیسه خواب نوزاد با پارچه‌های مختلفی، از پنبه گرفته تا پشم و دیگر جنس‌ها، تولید می‌شود که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

    [related]5049-12[/related]

    مزایای استفاده از کیسه خواب

    استفاده از کیسه خواب برای نوزاد فواید متعددی دارد:

    ۱. ایمنی نوزاد را تامین می‌کند

    استفاده از کیسه خواب می‌تواند تا ۵۰درصد از خطر مرگ ناگهانی نوزاد بکاهد. این روزها حتی در برخی از بیمارستان‌ها، در بخش‌های مادر-نوزاد برای پوشاندن نوزاد، از کیسه خواب استفاده می‌کنند.

    ۲. به نوزاد احساس امنیت می‌دهد

    از آنجایی‌که متخصصان توصیه می‌کنند، نوزادان در تخت خود تنها بخوابند، والدین نگران احساس تنهایی و عدم امنیت در نوزادان خود هستند. اما کیسه خواب می‌تواند با پوشاندن پاهای کودک و حتی دست‌ها (با استفاده از نوع آستین‌دار آن)، در نوزادان احساس امنیت به‌وجود آورد و آنها فضای تخت خود را گرم و امن بیابند. کیسه خواب می‌تواند امنیتی تاحدی شبیه رحم مادر برای نوزاد به‌وجود آورد.

    ۳. پوشش دائمی نوزاد است

    کیسه خواب نوزاد، پوشش

    نوزادان معمولا دست و پاهای خود را به اطراف تکان می‌دهند و وقتی پتوی معمولی روی آنها باشد، احتمال اینکه پتو کنار زده شود، وجود دارد. اما اگر نوزاد درون کیسه خواب باشد، هر قدر هم که تکان بخورد، از درون آن بیرون نمی‌افتد و بدنش در معرض هوای سرد قرار نمی‌گیرد.

    ۴. جایگزینی مناسب برای قنداق‌های قدیمی است

    کیسه خواب نوزاد در واقع نوعی قنداق است که با نام قنداق فرنگی شناخته می‌شود. قنداق‌ها معمولا با نگهداشتن دست‌های نوزاد در کنار بدنش، جلوی ناگهانی از خواب بیدار شدن آنها را می‌گیرد. بیشتر کیسه‌های خواب نوزاد، به دو لایه پارچه در پهلوهای خود هم مجهز هستند که می‌توانید هر وقت خواستید نوزادتان را در آغوش بگیرید، آنها را به دور نوزاد بپیچانید و مجبور به استفاده از پتوی اضافی نشوید.

    ۵. تعویض پوشک را آسان می‌کند

    هر زمان که خواستید پوشک نوزادتان را عوض کنید، می‌توانید به راحتی زیپ کیسه خواب را باز کنید و پوشک او را عوض کنید و دوباره زیپ کیسه خواب را ببندید.

    ۶.  دمای بدن نوزاد را بهتر کنترل می‌کند

    کیسه خواب، حتی در محیط‌های بسیار سرد هم می‌تواند نوزاد را گرم نگه‌دارند. مثلا، در هوای سرد می‌توانید لباس نسبتا گرم تن نوزادتان کنید و سپس او را در کیسه خواب بگذارید. در روزهای گرم هم یک لباس نازک و کیسه خواب کافی است.

    معایب کیسه خواب

    اگرچه فواید کیسه خواب بسیار بیشتر از معایب آن است، اما دو  ایراد می‌توان به آن گرفت:

    ۱. تحرک نوازد بسیار کم است

    وقتی نوزادان بزرگتر می‌شوند، دوست دارند دست‌ها و پاهایشان را تکان بدهند و کیسه خواب، جلوی تحرک آنها را می‌گیرد. بهترین راه حل برای این مشکل، خریدن کیسه خواب‌هایی بزرگتر برای نوزادان فعال و پرتحرک است.

    ۲. سایز نوزاد  در حال تغییر است

    نوزادان دائما در حال رشد هستند و معمولا کیسه خواب‌هایشان به سرعت برای آنها کوچک می‌شود. البته برای حل این مشکل می‌توانید کیسه خوابی نسبتا بزرگتر از قد نوزاد بخرید، اما با این حال گاهی‌اوقات والدین مجبور می‌شوند، چند بار کیسه خواب در اندازه‌های مختلف برای نوزاد خود بخرند و این موضوع برایشان کمی گران تمام می‌شود.

    چند نکته در مورد کیسه خواب

    کیسه خواب، انواع کیسه خواب

    کیسه خواب مانند وسایل دیگر نوزاد، چندان در بازار متنوع نیست. با اینحال برخی از آنها تفاوت‌هایی دارند که ارزش توجه کردن دارند:

    • کیسه خواب آستین‌دار یا بدون آستین

    بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند برای نوزادان خود، کیسه خواب‌های بدون آستین بخرند تا گردش هوا بهتر صورت گیرد. این نوع کیسه خواب برای ماه‌های گرم سال مناسب‌تر است.

    کیسه خواب‌های آستین‌دار هم می‌توانند نوزادان را به خوبی گرم نگه‌دارند. اما موقع استفاده از این نوع کیسه خواب مراقب دمای بدن نوزاد باشید، زیرا ممکن است نوزاد بیش از حد گرم شود که برای سلامت او بسیار خطرناک است.

    • زیپ کیسه خواب

    زیپ بیشتر کیسه خواب‌ها از بالا به پایین باز می‌شود. اما بهتر است نوعی کیسه خواب تهیه کنید که زیپ آن از پایین به بالا باز شود تا مواقع تعویض پوشک نوزاد، راحت‌تر باشید.

    کیسه‌ خواب‌هایی که دو لایه پارچه بال‌مانند کنار خود دارند برای نوزادان کوچکتر مناسب‌تر هستند. زیرا والدین می‌توانند با پیچاندن این دو پارچه دور کیسه خواب نوزاد خود، به او احساس امنیت بیشتری بدهند.

    برای خرید کیسه خواب به چه نکاتی توجه کنیم؟

    کیسه خواب، خرید

    در بازار انواع و اقسام کیسه خواب وجود دارد که گاهی اوقات انتخاب یکی از آنها را سخت می‌کند. اما با توجه به چند نکته زیر می‌توانید کیسه خواب مناسب نوزادتان را بخرید:

    ۱. بودجه لازم برای خرید کیسه خواب

    کیسه خواب‌ نوزاد در قیمت‌های مختلفی (تا ۲۰۰هزار تومان) در بازار به فروش می‌رسد. پیش از خرید بررسی کنید که چه مدت می‌خواهید از کیسه خواب نوزاد استفاده کنید. بنابراین سعی کنید کیسه خوابی بخرید که حداقل چند ماه بعد نوزاد را که بزرگتر می‌شود هم تامین کند. بدین ترتیب مجبور نیستید، کیسه خواب‌های متعدد برای نوزادتان بخرید. با مطالعه نکته بعدی می‌توانید در این خصوص انتخاب مناسبی داشته باشید.

    ۲. اندازه کیسه خواب

    با توجه به سن و قد نوزادتان می‌توانید کیسه خوابی مناسب او انتخاب کنید. برخی از کیسه خواب‌‌های نوزاد تا ۳۶ ماهگی آنها مناسب هستند و برخی از آنها هم فقط مناسب نوزادان نارس هستند.

    کیسه خواب نوزاد و همچنین کودکان بزرگتر در ۶ اندازه مختلف وجود دارد که مطابق جدول زیر می‌توانید با توجه به سن کودک‌تان یکی از آنها را انتخاب کنید. این کیسه خواب‌ها معمولا کمی بزرگتر از قد و وزن استاندارد کودکان در نظر گرفته شده است.

    [table id=257 /]

    ۳. نوع پارچه کیسه خواب

    اگر در محیطی زندگی می‌کنید که آب و هوای نسبتا گرم دارد، بنابراین کیسه خوابی بخرید که پارچه‌ای سبک‌وزن و نازک داشته باشد و دمای بدن نوزادتان بیش از حد بالا نرود. اما در محیط‌های سردتر، پارچه‌های ضخیم و سنگین‌تر مناسب‌ترند تا نوزادتان گرم باقی بمانند.

    بیشتر والدین از جنس پلی‌استر استقبال می‌کنند. زیرا این نوع پارچه می‌تواند رطوبت را به خود جذب کند. بنابراین اگر نوزاد عرق کند، رطوبت پوست او به سرعت به‌وسیله پارچه کیسه خواب جذب می‌شود. پشم هم همین ویژگی را دارد. درضمن پشم، کودک را هم گرم نگه‌می‌دارد.

    از طرفی پارچه‌های از جنس پنبه (نخی)، انعطاف‌پذیری بیشتری دارند و برای نوزادان پرتحرک مناسب هستند. زیرا آنها بدون محدودیت می‌توانند درون کیسه خواب خود حرکت کنند و احساس راحتی داشته باشند.

    ۴.  قابلیت شستشو

    کیسه خوابی بخرید که روی آن برچسب قابل شستشو با ماشین لباسشویی را داشته باشد. جنس این نوع کیسه‌ خواب‌ها معمولا به‌گونه‌ای است که به‌راحتی در ماشین لباسشویی شسته می‌شوند. مانند کیسه خواب‌های از جنس پلی‌استر یا پشم. در ضمن آنها مانند پارچه‌های نخی چروک نمی‌شوند.

    کلام آخر

    موقع خرید کیسه خواب به تمام نکات ارائه شده در این مقاله توجه کنید تا بتوانید انتخاب خوبی داشته باشید. اگر تجربه‌ای در خرید کیسه خواب دارید که می‌تواند این راهنمایی را کامل‌تر کند، ممنون می‌شویم که با ما در میان بگذارید. کیسه خواب نوزاد   [see_also]14821[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید