انواع وان نوزاد و نکات مهمی که باید پیش از خرید وان نوزاد بدانید

انواع وان نوزاد و نکات مهمی که باید پیش از خرید وان نوزاد بدانید
راهنمای مطالعه

    استحمام نوزاد کار نسبتا سخت و نگران‌کننده‌ای است اما با خرید وان حمام مخصوص نوزاد می‌توانید آن را به کاری آسان و بی‌دغدغه تبدیل کنید. این مقاله از «درجه»، شما را در خرید انواع وان نوزاد راهنمایی می‌کند.

    هنگام شستن نوزاد، ممکن است نگران باشید که او از دست‌تان لیز بخورد و صدمه‌ای ببیند. شاید هم نگران دمای آب هستید که خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد. یک راه‌حل ساده برای رفع این نگرانی‌ها در مورد شستشوی نوزاد وجود دارد و آن هم خرید وان حمام مناسب برای اوست. بدین ترتیب لحظات شستشوی نوزاد بسیار خوشایند و مطلوب خواهند شد.

    انواع وان نوزاد

    نوزادان را نباید در وان حمام بزرگسالان شستشو داد. نگهداشتن نوزاد روی آب، موقع شستن سر و بدنش بسیار سخت است و هر لحظه ممکن است او از دست‌تان لیز بخورد و جانش به خطر بیفتد. همچنین این روش شستشوی نوزاد، حتی اگر بدون اتفاق بدی انجام شود،‌در پایان احتمال دارد شما را به کمر و زانو درد مبتلا کند. اما به‌جای اینکه این همه دردسر را به جان بخرید، یک وان حمام مناسب نوزادتان از بازار خریده و او را با آرامش بشویید.

    در حال حاضر ۷ نوع وان حمام نوزاد در بازار وجود دارد:

    ۱. وان حمام استاندارد نوزاد

    انواع وان نوزاد، استاندارد

    این نوع وان بسیار ساده و بدون تزئنیات حاشیه‌ای است که معمولا در مقایسه با وان‌های دیگر مطمئن‌تر است. وان‌های بسیار کوچکتری از این نوع وان وجود دارد که می‌توانید آن را به‌راحتی درون سینک بگذارید و نوزادتان را بشویید. همچنین برخی از وان‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانید نوزاد را روی آن اندکی به حالت نشسته قرار دهید. بعضی از وان‌های استاندارد به نوعی تسمه متحرک مجهزند و می‌توان با استفاده از آن و یک پارچه یا توری محکم، نوزادتان را سر جای خود ثابت نگهدارید. این وان، بهترین نوع برای نوزادان تازه متولد شده تا دو ساله است.

    وقتی نوزاد آنقدر بزرگ شد که توانست خودش به تنهایی بنشیند، می‌توانید وان حمام پلاستیکی بزرگتری برای او بخرید و موقع حمام نوزاد، وان او را در وان حمام بزرگسالان قرار دهید.

    ۲. وان حمام قابل تبدیل نوزاد

    انواع وان نوزاد، قابل تبدیل

    این نوع وان حمام را می‌توانید با بزرگ شدن کودک‌تان تغییر داده و سایز آن را بزرگتر کنید. این وان کاملا قابلیت تنظیم با وضعیت نوزاد را دارد و می‌توانید از آن در تمام مراحل نوزادی کودک‌تان استفاده کنید.

    ۳. وان حمام تاشدنی نوزاد

    انواع وان نوزاد، نوع تاشدنی

    این وان‌های حمام برای افرادی که فضای زیادی در خانه ندارند، مناسب است. این نوع وان را می‌توانید به‌راحتی تا کرده و در فضایی کوچک نگهدارید. وان حمام تاشدنی، برای افرادی که در آپارتمان‌های کوچک زندگی می‌کنند، ایده‌آل است. این وان‌ها حتی به قلاب‌هایی مجهز هستند که می‌توانید پس از تا کردن، آنها را به روی دیوار یا پشت در حمام آویزان کنید.

    ۴. وان حمام بادی

    انواع وان نوزاد، بادی

    وان حمام بادی نوزاد هم مناسب خانه‌های کوچک و البته مسافرت است. بسیاری از این نوع وان‌ها به قلابی مجهز هستند که می‌توانید آنها را در هوای آزاد آویزان کنید تا خشک شوند. البته مشکل این نوع وان این است که هر بار که می‌خواهید نوزادتان را حمام کنید، باید وان را باد کنید و این کار کمی وقت‌گیر است. در واقع اگر فضای کافی در خانه دارید، وان حمام بادی نخرید. این نوع وان‌ها بیشتر مناسب مسافرت هستند.

    [related]14291[/related]

    ۵. وان حمام لوکس نوزاد

    انواع وان نوزاد، لوکس

    این نوع وان، تجربه‌ای شبیه بودن در مرکز اسپا برای نوزاد فراهم می‌کند. وان به زنگ و انواع سوت‌ها، جت‌های موتوری که آب را با فشار وارد وان می‌کند و باعث ماساژ بدن می‌شود و یک سر دوش کوچک مجهز است. همچنین ویبره‌های آرامش‌بخش دارد و کودک از استحمام لذت بسیاری می‌برد. این نوع وان‌ها معمولا از وان‌های معمولی سنگین‌تر هستند و با باتری کار می‌کنند.

    ۶. وان حمام ایستاده نوزاد

    انواع وان نوزاد، ایستاده

    با استفاده از قاب‌های محکم این نوع وان، می‌توانید نوزادتان را تا ارتفاع قد خودتان بالا بیاورید و بدون خم شدن به روی وان، نوزادتان را بشویید.

    ۷. وان حمام سبدی

    انواع وان نوزاد، سبدی

    این نوع وان، بیشتر شبیه یک سبد است و از جنس پلاستیک تولید شده و به‌گونه‌ای است که کودک‌تان را باید به صورت نشسته درون آن قرار دهید. این نوع وان مناسب نوزادان تازه متولد شده نیست و فقط برای کودکانی که می‌توانند بنشینند، طراحی شده است.

    بهترین ویژگی‌های وان حمام نوزاد

    اگرچه برخی از ویژگی‌ها چندان مهم نیستند، آنها می‌توانند استحمام نوزادان را آسان و راحت‌تر کنند. درباره برخی از این ویژگی‌ها در ادامه توضیح داده شده‌ است.

    سنجش دمای آب

    بسیاری از وان‌های حمام مجهز به نوارهایی هستند که رنگ‌شان وقتی آب وان بسیار داغ باشد، تغییر می‌کند. برخی از وان‌ها هم ابزارهای سنجش دیجیتالی دما دارند. بنابه گفته متخصصان ایمنی کودک، دمای آب حدود ۳۷ درجه سلسیوس، برای نوزادان مناسب است. البته می‌توان ابزار سنجش دما را روی حدود ۴۸ درجه هم تنظیم کرد که آب خیلی داغ نشود.

    برای پیشگیری از سوختگی، حتی اگر وان به دماسنج مجهز است، قبل از قرار دادن نوزاد در آب، با استفاده از آرنج یا مچ دست‌تان، دمای آب را بسنجید تا به اشتباه نوزاد را در آب داغ قرار ندهید. اگر وان حمام نوزاد دماسنج ندارد می‌توانید یک دماسنج بخرید و دمای آب وان را با آن کنترل کنید.

    وان حمام لبه‌دار

    در وان‌هایی که لبه‌‌دار هستند، نوزاد را راحت‌تر می‌توان نگه‌ داشت. البته مراقب باشید وان حمامی تهیه کنید که لبه‌های آن صاف باشد تا پوست بدن نوزادتان را نخراشد. در ضمن وقتی نوزاد درون وان است، وان را حرکت ندهید.

    سطح نسبتا زبر

    وقتی بدن نوزاد کف‌آلود است، خیلی راحت از دست‌تان سر می‌خورد. بنابراین برای او وان حمامی بخرید که لیز نباشد. البته هرگز از کفپوش‌های فوم برای وان حمام نوزاد استفاده نکنید. زیرا نوزادتان ممکن است فوم را پاره کند یا گاز گرفته و تکه‌ای از آن را ببلعد.

    خط نشان‌دهنده مقدار آب وان

    بسیاری از متخصصان معتقدند که بهتر است وان حمام نوزاد را کاملا پر از آب نکنید و  حدود ۵ تا ۱۰ سانتی‌متری وان، درون آن آب بریزید. برخی از وان‌ها خط چاپ شده روی بخش داخلی دیواره وان خود دارند و حداکثر آبی را که درون وان باید بریزید نشان می‌دهند.

    درپوش تخلیه

    بعد از اینکه نوزادتان را حمام کردید، مسلما آخرین کاری که می‌خواهید انجام دهید، بلند کردن وان سنگین پر از آب و تخلیه آن است. بنابراین موقع خرید، وان حمامی برای نوزادتان بخرید که درپوش تخلیه داشته باشد. بدین ترتیب با برداشتن درپوش، آب آن به‌راحتی تخلیه می‌شود.

    نکات دیگر هنگام خرید وان حمام نوزاد

     

    موقع انتخاب وان حمام برای نوزادتان به نکات زیر هم توجه کنید:

    اندازه مناسب

    وان حمام نسبتا بزرگ باعث می‌شود که نوزادتان دائما درون آن لیز بخورد و همچنین خطر غرق شدن در آن بالا رود. اما اگر وان خیلی کوچک هم باشد، کودک‌تان درون آن احساس راحتی نخواهد داشت. بنابراین وانی متناسب با اندازه نوزادتان بخرید. همچنین اگر نوزادتان هنوز خیلی کوچک است، نوعی وان بخرید که بتوانید آن را درون سینک قرار دهید تا شستن نوزادتان به‌راحتی انجام شود.

    تمیز کردن وان

    هنگام خرید وان، به روش‌های تمیز نگهداشتن آن هم توجه کنید. اگر وان حمامی که می‌خرید، درز و شکاف‌های متعددی داشته باشد، هنگام تمیز کردن آن، وقت بیشتری از شما می‌گیرد و حتی ممکن است نقطه‌ای از آن، کثیف باقی بماند. بنابراین اگر برای تمیز کردن وان وقت کافی ندارید، نوع نسبتا ساده‌تر آن را بخرید.

    کوسن مخصوص وان

    انواع وان نوزاد، کوسن

    کوسن مخصوص حمام نوزاد، یکی از بهترین وسیله‌هایی است که می‌توانید با استفاده از آن نوزادتان را درون وان گذاشته و نگران ایمنی او نباشید. البته این کوسن فقط مخصوص نوزادانی است که می‌توانند بنشینند و مناسب نوزادان تازه متولد شده نیست. وان حمام نوزاد را پر از آب کنید، کوسن و سپس نوزاد را در وان بگذارید. بعد از حمام، کوسن را شسته و بگذارید خشک شود.

    کلام آخر

    امیدوارم با مطالعه این مطلب با انواع وان نوزاد آشنا شده باشید و بتوانید مناسب‌ترین وان حمام را برای نوزادتان بخرید. اگر هم از قبل وان حمام خریده‌اید و تجربه‌ای غیر از موارد ارائه شده در این متن دارید، ممنون می‌شویم با ما در میان بگذارید. [see_also]14821[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید