نکات خرید کفپوش منزل؛ چطور از انتخاب و خریدمان پشیمان نشویم؟

نکات خرید کفپوش منزل؛ چطور از انتخاب و خریدمان پشیمان نشویم؟
راهنمای مطالعه

    خرید کفپوش منزل، یکی از پرهزینه‌ترین پروژه‌هایی است که برای تغییر دکوراسیون و ساختار منزل‌تان انجام می‌دهید. برای اینکه در این فرایند پرهزینه به شما کمک شود و مهم‌تر اینکه کمتر خطا کنید، از انواع کفپوش و نکات مرتبط با آنها برای‌تان گفته‌ایم.

    خرید کفپوش منزل؛ فرایندی دشوار و پیچیده؟

    خرید کفپوش منزل، آن‌ قدرها هم پیچیده نیست. اما نکات متعددی وجود دارد که حتما قبل از خرید باید به آنها دقت کنید. مثلا علاوه بر اینکه بودجه را باید طوری مدیریت کنید که صدای جیب‌تان درنیاید و شاکی نشود، توجه به میزان ترددها در هر نقطه از منزل، قرار داشتن در معرض آفتاب و هماهنگی جنس و رنگ کف پوش با بخش‌های دیگر طراحی منزل هم مهم است.

    میزان مقاومت کفپوش به رطوبت یا هزینه و میزان دشواری نصب و کار گذاشتن آن در کف هم از نکات مهمی است که در خرید باید به آنها دقت کنید. کف‌‌پوش‌های متنوعی در سطح بازار هستند اما بیشتر آنها در یک طبقه‌بندی کلی به یکی از شش گروهی تعلق می‌گیرند که در ادامه معرفی خواهند شد:

    • کفپوش چوبی؛
    • کفپوش چوب مهندسی‌شده؛
    • کفپوش لَمینِیت؛
    • کفپوش وینیل (PVC)؛
    • کفپوش لینولِئوم؛
    • کفپوش پروکلِین.

    ۱. کفپوش چوبی

    خرید کفپوش چوبی

    چوب، حس و حالی طبیعی به منزل‌تان می‌دهد و دوام خوبی هم دارد. ضمن اینکه می‌توانید با احیای آن مثلا با تراشیدن لایه رویی و انجام ترمیمات تخصصی، ظاهر آن را بعد از مدتی نو و تازه کنید. اگر کار نصب کفپوش‌ها از طریق نیروهای متخصصی انجام شود که شرکت فروشنده کفپوش به منزل‌تان می‌فرستد، کار نصب بسیار ساده خواهد بود. در غیر این صورت، کار کمی سخت‌تر و پرهزینه‌تر می‌شود. اگر زیرساخت و زمینی که قرار است، کف پوش‌ها روی آن نصب شوند هم صاف نباشند و مشکلاتی در آنها وجود داشته باشد، زمان و هزینه بیشتری صرف این کار خواهد شد.

    البته اگر در مکان‌هایی مرطوب زندگی می‌کنید باید یادتان باشد که استفاده از چوب برای‌تان دردسرساز خواهد شد. تغییرات رطوبت هوا روی چوب اثرات منفی دارد و باعث تورفتگی یا تغییرات ظاهری دیگر می‌شود. بعضی از انواع چوب هم در معرض نور خورشید، رنگ‌شان را از دست می‌دهند. کفپوش چوبی برای نواحی منزل مثل آشپزخانه یا بخش‌های نم‌دار و مرطوب خانه اصلا مناسب نیست.

    ۲. کفپوش چوب مهندسی‌شده

    خرید کفپوش چوب

    کفپوش چوب مهندسی شده از لایه‌های چوبی نازکی تشکیل شده که به صورت ساندویچی با چسب به هم فشرده و چسبانده شده‌اند. به همین خاطر است که نسبت به خود کفپوش‌های چوبی یک‌تکه از مقاومت بهتری در برابر رطوبت برخوردارند و امکان تخریب‌شان کمتر است. برای ساخت کف پوش‌های مهندسی شده از روکشی چوبی یا از جنس بامبو روی تخته چندلا استفاده می‌شود. برای همین، قیمت کفپوش نسبت به کفپوش چوبی کاهش پیدا می‌کند.

    مقاومت این کفپوش‌ها بالاست و هزینه‌شان هم مقرون به صرفه است. اما موضوع از این قرار است که در بیشتر مواقع، کفپوش مهندسی نسبت به چوب یا لمینیت، راحت‌تر دچار تو رفتگی می‌شود. بسته به اینکه ضخامت لایه روکش این کفپوش‌ها چقدر است، امکان ترمیم چندباره آنها وجود خواهد داشت. البته بعضی از انواع کفپوش مهندسی فاقد قابلیت ترمیم مجدد هستند. پس به این نکته، قبل از خرید دقت کنید.

    کفپوش لمینِیت

    خرید کفپوش لمینیت

    لمینیت، نوعی کفپوش با تنوع ظاهری بسیار زیاد است. چرا؟ چون از تخته‌های فیبر متراکمی ساخته می‌شود که امکان قرار دادن تصویرهای دلخواه برای کف زیر پوشش محافظ و پلاستیکی تخته وجود دارد. از همین رو، تصاویر و شکل‌های مختلفی می‌توان برای لمینیت در نظر گرفت. این جنس از کفپوش می‌تواند به شکل چوب، سرامیک یا هر تصویر دیگری کف منزل‌تان قرار بگیرد.

    برخی از برندها ادعا می‌کنند لایه‌ای از چوب‌پنبه را در کفپوش‌های لمینیتی به کار می‌گیرند و همین باعث می‌شود تا محصول‌شان ضدصدا باشد. یعنی راه رفتن روی آن و کشیدن اجسام با تولید سر و صدا همراه نخواهد بود. پس اگر انتخاب‌تان لمینیت است، به این مورد هم در هنگام خرید دقت کنید.

    اگر لمینیتی باکیفیت و مرغوب بخرید، مقاومت و حفظ رنگش از چوب و مواد دیگر بیشتر خواهد بود. لمینیت‌های مرغوب در برابر خش و خط افتادن هم مقاومت خوبی دارند و می‌توانند بسیار بادوام باشند.

    [related]517[/related]

    کفپوش وینیل (PVC)

    خرید کفپوش وینیل

    کفپوش‌های وینیل در مقابل خراش و خط افتادن، تورفتگی، پریدگی رنگ به خاطر قرار داشتن در معرض آفتاب و لک شدن از مقاومت خوبی برخوردارند. تنوع طرح و رنگ در این کفپوش‌ها زیاد است و نصب‌شان هم بسیار ساده‌تر از مدل‌های دیگر پوشش کف عنوان می‌شود. کفپوش‌های وینیل با طرح چوب و سنگ هم در بازار موجود هستند اما از نزدیک و در صورت نگاه کردن با دقت به آنها متوجه خواهید شد که با سنگ و چوب سر و کار ندارید. هزینه کفپوش‌های وینیل مرغوب به اندازه کفپوش‌های لمینیتی و چوبی است.

    کفپوش لینولِئوم

    خرید کفپوش لینولئوم

    لینولئوم از موادی طبیعی مانند روغن تخم کتان و محصولات چوبی درست می‌شود. این جنس از کفپوش‌ها در مقابل نور آفتاب از مقاومت خوبی برخوردار هستند و دچار رنگ‌پریدگی نمی‌شوند. تنوع رنگ و مدل‌های لینولئوم هم مطلوب است. البته کیفیت تمام تولیدات این جنس از کف‌پوش‌ها مشابه نیست و برخی نسبت به خش و خط، تورفتگی و رنگ‌پریدگی مقاوم‌ترند.

    کفپوش پروکلِین

    خرید کفپوش بروکلین

    پروکلین از کف‌پوش‌های کلاسیکی است که در معرض آفتاب، رنگش حفظ می‌شود و لک شدن و خراشیدگی در کارش وجود ندارد. دوام آن در برابر رطوبت هم مطلوب ارزیابی می‌شود. اما نصب این کفپوش‌ها کمی دشوار است و نیاز به آماده‌سازی‌های فراوانی قبل از کار نصب وجود دارد. برای مثال، قبل از کار گذاشتن این کفپوش‌ها روی زمین، سطح آن باید کاملا صاف و هموار باشد. به همین خاطر، نصب آن فقط از عهده یک کارشناس خبره برمی‌آید. تعویض کفپوش‌های پروکلین دشوار است و هزینه نسبتا بالایی هم دارند.

    به این نکات هم حتما توجه کنید

    • زمانی که می‌خواهید اقدام به تغییر کف‌پوش‌های منزل‌تان کنید یا به طور کلی برای فضایی جدید و منزلی تازه، کفپوش انتخاب کنید به طرحی دقت کنید که قرار است، هر بخش از کفپوش‌ها در کنار هم داشته باشند. مثلا، چند عدد از کفپوش را کنار هم بگذارید و سعی کنید طرح و رنگ را از زوایای مختلف و در شدت نورهای گوناگون بسنجید.
    • برای اندازه‌گیری میزان کف‌پوش‌ مورد نیاز هر فضا، باید مساحت کف را از طریق ضرب طول و عرض اتاق به دست بیاورید. اگر اتاق‌تان دارای شکل هندسی منظمی نیست، اتاق را به مستطیل‌های کوچکی تقسیم‌بندی کنید تا امکان محاسبه مساحت به وجود بیاید. سپس زمانی که مساحت تمام مستطیل‌ها اندازه‌گیری شد، مساحت‌ها را با هم جمع کنید. بهتر است، خرید کفپوش‌تان بیشتر از مساحتی باشد که اندازه گرفته‌اید. مثلا هفت تا ده درصد بیشتر از برآوردتان کفپوش خریداری کنید. این کار باعث می‌شود تا بعدها برای ترمیم و بازسازی مشکلی نداشته باشید یا اگر در حین انجام کار، کف‌پوش‌ها خراب شدند و مشکلی پیش آمد با کمبود روبه‌رو نشوید. به میزان ترددها در انتخاب کفپوش هم دقت داشته باشید. مثلا اگر حیوان خانگی یا کودک دارید باید حواس‌تان باشد که کفپوشی بادوام بخرید که سریع لک نمی‌شود و از مقاومت خوبی برخوردار است.

    آمادگی‌های لازم برای نصب کف‌پوش‌

    قبل از نصب کف‌پوش‌ها باید آنها را از جعبه خارج کنید و اجازه بدهید که به مدت دو تا سه روز در محل نصب بمانند. این کار باعث می‌شود تا از نظر دما و رطوبت با محیط و زمین به تعادل برسند. این کار از ایجاد فاصله میان کفپوش و ناصاف ماندن آنها روی سطح زمین جلوگیری می‌کند.

    در آخر

    مدل‌ یعنی تنوع طرح و رنگ در کنار قیمت و کیفیت، از نکاتی است که باید در خرید کف‌پوش‌ منزل‌تان در نظر داشته باشید. یادتان باشد که اگرچه گاهی صرف بودجه‌ای زیاد برای طراحی و ساخت یک بخش از منزل برای‌تان سخت و گزاف به نظر می‌رسد اما با خرج کردن آن از هزینه‌های تعمیر و تعویض در امان خواهید بود. پس کیفیت و زیبایی را در کنار هم در نظر بگیرید. [see_also]6377[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید