هرآنچه برای خرید آبمیوه گیری پرس سرد باید بدانید

هرآنچه برای خرید آبمیوه گیری پرس سرد باید بدانید
راهنمای مطالعه

    در این مطلب «درجه» از نسل جدید آبمیوه‌گیری‌ها معروف به آبمیوه گیری پرس سرد برایتان خواهیم گفت. آبمیوه‌گیری‌هایی که خروجی نهایی سالم‌تری تولید می‌کنند.

    بازار لوازم خانگی همواره در حال به‌روزرسانی است. تولیدکنندگان خلاق و پرتلاش این حوزه هر چند سال محصولی جدید به بازار عرضه می‌کنند. محصولاتی با قابلیت‌هایی کارآمدتر از نسل پیشین که در تبلیغات‌شان ادعا می‌شود محشرند. آبمیوه گیری پرس سرد هم درواقع نسل جدید آبمیوه‌گیری‌های معمولی است و گفته می‌شود آبمیوه باکیفیت‌تری تولید می‌کند و می‌تواند پای ثابت آشپزخانه سالم‌خوارها باشد. اما ببینیم چرا.

    آبمیوه گیری پرس سرد چه تفاوتی با آبمیوه‌گیری‌ معمولی دارد؟

    تفاوت آبمیوه گیری پرس سرد با آبمیوه‌گیری معمولی

    آبمیوه‌گیری‌های پرس سرد به‌لحاظ فنی سازوکار متفاوتی دارند. یعنی با طرز کار متفاوتی آبمیوه می‌گیرند. آبمیوه‌گیری‌های پرس سرد برخلاف آبمیوه‌گیری‌های معمولی که تیغه‌دارند با استفاده از نیروی فشار وارد عمل می‌شوند.

    کلیدی‌ترین تفاوت آبمیوه‌گیری‌های پرس سرد را می‌توان در سرعت‌عمل پایین‌ترشان دانست. آبمیوه‌گیری‌های معمولی، که رایج‌ترین‌شان به نوع سانتریفیوژی یا مرکزگریز معروف‌اند، پرسرعت‌ترند. سرعت چرخش موتور سانتریفیوژی‌ها می‌تواند حدود ۱۵ هزار دور در دقیقه باشد. بنابراین سرعت‌عمل بالایی دارند. اما به‌دلیل تولید گرما و کفِ زیاد طی جریان سریع آبمیوه‌گیری به افزایش اکسیداسیون و اتلاف مواد مغذی منجر می‌شوند. این در حالی است که آبمیوه‌گیری‌های پرس سرد با طمأنینه بیشتری عمل می‌کنند و حدود ۴۰ تا ۸۰ دور در دقیقه بیشتر سرعت ندارند. منتها درنهایت آبمیوه‌ باکیفیت‌تر و ماندگارتری به‌دست می‌دهند و عصاره میوه‌ها و سبزیجات را حسابی خارج می‌کنند. ازاین‌رو آبمیوه‌گیری‌های پرس سرد به‌اسم عصاره‌گیر یا آبمیوه‌گیری‌های چرخش‌آهسته هم شناخته می‌شوند.

    اما بگذارید کمی دقیق‌تر نگاه کنیم:

    مزایا و معایب آبمیوه‌گیری‌های پرسرعت

    معایب آبمیوه‌گیری‌های معمولیمزایا

    • آسان‌مصرف‌اند.
    • ارزان‌ترند.

    معایب

    • قادر به عصاره‌گیری سبزیجات برگی نیستند.
    • مقدار زیادی از مواد مغذی در پالپ یا تفاله باقی می‌ماند.
    • پرسروصداترند و می‌توانند در حد مخلوط‌کن یا بیشتر گوش‌خراش باشند.
    • آبمیوه کمتری تولید می‌کنند. به این معنی که همان حجم میوه و سبزیجات با استفاده از دستگاه‌های پرس سرد آبمیوه بیشتری به‌دست می‌دهد.

    [related]1707[/related]

    مزایا و معایب آبمیوه‌گیری‌های کم‌سرعت

    مزایای آبمیوه گیری پرس سرد

    مزایا

    • آبمیوه بیشتری تولید می‌کنند. از همین روست که تفاله‌های حاصل از آبمیوه‌گیری‌های پرس سرد خشک‌ترند.
    • گرمازا نیستند. چراکه با سرعت پایین‌تری عمل می‌کنند. هرچه دور موتور بالاتر باشد، گرمای بیشتری تولید می‌شود. اما آبمیوه‌گیری‌های پرس سرد با دور موتور پایین عمل می‌کنند. درنتیجه موجب حفظ بیشتر مواد مغذی خواهند شد. کف‌زا هم نیستند و اکسیداسیون کمتری ایجاد می‌کنند.
    • آبمیوه‌های حاصل از دستگاه‌های پرس سرد از ماندگاری طولانی‌تری برخوردارند. البته ماندگاری آبمیوه به عوامل مختلفی بستگی دارد و درکل بهتر است آبمیوه را بلافاصله پس از تهیه مصرف کنید.
    • کم‌سروصداترند.
    • در برخی مدل‌ها از قابلیت‌های اضافه‌تری چون کره‌گیری و بستنی‌سازی برخوردارند.

    معایب

    • به مدت‌زمان طولانی‌تری برای تولید آبمیوه نیاز دارند.
    • گران‌ترند.

    برای خرید آبمیوه گیری پرس سرد دانستن چه نکاتی لازم است؟

    خرید آبمیوه گیری پرس سرد

    • قطر دهانه: هرچه دهانه دستگاه عریض‌تر باشد، پذیرای میوه‌ها و سبزیجات درشت‌تری خواهد بود. وگرنه میوه‌ها و سبزیجاتی را که در حالت درسته از قطر دهانه بزرگ‌ترند، ابتدا باید برش بزنید و به قطعات کوچک‌تر تبدیل کنید. همین آماده‌سازی اولیه می‌تواند وقت‌گیر باشد. بنابراین دستگاه‌های با دهانه عریض‌تر برای صرفه‌جویی در وقت بهترند. ازطرفی، برش‌زدن میوه‌ها و سبزیجات خود از عوامل اکسیداسیون است.
    • دور موتور: هرچه دور موتور دستگاه پایین‌تر باشد، آبمیوه باکیفیت‌تری خواهید داشت. چراکه دور موتور پایین به‌دلیل جلوگیری از ایجاد گرما و اکسیداسیون موجب تولید آبمیوه مغذی‌تر و ماندگارتری خواهد شد. ازاین‌رو گویا مدل‌های با دور موتور پایین‌تر از ۷۰ دور در دقیقه بهترند. چون گرمایی ناچیز تولید می‌کنند.
    • تنظیمات سرعت: وجود تنظیمات سرعت مزیت بزرگی است. می‌توانید از سرعت‌های پایین‌تر برای عصاره‌گیری میوه‌های نرم‌تر مانند انگور و از سرعت‌های بالاتر برای میوه‌ها و سبزیجات سخت‌تر مانند سیب استفاده کنید.
    • چندکارگی: دستگاه‌های چندکاره، همان طور که گفتیم، از قابلیت‌های اضافه‌تری چون کره‌گیری و بستنی‌سازی برخوردارند.
    • مخزن جمع‌آوری پالپ: مخزن جمع‌آوری پالپ در آبمیوه‌گیری‌های پرس سرد می‌تواند در داخل دستگاه یا بیرون آن تعبیه شده باشد. مخزن‌های بیرونی بهترند. چراکه برای خالی‌کردن تفاله‌ها حین کار نیازی به بازکردن دستگاه نیست. درضمن هرچه اندازه مخزن بزرگ‌تر باشد بهتر است. وگرنه بین هر لیوان مجبور به تخلیه مخزن خواهید بود. البته مدل‌هایی هم هستند که فاقد مخزن‌اند و خودتان باید زیرشان ظرف بگذارید.
    • عملکرد معکوس: گاهی تکه‌های میوه یا سبزیجات داخل دستگاه گیر می‌کنند و موتور قادر به پیش‌راندن‌شان نخواهد بود. اما عملکرد معکوس قابلیتی است که به حل سریع‌تر و راحت‌تر این مشکل کمک می‌کند.
    • تمیزشوندگی آسان: هرچه تمیزکاری دستگاه پرزحمت‌تر باشد، احتما به دفعات کمتری سراغش خواهید رفت. ازجمله ویژگی‌هایی که موجب تسهیل فرایند تمیزکاری می‌شوند، وجود قطعات قابل‌شست‌وشو در ماشین ظرف‌شویی است. جالب‌تر اینکه در برخی مدل‌های عمودی (آبمیوه‌گیری‌های پرس سرد می‌توانند افقی یا عمودی باشند) سیستم خودتمیزکنندگی وجود دارد که قست سخت قضیه را برایتان انجام می‌دهد. برای مثال برخی برس‌هایی دارند که صفحه آبمیوه‌گیری را حین کار پیوسته تمیز می‌کند.
    • میزان سروصدا: آبمیوه‌های پرس سرد درکل از آبمیوه‌گیری‌های سانتریفیوژی کم‌سروصداترند. بااین‌حال میزان تولید صدای دستگاه در هر مدلی متفاوت است.

    و اما کلام آخر

    خلاصه که با خرید آبمیوه گیری پرس سرد ضرر نمی‌کنید. اگر زیاد اهل استفاده از آبمیوه‌گیری باشید، با خرید این نوع آبمیوه‌گیری‌ها حتی در بلندمدت صرفه اقتصادی هم خواهید برد. چراکه آبمیوه‌گیری‌های پرس سرد حداکثر عصاره میوه‌ها و سبزیجات را می‌گیرند و هدررفت کمتری دارند. همین است که تفاله خشک‌تری تولید می‌کنند و آبمیوه بیشتری در مقایسه با آبمیوه‌گیری‌های معمولی به‌دست می‌دهند. از مغذی‌تر بودن آبمیوه تولیدی‌شان هم که گفتیم. اگر هنوز سوالی هست که در این مطلب پاسخ ندادیم، برایمان در قسمت دیدگاه‌ها بنویسید. [see_also]6037[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید