با انواع ماسک صورت و کاربرد آن‌‌ها آشنا شوید

با انواع ماسک صورت و کاربرد آن‌‌ها آشنا شوید
راهنمای مطالعه

    پوست صورت شما، برای در امان ماندن از آلودگی‌های محیطی و حفظ سلامت فیزیکی، نیاز به پوششی مناسب از مواد مغذی و پاک‌‌کننده‌های موثر دارد. ماسک‌های زیبایی صورت، برای همین مساله تولید شده‌اند. با «درجه» همراه باشید تا برای خرید ماسک صورت مناسب، شما را راهنمایی کنیم.

    انواع ماسک صورت

    به طور کلی ماسک‌ صورت به انواع مختلف ماسک‌های کرمی، ورقه‌ای (نقابی)، روغن‌های گرم و ماسک‌های حرارتی تقسیم می‌شوند.

    ماسک‌های حرارتی و روغن‌های گرم، بیشتر برای مصرف در آرایشگاه‌ها و مراکز زیبایی پوست و اسپا (محلی برای آب‌درمانی که در آنجا از آب‌های معدنی و آب دریا به این منظور استفاده می‌شود) کاربرد دارند اما ماسک‌های ورقه‌ای و کرمی بیشتر برای استفاده در منزل تولید می‌شوند.

    ماسک‌ صورت ورقه‌ای

    ماسک‌ صورت ورقه‌ای یک‌بار مصرف است و مدت زمان تقریبی ماندن آن‌ روی پوست، ۱۰-۱۵ دقیقه خواهد بود. این ماسک‌ها معمولا از جنس کتان، سلولوز یا الیاف مصنوعی هستند. طرز مصرف ماسک‌های ورقه‌ای بسیار راحت است و تنها کافی است که نقاب ماسک را بعد از بیرون آوردن از پاکت، روی صورت خود بگذارید. ضمنا بعد از استفاده از ماسک نقابی، نیازی به شست‌وشوی صورت خود ندارید.

    ماسک‌ صورت کرمی

    ماسک‌ صورت کرمی هم به دسته وسیعی از ماسک‌ها گفته می‌شود که انواع مختلف خمیری، خاک رسی و.. دارد. این ماسک‌ها مانند کرم نرم هستند و باید آن را با دست یا براش، روی صورت خود بگذارید. بعد از مدت زمان لازم، صورت‌تان را با آب می‌شویید و مرطوب‌کننده یا آبرسان همیشگی‌تان را به صورت‌تان می‌زنید.

    حسن ماسک‌های کرمی، حمل‌ونقل راحت و وزن سبک آن‌هاست که گزینه مناسبی برای مسافرت به حساب می‌آیند. ماسک‌های کرمی گزینه بهتری برای استفاده پوست‌های مختلط به حساب می‌آیند. دست شما برای استفاده چند ماسک همزمان در ماسک‌های کرمی بازتر است و می‌توانید مثلا همزمان در قسمتی از پوست‌تان که دچار آکنه شده، از ماسک مخصوص آکنه و در قسمت دیگر، از ماسک مغذی استفاده کنید.

    معمولا فرم ماسک‌ها، تفاوت چندانی در کارایی آن‌ها ایجاد نمی‌کند. یعنی دو نوع ماسک با فرمول ثابت، کارایی مشخص و یکسانی روی صورت دارند. فرقی نمی‌کند که ورقه‌ای باشد یا کرمی.

    از کجا بفهمیم چه ماسکی مناسب پوست ماست؟

    نوع پوست‌تان را مشخص کنید

    قاعده کلی در خرید محصولات آرایشی و بهداشتی، شناخت درست پوست و مشکلات آن است. مثل وقتی که تا پزشک‌تان، از نوع بیماری شما باخبر نباشد، نمی‌تواند داروی مناسب آن را تجویز کند. قاعدتا بدون شناخت کافی از نوع پوست‌تان قادر نخواهید بود که ماسک مناسب آن را بخرید و نتیجه درستی بگیرید. در ادامه به‌صورت مختصر، انواع پوست و نیازهای هرکدام را باهم مرور می‌کنیم:

    پوست‌های چرب و مختلط

    ویژگی اصلی پوست‌های چرب و مختلط، برق زدن و وجود منافذ بزرگ در آن است. عموما کسانی که پوست چربی دارند، از وجود آکنه و جوش‌های سرسیاه در پوست‌شان شکایت دارند و پوست‌شان بعد از هربار شست‌وشو، نهایتا تا چند ساعت نرمال است و مجددا بعد از چند ساعت، چرب می‌شود. پوست‌های مختلط هم در قسمت‌هایی از پوست، احساس چربی و براق بودن پوست دارند و باقی قسمت‌ها، نرمال یا خشک است. درصد زیادی از انسان‌ها پوستی مختلط دارند.

    مزیت پوست چرب، دیرتر چروک شدن آن و نکته منفی آن، ایجاد جوش است.

    چرا پوست من چرب می‌شود؟

    فعالیت بیش از اندازه سبوم در پوست، علت اصلی چربی آن است. متخصصان اعتقاد دارند در بعضی از موارد، نرسیدن آب کافی به پوست، باعث می‌شود تا بدن شما برای جبران کم‌آبی، پوست‌تان را وادار به ترشح چربی کند. پس اگر رژیم غذایی شما غنی از فیبرها، سبزیجات و آب کافی نیست، مصرف آن‌ها را افزایش دهید.

    آلودگی‌های محیطی، یکی دیگر از دلایل داشتن پوست چرب است. متاسفانه ماجرا به همین نقطه ختم نمی‌شود. وجود آلودگی در سطح پوست، راه تنفس آن را مسدود می‌کند. پوست شما برای جبران این مساله، منافذ را بزرگ‌تر می‌کند تا هوای کافی به پوست برسد. حالا فهمیدید چرا پوست‌های چرب، عموما منافذ بزرگی دارند؟

    برای کنترل پوست چرب چه کاری انجام دهیم؟

    در کنار شست‌وشوی مناسب روزانه، استفاده از ماسک‌های مختلف پوست، راه حل مناسبی برای کنترل چربی پوست است. اگر پوست مختلطی دارید، باید از ترکیباتی استفاده کنید که میزان چربی پوست شما را یکدست و هماهنگ می‌کند. ماسک‌هایی با ترکیبات جو، عسل یا بادام، انتخاب مناسبی برای پوست شما هستند.

    پوست‌های چرب، بیش از هرچیزی به ماسک‌هایی با پاک‌کننده‌های عمیق نیاز دارند. ماسک‌های خاک رس، گزینه ایده‌آل پوست‌های چرب است. ماسک‌های حاوی آلفا هیدروکسی اسید، سالیسیلیک اسید و ماسک‌های آلوئه‌ورا هم می‌توانند نتایج بسیار خوبی بر آکنه پوست‌تان داشته‌باشند.

    پوست‌های خشک

    اگر صبح‌ها در پوست صورت‌تان احساس کشیدگی می‌کنید، به‌ احتمال زیاد پوست خشکی دارید. پوست‌های خشک کدر هستند، در زمستان پوسته پوسته می‌شوند و رد خنده و اخم، روی آن‌ها می‌ماند.

    مزیت پوست خشک استعداد کمتر آن در ایجاد جوش و آکنه است. نکته منفی این نوع پوست هم، چروک خوردن زودتر از موعد و از دست دادن شفافیت است.

    چرا پوست من خشک می‌شود؟

    خشکی پوست معمولا در اثر وراثت، شرایط سخت‌ آب‌وهوایی، بالا رفتن سن و تاثیر بعضی از داروها به‌وجود می‌آید. تغذیه نامناسب هم نقش موثری در خشکی پوست دارد.

    چه ماسکی مناسب پوست‌های خشک است؟

    مناسب‌ترین گزینه برای پوست‌های خشک، آن‌دسته از محصولات مراقبتی هستند که دارای ترکیبات آبرسان باشند. پوست شما علاوه بر رطوبت کافی، به میزان معینی از چربی هم نیاز دارد تا طراوت خود را حفظ کند. ماسک‌هایی که بر پایه روغن‌هایی مانند روغن نارگیل یا روغن آرگان ساخته می‌شوند، یکی از مناسب‌ترین محصولات برای شما هستند. علاوه براین، ماسک‌های دارای ترکیبات هیالورونیک اسید، به آبرسانی قوی و ایجاد شفافیت در پوست‌تان کمک زیادی می‌کند.

    اگر به‌خاطر بالا رفتن سن، درگیر مشکلات ناشی از خشکی و چروک پوست شدید، از ماسک‌های ضدچروک و ضدپیری استفاده کنید. این ماسک‌ها آنتی‌اکسیدان و هیالورونیک اسید دارند و باعث آبرسانی عمیق پوست می‌شوند.

    پوست‌های آسیب‌دیده و خسته

    آیا زیاد کار می‌کنید و پوست‌تان تحت تاثیر خستگی و استرس‌های کاری قرار گرفته‌است؟ آیا خواب کافی ندارید؟ احساس می‌کنید پوست‌تان کدر شده‌است و مانند قبل نیست؟ پوست شما در اثر فعالیت‌های روزمره آسیب دیده است و نیاز به توجه بیشتری دارد.

    چرا پوستم خسته می‌شود؟

    خستگی پوست، معمولا به دلیل آفتاب سوختگی، کشیدن سیگار، سوتغذیه، استرس و بیخوابی ایجاد می‌شود. معمولا پوست‌های خسته، پیرتر از سن واقعی خود نشان می‌دهند، کدر هستند و نشاط ندارند.

    چه ترکیباتی برای پوست‌های خسته و آسیب دیده مناسب است؟

    چه ترکیباتی برای پوست‌های خسته و آسیب دیده مناسب است

    آبرسانی یا همان هیدراتاسیون پوست، قدم اول اصلاح خستگی پوست است. پوست شما علاوه بر آب، به ترکیباتی نیاز دارد که دارای آرامبخش‌های پوست باشند. ماسک‌های دارای گلیکولیک اسید، عسل مانوکا، ویتامین E، روغن گل رز و اسطوخدوس، بهترین ترکیب برای این نوع پوست هستند.

    پوست های حساس

    اگر پوست‌تان زود به هر محصول آرایشی واکنش نشان می‌دهد یا زود قرمز و ملتهب می‌شود، یعنی پوست حساسی دارید. معمولا افراد دارای پوست حساس، پوست‌های لکه‌دار و پر از جای جوش دارند. درعین حال، علائمی شبیه علامت‌های پوست خشک مانند کشیدگی را هم تجربه کرده‌اند.

    چرا پوست من حساس است؟

    علت دقیق حساسیت پوست مشخص نیست و ممکن است تحت تاثیر عوامل زیادی این اتفاق بیفتد. دلایل هورمونی، استرس، بیخوابی، اگزما، شرایط آب‌وهوایی نامناسب و استفاده از لوازم نامرغوب آرایشی، باعث ایجاد این مشکل می‌شوند.

    کدام ماسک صورت مناسب پوست های حساس است؟

    اگر پوست حساسی دارید، سعی کنید بیشتر از یک بار در هفته از ماسک استفاده نکنید. چون ممکن است پوست‌تان اذیت شود و مشکل‌تان چندبرابر شود. سعی کنید از ماسک‌هایی استفاده کنید که ترکیباتی از آنتی‌اکسیدان‌ها را درخود دارند. ماسک‌های چای سبز و آلوئه‌ورا، عسل و موز، التیام‌بخش‌های قوی پوست‌های حساس هستند. سعی کنید از ترکیب‌هایی که بر پایه الکل یا مواد شیمیایی و مصنوعی هستند دوری کنید.

    پوست‌های نرمال

    اگر پوست‌تان مشکل خاصی ندارد و چربی متعادلی دارد، به شما تبریک می‌گویم! شما بی‌دردسرترین نوع پوست را دارید. پوست‌های نرمال شفاف و شاداب هستند. منافذ صورت کمتر در آن‌ها دیده می‌شود و دیرتر دچار پیری می‌شوند.

    پوست نرمال به مراقبت ویژه‌ای نیاز ندارد. شما تنها باید سعی کنید وضعیت پوست‌تان را در سطح مطلوب نگه دارید و مانع تغییر آن شوید. خوشبختانه دست شما در استفاده از انواع محصولات مراقبت پوست باز است. می‌توانید هفته‌ای یک بار برای آبرسانی به پوست و پاکسازی آن، از ماسک‌های مختلف استفاده کنید. ماسک‌های حاوی گلاب خیار، ویتامین‌های گروه ب، چای سبز و روغن‌های معدنی بهترین انتخاب برای پوست شما هستند.

    توصیه‌های خودمانی

    • اصول استفاده از ماسک صورت این است که هفته‌ای یک تا دوبار مصرف شوند.
    • بعضی از مواد موجود در ترکیب ماسک‌ها برای استفاده روزانه هم مفید هستند و بعضی از آن‌ها نباید بیشتر از هفته‌ای یک یا دوبار مصرف شوند. به طور کلی مصرف روزانه انواع ویتامین‌ها، ماسک‌های حاوی آلوئه‌ورا، اسید هیالورونیک، آنتی اکسیدان‌ها و نیاسین‌آمید، برای مصرف روزانه مفیدند و مشکل خاصی برای پوست ایجاد نمی‌کنند.
    • لایه‌بردارها و ترکیبات آلفاهیدروکسی اسید، نباید بیشتر از هفته‌ای یک یا دوبار مصرف شوند.
    • برای از بین بردن آکنه، می‌توانید از ترکیب‌های گل سرخ، خاک رس، سالیسیلیک اسید و زغال فعال استفاده کنید.
    • بهترین ماسک صورت برای پوست‌های چرب، ماسک‌های خاک رس و ماسک‌های حاوی زغال فعال هستند.
    • اگر پوست چربی دارید از ترکیب‌هایی که منافذ پوست را می‌بندند استفاده نکنید. مثلا ترکیبات کره کاکائو و موم عسل. این ترکیب‌ها با بستن منافذ پوست مانع ورد هوا به لایه‌های پوست‌تان می‌شوند و باعث بزرگ‌تر شدن آن‌ها می‌شوند.
    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید