قبل از دانستن این نکات سراغ خرید دوچرخه نروید

قبل از دانستن این نکات سراغ خرید دوچرخه نروید
راهنمای مطالعه

    دوچرخه و پاهای کوچکی که با عشق در محله و حیاط منزل رکاب می‌زنند؛ همان تصویر نوستالژیکی است که در هر سن و سالی با دیدن دوچرخه به یاد می‌آوریم. دوچرخه از آن رفقای نابی است که تا بزرگسالی هم با ما همراه است. اما ماجرا از این قرار است که خرید یک دوچرخه خوب در هر سنی نیاز به بررسی و دانستن نکات لازم دارد. پس اگر به دنبال خرید دوچرخه تازه هستید، خواندن راهنمای پیش‌رویتان مفید خواهد بود.

    خرید دوچرخه؛‌ یکی از بهترین تصمیم‌های عمرتان را بگیرید

    خرید دوچرخه

    با خرید دوچرخه به چند هدف به طور هم‌زمان می‌رسید؛ دوچرخه‌سواری از بهترین ورزش‌ها برای تناسب اندام است، سلامتی‌تان با ورزش کردن در وضعیت مطلوبی قرار می‌گیرد، برای تردد به جایگزین مناسبی برای اتومبیل می‌رسید و هوا را کمتر آلوده خواهید کرد و... . این مزایای دوچرخه، آن‌قدر چشم‌گیر و جذاب است که اگر کمی به آنها فکر کنید ممکن است پروژه خرید دوچرخه را برای خودتان کلید بزنید.

    از تمام این مزایا که بگذریم، دوچرخه‌سواری به عنوان نوعی مدیتیشن هم کاربرد دارد. زمانی را در نظر بگیرید که روی دوچرخه نشسته‌اید، آرام‌آرام رکاب می‌زنید و بادی ملایم به صورتتان می‌خورد. جذاب نیست؟ قبل از اینکه به سراغ خرید دوچرخه بروید، از جزئیات انتخاب و خرید آگاه شوید تا بهترین گزینه مناسب را خریداری کنید. مثلا به نکات زیر دقت داشته باشید:

    دوچرخه‌ای متناسب با نیازهایتان بخرید

    اگر از شما بپرسند که به دنبال چه دوچرخه‌ای هستید باید یک پاسخ قانع‌کننده داشته باشید. البته منظور قانع کردن فروشنده نیست. منظور این است که باید دقیقا بدانید که نیازهایتان از خرید دوچرخه چیست و به دنبال رسیدن به چه اهدافی با خرید این وسیله هستید. حتی اگر برای دور زدن در محله‌تان به دنبال خرید دوچرخه هستید، باز هم گزینه‌های مختلفی پیش رویتان است. پس باید قبل از خرید دقیق‌تر فکر کنید. آشنایی با انواع دوچرخه در این زمینه راهگشاست. انواع دوچرخه‌ها به این ترتیب هستند:

    • دوچرخه کوهستان: دوچرخه‌های کوهستان مخصوص راندن در طبیعت و برای آفرود (off-road) هستند. البته از آنها برای مکان‌های دیگر هم می‌توان استفاده کرد. ولی اگر قصد راندن دوچرخه در کوه و کمر را ندارید، لزومی به خرید چنین مدلی نخواهید داشت.
    • دوچرخه جاده‌ای: این دوچرخه‌ها برای جاده و مسیرهای عادی در خیابان طراحی می‌شوند و مشخصهٔ اصلی‌شان، سرعتی بودن آنهاست.
    • دوچرخه هیبریدی: هیبریدی‌ها، مدلی میان دوچرخه کوهستان و جاده هستند. البته نه سرعتی به اندازه، دوچرخه‌های جاده دارند و نه استحکامشان به اندازه دوچرخه‌های کوهستان است. اما برای تردد در سطح شهر، گزینه خوبی هستند.
    • دوچرخه کروزر: کروزرها همان دوچرخه‌های عادی و معمولی هستند که برای تفریح و راندن در کنار ساحل یا پارک استفاده می‌شوند.

    انواع دیگری از دوچرخه هم وجود دارند که برای یک خریدار عادی نیازی به شناختشان وجود ندارد. پس قبل از اینکه به فروشگاه بروید و خرید کنید باید بدانید که قرار است، دوچرخه‌تان را در کجا برانید و چه استفاده‌ای از آن کنید.

    بودجه‌تان را تخمین بزنید

    برای خرید دوچرخه باید بدانید که تا چه مبلغی توانایی هزینه کردن دارید. قیمت دوچرخه‌ها بسیار متنوع است و البته باید بدانید که این طیف متنوع از نرخ بالایی شروع می‌شود. یعنی برای خرید دوچرخه در ارزان‌ترین حالت ممکن هم مبلغ زیادی (در حدود یک میلیون تومان به بالا) باید هزینه کنید. بررسی دوچرخه‌ها از نظر قیمت هم می‌توانند موجب فیلتر شدن انتخاب‌هایتان شوند و هم تصمیم‌گیری را برایتان ساده‌تر کنند. مثلا:

    • دوچرخه‌های ارزان‌تر: این دوچرخه‌ها معمولا به خاطر جنس بدنه و فلزی که در ساختشان به کار رفته است، ارزان‌تر هستند. البته اغلب ظاهر خوبی دارند و اگر بودجه‌تان به خرید رقم‌های خیلی بالا نمی‌خورد، رفتن به سراغ آنها فکر خوبی خواهد بود.
    • دوچرخه‌های میان‌رده: این دوچرخه‌ها که در میانه طیف قیمتی قرار دارند، بیشتر از جنس آلومینیوم و فلزهای سبک‌تر هستند و برای کسانی که از دوچرخه برای تردد بهره می‌برند، مناسبند. چون هم دوام خوبی دارند و هم سبک هستند.
    • دوچرخه‌های گران‌قیمت: این دوچرخه‌ها که گران‌ترین‌های بازار هستند از جنس فلزات بسیار سبکی مانند تیتانیوم و کربن ساخته می‌شوند. دوچرخه‌های این مدلی بیشتر برای حرفه‌ای‌ها طراحی می‌شوند.

    البته اگر قیمت خرید دوچرخه برایتان از بزرگ‌ترین دغدغه‌های این فرایند است، به خرید دست‌دوم هم فکر کنید. با مراجعه به فروشگاه‌های آنلاین دست‌دوم‌فروشی یا فروشگاه‌های دست دوم حقیقی هم می‌توانید، گزینه مناسبی را با قیمتی ارزان‌تر از بازار بخرید.

    مطمئن شوید، اندازه دوچرخه مناسبتان است

    خرید دوچرخه

    اگر اندازه دوچرخه برایتان مناسب نباشد، هم نشستن روی آن و راندنش خنده‌دار می‌شود و هم کنترل وسیله دشوار خواهد بود و آزارتان می‌دهد. پس یادتان باشد که خرید دوچرخه مانند کفش نیست و اگر یک شماره بزرگ یا کوچک باشد دیگر نمی‌توان با کفی آن را درست کرد یا با قالب زدن پشت کفش، آن را بزرگ‌تر کرد.

    پس دقت کنید و دوچرخه‌ای بخرید که دقیقا اندازه شماست و برایتان مناسب خواهد بود. جالب است بدانید که وبسایت‌هایی وجود دارند که با مراجعه به آنها می‌توانید نوع دوچرخه‌تان را مشخص کنید و بعد با ارائه اطلاعاتی مانند قد و طول پا از اندازه دوچرخه مناسبتان باخبر شوید. ای‌بایسیکلز، یکی از این وبسایت‌هاست.

    اگر خرید دوچرخه را به صورت حضوری انجام می‌دهید، حتما فروشنده بنا به تجربه و قد و قامتی که دارید به شما گزینه‌های مناسبی را پیشنهاد می‌کند و می‌توانید روی دوچرخه بنشینید و ببینید که مناسبتان هست یا خیر. تناسب دست‌ها با دسته دوچرخه را هم در نظر بگیرید. اگر دست‌هایتان بلند باشد و فاصله دسته‌ها به شما نزدیک باشد، به سختی می‌توانید وسیله را کنترل کنید. به انواع دسته‌ها دقت کنید:

    دسته رو به پایین

    خرید دوچرخه

    این دسته‌ها در دوچرخه‌های جاده‌ای استفاده می‌شوند و برای راندن سرعتی، ایده‌آل هستند. البته اگر بنا باشد که برای تردد عادی یا دوچرخه‌سواری تفریحی به سراغ این نوع از دسته‌ها بروید باید کمی دقت کنید. چون زمانی که بحث سرعت در میان نباشد، این نوع از دسته باعث می‌شود که به کمرتان فشار بیاید و اذیت شوید.

    [related]16456[/related]

    دسته صاف

    خرید دوچرخه

    این دسته‌ها بیشتر در دوچرخه‌های هیبریدی استفاده می‌شود. البته گاهی در ساخت دوچرخه‌های انواع دیگر هم به کار می‌رود. دسته‌های صاف به شما اجازه می‌دهند که در موقعیت راحت‌تری روی زین بنشینید و به بدنتان فشار کمتری وارد شود.

    دسته رو به بالا

    این دسته‌ها بیشتر در دوچرخه‌های کوهستان هستند و به سرنشین اجازه می‌دهند تا عقب‌تر از دسته قرار بگیرد و راحت روی زین بنشیند و بتواند منظره رو به رویش را بهتر ببیند و کنترل کند.

    با ترمز، سیستم تعلیق و چرخ‌دنده دوچرخه آشنا باشید

    اگر دوچرخه‌تان را برای راندن در مکان‌های پرپیچ و خم و کوهستانی خریداری می‌کنید باید تعداد چرخ‌دنده‌های بیشتری داشته باشد. اما مسیرهای هموار و بی‌چالش نیازی به تعداد چرخ‌دنده‌های زیاد ندارند. هر چقدر چرخ‌دنده‌های بیشتری در دوچرخه به کار رود، سنگین‌تر می‌شود. سیستم تعلیق و ترمز هم در خرید دوچرخه مهم است. این سیستم است که به ایست دوچرخه در مواقع لازم کمک می‌کند.

    اگر دوچرخه کوهستان می‌خرید باید حواستان باشد که بهتر است، در قسمت جلو و عقب یا دست‌کم در قسمت جلوی چرخ مجهز به سیستم تعلیق باشد. وجود این سیستم در هر دو سمت دوچرخه باعث کنترل بهتر وسیله می‌شود.  دوچرخه‌های هیبریدی معمولا سیستم تعلیق در جلوی چرخ دارند. اما دوچرخه‌های جاده نیازی به داشتن سیستم تعلیق ندارند.

    ترمز این وسیله هم دارای انواعی است که باید قبل از خرید دوچرخه با آنها آشنا شوید:

    • ترمز جانبی: این ترمزها در لبه چرخ و حواشی آن کار گذاشته می‌شوند و قدرت کنترل دوچرخه در مسیرهای گلی و مرطوب را ندارند.
    • ترمز دیسکی: این ترمزها در قسمت لبه چرخ و ناحیه مرکز چرخ قرار دارند. این ترمزها پیچیده‌تر از ترمزهای جانبی هستند و در شرایط آب و هوایی مختلف بیشتر می‌توان روی آنها حساب کرد.
    • ترمز نگهبان: ترمزهای نگهبان، در زمانی که رو به عقب پدال بزنید به متوقف شدن چرخ کمک می‌کنند. ترمز نگهبان برای دوچرخه‌های کودک مناسب است ولی اگر قرار باشد مسیرهای سرپایینی را با آنها رکاب بزنید کمی به دردسر خواهید افتاد.

    البته در بیشتر موارد در هنگام خرید دوچرخه برایتان حق انتخاب زیادی در انتخاب تک‌تک بخش‌های دوچرخه وجود ندارد. برای مثال، معمولا نمی‌توانید بگویید که من یک دوچرخه با دسته رو به بالا و ترمز نگهبان و... می‌خواهم. اما در هر حال، آشنایی با انواع مختلف اجزای دوچرخه، دید بهتری در خرید به شما خواهد داد.

    دوچرخه را امتحان کنید

    خرید دوچرخه

    وقتی یک دوچرخه را برای خرید انتخاب می‌کنید باید سوار آن شوید و ببینید که روی آن راحت هستید یا خیر. برای مثال، با نشستن روی زین، پاهایتان به زمین برسد، زمانی که رکاب می‌زنید هم زانوها نباید زیاد از حد خم شوند و فقط اندکی خم شدن زانوها کافی است. اگر پاهایتان در هنگام رکاب زدن، بیش از حد جمع شود یعنی زین برایتان کوتاه است و همهٔ اینها در هنگام راندن دوچرخه به بدنتان آسیب می‌رسانند و کنترل وسیله را سخت می‌کنند.

    موقعیت زین هم باید به شکلی تنظیم شود که فشاری به بازوها، گردن و دست‌ها وارد نشود. پس به راحتی دوچرخه، قابلیت راندن آن روی سطوح و مسیرهای مختلف و ظرفیتش برای حمل مسافران دیگر و اشیا و وسایلتان هم توجه کنید.

    در آخر

    خرید دوچرخه ایده خوبی خواهد بود. ورزش، تردد و کاهش آلودگی هوا، تفریح و مدیتیشن از جمله مزایای خرید این وسیله است. پس با آشنایی با نکات پیش از خرید به دنبال یک دوچرخه مناسب باشید. اگر هم تجربه‌ای دارید که برای ما و خوانندگان دیگر مناسب است حتما در قسمت نظرات، از آن برایمان بگویید. [see_also]15040[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید