خرید دوچرخه ثابت؛ با دانستن این نکات با خیال راحت خرید کنید

خرید دوچرخه ثابت؛ با دانستن این نکات با خیال راحت خرید کنید
راهنمای مطالعه

    یکی از این راه‌های اهمیت دادن به سلامتی و ورزش روزانه، استفاده از دوچرخه ثابت است. اما آیا خرید دوچرخه ثابت هم به سادگی کاربردش است یا باید نکاتی را از قبل بدانید؟ در این مقاله از نکات لازم برای خرید اولین دوچرخه ثابت‌تان خواهید خواند.

    دوچرخه ثابت بخریم یا نخریم؟

    دوچرخه ثابت

    در میان روش‌های مختلفی که برای کاهش وزن یا به‌طورکلی، ورزش و شاداب‌ماندن توصیه می‌شود، دوچرخه‌سواری از بهترین‌هاست. بازشدن پای دوچرخه ثابت به خانه‌ها، باعث شده‌ راحت‌تر ورزش کنیم؛ یعنی اگر فرصت یا امکان رکاب‌زدن دوچرخه‌های عادی را نداشته باشید، هنوز هم می‌توانید از مزایای زیاد دوچرخه‌ها برای سلامتی و ورزش استفاده کنید.

    داشتن دوچرخه ثابت مناسب در منزل، فکر خوبی است، به‌ویژه زمانی که فرصت رفتن به باشگاه یا پارک برای ورزش وجود ندارد؛ البته سلیقه، شرایط بدنی و توانایی جسمانی، و بودجه کافی برای خرید هم مهم است؛ یعنی اگر به دلایل پزشکی یا مالی نتوانید دوچرخه ثابت بخرید، قطعا روش‌های متعدد دیگری هم برای ورزش‌کردن وجود دارد ولی در صورت هماهنگی آن با نیازهای جسمی و البته جیب مبارکتان، خرید آن فکر خوبی خواهد بود.

    دوچرخه‌سواری هم فال است و هم تماشا: هم اندامتان متناسب می‌شود هم در طول ورزش‌کردن به شما خوش می‌گذرد. این‌ روزها که زمان رفتن به باشگاه و پارک برای همه وجود ندارد، چیزی مانند دوچرخه ثابت در منزل می‌تواند کمک بزرگی به برنامه ورزشی باشد.

    اما دوچرخه‌های ثابت انواع دارند. انواع و اقسام این دوچرخه‌ها با قیمت‌های مختلف در بازار موجود است. پس بهتر است بدانید که کدام گزینه برایتان مناسب‌تر است و سراغ خرید همان بروید. در ادامه برایتان از مدل‌های مختلف گفته‌ایم، اما قبل از آن باید بدانید که این وسایل دقیقا چه کاربردی دارند و با مشاهده پرفروش‌ترین دوچرخه‌های ثابت آنها بیشتر آشنا شوید.

    مشاهده پرفروش‌ترین دوچرخه‌های ثابت

    چه اندازه با دوچرخه ثابت آشنا هستید؟

    دوچرخه ثابت

    دوچرخه ثابت یا ورزشی وسیله‌ای است که در همه‌جا و همه‌فصل، امکان استفاده دارد. در باشگاه‌ها، در منازل و حتی در میان وسایل ورزشی پارک‌ها هم می‌توان شاهد حضور این دوچرخه‌ها بود. یکی از مزایای دوچرخه‌های ثابت در این است که به‌واسطهٔ فضای اندکی که اشغال می‌کنند، در منازل کوچک هم قابل‌استفاده هستند. البته همهٔ مدل‌ها کوچک و جمع‌وجور نیستند ولی در میان مدل‌ها، گزینه‌های کوچک و جمع‌شو هم وجود دارد.

    فوایدی که دوچرخه‌سواری در طبیعت و بیرون از منزل در اختیارتان قرار می‌دهد با وجود دوچرخه ثابت در محیط‌های بسته هم شبیه‌سازی می‌شود. تنها تفاوت این است که مانند دوچرخه‌سواری با دوچرخه‌های متحرک، امکان هواخوری و تنفس هوای بیرون از شما گرفته می‌شود.

    اگر دقت کرده باشید، بسیاری از ورزش‌ها خطرات بالقوه‌ای دارند که می‌توانند موجب آسیب‌رساندن به بدن شوند. اما به‌نظر شما، نشستن روی یک وسیله ماندن دوچرخه و رکاب‌زدن خطر خاصی تحمیل می‌کند؟ یعنی آیا با وسیله‌ای رو‌به‌رو هستید که استفاده از آن مفرح، مؤثر و بی‌خطر است؟ باید گفت که باتوجه‌به محدودبودن عملکرد دوچرخه ثابت، کاملا طبیعی است که هنگام استفادۀ یک فرد عادی، آسیب چندانی به او نرسد.

    مثل دوچرخه معمولی، دوچرخه ثابت هم بیشتر باعث ورزیدگی اندام‌های نیمۀ پایینی بدن می‌شود. ران و پاها مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که با ورزش‌کردن با دوچرخه ورزشی ورزیده می‌شوند. بخش‌های دیگری از بدن که تحت تأثیر ورزش‌کردن با دوچرخه قرار می‌گیرند هم شامل موارد زیر می‌شود:

    • ماهیچه ساق پا؛
    • ماهیچه چهارسر ران؛
    • عضلات عقب ران؛
    • باسن؛
    • ماهیچه‌های دیگر پا.

    البته بعضی از انواع دوچرخه‌های ثابت فقط روی ناحیه پایینی بدن اثرگذار نیستند بلکه برای قسمت‌های بالایی بدن مثل شکم و ماهیچه‌های نیم‌تنه بالای بدن هم تدابیری در آستین دارند. حالا که با این وسیله مفید و مناسب بیشتر آشنا شدید، به‌سراغ معرفی انواع مدل‌های آن می‌رویم.

    [related]4848[/related]

    انواع دوچرخه‌های ثابت

    همان‌طور که مدل‌های دوچرخه‌های معمولی متنوع و مختلف است، دوچرخه ثابت هم انواع گوناگونی دارد. به‌طورکلی، سه نوع دوچرخه ثابت وجود دارد:

    • دوچرخه ثابت اسپینینگ؛
    • دوچرخه ثابت نشسته پشتی‌دار؛
    • دوچرخه ثابت عمودی.

    دوچرخه ثابت اسپینینگ

    دوچرخه ثابت

    این مدل از دوچرخه‌های ثابت بیشتر در باشگاه‌ها دیده می‌شوند. ساختار دوچرخه‌های اسپینینگ معمولا به شکلی است که زین و دسته‌ها در یک سطح قرار می‌گیرند. شکل قرارگرفتن فرد روی این دوچرخه‌ها بسیار شبیه موقعیتی است که روی دوچرخۀ واقعی دارد. تمرکز این نوع از دوچرخه‌ها روی پدال‌زدن است و نسبت به دو مدل دیگر باید برای استفاده از آنها با فشار بیشتری رکاب بزنید.

    عملکرد دوچرخه‌های اسپینینگ شبیه سوارشدن بر دوچرخه‌های کوهستان است. اگر به‌دنبال آب‌کردن چربی‌ها و سوزاندن کالری بیشتر هستید، دوچرخه‌های اسپینینگ گزینه‌های مناسبی خواهند بود. به‌طورکلی، به افرادی که به ورزش در سطح حرفه‌ای‌تری نگاه می‌کنند و از تمرین‌های سخت و سنگین هراسی ندارند، استفاده از دوچرخه ثابت اسپینینگ توصیه می‌شود.

    دوچرخه ثابت نشسته پشتی‌دار

    دوچرخه ثابت

    دوچرخه‌های ثابتِ پشتی‌دار در نقطه مقابل دوچرخه‌های اسپینینگ قرار می‌گیرند؛ علت این است که برای پدال‌زدن، زحمت زیادی متوجه افراد نمی‌شود و برای ورزش‌کردن با فشار کمتر طراحی شده‌اند. این مدل‌ها یک تکیه‌گاه دارند که ورزش‌کردن را برای همه گزینه مناسبی خواهد بود، حتی کسانی که کمی کمردرد دارند ولی پزشک اجازه استفاده از دوچرخه ثابت را به آنها داده است.

    پس اگر به‌دنبال سوزاندن مقدار زیادی کالری نیستید و می‌خواهید با استفاده از دوچرخه ثابت در منزل فعال بمانید و به بدنتان تکانی بدهید، به‌سراغ این دوچرخه‌ها بروید؛ چون موقعیتی که روی دوچرخه‌های پشتی‌دار قرار می‌گیرید، راحت است و امکان پدال‌زدن تند و بافشار با آن هم وجود ندارد.

    دوچرخه ثابت عمودی

    دوچرخه ثابت

    شکل و ظاهر دوچرخه‌های عمودی به مدل‌های اسپینینگ شبیه است اما نباید این‌دو را با هم اشتباه گرفت. شباهت این دو محصول در شبیه‌سازی حالت دوچرخه‌سواری واقعی برای راننده آن است؛ یعنی هر دو مدل می‌کوشند این احساس را در شما به وجود بیاورند که انگار روی یک دوچرخه واقعی هستید و همان کاربرد را برایتان شبیه‌سازی می‌کنند.

    اما تفاوت دوچرخه‌های ثابت عمودی با مدل‌های اسپینینگ در این است که دسته‌های دوچرخه کمی بالاتر از زین قرار می‌گیرد و هدفش این است که کار پدال‌زدن و استفاده از دستگاه راحت‌تر شود. موقعیت قرارگیری دسته‌های دوچرخه به شکلی است که باید دست‌ها و بازوها را هم در فرایند دوچرخه‌سواری دخیل کنید؛ به همین‌ خاطر، تمرینی برای دست‌ها و بالاتنه هم خواهید داشت.

    یکی از مزایای چشمگیر دوچرخه‌های ثابت عمودی این است که بیشتر مدل‌های آن قابل‌جمع‌کردن و فشرده‌سازی هستند؛ یعنی بعد از استفاده از دستگاه می‌توانید آن را جمع کنید و در یک گوشه از اتاق بگذارید. چنین امکانی، برای کسانی که با کمبود فضا در منزل رو‌به‌رو هستند، بسیار مفید خواهد بود.

    خرید دوچرخه ثابت برقی یا معمولی؟

    تمام مدل‌های دوچرخه ثابت عنوان‌شده در بخش‌های قبلی، در قالب برقی یا معمولی به بازار عرضه می‌شوند. دوچرخه‌های برقی و معمولی کاربرد یکسانی دارند اما با خرید نمونه‌های برقی می‌توانید از جزئیاتی مانند ضربان قلب و نمایش سرعت باخبر شوید.

    البته قیمت دوچرخه ثابت برقی از نمونه‌های معمولی بیشتر است. دوچرخه ثابت هزینه نسبتا قابل‌توجهی دارد و البته وسیله‌ای ضروری هم برای هر منزلی نیست؛ پس بهتر است قبل از خرید، به‌دقت، گزینه‌ای را انتخاب کنید که با نیازهای بدنی‌تان و فضای منزل در تناسب و هماهنگی باشد.

    مشاهده انواع دوچرخه ثابت

    نکات نهایی در خرید دوچرخه ثابت

    دوچرخه ثابت

    یادتان باشد که به بلند و کوتاه شدن صندلی یا همان زین دوچرخه دقت کنید. باید موقعیت قرارگیری‌تان روی دوچرخه راحت باشد تا بتوانید بنا به بلندی و طول دست‌هایتان روی زین وسیله بنشینید و رکاب بزنید. اگر قابلیت تغییر سطح زین و صندلی یا دسته‌ها وجود نداشته باشد، امکان دارد که به بدنتان فشار وارد شود.

    بعضی از دوچرخه‌های ثابت برقی به شما کمک می‌کنند تا برنامه‌ای مناسب با تودهٔ بدنی‌تان برای ورزش داشته باشید؛ ضمنا سرعت حرکت و ضربان قلب را هم نشان می‌دهند. این گزینه‌ها می‌تواند به منسجم‌تر شدن برنامه ورزش و کاهش وزنتان کمک کند.

    ورزش‌کردن یک تصمیم شخصی است و علاوه بر سلامت و زیبایی، حس‌وحال خوب هم برایتان به همراه می‌آورد؛ پس اگر بودجه کافی دارید و از کارکردن با دوچرخه ثابت خوشتان آمده است، حتما به‌فکر خرید یک محصول مناسب خودتان باشید.

    جدیدترین انواع دوچرخه ثابت

    [see_also]4072[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید